Κάτι αλλάζει στην κουλτούρα των επιχειρήσεων στην Ελλάδα. Έχοντας εξέλθει από τα «τούνελ» της εποχής των μνημονίων και της πανδημίας, όπου εύλογα οι επιχειρήσεις δεν είχαν ιδιαίτερα περιθώρια για δράση αλλά κυρίως αντιδρούσαν στις εξελίξεις, πλέον προσπαθούν να εξελιχθούν, αναλαμβάνοντας δράση με συγκεκριμένες και στοχευμένες ενέργειες. Δίχως απαραίτητα να τα καταφέρνουν πάντοτε απόλυτα, και δίχως οι στοχεύσεις τους να μετουσιώνονται πάντοτε άμεσα σε ολοκληρωμένες πρακτικές, εντούτοις το μερίδιο εκείνο των επιχειρήσεων που εκφράζει μια νέα αντίληψη για την επιχειρηματικότητα -που προχωράει μπροστά και αναλαμβάνει ευθύνες- μεγαλώνει, δείχνοντας το δρόμο στις υπόλοιπες.
Τα παραπάνω αναδεικνύονται στη φετινή έρευνα του ΣΕΒ για το επιχειρηματικό περιβάλλον «Ο Σφυγμός του Επιχειρείν» #BusinessPulse, η οποία πραγματοποιείται σε συνεργασία με την MRB. Ειδικότερα, σύμφωνα με την έρευνα, το 53% των επιχειρήσεων αξιολογεί ως καλή την τρέχουσα οικονομική τους κατάσταση. Για τις Μεσαίες και Μεγάλες επιχειρήσεις δε, το ποσοστό είναι σημαντικά μεγαλύτερο (74% εξίσου). Ακόμα, μία στις δύο επιχειρήσεις αύξησε τις πωλήσεις της το 2023 (το υψηλότερο ποσοστό της εξεταζόμενης περιόδου 2017-2023). Όμοιο ποσοστό εκτιμά ότι θα το πράξει και το 2024 (με το μέγεθος της επιχείρησης πάλι να παίζει ρόλο: 50% των Μικρών, 59% των Μεσαίων και 63% των Μεγάλων επιχειρήσεων).
Πού αποδίδονται αυτές οι προσδοκίες; Συγκεκριμένες επιχειρηματικές αποφάσεις προτάσσονται: νέες στρατηγικές συνεργασίες (33% στο σύνολο και 40% για τις Μεσαίες επιχειρήσεις) και διεύρυνση χαρτοφυλακίου προϊόντων / υπηρεσιών (21% στο σύνολο και 30% για τις Μεγάλες) ξεχωρίζουν. Πρώτος λόγος ενίσχυσης των πωλήσεων αποτελεί βεβαίως η αύξηση ζήτησης για τον (εκάστοτε) κλάδο (52%), μία παράμετρος που δεν μπορούν άμεσα να επηρεάσουν οι ίδιες οι επιχειρήσεις, ωστόσο τους πιστώνεται η ικανότητα να αντιληφθούν τις αλλαγές και τάσεις που διαγράφονται και να προσαρμοστούν σε αυτές. Ακόμα, συγκεκριμένες επιχειρηματικές αποφάσεις οδηγούν στην ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας: εκπαίδευση και εξειδίκευση του ανθρώπινου δυναμικού (60%), ψηφιακός μετασχηματισμός (41%), ανάπτυξη νέων αγορών (36%) και δαπάνες R&D (30%).
Παράλληλα, από την έρευνα προκύπτει ότι οι επιχειρήσεις αντιλαμβάνονται την επίδραση που θα έχουν στη λειτουργία τους σημαντικές αλλαγές στο εγγύς μέλλον: το 69% εκτιμά ότι η καθημερινή εργασία με εργαλεία τεχνητής νοημοσύνης θα είναι όλο και πιο εκτεταμένη, το 68% πιστεύει ότι είναι κρίσιμη παράμετρος προσέλκυσης ταλέντου ο θετικός αντίκτυπος της επιχείρησης στην κοινωνία και το περιβάλλον και το 66% τονίζει ότι η βιώσιμη ανάπτυξη επηρεάζει τις επιχειρηματικές αποφάσεις. Υπάρχουν και ευρήματα που αναδεικνύουν ορισμένα ελλείμματα: ενδεικτικά, μία στις δύο επιχειρήσεις δηλώνει ότι ακόμα δεν είναι ενημερωμένη για τα ζητήματα της βιώσιμης ανάπτυξης, σχεδόν 1 στις 10 μόνο έχει ήδη επενδύσει στην τεχνητή νοημοσύνη και μόλις ένα επιπλέον 20% σκοπεύει να το πράξει στο άμεσο μέλλον.
Συνοψίζοντας, στη φετινή έρευνα του ΣΕΒ αναδεικνύεται ότι σταδιακά δημιουργείται μια κρίσιμη μάζα επιχειρήσεων, η οποία προκειμένου να προοδεύσει, επενδύει στις δικές της δυνάμεις, επιταχύνει και προσαρμόζεται στις αλλαγές. Στο επίκεντρο τοποθετεί το ανθρώπινο κεφάλαιο, την ψηφιοποίηση και την εξωστρέφεια με την ευρεία της έννοια (νέες συνεργασίες, νέα προϊόντα, νέες αγορές). Για την ελληνική οικονομία και το όφελος όλων, είναι σημαντικό για να συνεχιστεί αυτή η πορεία και ολοένα περισσότερες επιχειρήσεις να ωριμάζουν και να αναλαμβάνουν δράση.