Δημήτρης Τζιράκης (Stella Hotels): Έχουμε υποχρέωση να εξαντλήσουμε τα περιθώρια επανεκκίνησης του ελληνικού τουρισμού

Viber Whatsapp Μοιράσου το
Δημήτρης Τζιράκης (Stella Hotels): Έχουμε υποχρέωση να εξαντλήσουμε τα περιθώρια επανεκκίνησης του ελληνικού τουρισμού
Ο Managing Director των Stella Hotels Collection μιλά στο insider.gr για τα νέα δεδομένα που έφερε ο κορονοϊός στον τουριστικό κλάδο.

Η σεζόν του 2020 είναι χαμένη καθώς αυτή τη στιγμή μοιάζει σαν άνιση μάχη με έναν αντίπαλο που δεν μπορούμε να νικήσουμε, τονίζει ο κ. Δημήτρης Τζιράκης, Managing Director των Stella Hotels Collection. Εντούτοις, εκτιμά ότι Έλληνες ξενοδόχοι θα προσαρμοστούν και θα ανταπεξέλθουν στα νέα δεδομένα. Και επιπλέον, μολονότι οικονομικά μπορεί να συμφέρει να μην ανοίξουν τα ξενοδοχεία φέτος, εκτιμά πως «έχουμε υποχρέωση απέναντι στους εργαζομένους μας, στους συνεργάτες μας και στον τόπο μας να εξαντλήσουμε τα περιθώρια για επανεκκίνηση του Ελληνικού τουρισμού».

Αναφερόμενος στο 2021 θεωρεί ότι η Ελλάδα –έχοντας περιορίσει την εξάπλωση της πανδημίας, έχει δημιουργήσει ένα πολύτιμο, το οποίο μπορεί να αξιοποιηθεί για την προσέλκυση περισσότερων πελατών προσφέροντας νέα δυναμική

Τέλος, εκτιμά ότι τα κυβερνητικά μέτρα στήριξης θα πρέπει να έχουν διάρκεια μεγαλύτερη της μίας σεζόν ενώ «χτυπά καμπανάκι» απέναντι στις τράπεζες, θεωρώντας ότι αν δεν υπάρχει Εθνική στήριξη ελλοχεύει ο κίνδυνος να δούμε πολλές Ελληνικές επιχειρήσεις να περνάνε σε χέρια ξένων επενδυτών.

insider

Πολλοί κάνουν λόγο για μια χαμένη χρονιά στον τουρισμό το 2020 λόγω κορονοϊού; Συμμερίζεστε την άποψη αυτή;

Σίγουρα τα γεγονότα μας έχουν φέρει αντιμέτωπους με πρωτοφανείς και δύσκολες καταστάσεις, όπου δεν υπάρχει ένας τρόπος διαχείρισης ούτε πρότερο ιστορικό για να μπορούμε να προβλέψουμε, να δράσουμε ή να αποφύγουμε πρακτικές. Αυτή τη στιγμή διανύουμε την πιο ρευστή περίοδο και αυτό γιατί όσο διαρκούσε η κορύφωση του Covid-19, η προτεραιότητά μας ήταν να διαφυλάξουμε την υγεία μας, πλέον το δύσκολο είναι το πως θα επανέλθουμε στην κανονικότητά μας.  Θεωρώ πως η σεζόν του 2020 είναι χαμένη, καθώς η διαμόρφωσή της είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την εξέλιξη της πανδημίας και αυτή τη στιγμή μοιάζει σαν άνιση μάχη με έναν αντίπαλο που δεν μπορούμε να νικήσουμε.  Παρόλα αυτά οφείλουμε να προσαρμοστούμε σε αυτά τα δεδομένα τα οποία βέβαια αλλάζουν καθημερινά και να προσπαθήσουμε για το καλύτερο δυνατό. 

Θεωρείτε ότι ο εσωτερικός τουρισμός μπορεί να αποτελέσει ανάχωμα στην απώλεια εσόδων; Τι κίνητρα πρέπει να δώσει η κυβέρνηση ώστε έστω οι Έλληνες να κάνουν διακοπές;

Σίγουρα είμαστε σε καλύτερη υγειονομική κατάσταση σε σχέση με άλλες χώρες της ΕΕ, οπότε θα πρέπει να αξιοποιήσουμε το γεγονός πως οι Έλληνες δε θα έχουν άμεσα την πρόθεση να ταξιδέψουν στο εξωτερικό. Παρόλα αυτά πρέπει να είμαστε ρεαλιστές, οι κλίνες είναι χιλιάδες και οι εν δυνάμει Έλληνες φιλοξενούμενοι υποπολλαπλάσιοι. Σε κάθε περίπτωση, ο εγχώριος τουρισμός, δεν μπορεί να αντισταθμίσει τις μεγάλες απώλειες του διεθνούς τουρισμού μιας και οι Έλληνες ταξιδεύουν πάντα σε συγκεκριμένες περιόδους, με μικρότερη διάρκεια παραμονής και επιλέγοντας διαφορετικού είδους καταλύματα. Ενδεικτικά θα αναφέρω ότι οι Έλληνες καλύπτουν λιγότερο από το 10% του ελληνικού τουριστικού προϊόντος. Οποιαδήποτε κίνητρα λοιπόν θεωρώ δεν θα είναι αρκετά για να αντισταθμίσουν τις απώλειες τέτοιου μεγέθους.

insider

Ακόμα και όταν ανοίξουν τα ξενοδοχεία, αυτό θα γίνει με αυστηρούς όρους και προϋποθέσεις. Πόσο βιώσιμο είναι αυτό; Μήπως τελικά κερδισμένοι θα βγουν εκείνοι που δεν θα ανοίξουν καθόλου;

Τον τελευταίο καιρό αρκετοί κάνουν λόγο για διαφορετικά σενάρια και πρωτόκολλα λειτουργίας των ξενοδοχειακών μονάδων τα οποία δημιουργούν ερωτηματικά για την βιωσιμότητα, την λειτουργικότητα αλλά και την τελική εμπειρία του καλεσμένου. Ωστόσο με βάση την έως τώρα ενημέρωση θεωρώ ότι βρισκόμαστε προς την σωστή κατεύθυνση και οι Έλληνες ξενοδόχοι θα καταφέρουμε να προσαρμοστούμε, να ανταπεξέλθουμε και ενδεχομένως να τα βελτιώσουμε. Βάση του κυβερνητικού σχεδιασμού γνωρίζουμε ότι ήδη από αρχές Ιουνίου ξεκινάει η λειτουργία των city hotels η οποία όμως διαφέρει πολύ σαν φιλοσοφία από αυτήν των resorts. Για πολλούς η επιλογή του να μην ανοίξουν καθόλου φαντάζει αυτή την στιγμή μια σίγουρη λύση πρώτον για λόγους βιωσιμότητας και δεύτερον για να μην ρισκάρουμε να χάσουμε το safe brand που έχουμε δημιουργήσει, στο οποίο θεωρώ πως θα πρέπει να στηθεί ένα μεγάλο μέρος της στρατηγικής μας προβολής για το 2021. Νιώθω όμως πως έχουμε υποχρέωση απέναντι στους εργαζομένους μας, στους συνεργάτες μας και στον τόπο μας να εξαντλήσουμε τα περιθώρια για επανεκκίνηση του Ελληνικού τουρισμού. Αξίζει επίσης να αναφέρουμε ότι γίνεται μια πρωτοφανής προσπάθεια από όλους τους φορείς σε ένα απόλυτο κλίμα ενότητας και αλληλεγγύης για να γίνει το restart του Ελληνικού τουρισμού .

Η Κρήτη –όπου και δραστηριοποιείστε- είναι ένας εξαιρετικά δημοφιλής, αλλά και ιδιαίτερος τουριστικός προορισμός. Πώς θεωρείτε ότι θα είναι η εικόνα της αγοράς για το 2020;

Η Κρήτη είναι ένας προορισμός παγκόσμιας εμβέλειας, ασφαλής, με εντυπωσιακή κουλτούρα, τεράστια ιστορία  και πάθος για φιλοξενία. Έχουμε αποδείξει στα δύσκολα χρόνια της κρίσης, ότι έχουμε την ικανότητα και την προσαρμοστικότητα να ανταπεξέλθουμε αλλά και να βλέπουμε πάντα την αισιόδοξη πλευρά της ιστορίας. Οι ενδείξεις για την σεζόν του 2020 ήταν θετικές με τα νούμερα αφίξεων αυξημένα, κάτι που το είχαμε ιδιαίτερη ανάγκη έπειτα και από την πτώση του Thomas Cook που άφησε πίσω του μεγάλη ζημιά. Πλέον έχοντας σαν αισιόδοξο σενάριο λειτουργίας από  Ιούλιο έως και μέσα Νοέμβρη με μειωμένες πτήσεις, μειωμένες τιμές και εκατοντάδες επιχειρήσεις κλειστές, είναι αναμενόμενο ότι ο απολογισμός του 2020 θα είναι αρνητικός.

insider

Πολλοί εκτιμούν ότι το 2021 θα είναι μια σαφώς καλύτερη χρονιά, καθώς η χώρα μας θα κεφαλαιοποιήσει την εξαιρετική αντιμετώπιση της πανδημίας; Συμφωνείτε με την αισιόδοξη αυτή εκτίμηση;

Η αλήθεια είναι πως βασικοί μας ανταγωνιστές έχουν δυστυχώς   ανεπανόρθωτη ζημιά (Ιταλία, Ισπανία, Τουρκία κ.α.) ενώ στην Ελλάδα οι έγκαιρες και εύστοχες κινήσεις της κυβέρνησης κατόρθωσαν να περιορίσουν την εξάπλωση της πανδημίας και αυτό αναγνωρίζεται πλέον διεθνώς. Η εθνική αυτή επιτυχία λοιπόν αποτελεί πλέον ένα πολύτιμο κεφάλαιο για την Ελλάδα, το οποίο μπορεί να αξιοποιηθεί για την προσέλκυση περισσότερων πελατών προσφέροντας νέα δυναμική. Αυτό από μόνο του βέβαια δεν είναι αρκετό καθώς μέχρι τότε ο τουριστικός χάρτης, τα κριτήρια του καταναλωτή και τα οικονομικά δεδομένα των υποψήφιων επισκεπτών μας θα έχουν αλλάξει. Θα πρέπει να προετοιμαστούμε κατάλληλα και συντονισμένα (επιχειρήσεις, κράτος, εργαζόμενοι και οικονομικοί φορείς) ώστε να καρποφορήσει η μέχρι στιγμής προσπάθεια που έχει γίνει. Οφείλουμε να είμαστε αισιόδοξοι ότι η πατρίδα μας θα ξεκινήσει να κερδίζει το χαμένο έδαφος και θα τεθεί και πάλι σε τροχιά ανάπτυξης.

Τι θεωρείτε ότι πρέπει να γίνει από την πλευρά της πολιτείας προκειμένου να στηριχθεί ο τουριστικός κλάδος;

Σε αυτή την πρωτόγνωρη περίοδο που διανύουμε πρέπει να υπάρχει συνεννόηση, αλληλεγγύη, συνεργασία όσο ποτέ άλλοτε. Πρέπει να γίνει κατανοητό από όλους ότι η τεράστια ζημιά που θα υποστεί ο τουριστικός κλάδος δεν θα έχει αρνητικές επιπτώσεις μόνο στους τομείς που είναι άμεσα συνδεδεμένοι με αυτόν αλλά θα έχει τεράστιες παράπλευρες απώλειες. Με μία ύφεση που υπολογίζεται από 7 έως 10% του ΑΕΠ η οποία οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στον τουρισμό αντιλαμβανόμαστε ότι είναι ένα ντόμινο που θα επηρεάσει όλη την Ελληνική οικονομία. Μέτρα όπως οι αναστολές σε επίπεδο πληρωμών μπορεί να βοηθούν αλλά δεν επαρκούν. Επιπλέον χρειαζόμαστε ένα αξιόλογο πλάνο με τους απαραίτητους υγειονομικούς και εργασιακούς όρους λειτουργίας για την επανέναρξη των ξενοδοχείων. Έπειτα στήριξη στα εργασιακά, ρυθμίσεις ΕΦΚΑ, επιδότηση των εργοδοτικών εισφορών, δυνατότητα αυξομείωσης του χρόνου και της μορφής εργασίας ανάλογα με την ζήτηση και φορολογικά, μείωση του ΦΠΑ στη διαμονή και στην εστίαση με μακροπρόθεσμη ισχύ. Επίσης μείωση του φόρου εισοδήματος και κατάργηση προκαταβολής. Μέτρα που θα πρέπει να ληφθούν όχι μόνο για μία σεζόν. Οικονομικά η φετινή χρονιά θα πρέπει να «παγώσει». Ένα ακόμη μείζον ζήτημα  που χρειάζεται αποσαφήνιση είναι η νομική ευθύνη σε περίπτωση καταγγελίας φιλοξενουμένου για κρούσμα από Covid-19,οπου θεωρώ ότι πρωτίστως  ο κάθε άνθρωπος θα πρέπει να αναλάβει την ατομική του ευθύνη.

insider

Αντίστοιχα, τι περιμένετε από τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα;

Λαμβάνοντας υπόψιν ότι ο τουρισμός διαμορφώνει το 25-30% του ΑΕΠ της χώρας μας είναι στρατηγικής σημασίας η στήριξη στον τουριστικό κλάδο. Οι τράπεζες σε συνεργασία με την κυβέρνηση θα πρέπει να πάρουν άμεσα σοβαρά μέτρα για τις βιώσιμες και οριακά βιώσιμες επιχειρήσεις ώστε να μην χαθεί πολύτιμος χρόνος. Χορήγηση κεφαλαίων κίνησης ώστε να υπάρξει ρευστότητα στην αγορά, ρυθμίσεις αποπληρωμής των δάνειων, είναι κάποια από τα βασικά μέτρα που πρέπει να ληφθούν. Με δεδομένο ότι τα κόκκινα δάνεια θα αυξηθούν αν δεν υπάρχει Εθνική στήριξη ελλοχεύει ο κίνδυνος να δούμε πολλές Ελληνικές επιχειρήσεις να περνάνε σε χέρια ξένων επενδυτών.

Συγκαταλέγεστε ανάμεσα στις πιο επιτυχημένες επιχειρήσεις του κλάδου σας και αποτελείτε παράδειγμα για τον ανταγωνισμό. Ποια είναι τα σχέδιά σας για το 2020;

Το 2020 μας βρίσκει να ολοκληρώνουμε την τρίτη και τελευταία επέκταση του Stella Island Luxury Resort & Spa, ένα ιδιαίτερο Project που μας γεμίζει ικανοποίηση και με ιδιαίτερη χαρά θα το παρουσιάσουμε στους συνεργάτες και στους φιλοξενούμενούς μας. Είμαστε σε συνεχή παρακολούθηση των εξελίξεων και ανάλογα με αυτές θα προσαρμόσουμε τα σχέδια και τους στόχους μας πάντα με απόλυτο σεβασμό στην ασφάλεια των εργαζομένων και των φιλοξενούμενων μας.

Και αντίστοιχα, πώς αναπροσαρμόζετε τη μακροχρόνια στρατηγική σας ώστε να διατηρήσετε την επιτυχημένη πορεία σας και στα επόμενα χρόνια;

Η φιλοσοφία και το όραμα της εταιρίας παραμένουν ίδια: σεβασμός, αλληλεγγύη, αναγνώριση, εκπαίδευση, καινοτομία και σκληρή δουλειά. Στο πλαίσιο ανάπτυξης της εταιρίας μας, στόχος είναι η πρώτη μας παρουσία στο νησί της Σαντορίνης ενώ παράλληλα το επενδυτικό μας πλάνο για την Κρήτη συνεχίζεται δυναμικά.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider