Η πτώχευση της Thomas Cook αποτελεί κομβικής σημασίας αρνητική εξέλιξη η συνέπειες της οποίας θα μας ακολουθούν για πάρα πολλά χρόνια, σημειώνει στο insider.gr ο πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδας, Αλέξανδρος Βασιλικός. 

Ο κ. Βασιλικός εκτιμά πως το συνολικό μέγεθος της επίδρασης στον ελληνικό τουρισμό από την ρευστοποίηση της Thomas Cook θα φανεί σε βάθος χρόνου αλλά προσθέτει «με σιγουριά» ότι «κανένα ξενοδοχείο δεν θα μείνει ανεπηρέαστο από αυτό το γεγονός».

Σημειώνει, ακόμη, πρέπει τώρα να αντιμετωπιστούν τα οικονομικά τραύματα που αφήνει αυτή η κατάρρευση σε πολλά ελληνικά ξενοδοχεία, αλλά και στην ελληνική οικονομία και υπογραμμίζει ότι «σε κάθε περίπτωση είναι θετικό πως με πνεύμα συνεργασίας είναι κοινή βούληση όλων να σταθούμε δίπλα στους συναδέλφους μας  οι οποίοι θα πρέπει μέσα σε αυτή τη δίνη  να συνεχίσουν απρόσκοπτα τη λειτουργία των επιχειρήσεών τους».

Μιλώντας για την εικόνα του τουρισμού φέτος ο πρόεδρος του ΞΕΕ σημειώνει πως η «μεγάλη εικόνα» είναι πως κινηθήκαμε πάνω - κάτω στα ίδια μεγέθη με πέρυσι και έτσι φαίνεται πως θα πάει η χρονιά μέχρι το τέλος. «Υπάρχουν όμως σοβαρές τοπικές διαφοροποιήσεις που θα πρέπει να ληφθούν υπόψη. Υπάρχουν προορισμοί για τους οποίους έχουν αρχίσει να πυκνώνουν τα ανησυχητικά μηνύματα», δηλώνει ο κ. Βασιλικός. Αναφέρει ακόμη πως η χώρα χρειάζεται μια ευρύτερη και μακροχρόνια πολιτική που δεν θα σχεδιάζεται χρόνο με τον χρόνο τονίζοντας ότι «με τον τουρισμό δεν μπορούμε να παίζουμε την τυφλόμυγα». 

Σχετικά με τις ρυθμίσεις που αναμένονται στις βραχυχρόνιες μισθώσεις διαμερισμάτων μέσω Airbnb ο κ. Βασιλικός σημειώνει πως «περιμένουμε το αυτονόητο», καθώς «ελεύθερη αγορά δεν σημαίνει ασύδοτη αγορά». Σύμφωνα με τον κ. Βασιλικό «οικονομία διαμοιρασμού και να κάνεις τον ξενοδόχο χωρίς προδιαγραφές και υποχρεώσεις είναι δυο εντελώς διαφορετικά πράγματα».

Διαβάστε ολόκληρη τη συνέντευξη: 

Ποια η επόμενη ημέρα της ελληνικής ξενοδοχιας μετά την πτώχευση της Thomas Cook και πότε εκτιμάται ότι θα έχουν επουλωθεί τα τραύματα για τον κλάδο ;

Η πτώχευση της Thomas Cook αποτελεί κομβικής σημασίας αρνητική εξέλιξη οι συνέπειες της οποίας θα μας ακολουθούν για πάρα πολλά χρόνια. Το μέγεθος της επίδρασης θα φανεί σε βάθος χρόνου, αλλά ένα πράγμα θα σας πω με σιγουριά: κανένα ελληνικό ξενοδοχείο δεν θα μείνει ανεπηρέαστο από αυτό το γεγονός. Δείχνει με τον πιο χαρακτηριστικό τρόπο τις μεγάλες προκλήσεις μπροστά στις οποίες βρισκόμαστε, τα μεγάλα μειονεκτήματα από την εξάρτηση και την ανάγκη για διαφοροποίηση των πηγών τουριστικών ροών προς τη χώρα μας. Αξίζει πάντως να σημειώσουμε πως τα ελληνικά αντανακλαστικά λειτούργησαν και από την πρώτη στιγμή το υπουργείο Τουρισμού, τα συναρμόδια υπουργεία και οι δημόσιες υπηρεσίες και βεβαίως όλοι οι τουριστικοί φορείς βρεθήκαμε σε συνεχή συνεργασία για να διασφαλιστεί ο ασφαλής επαναπατρισμός των εγκλωβισμένων τουριστών. Θα πρέπει τώρα να αντιμετωπιστούν  τα οικονομικά τραύματα που αφήνει αυτή η κατάρρευση σε πολλά ελληνικά ξενοδοχεία, αλλά και στην ελληνική οικονομία. Συνηθίζουμε να μετράμε τους πολλαπλασιαστές του ξενοδοχειακού τζίρου, πρέπει να λάβουμε υπόψη πως αυτοί λειτουργούν και στην αύξηση άλλα και στην μείωση του κύκλου εργασιών. Σε κάθε περίπτωση είναι θετικό πως με πνεύμα συνεργασίας είναι κοινή βούληση όλων να σταθούμε δίπλα στους συναδέλφους μας  οι οποίοι θα πρέπει μέσα σε αυτή τη δίνη  να συνεχίσουν απρόσκοπτα τη λειτουργία των επιχειρήσεών τους. 

Ο υπουργός Τουρισμού έχει προαναγγείλει μέτρα για την αγορά των βραχυχρόνιων τουριστικών μισθώσεων. Πρόκειται για ένα θέμα το οποίο ως ΞΕΕ έχετε παρακολουθήσει από κοντά. Τι μέτρα αναμένουμε από την Πολιτεία; 

Αναμένουμε να γίνει το αυτονόητο. Ελεύθερη αγορά δεν σημαίνει ασύδοτη αγορά. Το ΞΕΕ ως θεσμικός σύμβουλος της Πολιτείας για θέματα τουρισμού, έχει τοποθετηθεί υπεύθυνα για το ζήτημα, τονίζοντας την ανάγκη ρύθμισης της «οικονομίας διαμοιρασμού» καθώς σειρά επιστημονικά τεκμηριωμένων μελετών μας, με πιο πρόσφατη αυτή της Grant Thornton, αποδεικνύουν πως το σημερινό ανεξέλεγκτο καθεστώς οδηγεί σε σοβαρά κοινωνικά και οικονομικά προβλήματα αλλά και σε συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού. Δείτε για παράδειγμα τι γίνεται με τα ενοίκια και τη φοιτητική στέγη, για να μην μπούμε σε θέματα που σχετίζονται με την υγιεινή, την ασφάλεια, την αλλοίωση της φυσιογνωμίας γειτονιών και περιοχών ολόκληρων. Αναγνωρίζουμε βέβαια πως είναι μία νέα  πραγματικότητα που ήρθε για να μείνει και θα ήταν ανόητο να περιμένουμε να γυρίσει προς τα πίσω το βέλος του χρόνου. Η εξέλιξη είναι θεμέλιο της ζωής. Όμως, οικονομία διαμοιρασμού και να κάνεις τον ξενοδόχο χωρίς προδιαγραφές και υποχρεώσεις είναι δυο εντελώς διαφορετικά πράγματα. Η αδράνεια επέτρεψε να ροκανίζεται το κλαδί πάνω στο οποίο κάθεται ο ελληνικός τουρισμός και πρέπει επιτέλους να πάρει ένα τέλος, δεν μπορούμε να προσθέτουμε διαρκώς σε όλους τους προορισμούς κρεβάτια χωρίς να σκεφτόμαστε την φέρουσα ικανότητα, τις υποδομές, την τοπική κοινωνία. 

Πώς θα κλείσει η χρονιά σε επίπεδο τουριστικής κίνησης και εσόδων; Πολλοί διαπιστώνουν μια «κόπωση» στον τουρισμό, ισχύει κάτι τέτοιο; Τι αναμένετε για κίνηση και έσοδα το 2020; 

Η «μεγάλη εικόνα » είναι πως κινηθήκαμε πάνω - κάτω στα ίδια μεγέθη με πέρυσι και έτσι φαίνεται πως θα πάει η χρονιά μέχρι το τέλος. Υπάρχουν όμως σοβαρές τοπικές διαφοροποιήσεις που θα πρέπει να ληφθούν υπόψη. Υπάρχουν προορισμοί για τους οποίους έχουν αρχίσει να  πυκνώνουν τα ανησυχητικά μηνύματα και είναι αναγκαίο αντί να περιμένουν να ανακάμψουν οι κλασικές τουριστικές ροές να προσανατολιστούν σε πιο εξειδικευμένες αγορές, οι οποίες είναι και πιο σταθερές. Αλλά και συνολικά πρέπει να ξαναδούμε το προϊόν μας στην κατεύθυνση του εμπλουτισμού του και της αναβάθμισης της ποιότητάς του. Το μείζον ζήτημα δεν είναι το 2020 είναι το 2030 και πως θα πετύχουμε να βάλουμε τις βάσεις για ένα μακροπρόθεσμα βιώσιμο τουρισμό. Με τον τουρισμό δεν μπορούμε να παίζουμε την "τυφλόμυγα", απαιτεί όραμα και στρατηγική. Από αυτή την άποψη είναι ενθαρρυντικό το γεγονός ότι ο ίδιος ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης εξήγγειλε δεκαετές πλάνο για τον τουρισμό και τις προοπτικές του. Έχουμε λοιπόν τη μεγάλη ευκαιρία να αφήσουμε οριστικά πίσω μας τη μονοδιάστατη  καταμέτρηση των αφίξεων χρόνο με το χρόνο και να αποφασίσουμε συλλογικά και υπεύθυνα, για τον τουρισμό που θέλουμε και τι δεσμευόμαστε να κάνουμε όλοι για να φτάσουμε το στόχο μας. Σε επίπεδο εσόδων βέβαια, θα πρέπει να δούμε την τελική επίπτωση της κατάρρευσης του ταξιδιωτικού οργανισμού thomas cook καθώς ενδέχεται να είναι ανατρεπτική.

Διαχρονικό στοίχημα είναι να επεκταθεί η τουριστική περίοδος αλλά και η Αθήνα να γίνει ένας βασικός τουρισμός City Break. Μπορούμε να το κερδίσουμε αυτό το στοίχημα και πώς;  

Η Αθήνα χρειάζεται update. Δυστυχώς, δεν έγινε όπως θα έπρεπε η αξιοποίηση της κληρονομιάς των Ολυμπιακών Αγώνων για την αναβάθμιση του προϊόντος της Αθήνας. Η παραμέληση των Ολυμπιακών Ακινήτων στέρησε τον εμπλουτισμό των δυνατοτήτων της και την ανάδειξη νέων διαστάσεων στην τουριστική εμπειρία που προσφέρει. Βεβαίως, ποτέ δεν είναι αργά. Ακόμη και σήμερα η ευκαιρία υπάρχει,  αρκεί να μιλάμε για ένα ολοκληρωμένο master plan υποδομών που θα ικανοποιούν τις υψηλές προδιαγραφές ενός παγκόσμιου προορισμού 365 ημέρες το χρόνο. Για να απαντήσω λοιπόν στην ερώτησή σας, ναι, το στοίχημα κερδίζεται στο βαθμό που θα υπάρξει η αποφασιστική βούληση να το κερδίσουμε. Δεν μπορούμε βέβαια να μην σημειώσουμε πως ένας προορισμός πρέπει να είναι πρώτα φιλόξενος για τον κάτοικο και μετά για τον επισκέπτη. Δεν πρόκειται λοιπόν η Αθήνα να φτάσει εκεί που της αξίζει τουριστικά αν δεν κατακτήσει ένα καλύτερο επίπεδο καθημερινότητας για τον πολίτη. 

Τα τελευταία χρόνια βλέπουμε συνεχώς νέα μικρά ξενοδοχεία στο κέντρο της Αθήνας. Μήπως υπάρχει ο κίνδυνος να παρουσιαστεί υπερπροσφορά στην Αθήνα; 

Όπως είπα και πριν, η Αθήνα χρειάζεται update καθώς βρίσκεται πίσω σε σχέση με τους ανταγωνιστές της. Δεν λείπουν κρεβάτια, λείπουν νέες, σύγχρονες, λειτουργικές και ελκυστικές υποδομές.  Σκεφτείτε πως ακόμη παραμένει ζητούμενο ένα μεγάλο διεθνών προδιαγραφών συνεδριακό κέντρο. Σκεφτείτε επίσης, από πόσα κύματα έχει περάσει η επένδυση στο Ελληνικό. Χρειαζόμαστε σχέδιο και χρειαζόμαστε άλλες ταχύτητες προκειμένου η Αθήνα να δώσει αυτό που πραγματικά μπορεί να δώσει στην τουριστική δυναμική της χώρας. Από κει κι έπειτα κάθε επένδυση αναλαμβάνει τα ρίσκα της αλλά όπως έχει δείξει η ίδια η ζωή, συνήθως όταν κάτι φτάνει να γίνει "μόδα" τότε έχει πάψει να συνιστά ευκαιρία. 

Βλέπουμε ανά καιρούς επενδυτικά funds να τοποθετούνται σε ελληνικά ξενοδοχεία. Πόσο έντονο ενδιαφέρον και τι σημαίνουν για τον ελληνικό ξενοδοχειακό κλάδο αυτές οι κινήσεις των επενδυτικών funds; 

Κάθε επένδυση έχει τη δική της λογική. Άλλο είναι το "είδα φως και μπήκα" και άλλο η βούληση για μακροπρόθεσμη επιχειρηματική βιωσιμότητα, με όρους που θα ενισχύουν και θα αναβαθμίζουν το ξενοδοχειακό προϊόν της χώρας. Γενικά πάντως το ενδιαφέρον που εκδηλώνεται είναι θετικό και οι επενδύσεις καλοδεχούμενες. Όμως μου δίνετε την ευκαιρία να υπογραμμίσω πως τις μεγαλύτερες ιδιωτικές επενδύσεις τις κάνουν τα ίδια τα ξενοδοχεία. Οι ελληνικές ξενοδοχειακές επιχειρήσεις, σύμφωνα με έρευνα που παρουσιάσαμε στο ΞΕΕ,  επένδυσαν 1,6 δισ. ευρώ για ανακαίνιση των μονάδων τους, στη διετία 2017-18, δημιουργώντας ένα μεγάλο κύκλο εργασιών και για άλλους κλάδους και επαγγέλματα. Γι αυτό και τονίζουμε με κάθε ευκαιρία πως πρέπει να υπάρξει μια στοχευμένη πολιτική που θα αξιοποιεί ευρωπαϊκούς πόρους και διαθέσιμα χρηματοδοτικά εργαλεία για την ενίσχυση αυτών των επενδύσεων  με τρόπο τέτοιο που κάθε ευρώ θα πιάνει τόπο και θα δίνει  αποτελέσματα υψηλής προστιθέμενης αξίας στην ελληνική τουριστική οικονομία.

Στα τέλη Νοεμβρίου διοργανώνετε για τρίτη φορά το Διεθνές Φόρουμ Φιλοξενίας. Ποια είναι τα βασικά θέματα που θα απασχολήσουν το συνέδριο φέτος; 

Το ΞΕΕ στέκεται έμπρακτα δίπλα στον Έλληνα ξενοδόχο προκειμένου να βελτιώνει συνεχώς το προϊόν του καθώς η παγκόσμια οικονομία της φιλοξενίας απαιτεί εγρήγορση, πληροφόρηση, καινοτομία, διαρκή προσαρμογή.  Χαιρόμαστε πραγματικά γιατί καταφέραμε να αναδείξουμε το Διεθνές Φόρουμ Φιλοξενίας ως  κορυφαία πλατφόρμα διαλόγου και γνώσης στον κλάδο. Και φέτος θα βρεθούν στο επίκεντρο εισηγήσεων και συζητήσεων οι κυρίαρχες παγκόσμιες τάσεις που διαμορφώνουν και καθορίζουν το μέλλον της φιλοξενίας στην Ελλάδα. Κορυφαίοι επιχειρηματίες, ξένοι και Έλληνες ειδικοί, εξέχουσες προσωπικότητες της ακαδημαϊκής κοινότητας καθώς και εκπρόσωποι διεθνώς αναγνωρισμένων συμβουλευτικών εταιρειών θα μοιραστούν γνώσεις και εμπειρίες για ζωτικής σημασίας ζητήματα, από το σύγχρονο και αποτελεσματικό management στον κλάδο μέχρι στρατηγικές για την επιτυχία άμεσων κρατήσεων!