ΑΔΜΗΕ: Έτοιμες έως τέλος του έτους οι μελέτες για τη νέα υποβρύχια ηλ. διασύνδεση Ελλάδας - Ιταλίας

Κώστας Δεληγιάννης
Viber Whatsapp Μοιράσου το
ΑΔΜΗΕ: Έτοιμες έως τέλος του έτους οι μελέτες για τη νέα υποβρύχια ηλ. διασύνδεση Ελλάδας - Ιταλίας
Το νέο υποθαλάσσιο καλώδιο θα προστεθεί στην υπάρχουσα διασύνδεση των δύο χωρών, ώστε να ενισχυθεί ο ανταγωνισμός στις χονδρεμπορικές αγορές τους και να δημιουργηθούν οι προϋποθέσεις για μείωση του κόστους ρεύματος για τους καταναλωτές.

Σε εξέλιξη βρίσκεται η εκπόνηση της Μελέτης Σκοπιμότητας για τη δεύτερη ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας-Ιταλίας, από την κοινή ομάδα εργασίας που έχουν δημιουργήσει ο ΑΔΜΗΕ και η TERNA, Διαχειριστής του ιταλικού συστήματος μεταφοράς. Σύμφωνα με πληροφορίες του Insider, με βάση το ενδεικτικό χρονοδιάγραμμα που περιλαμβάνεται στο MoU το οποίο υπέγραψαν οι δύο Διαχειριστές στα μέσα Μαΐου, η Μελέτη προβλέπεται να ολοκληρωθεί στα τέλη του 2021, «ξεκλειδώνοντας» επομένως τότε την υλοποίηση του έργου.

Το νέο υποθαλάσσιο καλώδιο θα προστεθεί στην υπάρχουσα υποβρύχια διασύνδεση των δύο χωρών, με στόχο να αυξηθεί η δυνατότητα ανταλλαγής ηλεκτρικής ενέργειας ανάμεσα στα ηλεκτρικά τους συστήματα. Με αυτό τον τρόπο, θα ενισχυθεί ο ανταγωνισμός στις χονδρεμπορικές αγορές των δύο χωρών μέσω της σύζευξής τους, δημιουργώντας έτσι τις προϋποθέσεις για μείωση του κόστους ρεύματος για τους καταναλωτές.

Αύξηση 2-3 φορές της δυνατότητας ανταλλαγής ενέργειας

Αυτή τη στιγμή, τα ηλεκτρικά συστήματα των δύο κρατών «επικοινωνούν» με μία διασύνδεση συνεχούς ρεύματος υψηλής τάσης (HVDC), μεταφορικής ικανότητας 500 MW (Μεγαβάτ), μέσω υποβρύχιου καλωδίου μήκους 160 χιλιομέτρων, το οποίο ξεκινά από το ΚΥΤ Αράχθου και καταλήγει στον Υποσταθμό Galatina στην Ιταλία. Μέσω της Μελέτης Σκοπιμότητας, ΑΔΜΗΕ και TERNA εξετάζουν την προοπτική να αυξηθεί κατά 2 έως 3 φορές η δυνατότητα ανταλλαγής ηλ. ενέργειας, με την κατασκευή μίας ακόμη υποθαλάσσιας διασύνδεσης χωρητικότητας 500 – 1.000 MW.

Σύμφωνα με το MoU, η Μελέτη Σκοπιμότητας θα εκπονηθεί σε τέσσερις φάσεις, με την πρώτη να έχει ήδη ολοκληρωθεί. Σε αυτήν, η κοινή Ομάδα Εργασίας κατέληξε στο τι θα πρέπει να περιλαμβάνεται στη Μελέτη, όπως ποια σενάρια θα αναλυθούν και έως πότε, καθώς και στη μεθοδολογία στην οποία θα βασισθεί η ανάλυση κόστους-οφέλους. Στη δεύτερη φάση, η οποία βρίσκεται σε εξέλιξη και αναμένεται να ολοκληρωθεί έως τα τέλη Σεπτεμβρίου, θα γίνει εκτίμηση της δυνατότητας υλοποίησης του πρότζεκτ από τεχνικής και οικονομικής πλευράς, λαμβάνοντας επίσης υπόψη τυχόν ενισχύσεις που θα χρειαστεί να κάνει κάθε Διαχειριστής στο σύστημα μεταφοράς του.

Στο τέλος Νοεμβρίου τοποθετείται η ολοκλήρωση της τρίτης φάσης, στην οποία θα καθορισθεί το συνολικό χρονοδιάγραμμα όλων των σταδίων υλοποίησης του πρότζεκτ, όπως του αρχικού σχεδιασμού της διασύνδεσης, της προμήθειας του εξοπλισμού και της κατασκευής της, καθώς της έναρξης εμπορικής του λειτουργίας. Έτσι, στην τέταρτη φάση, θα οριστικοποιηθεί η οργανωτική δομή από τους δύο Διαχειριστές που θα αναλάβει να δρομολογήσει το πρότζεκτ, ξεκινώντας από την υποβολή του προς έγκριση στις ρυθμιστικές αρχές των δύο χωρών.

Μεγαλύτερη σύγκλιση τιμών με Ιταλία

Από τον περασμένο Δεκέμβριο, η ελληνική και ιταλική αγορά Επόμενης Ημέρας λειτουργούν σε σύζευξη, η έναρξη της οποίας σηματοδότησε μάλιστα το πρώτο βήμα για την ευρωπαϊκή ενοποίηση των εγχώριων χονδρεμπορικών αγορών. Λίγους μήνες αργότερα, και συγκεκριμένα τον Μάιο, ξεκίνησε το coupling και με τη Βουλγαρία.

Μέσω της σύζευξης ενισχύεται ο ανταγωνισμός, καθώς διασφαλίζεται ότι οι διασυνοριακές συναλλαγές γίνονται από την αγορά με χαμηλότερες τιμές προς τις αγορές με υψηλότερες. Επομένως, για όσο διάστημα υπάρχει διαθέσιμη χωρητικότητα στις διασυνδέσεις, η «οικονομική ροή» της ενέργειας έχει ως αποτέλεσμα τη σύγκλιση του χονδρεμπορικού τους κόστους.

Απτή απόδειξη του οφέλους του coupling με την Ιταλία αποτελεί το γεγονός ότι, όπως ανέφερε σε πρόσφατο άρθρο του ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κώστας Σκρέκας, έως τώρα οι τιμές στη χώρα μας εξομοιώθηκαν με τις τιμές στη ζώνη της Ιταλίας για τις μισές περίπου ώρες.

Ωστόσο, το χρονικό διάστημα εξομοίωσης θα μπορούσε να είναι μεγαλύτερο, καθώς η περιορισμένη χωρητικότητα της υπάρχουσας διασύνδεσης «φρενάρει» την περαιτέρω σύγκλιση. Όπως επισήμαινε χαρακτηριστικά ο κ. Σκρέκας, κατά τις υπόλοιπες ώρες διαπιστώθηκε συμφόρηση στη διασύνδεση, γεγονός που αναδεικνύει τη σημασία μιας νέας γραμμής.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider