Ελλάδα
17-09-2021 | 12:51

Αέριο: Περιφερειακός κόμβος η Ελλάδα με άλμα εξαγωγών τα επόμενα χρόνια

Αέριο: Περιφερειακός κόμβος η Ελλάδα με άλμα εξαγωγών τα επόμενα χρόνια
live updates: Ανανεώθηκε πριν

Ώθηση στη μετατροπή της Ελλάδας σε κέντρο ανεφοδιασμού της ευρύτερης περιοχής με φυσικό αέριο, θα δώσει η αναμενόμενη αύξηση της κατανάλωσης του καυσίμου στις υπόλοιπες χώρες των Βαλκανίων, λόγω των πολιτικών ενεργειακής μετάβασης που αυτές δρομολογούν. 

Επομένως, με δεδομένο ότι στα όμορα κράτη το φυσικό αέριο θα κληθεί να αναπληρώσει σημαντικό μέρος του κενού από τα θερμοηλεκτρικά εργοστάσια με καύσιμο άνθρακα, τα οποία θα αποσυρθούν μέσα στα επόμενα χρόνια, θα διευρυνθεί ο ρόλος της Ελλάδας ως «πύλης» εισόδου αερίου για την ευρύτερη περιοχή. 

Χαρακτηριστικό παράδειγμα των προοπτικών εδραίωσης της Ελλάδας σε gas hub αποτελεί το σχέδιο τροφοδοσίας της Βόρειας Μακεδονίας με «αφετηρία» τις εγχώριες υποδομές, μέσω της κατασκευής του αγωγού διασύνδεσης των δύο εθνικών συστημάτων. Έτσι, σε περίπτωση που ο αγωγός Ελλάδας – Β. Μακεδονίας υλοποιηθεί, σύμφωνα με παράγοντες του κλάδου αναμένεται να αυξήσει από το 2025 κατά 30% τις εξαγωγές αερίου από τη χώρα μας, σε σχέση με τα σημερινά επίπεδα, ενισχύοντας κατά συνέπεια τη θέση της Ελλάδας στον ευρύτερο ενεργειακό χάρτη. 

Συντηρητικό σενάριο για εξαγωγές 900 εκατ. κυβ. μέτρων 

Για να γίνει αντιληπτό αυτό το ποσοστό αύξησης, αρκεί να λάβει κανείς υπόψη του ότι από το μοναδικό αυτή τη στιγμή σημείο «εξόδου» του ελληνικού συστήματος (Σιδηρόκαστρο), το 2020 κατέληξαν στη βουλγαρική αγορά 650 εκατ. κυβικά μέτρα καυσίμου. 

Επομένως, ακόμη κι αν οι εξαγωγές στη Βουλγαρία παραμείνουν σταθερές τα επόμενα χρόνια, τότε από το 2025 θα αυξηθούν στα 900 εκατ. κυβικά μέτρα οι ετήσιες ποσότητες φυσικού αερίου που καταφθάνουν στην Ελλάδα, για να βγουν εκτός συνόρων στη συνέχεια. 

Το νούμερο αυτό είναι μόλις 3 φορές μικρότερο από την εγχώρια κατανάλωση στα μέσα της προηγούμενης 10ετίας, καθώς για παράδειγμα το 2014 η ζήτηση στην ελληνική αγορά διαμορφώθηκε στα 2.800 εκατ. κυβικά. Σε σχέση με τις πιο πρόσφατες «επιδόσεις» της χώρας μας, η οποία καταρρίπτει το ένα ρεκόρ μετά το άλλο κυρίως λόγω του περιορισμού χρήσης των λιγνιτικών μονάδων, οι εξαγωγές 900 εκατ. κυβικών αντιστοιχούν στο 17% της κατανάλωσης σε φυσικό αέριο το 2020. 

Πιο αισιόδοξες προοπτικές 

Με βάση μάλιστα τους ίδιους παράγοντες, οι προοπτικές ενίσχυσης των εξαγωγών είναι ακόμη πιο θετικές από το παραπάνω σενάριο, στο οποίο υποτίθεται κατ΄ αρχάς ότι η Βουλγαρία θα συνεχίσει τα επόμενα χρόνια να έχει τις ίδιες ανάγκες σε φυσικό αέριο, και να τις καλύπτει στο ίδιο ποσοστό μέσω εισαγωγών από την Ελλάδα. Ωστόσο, σύμφωνα με το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα της χώρας, έως το 2030 η κατανάλωση αερίου στη χώρα αναμένεται να αυξηθεί κατά 24% και οι εισαγωγές κατά 20%. 

Επίσης, στην παραπάνω υπόθεση δεν έχει ληφθεί υπόψη ότι από τα μέσα της επόμενης χρονιάς θα τεθεί σε λειτουργία ο διασυνδετήριος αγωγός Ελλάδας-Βουλγαρίας (IGB), ο οποίος αποτελεί τμήμα του λεγόμενου Κάθετου Διαδρόμου, που εκτός από τη χώρα μας και τη Βουλγαρία, θα διασυνδέει επίσης τη Ρουμανία και την Ουγγαρία. 

To έργο αυτό είναι συγχρονισμένο με τον πλωτό τερματικό σταθμό επαναεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου (FSRU) της Αλεξανδρούπολης, για τον οποίο σύμφωνα με πληροφορίες πρόκειται εντός του Οκτωβρίου να λάβει την Τελική Επενδυτική Απόφαση (FID) η Gastrade. Έτσι, φυσικό αέριο θα μπορεί να καταλήγει στις παραπάνω αγορές καταφθάνοντας ακτοπλοϊκώς στην Αλεξανδρούπολη, με τη μορφή LNG. 

Τον Οκτώβριο το Market Test για τον αγωγό με Β.Μακεδονία 

Για την υλοποίηση του αγωγού με τη Βόρεια Μακεδονία συνεργάζονται ο ΔΕΣΦΑ και η κρατική Εταιρεία Αξιοποίησης Ενεργειακών Πόρων της Βόρειας Μακεδονίας (NER), ενώ η κατασκευή του «περνά» από τη διενέργεια Market Test για το εγχώριο τμήμα του έργου, ώστε να διερευνηθεί το επιχειρηματικό ενδιαφέρον χρήσης της υποδομής. 

Ο δρόμος για την πραγματοποίηση της Δοκιμής Αγοράς άνοιξε με τη πρόσφατη υπογραφή της Συμφωνίας Συνεργασίας ΔΕΣΦΑ και NER. Σύμφωνα με δηλώσεις του υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κώστα Σκρέκα, εντός του επόμενου μήνα αναμένεται να ξεκινήσει το Market Test για το ελληνικό τμήμα του αγωγού με τη Β. Μακεδονία. 

Στην περίπτωση που το Market Test ολοκληρωθεί με επιτυχία, τότε εκτιμάται πως στις αρχές του επόμενου χρόνου ΔΕΣΦΑ και NER θα λάβουν την Τελική Επενδυτική Απόφαση για τα τμήματα του έργου στις δύο χώρες, ώστε να ξεκινήσει η κατασκευή του. 

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.