«Ναυμαχία» Attica Group και Minoan Lines (και) για τις λιμενικές υποδομές σε Νότιο Αιγαίο και Ιόνιο

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Μοιράσου το
«Ναυμαχία» Attica Group και Minoan Lines (και) για τις λιμενικές υποδομές σε Νότιο Αιγαίο και Ιόνιο
Πώς και γιατί από τις γραμμές – «φιλέτα» των Κυκλάδων, της Κρήτης και της Αδριατικής, ο ανταγωνισμός των δύο μεγάλων ακτοπλοϊκών γκρουπ μεταφέρεται στη στεριά και στους διαγωνισμούς του ΤΑΙΠΕΔ για την αξιοποίηση περιφερειακών λιμένων. Η short list για την Ηγουμενίτσα, τα σχήματα για το Ηράκλειο Κρήτης. «Κόντρα» ανάμεσα στον μεγαλύτερο ελληνικό όμιλο και τον ισχυρό Ιταλό Γκριμάλντι.

Στον τομέα της διεκδίκησης και κατ’ επέκταση αξιοποίησης σημαντικών περιφερειακών λιμενικών υποδομών της χώρας φαίνεται να περνάει η «μάχη» ανάμεσα σε δύο από τους μεγαλύτερους ακτοπλοϊκούς ομίλους που «πλέουν» στα ελληνικά πελάγη, της Attica Group (Blue Star, HSW, Supper Fast Ferries κ.α.) και της Minoan Lines (Μινωικές Γραμμές), του γνωστού ιταλικού ομίλου Grimaldi που πολλές φορές έχει δείξει τις προθέσεις επέκτασής του τόσο στον χώρο των υποδομών όσο βέβαια και στις γραμμές – «φιλέτα».

Οι κορυφαίοι «παίκτες» συγκρούονται για assets του ΤΑΙΠΕΔ

Ως γνωστόν, οι δύο επιχειρηματικοί πόλοι, τόσο η Attica Group, η οποία είναι ο μεγαλύτερος Ελληνικός όμιλος επιβατηγού ναυτιλίας αλλά και ανάμεσα στους μεγαλύτερους παγκοσμίως στον κλάδο, όσο και η παραδοσιακή δύναμη, ιδίως στα δρομολόγια προς την Κρήτη, Μινωικές Γραμμές, που έχει και την αρωγή του Ιταλού μεγιστάνα, έχουν συμμετοχή στους διαγωνισμούς που προωθεί το ΤΑΙΠΕΔ για την αξιοποίηση περιφερειακών λιμένων της Ελλάδας (είτε με πώληση πλειοψηφικού ποσοστού, είτε με παραχώρηση – υποπαραχώρηση δραστηριοτήτων).

Μάλιστα, βρίσκονται ανάμεσα στη short list των 3 «φιναλίστ» (μαζί με τον ΟΛΘ) οι οποίοι στις 5 Αυγούστου υπέβαλαν δεσμευτικές προσφορές για την απόκτηση πλειοψηφικού μεριδίου συμμετοχής σε ποσοστό 67% στο μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας «Οργανισμός Λιμένος Ηγουμενίτσας Α.Ε.» (Ο.Λ.ΗΓ. Α.Ε.). Υπενθυμίζεται ότι προσφορές έδωσαν η ATTICA A.E. ΣΥΜΜΕΤΟΧΩΝ σε συνεργασία με την ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ Α.Ε. (όμιλος ΕΛΛΑΚΤΩΡ) αλλά και η κοινοπραξία GRIMALDI EUROMED S.p.A. - MΙΝΩΙΚΕΣ ΓΡΑΜΜΕΣ Α.Ν.Ε. & ΕΠΕΝΔΥΤΙΚΗ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΙΚΗ ΕΜΠΟΡΙΚΗ ΚΑΙ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΗ Α.Ε. Η Ο.Λ.ΗΓ. Α.Ε. έχει το δικαίωμα αποκλειστικής χρήσης και λειτουργίας των γηπέδων, κτιρίων και εγκαταστάσεων της χερσαίας λιμενικής ζώνης του λιμένος Ηγουμενίτσας, του αλιευτικού καταφυγίου Σαγιάδας, του αλιευτικού καταφυγίου Πλαταριάς και του καταφυγίου σκαφών αναψυχής στα Σύβοτα.

Ωστόσο, τα δύο αυτά ακτοπλοϊκά γκρουπ είναι ανάμεσα στους αρχικούς 8 ενδιαφερόμενους για την απόκτηση ποσοστού 67% του λιμένα Ηρακλείου. Όσον αφορά στην αξιοποίηση του λιμένα Ηρακλείου, βάσει όσων είχε πρόσφατα αναφέρει η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ, μέσα στον προσεχή Σεπτέμβριο έως αρχές Οκτωβρίου θα δοθούν προς επεξεργασία στα επενδυτικά σχήματα οι σχετικές συμβάσεις που είναι στο στάδιο ολοκλήρωσης. Επί της ουσίας, είναι σε εξέλιξη (Β Φάση) ο διαγωνισμός για το λιμάνι του Ηρακλείου με εκτιμώμενη ημερομηνία υποβολής προσφορών το Q4 2022.

Στον διαγωνισμό για το λιμάνι του Ηρακλείου (προβλέπεται η πώληση πλειοψηφικού ποσοστού τουλάχιστον 67% του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας) συμμετέχουν στην επόμενη φάση τα εξής επενδυτικά σχήματα: 1) OLETE LIMITED, 2) Κοινοπραξία GRIMALDI EUROMED S.p.A. – ΜΙΝΩΪΚΕΣ ΓΡΑΜΜΕΣ ΑΝΩΝΥΜΗ ΝΑΥΤΙΛΙΑΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ, 3) Κοινοπραξία PORTEK INTERNATIONAL PRIVATE LIMITED – GPH CRUISE PORT FINANCE LTD, 4) Κοινοπραξία ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ ΑΕ – ATTICA GROUP, 5) Κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε. – AVIAREPS ΕΛΛΑΣ Α.Ε., 6) Κοινοπραξία ΣΕΚΑΒΙΝ Α.Ε. – GOLDENSTEP SHIPPING LIMITED, 7) Κοινοπραξία ΤΕΚΑΛ Α.Ε. – – JCC S.A.L., 8) ΟΛΘ Α.Ε.

Αν τελικά υποβάλουν δεσμευτικές προσφορές και για το Ηράκλειο θα φανεί προσεχώς, μια φορά πάντως, το «παιχνίδι έχει ανοίξει» απ’ ότι φαίνεται για τις ναυτιλιακές και σε χώρους… συγγενικούς με το ακτοπλοϊκό έργο, με τον μεταξύ τους ανταγωνισμό στο Αιγαίο, ιδίως στις γραμμές – «φιλέτα» της Κρήτης και των Κυκλάδων, και την Αδριατική να μεταφέρεται στη στεριά και στις λιμενικές υποδομές.

Γιατί έχουν αυξημένο ενδιαφέρον Ηγουμενίτσα και Ηράκλειο

Βέβαια, είναι προφανές ότι και τα δύο αυτά λιμάνια, όπως πολλές φορές έχει αναδείξει το insider.gr, θεωρούνται κομβικής σημασίας και έχουν ιδιαίτερα σημαντικά τοπικά, οικονομικά και γεωπολιτικά χαρακτηριστικά, με τις δύο εταιρείες βέβαια να έχουν μεγάλη παρουσία στα ελληνικά πελάγη αλλά και να χρησιμοποιούν τα λιμάνια αυτά κατά κόρον.

Η περαιτέρω αναβάθμιση και αξιοποίηση λιμένα Ηγουμενίτσας έχει σημασία αλλά και αποτελεί δέλεαρ για επενδυτές είναι ένα από τα ταχύτερα αναπτυσσόμενα της χώρας, έχει μεταβληθεί στον κυριότερο κόμβο μεταφορών (εμπορικών κυρίως) από τη Δυτική Ελλάδα, τα Νότια Βαλκάνια και την Τουρκία προς την Κεντρική και Δυτική Ευρώπη, ενώ συνδυαστικά με την Εγνατία Οδό θα μπορέσει να αποτελέσει τμήμα ενός ευρύτερου hub με αυξημένο ρόλο. Αλώστε, έχουν προχωρήσει ή προγραμματίζονται πολλές υποδομές στη δυτική Ελλάδα ενώ ουδείς αποκλείει κάποια στιγμή να «ξεπαγώσουν» τα σχέδια και για σιδηροδρομική σύνδεση της περιοχής με το κεντρικό δίκτυο. Προφανώς δε, το ακτοπλοϊκό έργο (π.χ. και τα φορτηγά από Ιταλία) και έργα υποδομών μπορούν να συνδυαστούν προς όφελος και του επενδυτή. Οι ακτοπλόοι διεκδικητές ATTICA GROUP και GRIMALDI γνωρίζουν από πρώτο χέρι ότι το ενδιαφέρον βρίσκεται στις νταλίκες που έρχονται από τα λιμάνια της Ιταλίας και μπορούν δίχως καθυστερήσεις μέσω της Εγνατίας Οδού να φθάσουν σε προορισμούς των Βαλκανίων και συνολικά της Νοτιοανατολικής Ευρώπης.

Αλλά και ο λιμένας Ηρακλείου είναι ένα «φιλέτο». Υπενθυμίζεται ότι στον Οργανισμό λιμένος Ηρακλείου έχει παραχωρηθεί από το ελληνικό Δημόσιο το δικαίωμα αποκλειστικής χρήσης και λειτουργίας των γηπέδων, κτιρίων και εγκαταστάσεων της χερσαίας λιμενικής ζώνης του λιμανιού. Το λιμάνι του Ηρακλείου έχει ισχυρή παρουσία στην ακτοπλοΐα και την κρουαζιέρα. H γεωγραφική (και προφανής γεωπολιτική – οικονομική) θέση του νησιού και του λιμανιού, σε συνδυασμό με τις μεγάλες υποδομές που προωθούνται στην Κρήτη (οδικά έργα όπως ο ΒΟΑΚ και όχι μόνο, σημαντικότατα ενεργειακά projects, μεγάλες τουριστικές και οικιστικές επενδύσεις, η αξιοποίηση της έκτασης στις Γούρνες που αναμένεται να «φιλοξενήσει» και χώρο Καζίνο, το νέο διεθνές και μεγάλο αεροδρόμιο στο Καστέλι κ.α.) έχουν μετατρέψει ή αναμένεται να μετατρέψουν τη μεγαλόνησο σε επικείμενο εμπορικό, εμπορευματικό και… κάθε είδους «κόμβο» με εξαιρετική σημασία. Κατά συνέπεια, είναι λογική η παρουσία αρκετών και ισχυρών σχημάτων στους υποψήφιους επενδυτές, όπως βέβαια και των εξειδικευμένων στις θαλάσσιες και ναυτιλιακές μπίζνες ακτοπλοϊκές Attica Group και Minoan (με κεντρικά γραφεία στο Ηράκλειο). Ωστόσο, αφενός ο ανταγωνισμός είναι, τουλάχιστον σε αυτό το στάδιο, ισχυρός μια και στη διαδικασία συμμετέχουν αρκετά γκρουπ, αφετέρου, μένει να φανεί αν οι δύο όμιλοι, όπως αρχικώς εκτιμάται, θα μεταφέρουν τον «ανταγωνισμό» τους για τις γραμμές προς την Κρήτη και στον χώρο των υποδομών, δηλαδή να υποβάλλουν δεσμευτικές προσφορές… αλά Ηγουμενίτσα.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Όλες οι ειδήσεις

17:30

Βασίλισσα Ελισάβετ: Αυτή είναι η αιτία θανάτου – Τι γράφει το επίσημο πιστοποιητικό

17:26

Eurostat: Σταθερό το ποσοστό φτώχειας το 2021 - Άνοδος στην Ελλάδα και άλλες 3 χώρες

17:21

Κάτω από τις 790 μονάδες το Χρηματιστήριο - Μεγάλες απώλειες στις μετοχές των τραπεζών

17:17

Η Energean δωρίζει Συσκευή Αυτόματων Θωρακικών Συμπιέσεων στο Κέντρο Υγείας Πρίνου

17:12

Με τεχνολογία Alexa ο φωνητικός βοηθός της BMW

17:12

Η Huawei φιλοξενεί την Ευρωπαϊκή Ημέρα Καινοτομίας 2022 στη Βουδαπέστη

17:10

HELLENiQ ENERGY: Διανομή μερίσματος 0,38 ευρώ ανά μετοχή αποφάσισε το ΔΣ

17:04

Ο Ερντογάν χλευάζει τις απώλειες της στερλίνας - «Θα συνεχιστεί η μείωση των επιτοκίων» στην Τουρκία

17:00

H Σύνοδος Κορυφής των χωρών του Νότου της ΕΕ αναβλήθηκε λόγω κορονοϊού

17:00

Το νέο concept σκάφος της Pininfarina αλλάζει ό,τι ξέραμε για τα γιοτ

16:48

Διαρροή Nord Stream: «Είναι πιθανόν να σταματήσει την Δευτέρα»

16:46

Με απώλειες υποδέχεται η Wall Street τη συρρίκνωση του αμερικανικού ΑΕΠ - Πτώση άνω των 600 μονάδων για τον Dow Jones

16:40

Κομισιόν: Επιπλέον 900 εκατ. ευρώ στην Ελλάδα στα πλαίσια του SURE

16:33

Τι συμβαίνει με τα ελληνικά ομόλογα;

16:32

Επίτροπος Ενέργειας ΕΕ: Χρειαζόμαστε πλαφόν για όλες τις εισαγωγές ρωσικού φυσικού αερίου

16:27

Manager of the Year 2022 Award εμπλουτισμένο με +21 κατηγορίες Βραβείων για μάνατζερς λειτουργιών

16:27

3ο Cyprus Forum: Πολιτικό αδιέξοδο «βλέπει» ο ΟΗΕ στο Κυπριακό

16:18

Διοικητής ΝΑΤ: Δεν υπάρχει παγκόσμιο εμπόριο χωρίς ελληνική ναυτιλία

16:10

Καλαμάκης (Alpha Bank): Στηρίζουμε κάθε επένδυση που εξασφαλίζει την ενεργειακή επάρκεια

16:02

Δύο βαλλιστικούς πυραύλους εκτόξευσε η Βόρεια Κορέα

16:00

Καρδιαγγειακή νόσος: Παραμένει η 1η αιτία θανάτου – Οι παράγοντες κινδύνου

16:00

Διευκρινίσεις σχετικά με τη χρήση αντιολισθητικών αλυσίδων

15:48

Πολυτεχνειούπολη: Αναβλήθηκαν οι δίκες των συλληφθέντων - Σε διαθεσιμότητα η δόκιμη αστυνομικός

15:46

ΗΠΑ: Συρρικνώθηκε κατά 0,6% το ΑΕΠ στο β' τρίμηνο - Σε χαμηλό 5μήνου οι αιτήσεις για επίδομα ανεργίας

15:44

ΕΟΔΥ: 80 τα εργαστηριακά επιβεβαιωμένα κρούσματα ευλογιάς των πιθήκων

15:39

Σε 150 απολύσεις προχωρά η SoftBank

15:37

Γερμανία: Πληθωριστική «έκρηξη» τον Σεπτέμβριο - Σε υψηλά 70 ετών ο εναρμονισμένος CPI

15:34

Γ. Καραγιάννης: Μετατρέπουμε τον σιδηρόδρομο από «μεγάλο ασθενή»  σε μεγάλο πρωταγωνιστή των έργων που έχει ανάγκη η χώρα

15:26

Παπαγγελόπουλος και Τουλουπάκη αρνήθηκαν τις κατηγορίες στο Ειδικό Δικαστήριο

15:20

Moody's: Τέσσερις ερωταπαντήσεις για ανάπτυξη, χρέος, τράπεζες και πολιτική κατάσταση της Ελλάδας