«Πάτρα – Πύργος»: Από «ελληνικά χέρια» μόνο το κατασκευαστικό αντικείμενο;

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
«Πάτρα – Πύργος»: Από «ελληνικά χέρια» μόνο το κατασκευαστικό αντικείμενο;
Οι εγχώριοι εκπρόσωποι της «Ολυμπίας Οδού», ΑΒΑΞ - ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις - ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, φέρονται βάσει σεναρίων να αναλαμβάνουν πλήρως την κατασκευή του αυτοκινητόδρομου. Σενάρια απεμπλοκής για Vinci, Hochtief. Γιατί οι ξένοι γενικότερα προτιμούν παραχωρήσεις και ΣΔΙΤ αντί τεχνικού αντικειμένου. Ποια είναι τα μερίδια.

Άλλη μια εκκρεμότητα όσον αφορά στην προώθηση του αυτοκινητόδρομου Πάτρα – Πύργος (που ως γνωστόν έχει εκ νέου «κουμπώσει» στη σύμβαση παραχώρησης ενώ πήρε και το «πράσινο φως» από την Κομισιόν) επιλύθηκε πρόσφατα όταν και «πέρασε» από τη Βουλή η τροποποιημένη σύμβαση που ήδη είχε υπογραφεί από το ελληνικό δημόσιο, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και τον παραχωρησιούχο.

Πλέον, ανοίγει ο δρόμος ώστε να το έργο να ξεκινήσει στις αρχές του 2022, με χρόνο κατασκευής τους 40 μήνες, όμως τα πρώτα 56 χλμ. – ξεκινώντας από τον Πύργο – θα δοθούν σε κυκλοφορία πριν τους 35. Ο νέος άξονας των 75 χιλιομέτρων θα έχει θα έχει διατομή αυτοκινητοδρόμου, ταχύτητα μελέτης 120 χλμ./ώρα, 8 ανισόπεδους κόμβους, 15 γέφυρες και 64 διαβάσεις. Θα διαθέτει Κέντρο Λειτουργίας και Συντήρησης με Μονάδα Διαχείρισης Κυκλοφορίας και αστυνομικό σταθμό. Σημειώνεται πως, με τη συμφωνία αυτή, ο Παραχωρησιούχος θα αναλάβει, εκτός της κατασκευής, τη λειτουργία και τη συντήρηση του δρόμου για 23 χρόνια, απαλλάσσοντας έτσι το Δημόσιο από επιπλέον έργα συντήρησης.

Ωστόσο, μένει να φανεί αν τελικά το project υλοποιηθεί από όλους τους συνεταίρους της κοινοπραξίας «Ολυμπία Οδός», δηλαδή τις Vinci, Hochtief, ΑΒΑΞ, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις (όμιλος Ελλάκτωρ) ή αν προκύψουν αλλαγές σε σχέση με το κατασκευαστικό αντικείμενο του νέου αυτοκινητόδρομου Πάτρα - Πύργος.

Γενικότερα, υπάρχει μία τάση από πλευράς των ξένων γκρουπ να ενδιαφέρονται κυρίως για τα «κομμάτια» της παραχώρησης (στις συμβάσεις παραχώρησης) ή για έργα που προωθούνται μέσω ΣΔΙΤ (άρα έχουν εξασφαλισμένες πληρωμές) παρά για το αμιγώς κατασκευαστικό αντικείμενο.

Τάση που είχε επιβεβαιωθεί, όσον αφορά τουλάχιστον στη Vinci, και στη συμμετοχή της στην κοινοπραξία με ΑΒΑΞ - Μυτιληναίο που διεκδικούσε την Εγνατία Οδό (οι Γάλλοι είχαν συμμετοχή στο τμήμα της παραχώρησης κατά 51% και δεν ενδιαφέρονταν τόσο για την κατασκευή την οποία φέρονταν να άφηναν στους δύο εγχώριους εταίρους της), ενώ παλιότερα, και σε άλλες συμβάσεις, τα διεθνή σχήματα έδειχναν ενδιαφέρον για την παραχώρηση-εκμετάλλευση-λειτουργία παρά για να κάνουν την «κατασκευαστική δουλειά» που ίσως δίνει χαμηλότερα περιθώρια κέρδους. Βέβαια, θα υπάρξουν και projects στα οποία ενδέχεται να μπούνε στο κομμάτι της «κατασκευής», κάποια ΣΔΙΤ ή ιδιωτικές αναπτύξεις που προσελκύουν το ενδιαφέρον, αλλά γενικότερα, φαίνεται να προτιμούν τις σταθερές ροές (διόδια, πληρωμές διαθεσιμότητας κ.α.) παρά το καθαρά τεχνικό αντικείμενο.

Έτσι, μένει να φανεί αν οι δύο ξένοι εταίροι και μέτοχοι της κοινοπραξίας, η γαλλική Vinci και η γερμανική Hochtief, θα θελήσουν τελικά να συμμετέχουν στο κατασκευαστικό κομμάτι του Πάτρα – Πύργος ή απεμπλακούν από αυτή την υποχρέωση. Το μερίδιο των Γάλλων ανέρχεται σε 29,9% και των Γερμανών σε 17%. Στην κατασκευαστική αγορά πάντως έχουν ήδη ξεκινήσει κάποιες πρώτες «σκόρπιες» φήμες για το ενδεχόμενο αποχώρησης Γάλλων και Γερμανών από το τεχνικό αντικείμενο στο τμήμα Πάτρα-Πύργος.

Εφόσον έχουν βάση και «κλειδώσει» μια τέτοια εξέλιξη, αυτό σημαίνει ότι το κατασκευαστικό αντικείμενο του νέου οδικού άξονα «περνάει» εξ ολοκλήρου στις 3 ελληνικές εταιρείες. Ο όμιλος ΑΒΑΞ ελέγχει το 19,1% της κοινοπραξίας, η ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις το 17%, ενώ στη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ανήκει το 17% επίσης. Εάν δηλαδή οι δύο ξένοι όμιλοι δεν κρατήσουν το μερίδιό τους στην κατασκευή, το συνολικό ποσοστό των Vinci και Hochtief, που αγγίζει το 47%, θα μοιραστεί στις 3 ελληνικές εταιρείες, με τρόπο που βέβαια θα ρυθμιστεί εσωτερικά.

Όπως πρόσφατα είχε αναδείξει το insider, στην τροποποιημένη σύμβαση προβλέπονται δύο νέοι μετωπικοί σταθμοί διοδίων συν άλλοι δύο πλευρικοί. Το κόστος υπολογίζεται σε 0,063 ευρώ ανά χιλιόμετρο και θα υπάρχει αναλογική χρέωση για ηλεκτρονικούς χρήστες.

Όσον αφορά στο κόστος κατασκευής του αυτοκινητόδρομου φτάνει συνολικά σε 332 εκατ. ευρώ. Ειδικότερα, ποσό 216,62 εκατ. ευρώ αφορά στη χρηματοδοτική συμβολή του δημοσίου, ενώ 116 εκατ. ευρώ θα «βάλει» η κοινοπραξία Ολυμπία Οδός, εκ των οποίων 106 εκατ. ευρώ θα είναι δανεισμός και 10 εκατ. ευρώ ίδια κεφάλαια. Όπως σημειώνεται, «το κόστος για την υλοποίηση της ρύθμισης προέρχεται κυρίως: α) από συγχρηματοδοτούμενο σκέλος, β) από ίδια κεφάλαια του Παραχωρησιούχου και γ) από δανεισμό του Παραχωρησιούχου από εμπορικές τράπεζες, χωρίς να προκύπτει κάποιο άμεσο κόστος για τον κρατικό προϋπολογισμό».

Η υλοποίηση του Τμήματος Πάτρα – Πύργος ως αυτοκινητόδρομου θα συμβάλλει στην επέκταση ολοκλήρωση του Αυτοκινητόδρομου Ελευσίνα – Κόρινθος – Πάτρα – Πύργος – Τσακώνα μέχρι τον Πύργο και στην επίτευξη συνθηκών ασφάλειας και ταχύτητας μετακίνησης των χρηστών του. Με την κύρωση της εν λόγω τροποποίησης ολοκληρώνεται η διασύνδεση του Αυτοκινητόδρομου Ελευσίνα – Κόρινθος – Πάτρα – Πύργος – Τσακώνα με τον Πύργο, με σημαντική μείωση των τροχαίων ατυχημάτων στο Τμήμα Πάτρα – Πύργος, επιτυγχάνοντας εξοικονόμηση χρόνου στις μετακινήσεις πολιτών και αγαθών, ενίσχυση της απορρόφησης ενωσιακών κονδυλίων και τόνωση της αγοράς των κατασκευών και απασχόλησης στην περιοχή εκτέλεσης του έργου.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Καραμανλής: Η επιτυχία στο Πάτρα – Πύργος έχει ονοματεπώνυμο «Της Κυβέρνησης της ΝΔ»

gazzetta
gazzetta reader insider insider