Στο… retailment κρύβεται το στοίχημα του μέλλοντος στα σούπερ μάρκετ

Μαρίνα Φούντα
Μοιράσου το
Στο… retailment κρύβεται το στοίχημα του μέλλοντος στα σούπερ μάρκετ
Γιατί τα σούπερ μάρκετ πρέπει να γίνουν και χώροι διασκέδασης, υιοθετώντας το retailment κατά το…entertainment. Πώς αντιδρά στην τρέχουσα κρίση του κόστους ζωής το τρίγωνο «αγοραστής, σούπερ μάρκετ και brand» και ποιος ο ρόλος του ηλεκτρονικού σούπερ μάρκετ.

Την ανάγκη τα σούπερ μάρκετ του μέλλοντος να καταστούν και χώροι διασκέδασης, προσφέροντας μια μοναδική αγοραστική εμπειρία που ξεπερνά τη ρουτίνα των αγορών, ιδίως σε καιρούς κρίσης, εκφράζουν παράγοντες της αγοράς, παρακολουθώντας τα νέα δεδομένα που διαμορφώνονται για τον κλάδο της οργανωμένης λιανικής εν μέσω πληθωριστικών πιέσεων.

«Το στοίχημα του 2023 και των επόμενων ετών βρίσκεται στο… retailment. Τα σούπερ μάρκετ θα πρέπει να προσφέρουν και διασκέδαση», υποστήριξε μιλώντας πριν από μερικά 24ωρα στο 13ο συνέδριο του ΙΕΛΚΑ, η Σοφία Πρωτονοταρίου, Διευθύνουσα Σύμβουλος της Truberries, εταιρείας που δραστηριοποιείται στον χώρο μελέτης στοιχείων έρευνας αγοράς. Το retailment είναι μια σύντμηση των εννοιών retail και entertainment (διασκέδαση), προκειμένου να καταδείξει την ανάγκη τα σούπερ μάρκετ να καταστούν και χώροι ψυχαγωγίας.

«Στην τρέχουσα πληθωριστική κρίση, οι καταναλωτές αισθάνονται ότι είναι μόνοι τους και ότι κανείς δεν τους ακούει. Για αυτό τον λόγο τα σούπερ μάρκετ πρέπει να μπορούν να τους φτιάχνουν τη διάθεση», εξήγησε από την πλευρά του ο Γενικός Διευθυντής του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), Λευτέρης Κιοσές.

Στη σκιά του κύματος ακρίβειας οι καταναλωτές μπορεί να αυξάνουν την προσοχή τους στη διαμόρφωση των τιμών των προϊόντων, όμως, σύμφωνα με τον κ. Κιοσέ, στην πραγματικότητα εκείνο που αναζητούν είναι η αξία στα προϊόντα. «Οι καταναλωτές θα έρθουν σε ένα κατάστημα για την τιμή αλλά δεν θα μείνουν για αυτήν στο κατάστημα. Για αυτό τα σούπερ μάρκετ θα πρέπει να γίνουν προορισμός», πρόσθεσε, αναγνωρίζοντας ωστόσο ότι πρόκειται για έναν στόχο εξαιρετικά δύσκολο. Παραδέχθηκε ωστόσο ότι λόγω της πληθωριστικής κρίσης και καθώς βρίσκεται σε εξέλιξη η πρωτοβουλία του υπουργείου Ανάπτυξης για το «καλάθι του νοικοκυριού» με στόχο τη συγκράτηση των ανατιμήσεων, «υπάρχει μια κινητικότητα. Οι καταναλωτές πράγματι αλλάζουν καταστήματα για να εξερευνήσουν τα καλάθια». Η εξέλιξη αυτή, κατά τον κ. Κιοσέ, έχει όμως μια διττή έννοια: Η αλλαγή καταστημάτων συνιστά για τα σούπερ μάρκετ και ευκαιρία – να κερδίσουν νέους πελάτες – αλλά και απειλή να χάσουν τους πελάτες τους.

Πώς αντιδρά το τρίγωνο «shopper, retailer και brand»

Σύμφωνα άλλωστε με την κυρία Πρωτονοταρίου, η τρέχουσα κρίση είναι μια κρίση στο κόστος ζωής που αλλάζει άρδην τα δεδομένα στην αγορά και δη στις ισορροπίες του τριγώνου «αγοραστής, σούπερ μάρκετ και μάρκα».

Όπως εξήγησε, το κόστος των προϊόντων έχει πάρει την ανιούσα για τους αγοραστές, ενώ την ίδια στιγμή στα σούπερ μάρκετ καταγράφονται αρκετές ελλείψεις προϊόντων. Αυτό καταδεικνύει μια κρίση διαθεσιμότητας, η οποία αποδίδεται στις ανατιμήσεις των πρώτων υλών και την κατακόρυφη αύξηση του μεταφορικού κόστους. Η τρέχουσα κρίση ωστόσο δεν αφήνει στο απυρόβλητο τις μάρκες, καθώς το κύμα ακρίβειας οδηγεί στην άνοδο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας και την ταυτόχρονη υποχώρηση των πωλήσεων στα επώνυμα προϊόντα.

Μάλιστα, σύμφωνα με τη Διευθύνουσα Σύμβουλο της Truberries, το τελευταίο διάστημα τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας χαρακτηρίζονται ως… μάρκες αλυσίδας, προκειμένου να ενισχύεται το κύρος τους έναντι των επώνυμων προϊόντων.

Ενισχύεται η δυναμική του ηλεκτρονικού σούπερ μάρκετ

Συμμετέχοντας στο ίδιο συνέδριο ο ιδρυτής και Διευθύνων Σύμβουλος της Convert Group, Παναγιώτης Γκεζερλής, επιβεβαίωσε την ισχυροποίηση των ηλεκτρονικών αγορών στο λιανεμπόριο τροφίμων, καθώς, όπως εξήγησε, «πάντοτε σε περιόδους κρίσης το ηλεκτρονικό εμπόριο ανεβαίνει», με πιο πρόσφατο παράδειγμα την υγειονομική κρίση που τροφοδότησε η πανδημία του κορονοϊού.

Όπως αποκάλυψε, στο εννεάμηνο του 2022 (Ιανουάριος - Σεπτέμβριος), ο τζίρος του ηλεκτρονικού εμπορίου στα σούπερ μάρκετ ανήλθε στα 192 εκατ. ευρώ, ενώ μόνο στο τρίτο τρίμηνο του έτους (Ιούλιος-Σεπτέμβριος), καταγράφηκε μια τεμαχιακή αύξηση της τάξης του 8% στο ηλεκτρονικό εμπόριο.

Παρουσιάζοντας βασικά χαρακτηριστικά των ηλεκτρονικών αγορών στο λιανεμπόριο τροφίμων, ο κ. κ. Γκεζερλής εξήγησε ότι για τις παραγγελίες στο ηλεκτρονικό σούπερ μάρκετ πιο δημοφιλής ημέρα παραμένει η Δευτέρα, ενώ το μερίδιο των φρέσκων προϊόντων ανέρχεται στο 34% επί του συνολικού τζίρου του ηλεκτρονικού εμπορίου. Την ώρα που η αξία ενός μέσου καλαθιού προϊόντων στο φυσικό κατάστημα κυμαίνεται στα 40 ευρώ, στο ηλεκτρονικό σούπερ μάρκετ η μέση αξία αγγίζει τα 77 ευρώ. Και αυτό γιατί πάντοτε οι ηλεκτρονικές παραγγελίες είναι πιο οργανωμένες, καθώς οι καταναλωτές δεν σκέφτονται τους όγκους, αφού οι παραδόσεις των προϊόντων γίνονται κατ’ οίκων. Επομένως, σε μια ηλεκτρονική παραγγελία, οι πιο ογκώδεις συσκευασίες έχουν την τιμητική τους.

Σύμφωνα πάντα με τα στοιχεία που παρουσίασε ο κ. Γκεζερλής, στις πρώτες θέσεις των brands που πωλούνται περισσότερο στα ηλεκτρονικά σούπερ μάρκετ – με βάση την πώληση τεμαχίων και όχι τζίρου – φιγουράρουν η Όλυμπος, το Ζαγόρι, η Μέλισσα και η Καραμολέγκος.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.