Ελλάκτωρ: Η ώρα των μετόχων και των ευθυνών – Η χαμένη υπόθεση «Εγνατία Οδός»

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Ελλάκτωρ: Η ώρα των μετόχων και των ευθυνών – Η χαμένη υπόθεση «Εγνατία Οδός»
Ουδείς μπορεί να ισχυριστεί με απόλυτη βεβαιότητα ότι θα γίνει κανονικά η γ.σ. και θα ληφθεί απόφαση για αύξηση κεφαλαίου.

Δύο «γεμάτους» μήνες από την ημέρα της επικράτησης των Ολλανδών της Reggeborgh στη «μάχη» για τον έλεγχο της Ελλάκτωρ και λίγες μόλις ώρες από την προγραμματισμένη για σήμερα Παρασκευή 2 Απριλίου γενική συνέλευση των μετόχων του ομίλου, πολλά θέματα παραμένουν στον «αέρα», τουλάχιστον με τα μέχρι στιγμής δεδομένα.

Αλλωστε, ουδείς μπορεί να ισχυριστεί με απόλυτη βεβαιότητα ότι τελικά σήμερα θα γίνει κανονικά η γ.σ. και θα ληφθεί απόφαση για αύξηση κεφαλαίου, καθώς εδώ και ημέρες κυκλοφορούσε στην αγορά η πληροφορία ότι είναι πιθανό να υποβληθεί αίτημα αναβολής, από τη στιγμή που παραμένει το «χάσμα» μεταξύ των δύο βασικών μετοχικών μπλοκ, δηλαδή από τη μία πλευρά της ολλανδικής Reggeborgh Invest (ελέγχει επίσημα 14,7%) και του κ. Λ. Μπόμπολα (12,5%) και από την άλλη της Greenhill Investments Limited των εφοπλιστών Δ. Μπάκου και Γ. Καϋμενάκη (περίπου 25,6%).

Χτες δε, έκλεισε και οριστικά το θέμα της Εγνατίας Οδού για την Ελλάκτωρ, η οποία δεν έλαβε θετική απάντηση από το δικαστήριο στο οποίο είχε προσφύγει για να πετύχει την υπέρ της ανατροπή, με την εισηγμένη πλέον να εκτιμά ότι τα περιθώρια και οι όροι του διαγωνισμού του ΤΑΙΠΕΔ δεν επιτρέπουν περαιτέρω κινήσεις.

«Είναι ώρα να αναλάβουν όλοι της ευθύνες τους»

Οσον αφορά το κρίσιμο θέμα της Γ.Σ., αξίζει να σημειωθεί ότι κύκλοι προσκείμενοι στη διοίκηση της Ελλάκτωρ ισχυρίζονται ότι η Ολλανδική Reggeborgh δεν πρόκειται να ζητήσει αναβολή, αντιθέτως θεωρεί ότι στην κατάσταση στην οποία έχει περιέλθει η ΑΚΤΩΡ δεν αφήνει περιθώρια για παρατάσεις, ούτε για καταψήφιση της ΑΜΚ. «Είναι ώρα να αναλάβουν όλοι της ευθύνες τους απέναντι στην εταιρεία, τους χιλιάδες εργαζόμενους αλλά και τους μετόχους της Ελλάκτωρ», σημειώνουν χαρακτηριστικά, προσθέτοντας ότι «ουδείς έχει δικαίωμα να βάλει εμπόδια στη διαδικασία και αν το κάνει, ας αναλάβει την ευθύνη».

Μάλιστα, πηγές της διοίκησης θεωρούν ότι μεγάλο μέρος των μετόχων (θεσμικών, ξένων, ιδιωτών, τραπεζών) στηρίζει την ΑΜΚ των 120,5 εκατ. ευρώ, ωστόσο, αποτελεί ερωτηματικό πως θα κινηθεί η πλευρά των δύο εφοπλιστών που πάντως, ζητούσε εκπροσώπηση στο Δ.Σ. της εισηγμένης ως προαπαιτούμενο συνεννόησης με το νέο management . Οι Ολλανδοί καλούν επί της ουσίας όλους τους μετόχους να συμμετέχουν στη Γ.Σ. αλλά και να ψηφίσουν υπέρ της ΑΜΚ, ως μοναδική διέξοδο στο… κεφαλαιακό και χρηματοδοτικό αδιέξοδο της θυγατρικής ΑΚΤΩΡ.

Η ΑΜΚ

Αξίζει να σημειωθεί ότι η διοίκηση του ομίλου εκτιμά ότι το ποσό της αύξησης επαρκεί για την κάλυψη των αναγκών της ΑΚΤΩΡ αλλά και για να επανέλθει σε κανονικότητα, όπως και σε κατάσταση break even μέσα στο 2021. Επιπρόσθετα, η υπερψήφιση της ΑΜΚ αποτελεί και βασική προϋπόθεση για την έκδοση ομολόγου (από Eurobank, με επιτόκιο 6,3%) που θα καλύψουν εσωτερικά οι μέτοχοι έναντι της ΑΜΚ, με τη μορφή ενδιάμεσης χρηματοδότησης. Κατά συνέπεια, η ψήφιση υπέρ της ΑΜΚ αποτελεί μονόδρομο για την Ελλάκτωρ, ενώ δίχως ΑΜΚ δεν υπάρχει και ομολογιακή έκδοση-γέφυρα.

Οι ίδιες πηγές προσθέτουν ότι αν η Γ.Σ. αναβληθεί θα κινηθούν διαδικασίες για νέα συνέλευση, σε περίπου 20 μέρες από τώρα. Αν όμως πραγματοποιηθεί κανονικά η γενική συνέλευση (δηλαδή υπάρχει απαρτία) αλλά καταψηφιστεί το θέμα της ΑΜΚ, τότε οι Ολλανδοί δεν έχουν άλλον δρόμο από την σύγκληση νέας γενικής συνέλευσης, αλλά με νέα πρόταση ή και με άλλους όρους ως προς την ΑΜΚ.

Με δεδομένο λοιπόν ότι η γενική συνέλευση έχει ως κυρίαρχο θέμα την αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου της Ελλάκτωρ κατά το ποσό των 120,5 εκατ. ευρώ, αλλά και ότι για να εγκριθεί η ΑΜΚ απαιτείται έγκριση τουλάχιστον των 2/3 των μετόχων της, είναι προφανές ότι ακόμα και αν η Γ.Σ. πραγματοποιηθεί κανονικά και μάλιστα με υψηλή απαρτία, η «αριθμητική» και τα ποσοστά των μετόχων θα καθορίσουν αν «περάσει» η εν λόγω πρόταση ή αν θα έχουμε νέες διαδικασίες.

Όλα αυτά βέβαια, θα ξεκαθαρίσουν στην Γ.Σ., εκτός αν κάποιος ζητήσει αναβολή. Οι δύο πλευρές Reggeborgh και Greenhill δεν έχουν βρει σημεία συνεννόησης. Σε κάθε περίπτωση, προσεχώς θα ξεκαθαρίσει το τοπίο.

Οσον αφορά στις ζημίες ύψους 186,7 εκατ. ευρώ του Ελλάκτωρ κυρίως λόγω της αύξησης των ζημιών από τον κλάδο κατασκευών, σε σημαντικό βαθμό έχουν επιβαρυνθεί και από προβλέψεις για μελλοντικές ζημιές δεκάδων εκατ. ευρώ, από έργα σε Ελλάδα, Ρουμανία και Μέση Ανατολή (επιβάρυνση από 27 εκατ. ευρώ σε Ελλάδα και Ρουμανία και 40 εκατ. ευρώ σε Μέση Ανατολή).

Επιπρόσθετα, στις 6 Απριλίου εκδικάζεται στο Μονομελές Πρωτοδικείο Αθηνών αίτηση προσωρινής διαταγής και ασφαλιστικών μέτρων συντηρητικής κατάσχεσης εις χείρας τρίτων κατά της Άκτωρ από υπεργολάβο, συνολικού ποσού 4,8 εκατ. ευρώ. Υπάρχουν γκρίνιες σε εργοτάξια, προμηθευτές, συνεργάτες του ομίλου σε έργα και κοινοπραξίες (ακούγονται διάφορα μέχρι και για αιτήσεις συντηρητικής κατάσχεσης από υπεργολάβους και προμηθευτές), εργαζόμενοι διαμαρτύρονται, όπως συνέβη τις τελευταίες ημέρες στη Λέσβο. Όμως, η διοίκηση εργάζεται προς την κατεύθυνση της διευθέτησης των προβλημάτων.

Η υπόθεση «Εγνατία Οδός»

Οσον αφορά στην παραχώρηση της Εγνατίας Οδού, τον μεγαλύτερο διαγωνισμό για κατασκευαστικές εταιρείες που είναι «στον αέρα», η διοίκηση της Ελλάκτωρ έχει «δείξει» εδώ και μέρες προς την πλευρά της καναδική Roadis, που αποφάσισε να αποχωρήσει από την κοινοπραξία (πηγές της διοίκησης ισχυρίζονται ότι έχουν στα χέρια τους σχετική επιστολή). Σε κάθε περίπτωση, το κεφάλαιο «Εγνατία Οδός» έχει «κλείσει» για τον όμιλο. Σύμφωνα πάντως με κύκλους της διοίκησης της Ελλάκτωρ, η εταιρεία προσέφυγε προχτές στο δικαστήριο με στόχο να πετύχει την παράταση των διαδικασιών ώστε να δηλώσει, έστω και μόνη της, συμμετοχή στον διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ. Μάλιστα, είχε ετοιμάσει τον σχετικό φάκελο, έλαβε εγγυητικές από τράπεζες, πλην όμως έλαβε προφορική (τουλάχιστον έως αργά το απόγευμα χτες δεν είχε γραπτή στα χέρια της) απάντηση από το Δικαστήριο ότι δεν γίνεται δεκτή η προσωρινή διαταγή που υπέβαλε, αν και αρχικά άφησε να εννοηθεί ότι το αρμόδιο δικαστήριο άφηνε περιθώρια (αρκεί να έχει έτοιμο φάκελο η ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις).

Τυχόν ασφαλιστικά μέτρα θα εκδικάζονταν σε περίπου 40 ημέρες, ενώ ήδη θα είχαν υποβληθεί (έγινε χτες) οι φάκελοι από τους ενδιαφερόμενους και θα είχαν ανοίξει οι προσφορές. Αρα, θεωρήθηκε δώρον άδωρο» να προχωρήσει η Ελλάκτωρ σε άλλη νομική κίνηση, κατά συνέπεια, ως γνωστόν, ο όμιλος έμεινε εκτός «παιχνιδιού» (αν και προσεχώς θα διεκδικήσει κάθε διαγωνισμό που κρίνεται ότι έχει ενδιαφέρον). Μάλιστα, η Ελλάκτωρ απέστειλε και σχετική επιστολή στο ΤΑΙΠΕΔ εξηγώντας τους λόγους για τους οποίους θεώρησε ότι έπρεπε το Ταμείο να δώσει παράταση αλλά και γιατί έκανε προσφυγή στο ΣτΕ.

Ωστόσο, η… αντιπολίτευση της Ελλάκτωρ (οι εφοπλιστές Μπάκος και Καϋμενάκης) φέρονται να ισχυρίζονται πως αν όντως οι καναδοί κινήθηκαν με αυτόν τον τρόπο, πρέπει η διοίκηση του ομίλου να στραφεί εναντίον τους απαιτώντας αποζημίωση εκατοντάδων εκατομμυρίων (πάντως, από την Ελλάκτωρ πηγάζει ότι δεν υπάρχουν ισχυρές ρήτρες αποχώρησης και για αυτό ευθύνονται παλιότερες διοικήσεις). Προαναγγέλλοντας μάλλον κλιμάκωση των ενεργειών (νομικές) για την υπόθεση της Εγνατίας Οδού, με τους εφοπλιστές να ακούγεται ότι βάζουν θέμα ακόμα και για το αν όντως η Roadis επέλεξε να φύγει από τον διαγωνισμό ή αν οι Καναδοί αιφνιδιάστηκαν από τα γεγονότα.

Πάντως, ο διευθύνων σύμβουλος της Ελλάκτωρ, κ. Αρης Ξενόφος, τις προηγούμενες ημέρες, τόσο κατά την παρουσίαση αποτελεσμάτων όσο και στη διάρκεια τηλεδιάσκεψης, απέστειλε «μήνυμα» ενότητας αλλά και υπέρ της ανάγκης για ολοκλήρωση της ΑΜΚ και στήριξης του κατασκευαστικού τομέα.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider