Η τουριστική κίνηση στην Ελλάδα θα αποτελέσει τη «λυδία λίθο» για έναν ακόμη κλάδο ο οποίος έχει «χτυπηθεί» ανελέητα από την κρίση του κορονοϊού και τους περιορισμούς στην μετακίνηση. Οι εταιρείες καυσίμων, έχοντας καταγράψει πτώση στη ζήτηση η οποία σε ορισμένες περιοχές έφθασε και στο 80% αναμένουν την πολυπόθητη για την ελληνική οικονομία (και καθυστερημένη) έναρξη της τουριστικής περιόδου, προκειμένου να αντισταθμίσουν ένα μέρος της ζημιάς. Τα πρώτα σημάδια ανάκαμψης της ζήτησης για καύσιμα κίνησης εμφανίστηκαν στα τέλη Απριλίου, αλλά η αγορά εξακολουθεί να είναι «μουδιασμένη».

«Η πτώση της ζήτησης για τα καύσιμα κίνησης, ιδιαίτερα για τη βενζίνη, ήταν μεγάλη. Την τρίτη εβδομάδα του Απριλίου η ζήτηση ήταν μειωμένη κατά περίπου 65% σε σχέση με το αντίστοιχο περυσινό διάστημα ενώ την τελευταία εβδομάδα του μήνα το ποσοστό αυτό μειώθηκε ελαφρά στο 55%. Για το πετρέλαιο κίνησης, οι απώλειες ήταν μικρότερες με τα ποσοστά να ανέρχονται σε -40% και -29% αντίστοιχα. Αυτό οφείλεται κυρίως στο γεγονός ότι κάποιες δραστηριότητες εξακολούθησαν να επιτελούνται και κατά την περίοδο του lockdown. Οι γεωργικές εργασίες για παράδειγμα, οι οποίες είναι εποχικές, απορρόφησαν ένα μέρος της προσφοράς από το πετρέλαιο κίνησης», αναφέρει παράγοντας της αγοράς μιλώντας στο insider.gr.

Η αγορά αναμένει ανάκαμψη της ζήτησης αλλά δεν φαίνεται να πιστεύει σε θαύματα. Η επερχόμενη ύφεση θα έχει αντίκτυπο και στη ζήτηση όλων των καυσίμων καθώς δεν θα μειωθούν μόνο η επιχειρηματική δραστηριότητα αλλά και οι μετακινήσεις καθώς ένας μεγάλος αριθμός εργαζομένων θα εξακολουθήσει να εργάζεται από το σπίτι ενώ ένα ποσοστό θα προστεθεί στον διευρυνόμενο κατάλογο των ανέργων (σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της Κομισιόν, η ανεργία θα εκτιναχθεί στο 19,9% -στα υψηλότερα επίπεδα πανευρωπαϊκά, έναντι 9,6% μέσου όρου ανεργίας στην ΕΕ).

Κρίσιμο δίμηνο

Το επόμενο δίμηνο θα είναι κρίσιμο για τον κλάδο καθώς μεταξύ άλλων θα διαφανεί σε ποια κλίμακα θα καταφέρουν να λειτουργήσουν οι τουριστικές επιχειρήσεις, τα ξενοδοχεία καθώς και οι ακτοπλοϊκές και αεροπορικές εταιρείες. 

«Η ζήτηση που προέρχεται από τον τουριστικό κλάδο εξαρτάται από πολλές παραμέτρους. Τι πτήσεις και πόσες θα έρχονται και θα φεύγουν από την Ελλάδα; Πώς ακριβώς θα λειτουργήσουν οι ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις; Θα λειτουργήσουν τα εκδρομικά γραφεία και αν ναι, με τι όρους θα γίνονται οι οδικές ή άλλες εκδρομές; Τι διαθεσιμότητα θα υπάρχει σε καταλύματα στους τουριστικούς προορισμούς; Γνωρίζουμε ότι κάποιες επιχειρήσεις δεν θα ανοίξουν καθώς δεν είναι βιώσιμη η λειτουργία τους με τους νέους όρους που έχει θέσει η πανδημία. Επομένως κάποιοι προορισμοί ενδέχεται να αποκλειστούν», επισημαίνει η πηγή της αγοράς.

Ένας τομέας ο οποίος τείνει να παραμείνει αλώβητος - σε σχέση με τους άλλους - είναι εκείνος των σκαφών αναψυχής. «Σε αυτό τον τομέα δεν αναμένουμε κάποια σημαντική πτώση. Θεωρείται πιο ασφαλής τρόπος μετακίνησης και αναψυχής δεδομένων των συνθηκών που δημιουργεί η πανδημία του COVID-19», εκτιμά η ίδια πηγή.

Ανδριοσόπουλος: Σημαντική η πτώση της ενεργειακής κατανάλωσης στην Ελλάδα 

Ο κλάδος των καυσίμων εντάσσεται στο ευρύτερο πλαίσιο της ενεργειακής κατανάλωσης στην Ελλάδα, όπου οι συνθήκες της υγειονομικής κρίσης κατακρήμνισαν τη ζήτηση. 

Ο ο κ. Κώστας Ανδριοσόπουλος, Καθηγητής Ενεργειακής Οικονομίας στο ESCP Business School και Αντιπρόεδρος της ΔΕΠΑ κατά την ανάλυσή του στο πλαίσιο της διαδικτυακής συζήτησης που συνδιοργάνωσαν το Insider.gr και η Ελληνική Εταιρεία Ενεργειακής Οικονομίας (ΗΑΕΕ) αναφέρθηκε στα στοιχεία του ΙΕΑ σημειώνοντας ότι η πτώση που παρατηρείται σήμερα στη ζήτηση είναι αντίστοιχη με την ύφεση του 1930. «Στο τέλος του έτους είναι πιθανό η ζήτηση να είναι επτά-οκτώ φορές κάτω σε σχέση με την κρίση του 2008» επισήμανε και πρόσθεσε ότι οι χαμηλές τιμές του πετρελαίου έχουν οδηγήσει σε μείωση των επενδύσεων κατά 20%-30% από την πλευρά των διεθνών ομίλων.