Νέα δεδομένα στις καταναλωτικές συνήθειες αλλά και καινούργιες προκλήσεις για τα brands έφερε ο κορονοϊός, με τα online σουπερμάρκετ να είναι οι μεγάλοι κερδισμένοι. Αυτό τονίζει μεταξύ άλλων η κυρία Βάσω Παναγιωτοπούλου, Business Unit Director της εταιρείας Leadmark, μέλος του ομίλου της Ira Media, προσθέτοντας ότι κυρίαρχοι στις ψηφιακές αγορές είναι – πέρα από τα σούπερ μάρκετ - τα καταστήματα ένδυσης, τα φαρμακεία και τα delivery. Επιπλέον, σχολιάζοντας τα αποτελέσματα της  μελέτης της Ira Media με τίτλο “The New Normal –Short & Long Term Effects” δίνει ιδιαίτερη έμφαση στην ανάπτυξη του Homebound Economy αλλά και τη νέα πραγματικότητα που διαμορφώνεται για τα brands.

Πώς επηρεάστηκαν οι καταναλωτικές συνήθειες των Ελλήνων λόγω κορονοϊού και πώς προβλέπετε ότι θα διαμορφωθεί το τοπίο στο προσεχές χρονικό διάστημα;

Είναι πλέον ξεκάθαρο πως ο κορονοϊός άλλαξε τις καταναλωτικές συνήθειες όλων μας. Όχι μόνο κατά την περίοδο του lockdown, το οποίο έφερε τα πάνω κάτω στην καθημερινότητά μας, αλλά και μετά από αυτό, οι αλλαγές είναι μεγάλες και όπως φαίνεται μόνιμες. Μια χαρακτηριστική αλλαγή, συνέπεια του κορονοϊού, των μέτρων, αλλά και της νέας καταναλωτικής νοοτροπίας είναι πως το τελευταίο διάστημα παρατηρείται σημαντική αύξηση στις επισκέψεις για αγορά τροφίμων και κατακόρυφη άνοδος στην κατανάλωση φαγητού και ποτού στο σπίτι, με τους καταναλωτές να τα επιλέγουν έχοντας ως γνώμονα κυρίως το κόστος, μια και τους επηρεάζει και η οικονομική αβεβαιότητα που επικρατεί.

Ενδεικτική είναι η έρευνα του ΙΕΛΚΑ, σύμφωνα με την οποία οι εβδομαδιαίες επισκέψεις σε όλα τα σημεία πώλησης τροφίμων αυξήθηκαν, τον Αύγουστο, για παράδειγμα, έφτασαν άνοδο 35% σε σχέση με το διάστημα αμέσως μετά τη λήξη της καραντίνας. Εντούτοις, το ποσοστό αυτό είναι κατά 40% χαμηλότερο σε σχέση με τα επίπεδα που ίσχυαν πριν την εμφάνιση του κορονοϊού.

Δύο στους τρεις Έλληνες θέλουν να συνεχίσουν την τηλεργασία

Αντίστοιχα, σημαντική είναι η αύξηση των αγορών από απόσταση, καθώς σήμερα το 5% των  καταναλωτών επιλέγει συστηματικά να ψωνίζει κυρίως μέσω Διαδικτύου, με ό,τι αυτό σημαίνει για την επισκεψιμότητα των καταστημάτων.

Επιπλέον, τα μέτρα και ο φόβος της πανδημίας ωθούν τους καταναλωτές να επιλέγουν συχνά και το delivery. Έτσι, η ηλεκτρονική υπηρεσία παράδοσης έτοιμου φαγητού παρουσιάζει νέα αύξηση στο 38%, με σημαντική άνοδο να καταγράφεται την περίοδο μετά την παύση της καραντίνας και τη χαλάρωση των μέτρων, ποσοστό που φαίνεται να έχει χαθεί από τις επισκέψεις σε ταβέρνες / εστιατόρια οι οποίες έχουν μειωθεί αντίστοιχα 38%.

Ποιοι θεωρείτε ότι είναι οι κερδισμένοι και οι χαμένοι της πανδημίας; Πιστεύετε ότι τα κέρδη και οι ζημιές είναι παροδικά ή ότι οι αλλαγές ήρθαν για να μείνουν;

Έχοντας πλέον αρκετά δεδομένα και για μεγάλο χρονικό διάστημα στη διάθεσή μας, είναι πασιφανές πως ο μεγάλος κερδισμένος από την αλλαγή των καταναλωτικών συνηθειών δεν είναι άλλος από τις online αγορές. Η αύξηση του online shopping κατά περίπτωση φτάνει να ξεπερνά το 50% ακόμη και μετά το lockdown. Online super market, online fashion, online φαρμακεία, online delivery κυριαρχούν.

Το «χρυσό μετάλλιο» πάντως μεταξύ των κερδισμένων από την πανδημία πήραν τα online σουπερμάρκετ (ή οι αντίστοιχες υπηρεσίες των παραδοσιακών σουπερμάρκετ) που είδαν τις πωλήσεις τους να αυξάνονται κατά 150% το πρώτο εξάμηνο του 2020 σε σχέση με το αντίστοιχο πέρυσι, αναδεικνύοντας και μία νέα χρυσή ευκαιρία για τα brands για στροφή στα Retail Media.

Αντίστοιχα, ο τζίρος στα καταστήματα μικρής λιανικής (κυρίως μίνι μάρκετ) την περίοδο της καραντίνας ανέβηκε στο 30% και σήμερα βλέπουμε το λεγόμενο neighborhood shopping να κερδίζει συνεχώς έδαφος, με τους καταναλωτές να προτιμούν σταθερά τα μικρότερα καταστήματα που βρίσκονται κοντά τους έναντι των υπεραγορών.

Η πανδημία έφερε την κατακόρυφη άνοδο του homebound economy. Ποιους κλάδους επηρεάζει και πώς διαμορφώνεται πλέον η κατάσταση;

Η δουλειά από το σπίτι, η κατ’ οίκον διασκέδαση, ακόμη και η τηλεκπαίδευση γνώρισαν σημαντική άνοδο και φαίνεται πως αποτελούν τη νέα κανονικότητα. Έτσι το λεγόμενο “Homebound Economy” καταγράφει σημαντική αύξηση, καθώς η πλειονότητα των συμπολιτών μας προτιμά να ψυχαγωγείται εντός σπιτιού, επιλέγει κοντινά καταστήματα και ντόπια προϊόντα.  Σε πρόσφατη παγκόσμια μελέτη της Accenture, το 69% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι προτιμά να ψυχαγωγείται είτε εντός οικίας, είτε σε σπίτια φίλων, είτε διαδικτυακά.

Επιτακτική ανάγκη είναι ο ψηφιακός μετασχηματισμός  των επιχειρήσεων, ο έλεγχος των δεδομένων καθώς και η επένδυση στη digital προβολή

Αντίστοιχα, το 56% των καταναλωτών ανέφερε πως προτιμά τα κοντινά καταστήματα λόγω του κορονοϊού, ενώ το 79% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι σκοπεύει να συνεχίσει να ψωνίζει από αυτά. 56% των καταναλωτών αγοράζει περισσότερα ντόπια προϊόντα και το 84% θα συνεχίσει να το κάνει αυτό και στο μέλλον.

Ως προς το εργασιακό κομμάτι, δύο στους τρεις Έλληνες θέλουν να συνεχίσουν την τηλεργασία ενώ ήδη στο εξωτερικό μια σειρά από εταιρείες έχουν δώσει μόνιμο χαρακτήρα σε αυτή την επιλογή. Αντίστοιχα, το 53% των εργαζομένων που δεν είχε εργαστεί ποτέ από το σπίτι, τώρα σχεδιάζει να εργάζεται συχνότερα σε αυτό. Πρόκειται για  μια εξέλιξη που φέρνει σημαντικές επιπτώσεις στο real estate, τη χρήση Μέσων Μαζικής Μεταφοράς και την ατμοσφαιρική ρύπανση, ενώ ενισχύει την αποκέντρωση.

Αντίστοιχη είναι η εικόνα και στην εκπαίδευση παγκοσμίως, με την πλειονότητα των μαθητών και φοιτητών να κάνει τηλεκπαίδευση σε καθημερινή βάση, ενώ πλέον το κοινό είναι περισσότερο δεκτικό και στην ιδέα της τηλεϊατρικής ως σύγχρονο όπλο στη μάχη με τον κορονοϊό.

Τι σημαίνει η νέα πραγματικότητα για τα brands; Πού πρέπει να εστιαστούν από εδώ και πέρα;

Οι επιχειρήσεις βρίσκονται αντιμέτωπες με μια σειρά από νέες, μεγάλες προκλήσεις, καθώς καλούνται να προσαρμοστούν στα νέα –ψηφιακά- δεδομένα. Έτσι, επιτακτική ανάγκη είναι πλέον ο ψηφιακός μετασχηματισμός τους, ο έλεγχος των δεδομένων καθώς και η επένδυση στη digital προβολή.

Με άλλα λόγια, η νέα πραγματικότητα για τα brands ζητά από αυτά να είναι αρωγοί στη νέα πραγματικότητα των καταναλωτών, δημιουργώντας γι’ αυτούς αίσθηση ασφάλειας. Οι νέες ψηφιακές δυνατότητες, η αύξηση των ανέπαφων πληρωμών, το νέο brand experience και η διαφάνεια στην παραγωγή συγκαταλέγονται στα εργαλεία που καλούνται να χρησιμοποιήσουν προκειμένου να καλύψουν τις νέες ανάγκες, αλλά και ταυτόχρονα να επανεφεύρουν τον εαυτό τους στα πλαίσια της νέας πραγματικότητας.

Όλα τα παραπάνω θέματα εντάσσονται στη μελέτη που εκπόνησε η Ira Media. Πώς προέκυψε η πρωτοβουλία αυτή, τι έχετε κάνει μέχρι τώρα και πώς σκοπεύετε να συνεχίσετε;

Η μελέτη της Ira Media με τίτλο “The New Normal –Short & Long Term Effects” αναδεικνύει τις βραχυπρόθεσμες αλλά και τις μακροπρόθεσμες επιπτώσεις που φέρνει η πανδημία του κορονοϊού σε μια σειρά από τομείς. Η μελέτη αναλύει μια σειρά από στοιχεία, έρευνες και δημοσιεύματα από την Ελλάδα και το εξωτερικό, καταλήγοντας σε ιδιαίτερα ενδιαφέροντα συμπεράσματα που αφορούν την οικονομία, τους καταναλωτές, τον τρόπο ζωής αλλά και τον κλάδο των media. Παράλληλα, πραγματοποιεί μια σειρά από προβλέψεις, τόσο αναφορικά με την εξέλιξη της πανδημίας όσο και για τις συνέπειές της, τόσο βραχυπρόθεσμα όσο και μακροπρόθεσμα.

Είναι η τρίτη κατά σειρά αντίστοιχη μελέτη που πραγματοποιήσαμε, καθώς –χάρη στο διεθνές δίκτυο των συνεργατών μας- είχαμε ήδη τις πρώτες ενδείξεις του τι πρόκειται να συμβεί, πριν από το ξέσπασμα της πανδημίας στην Ελλάδα. Έτσι, σπεύσαμε να ενημερώσουμε έγκαιρα τους συνεργάτες μας στην Ελλάδα, βοηθώντας τους να συντονίσουν τις παραγγελίες τους και τον τρόπο λειτουργίας των εταιρειών τους, ώστε να ανταπεξέλθουν στις προκλήσεις του Lockdown και της νέας κανονικότητας.

Ταυτόχρονα, συνεχίζουμε να συλλέγουμε στοιχεία από την Ελλάδα και το εξωτερικό, αλλά και από τους ίδιους τους συνεργάτες μας και σύντομα θα επανέλθουμε και με νέα μελέτη, η οποία θα λαμβάνει υπόψιν και τις αλλαγές που έφερε το δεύτερο κύμα της πανδημίας.