Μείωση των τιμολογίων του ΔΕΣΦΑ από 17% έως 24% για το 2022

Κώστας Δεληγιάννης
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Μείωση των τιμολογίων του ΔΕΣΦΑ από 17% έως 24% για το 2022
Σημαντικές επενδύσεις και ανάπτυξη νέων τεχνικών και επιχειρησιακών δυνατοτήτων από τον Διαχειριστή του εθνικού συστήματος φυσικού αερίου.

Την αποκλιμάκωση στα τιμολόγια χρήσης του συστήματος μεταφοράς φυσικού αερίου, που προκαλεί η αύξηση των ποσοτήτων καυσίμου οι οποίες καταναλώνονται στην Ελλάδα ή εξάγονται από αυτήν, αποδεικνύει πρόσφατη απόφαση της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας (ΡΑΕ) για τη μείωση των χρεώσεων που θα ισχύσουν για το επόμενο έτος.

Όπως αναφέρθηκε χθες σε ενημερωτική συνάντηση με εκπροσώπους του Τύπου της διοίκησης του ΔΕΣΦΑ, διαχειριστή του εθνικού συστήματος, η ενίσχυση της κατανάλωσης κατά το 2020, όταν και καταγράφηκε ρεκόρ ζήτησης, είχε ως συνέπεια να σημειωθεί υπερανάκτηση ύψους 47 εκατ. ευρώ σε σχέση με το έσοδο που είχε εγκρίνει η Αρχή. Έτσι, ξεκινώντας από το επόμενο έτος, το επιπλέον αυτό ποσό θα επιστρέψει στους καταναλωτές, με μείωση των τιμολογίων από 17% έως 24%, ανάλογα με την κατηγορία χρηστών.

Την προοπτική για ακόμη μεγαλύτερη διείσδυση του φυσικού αερίου, και επομένως με ακόμη μικρότερο κόστος χρήσης του για τους Έλληνες καταναλωτές, ανοίγει το 10ετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης για την περίοδο 2021-2030, προϋπολογισμού άνω των 540 εκατ. ευρώ, που υλοποιεί ο Διαχειριστής. Το επενδυτικό αυτό πρόγραμμα περιλαμβάνει 48 έργα, ώστε το φυσικό αέριο να επιτελέσει την αποστολή του «καυσίμου γέφυρα» στην πορεία απανθρακοποίησης του εγχώριου ενεργειακού συστήματος.

Πρωταγωνιστικός ρόλος στην ενεργειακή μετάβαση

Μία σημαντική ομάδα αυτών των έργων αφορά την επέκταση του αερίου σε νέες περιοχές της Ελλάδας, αλλά και την προετοιμασία του συστήματος για τη μεταφορά και αποθήκευση υδρογόνου, καθώς και άλλων ανανεώσιμων αερίων στο μέλλον. «Πρέπει να πάμε το αέριο παντού στην Ελλάδα, αλλά και να προετοιμάσουμε τις υποδομές για τη μεταφορά ανανεώσιμων αερίων στο μέλλον», σημείωσε χαρακτηριστικά η Διευθύνουσα Σύμβουλος του ΔΕΣΦΑ, Maria Rita Galli.

Όπως εξήγησε η κ. Galli, τα τελευταία χρόνια καταγράφονται αλλεπάλληλες αυξήσεις στις ποσότητες αερίου που μεταφέρονται μέσω του ελληνικού συστήματος, αλλά και των χρηστών των αντίστοιχων υποδομών, γεγονός που καταδεικνύει την ενίσχυση του ανταγωνισμού. Ανταγωνισμός που θα αυξηθεί περαιτέρω με το επενδυτικό πρόγραμμα του ΔΕΣΦΑ, το οποίο θα συμβάλει παράλληλα στην περαιτέρω διαφοροποίηση των πηγών προμήθειας, αλλά και την ασφάλεια εφοδιασμού της χώρας και της ευρύτερης περιοχής.

Σύμφωνα με την κ. Galli, στη μετοχική σύνθεση της Senfluga (κοινή εταιρεία των Snam, Enagás, Fluxys και Damco) που κατέχει το 66% του ΔΕΣΦΑ, περιλαμβάνονται οι τρεις μεγαλύτεροι Ευρωπαίοι Διαχειριστές, με την πολυετή εμπειρία και υψηλή τεχνογνωσία τους να αποτελεί εχέγγυο για την επιτυχία της στόχου που έχει θέσει ο ΔΕΣΦΑ στο νέο ενεργειακό «τοπίο» που αναδύεται. «Θέλουμε να μετασχηματίσουμε την εταιρεία, ώστε να παίξει πρωταγωνιστικό ρόλο στην ενεργειακή μετάβαση», σημείωσε.

Νέοι αγωγοί για Δυτ. Μακεδονία και Πάτρα

Στα έργα αυτά ξεχωρίζει η ανάπτυξη νέων αγωγών Υψηλής Πίεσης στη Δυτική Μακεδονία και την περιοχή της Πάτρας, δύο νέα εθνικά αναπτυξιακά έργα στρατηγικής σημασίας, που θα επιτρέψουν την τροφοδοσία πλήθους νέων περιοχών και αγορών με φυσικό αέριο. Τα έργα αυτά επιβεβαιώνουν τον κομβικό ρόλο των υποδομών φυσικού αερίου για την ενεργειακή μετάβαση, συμβάλλοντας καθοριστικά στην επίτευξη των εθνικών στόχων για την απολιγνιτοποίηση, σύμφωνα με τις κατευθύνσεις του ΕΣΕΚ και του Σχεδίου Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης των λιγνιτικών περιοχών.

Παράλληλα, επενδύοντας στις δυνατότητες του Τερματικού Σταθμού LNG της Ρεβυθούσας, ο ΔΕΣΦΑ αναπτύσσει μια σειρά εγκαταστάσεων Small Scale LNG, όπως ο Πιλοτικός Σταθμός Φόρτωσης Βυτιοφόρων LNG (LNG Truck Loading) και η νέα προβλήτα Small Scale LNG (Small Scale LNG Jetty), έργα που «ξεκλειδώνουν» την πρόσβαση στο φυσικό αέριο σε χρήστες περιοχών που βρίσκονται εκτός δικτύου, προωθώντας παράλληλα τη χρήση του LNG ως καυσίμου στη ναυτιλία, με σημαντικά περιβαλλοντικά οφέλη για τον κλάδο.

Με την ολοκλήρωση των συγκεκριμένων έργων, ο ΔΕΣΦΑ φιλοδοξεί να εγκαινιάσει μία νέα εποχή Small Scale LNG για την Ελλάδα και τη Νοτιοανατολική Ευρώπη, καθιστώντας τη χώρα μας κομβικό σημείο ανεφοδιασμού και διανομής για την ευρύτερη περιοχή.

Πλατφόρμα εμπορίας το φθινόπωρο

Σημαντικό ρόλο στο Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης του ΕΣΦΑ για την περίοδο 2021-2030 καταλαμβάνει, επίσης, μια σειρά έργων τα οποία θα αυξήσουν τη δυνατότητα εισροής, ενισχύοντας έτσι την ευελιξία και την αποτελεσματική λειτουργία του συστήματος και την ασφάλεια εφοδιασμού. Στα ανωτέρω έργα συμπεριλαμβάνονται η Αναβάθμιση του Σταθμού Συμπίεσης στη Νέα Μεσήμβρια, καθώς και η κατασκευή νέων Σταθμών Συμπίεσης στην Αμπέλια και στους Κήπους και Ρυθμιστικού Σταθμού στην Κομοτηνή.

Επιπλέον, ο ΔΕΣΦΑ αναπτύσσει καινοτόμα προϊόντα και εφαρμόζει διαφανείς και αμερόληπτες διαδικασίες για την πρόσβαση τρίτων (Third-Party Access – TPA), ενισχύοντας έτσι τη ρευστότητα της ελληνικής και της περιφερειακής αγοράς φυσικού αερίου. Για τον σκοπό αυτό, συνεργάζεται στενά με το Ελληνικό Χρηματιστήριο Ενέργειας (ΕΧΕ) για τη δημιουργία μιας πλατφόρμας συναλλαγών για το φυσικό αέριο, η οποία θα αρχίσει να λειτουργεί έως τα μέσα του επόμενου φθινοπώρου και θα επιτρέψει τις ανώνυμες συναλλαγές φυσικού αερίου προς όφελος των τελικών καταναλωτών.

Mετά από ένα επιτυχημένο δεσμευτικό market test, ο ΔΕΣΦΑ έλαβε θετική απόφαση για την απόκτηση μεριδίου 20% στην Gastrade για το FSRU Αλεξανδρούπολης. Παράλληλα, από τον Απρίλιο του 2021 και για διάστημα τουλάχιστον πέντε (5) ετών, ο ΔΕΣΦΑ έχει αναλάβει την παροχή υπηρεσιών Λειτουργίας και Συντήρησης σε έναν από τους μεγαλύτερους τερματικούς σταθμούς LNG παγκοσμίως - το LNGI (Liquefied Natural Gas Import), του νέου τερματικού σταθμού LNG της κρατικής εταιρείας του Κουβέιτ, KIPIC. Υπενθυμίζεται πως από τον Δεκέμβριο του 2018, ο ΔΕΣΦΑ είναι επίσης υπεύθυνος για τη συντήρηση του ελληνικού τμήματος του αγωγού ΤΑΡ, μήκους 550 χλμ.

Συμμετοχή στο «White Dragon»

Στην πορεία προς την κλιματική ουδετερότητα, ο ΔΕΣΦΑ επενδύει στην ανάπτυξη νέων τεχνικών και επιχειρησιακών δυνατοτήτων για την ταχύτερη μετάβαση σε μία πιο καθαρή και βιώσιμη ενέργεια, δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στην προώθηση της υιοθέτησης του υδρογόνου και του βιομεθανίου, μέσω της συμμετοχής του σε πλήθος εγχώριων και διεθνών σχετικών πρωτοβουλιών. Με τη συμμετοχή του στο έργο «White Dragon», το οποίο προγραμματίζεται με επίκεντρο την περιοχή της Δυτικής Μακεδονίας, ο ΔΕΣΦΑ επενδύει στο δίκτυό του, προκειμένου αυτό να καταστεί 100% έτοιμο για τη μεταφορά και αποθήκευση υδρογόνου και ενδεχομένως άλλων ανανεώσιμων αερίων στο μέλλον, με την ανάλογη προετοιμασία και προσαρμογή του.

Επιπλέον, συμμετέχει, μαζί με άλλους δώδεκα (12) Ευρωπαίους Διαχειριστές Συστημάτων Μεταφοράς Φυσικού Αερίου (TSOs) στην πρωτοβουλία European Hydrogen Backbone (EHB), η οποία μοιράζεται το όραμα για τη δημιουργία ενός δικτύου αγωγών υδρογόνου μήκους περίπου 40.000 χλμ. σε 21 χώρες έως το 2040.

Ψηφιακός μετασχηματισμός

Ρόλο-κλειδί για τη μετάβαση του ΔΕΣΦΑ στη νέα εποχή κατέχει ο επιχειρησιακός μετασχηματισμός της εταιρείας. Από το 2019 μέχρι σήμερα, έχουν αναπτυχθεί πάνω από 20 προγράμματα ψηφιακού μετασχηματισμού για την αναβάθμιση και την εγκατάσταση νέων υποδομών και λειτουργιών, ύψους €8 εκατ. για την υποστήριξη της επιχειρησιακής του λειτουργίας. Ακόμη, ολοκληρώνονται οι διαπραγματεύσεις για την έκδοση ομολογιακού δανείου, ύψους €400 εκατ. από τέσσερις μεγάλες ελληνικές τράπεζες. Η συμφωνία αυτή επισφραγίζει την εμπιστοσύνη που δείχνει το ελληνικό τραπεζικό σύστημα, επιτρέποντας στον ΔΕΣΦΑ να υλοποιήσει το μακροπρόθεσμο επενδυτικό του πλάνο.

Τέλος, με την Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη σταθερά στο επίκεντρο της δραστηριότητάς του, κατά τη διάρκεια του 2020 και εξαιτίας της πανδημίας, ο ΔΕΣΦΑ διέθεσε το 70% του σχετικού προϋπολογισμού του για δωρεές που σχετίζονται με τον COVID, ενώ το υπόλοιπο 30% διατέθηκε για την υποστήριξη τοπικών κοινοτήτων, οργανισμών, ΜΚΟ και παγκοσμίου φήμης αθλητών.

«Ως αξιόπιστος περιφερειακός εταίρος, ο ΔΕΣΦΑ τοποθετεί την Ελλάδα στην καρδιά των ενεργειακών εξελίξεων, ξεχωρίζοντας ως κοινός παρονομαστής σε έργα που ανοίγουν νέους δρόμους για την ενέργεια στη Νοτιοανατολική Ευρώπη. Επενδύοντας στην καινοτομία και σε υποδομές έτοιμες για το αύριο, ο ΔΕΣΦΑ διεκδικεί ηγετικό ρόλο στη μετάβαση σε μία νέα εποχή, με όραμά την ασφαλή και βιώσιμη διαχείριση ενός τεχνολογικά προηγμένου δικτύου μεταφοράς και αποθήκευσης καθαρής, αξιόπιστης και οικονομικά προσιτής ενέργειας αερίου, στην πορεία προς ένα μέλλον μηδενικού άνθρακα», κατέληξε η CEO του ΔΕΣΦΑ.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider