Σημαντικό περιθώριο ανάπτυξης της δραστηριότητάς του «βλέπει» ο AKTOR στη Ρουμανία, χώρα στρατηγικής σημασίας για τον όμιλο, στην οποία δραστηριοποιείται, έχοντας, μεταξύ άλλων, επενδύσει σε εξοπλισμό και αναγκαία μηχανήματα. Το ανεκτέλεστο υπόλοιπο έργων του ομίλου στη Ρουμανία είναι της τάξεως των 880 εκατ. ευρώ. Απασχολεί περί τους 700 εργαζόμενους (150 Έλληνες και οι υπόλοιποι διαφόρων εθνικοτήτων) συμμετέχοντας στην κατασκευή ορισμένων εκ των μεγαλύτερων συγκοινωνιακών έργων που βρίσκονται σε εξέλιξη.
Να σημειωθεί ότι στη γειτονική χώρα υλοποιούνται έργα με μεγάλο ρυθμό και είναι χαρακτηριστικό ότι μέχρι το 2030 προγραμματίζεται να επενδυθούν συνολικά 45 δισ. ευρώ σε υποδομές (ενέργειας, σιδηροδρομικές και οδικές). Ο AKTOR στην παρούσα φάση προετοιμάζει τη συμμετοχή του στις διαγωνιστικές διαδικασίες του ρουμανικού δημοσίου για 2 σιδηροδρομικά έργα συνολικού προϋπολογισμού 2,8 δισ. και ένα οδικό 0,9 δισ. (σύνολο 3,7 δισ. ευρώ). Κατά συνέπεια, υπάρχουν περιθώρια για ενίσχυση του ήδη ισχυρού «αποτυπώματος» του γκρουπ στην βαλκανική χώρα.
Τα μεγάλα έργα
Το διάστημα αυτό ολοκλήρωσε, και παραδίδει τις επόμενες ημέρες στο ρουμανικό κράτος, τον μεγάλο οδικό άξονα του Νότιου Περιφερειακού Αυτοκινητόδρομου Βουκουρεστίου Α0 (Lot 3), τελικού κόστους 305 εκατ., ο οποίος θα συμπληρώσει την εξωτερική αρτηρία της πόλης. Ειδικότερα, η ελληνική εταιρεία κατασκευάζει το τμήμα Apata – Cata (Lot-2), στο πλαίσιο της αναβάθμισης της σιδηροδρομικής γραμμής Brasov – Simeria, η οποία αποτελεί τμήμα του Διευρωπαϊκού Διαδρόμου Ρήνου – Δουνάβεως και έχει στρατηγική σημασία για την Ευρώπη. Πρόκειται για ένα δύσκολο τεχνικό έργο προϋπολογισμού 507 εκατ. που περιλαμβάνει την κατασκευή 2 δίδυμων σηράγγων στους ορεινούς όγκους του Homorod και του Ormenis, μήκους 6,9 χλμ. και 5,1 χλμ. αντίστοιχα, για ταχύτητα 160 χλμ./ώρα, με τη φυσική πρόοδο να ανέρχεται σε 38% (στοιχεία 30 Απριλίου 2025).
Ο αυτοκινητόδρομος Α0 Sud χωρίζεται σε τρία υποτμήματα, το μεγαλύτερο εκ των οποίων (Lot3) κατασκευάστηκε από την AKTOR Ρουμανίας. Πρόκειται για 18 χιλιόμετρα εξ ολοκλήρου νέου αυτοκινητόδρομου, που συνοδεύτηκε από την κατασκευή απαιτητικών και δύσκολων τεχνικών έργων, όπως μεταξύ άλλων, 4 μεγάλων γεφυρών, 46 μικρών τεχνικών έργων και 6 άνω διαβάσεων και σχεδιάστηκε για ταχύτητες 140 χλμ. / ώρα. Για τις ανάγκες του έργου, χρησιμοποιήθηκαν 260.000 τόνοι ασφάλτου, ενώ εγκαταστάθηκαν 620 στύλοι φωτισμού LED και «έξυπνα» συστήματα μεταφορών (ITS).
Όπως σημείωσε ο Αντώνης Κυριακός, γενικός διευθυντής της Aktor Ρουμανίας, μιλώντας στον ελληνικό Τύπο στο πλαίσιο δημοσιογραφικής αποστολής στη γειτονική χώρα, πρόκειται για το πρώτο έργο στη ρουμανική ιστορία και ένα από τα λίγα στην Ευρώπη για το οποίο γίνεται παράλληλη χρήση 4 μηχανημάτων διάνοιξης σηράγγων (TBM), για τα οποία ο Όμιλος επένδυσε περίπου 70 εκατ. μετά την εξαγορά της Άκτωρ (Νοέμβριος 2023) από την Ελλάκτωρ.
Παράλληλα ο Aktor συμμετέχει:
· Στα έργα αναβάθμισης της προαναφερόμενης σιδηροδρομικής γραμμής στα τμήματα Brasov – Sighisoara (Lot 1-3), προϋπολογισμού περίπου 272 εκατ. (τεχνικό αντικείμενο Aktor), σε μήκος 84 χλμ., που βρίσκεται σε εξέλιξη, με το ποσοστό ολοκλήρωσης του φυσικού αντικειμένου να ανέρχεται σε 30%.
· Στην αναβάθμιση της σιδηροδρομικής Γραμμής Σύνορα – Curtici – Simeria (τμήμα Ilteu-Gurasada), προϋπολογισμού 159 εκατ., η οποία είναι επίσης τμήμα του Διευρωπαϊκού Μεταφορών και περιλαμβάνει δύσκολα τεχνικά έργα, όπως σήραγγες και γέφυρες, για τον εκσυγχρονισμό της γραμμής.
Επιπρόσθετα η θυγατρική AKTOR Ρουμανίας έχει υπογράψει δύο συμφωνίες πλαίσιο με τις ρουμανικές αρχές για τη συντήρηση της σιδηροδρομικής γραμμής Βουκουρέστι – Κωστάντζα, συνολικού ύψους 186 εκατ. ευρώ.
Τα οφέλη του Αυτοκινητόδρομου Α0 Sud (Lot3) συνοψίζονται στα εξής: αδιάλειπτη διασύνδεση και η μείωση του χρόνου της διαδρομής μεταξύ των οδικών Αξόνων Α1 και Α2 που συνδέουν το Βουκουρέστι με Ανατολή και Δύση και παράκαμψη της κίνησης από την Κωστάντζα προς τα δυτικά, που σήμερα περνάει μέσα από την πρωτεύουσα, καλύτερη περιφερειακή διασύνδεση θα αναβαθμίσει τις συγκοινωνιακές δυνατότητες, συμβάλλοντας στη μείωση του κόστους των μεταφορών, την προσέλκυση επενδύσεων στα logistics και στην αναβάθμιση του τουρισμού. Μερικές δεκάδες χιλιάδες οχήματα την ημέρα θα παρακάμπτουν το Βουκουρέστι.
Οι προοπτικές της Ρουμανίας
Η Ρουμανία έχει κάνει τεράστια βήματα προόδου τα τελευταία 15 χρόνια, επιτυγχάνοντας ορισμένες διεθνείς πρωτιές, όπως τον ταχύτερο ρυθμό σύγκλισης στην Ε.Ε. και την μεγαλύτερη απορροφητικότητα Ευρωπαϊκών πόρων στην Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη.
Χάρη στη ανάπτυξη της χώρας, η αγοραστική δύναμη των πολιτών έχει αυξηθεί, το δημόσιο χρέος παραμένει ιδιαίτερα χαμηλό, η εξαγωγική δραστηριότητα είναι ισχυρή και η χώρα αναπτύσσει με συνέπεια συγκοινωνιακές, ψηφιακές και «πράσινες» υποδομές. Η Ρουμανία δρομολογεί μεγάλα συγκοινωνιακά έργα ύψους 16 δισ., που θα αλλάξουν τη χώρα, αλλά και σημαντικές δημόσιες και ιδιωτικές επενδύσεις ύψους 18 δισ. για ενεργειακά και έργα αντιμετώπισης της κλιματικής αλλαγής.
Οι προοπτικές της Ρουμανίας για το τέλος της δεκαετίας είναι σημαντικές, καθώς έχει θέσει ως στόχο τη σύγκλιση με την Ευρώπη κατά ποσοστό 85%, με αύξηση του πραγματικού ΑΕΠ και της αγοραστικής δύναμης και μείωση του δημοσίου χρέους.
Η χώρα είχε το 2024 πληθωρισμό 5,5% από 6,1% το 2010, η ανεργία μειώθηκε από 7,30% σε 5,40% πέρυσι, το ποσοστό του δημοσίου χρέους ανέρχεται στο 54,3% του ΑΕΠ (κάτω από τον Ευρωπαϊκό μ.ο.), ενώ από το 2010 έως πέρυσι πενταπλασιάστηκαν οι ξένες επενδύσεις (στα 11,3 δισ). Το κατά κεφαλήν ΑΕΠ (σε μονάδες αγοραστικής δύναμης - Μ.Ο. ΕΕ =100) από 45 ανέβηκε στο 79 (ο ταχύτερος ρυθμός σύγκλισης στην Ε.Ε.).