H (χαμηλή) ανταγωνιστικότητα και η μεγάλη πληγή της παιδείας

Δήμητρα Καδδά
Viber Whatsapp
Μοιράσου το

Από τα συνοδευτικά κείμενα των συστάσεων της Kομισιόν προς την Ελλάδα, ξεχωρίζουμε το θέμα της ανταγωνιστικότητας που όπως αναφέρεται «έχει αρχίσει να βελτιώνεται, υποστηριζόμενη από την ισχυρή δυναμική των μεταρρυθμίσεων». Ωστόσο, όπως τονίζεται, υπάρχουν ακόμη 3 βασικές προκλήσεις που απαριθμούνται:

  1. Το επιχειρηματικό περιβάλλον περιορίζεται από το σχετικά βαρύ και συχνά μεταβαλλόμενο κανονιστικό και διοικητικό πλαίσιο που στερείται διαφάνειας και ένα νομικό σύστημα που δεν θεωρείται αρκετά αποτελεσματικό και προστατευτικό των δικαιωμάτων ιδιοκτησίας.
  2. Οι κανονιστικοί φραγμοί, η παραοικονομία και η περιορισμένη πρόσβαση στη χρηματοδότηση, ειδικά για τις ΜΜΕ, εξακολουθούν να παρεμποδίζουν τον ανταγωνισμό, τις ιδιωτικές επενδύσεις και την αύξηση της παραγωγικότητας.
  3. Οι αναντιστοιχίες δεξιοτήτων, οι χαμηλές επιδόσεις της εκπαίδευσης αναφορικά με τις βασικές δεξιότητες και η έλλειψη κατάλληλων κινήτρων εξακολουθούν να αποθαρρύνουν τους ανθρώπους από την αναζήτηση εργασίας και να περιορίζουν την καινοτομία.

Από τις παραπάνω 3 προκλήσεις, θα σταθούμε περισσότερο στην τελευταία, στην παιδεία. Και τούτο γιατί «ανεβαίνει» στον ευρωπαϊκό δημόσιο διάλογο το τελευταίο διάστημα αλλά και γιατί έχει την πιο μεγάλη σημασία: ετοιμάζει την επόμενη γενιά. Δηλαδή, είναι άλλο να πρέπει να γίνουν τομές που θα βελτιώσουν τον ανταγωνισμό ή θα πατάξουν την παραοικονομία που μπορεί (αν γίνουν σωστά) να αποδώσουν σε 1 ή 3 χρόνια και άλλο να προετοιμάσεις ένα ολόκληρο εκπαιδευτικό σύστημα, περιμένοντας τουλάχιστοn μία γενιά για να δεις απτά αποτελέσματα (αν τα καταφέρεις και αν δεν αλλάξει στο μεσοδιάστημα και πάλι η πολιτική). Αφήστε που η παιδεία δεν έχει απλά σχέση με την ανταγωνιστικότητα και με την οικονομία, είναι το βασικό μέλημα κάθε οικογένειας: αφορά στα παιδιά και στην ανάγκη να μπορούν να επιβιώσουν και να προχωρήσουν στη ζωή.

Τι λέει, λοιπόν, η Κομισιόν; Εξηγεί πως, καθώς οι ελλείψεις εργατικού δυναμικού αυξάνονται στην Ελλάδα,  απαιτούνται πιο στοχευμένες και εντατικές δράσεις κατάρτισης αλλά και μεγάλη έμφαση στη παιδεία που είναι ο μεγάλος «ασθενής».

Όπως αναφέρει, η συμμετοχή στην προσχολική εκπαίδευση και φροντίδα, η οποία έχει διαπιστωθεί ότι επηρεάζει θετικά τα μεταγενέστερα εκπαιδευτικά αποτελέσματα, είναι στην Ελλάδα η χαμηλότερη στην ΕΕ.

Οι επιδόσεις των 15χρονων μαθητών στα μαθηματικά, στην ανάγνωση και στις θετικές επιστήμες επιδεινώνονται από το 2012 και είναι από τις χειρότερες στην ΕΕ, σύμφωνα με την έρευνα του ΟΟΣΑ (PISA). Το 47,2% των Ελλήνων 15χρονων είχαν δυσκολίες στην ερμηνεία και στην αναγνώριση του τρόπου με τον οποίο μια απλή κατάσταση μπορεί να αναπαρασταθεί μαθηματικά (έναντι του 29,5% στην ΕΕ). Το 37,6% δεν μπόρεσε να προσδιορίσει την κύρια ιδέα σε ένα κείμενο μέτριας έκτασης (έναντι 26,2% μέσου όρου). Το 37,3% δεν μπορούσε να αναγνωρίσει τη σωστή εξήγηση για γνωστά επιστημονικά φαινόμενα και να συναγάγει συμπεράσματα βασισμένα σε στοιχεία (έναντι  24,2% στην ΕΕ).  Η εν λόγω αδυναμία εντάθηκε τα τελευταία χρόνια. Στον αντίποδα,  μόνο το 2% των νέων Ελλήνων επέδειξαν προχωρημένες δεξιότητες στα μαθηματικά (7,9% στην ΕΕ), το 2% στην ανάγνωση (6,5% στην ΕΕ) και το 1,5% στις επιστήμες (6,9% στην ΕΕ).

Οι χαμηλές αυτές επιδόσεις σε βασικές δεξιότητες «έχει συνέπειες για την ανταγωνιστικότητα και την κοινωνική συνοχή της χώρας». Έχει, μάλιστα, ενδιαφέρον πως ακόμη και στο 1/4 των πιο εύπορων 15χρονων, οι επιδόσεις είναι πολύ κακές (έχει πρόβλημα κατανόησης το 26,7% έναντι 10,9% στην ΕΕ) και επίσης το πρόβλημα έχει αυξηθεί σημαντικά και στην εισοδηματική «ελίτ» των νέων (κάτι που, δηλαδή, ίσως αγγίζει και την ιδιωτική παιδεία). Αλλά, σίγουρα, οι πλούσιοι τα πάνε καλύτερα από τους πιο φτωχούς μαθητές αφού το 64% των πιο φτωχών (1/4ο με το πιο χαμηλό εισόδημα) δεν πέτυχαν ένα ελάχιστο επίπεδο επάρκειας στα μαθηματικά (και ανάμεσά τους μπορεί να είναι μυαλά που δεν αξιοποιούνται όπως θα έπρεπε).

Και όταν μεγαλώσουν, τι νέες ευκαιρίες θα έχουν για να αυξήσουν το γνωστικό τους επίπεδο; Οι ευκαιρίες δεν είναι πολλές εκτός της τριτοβάθμιας: η συμμετοχή στην εκπαίδευση ενηλίκων φτάνει στο 5,1% το 2022 στην Ελλάδα, έναντι 39,5% στην ΕΕ.

Τι συστήνεται, λοιπόν, από την ΕΕ: το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα, αναφέρεται, θα μπορούσε να επωφεληθεί από μια περαιτέρω μετατόπιση από μεθόδους διδασκαλίας και μάθησης που βασίζονται αποκλειστικά στη γνώση (πχ παπαγαλία;) σε εκείνες που βασίζονται σε ικανότητες, καθώς και από μια μεγαλύτερη εστίαση στις επιχειρηματικές και σε άλλες δεξιότητες. Συστήνεται επίσης, η περαιτέρω τη συμμετοχή στην ποιοτική προσχολική εκπαίδευση και φροντίδα, διευρύνοντας τις αξιολογήσεις των εκπαιδευτικών και κάνοντας τα σχολεία πιο αυτόνομα.

Άρα, συστήνονται δομικές αλλαγές από την ηλικία των 3 ετών σε ένα σύστημα που έχει διαχρονικά προβλήματα. Ο λόγος για αλλαγές που αν δομηθούν και εφαρμοσθούν, μπορεί να έχουν ένα καλό αποτέλεσμα για τους μελλοντικούς 15χρονους και 18χρονους. 

Το «καλό» είναι πως πλέον αυτές οι συστάσεις έχουν την μορφή των «εντολών» από την ΕΕ. Για να δούμε, λοιπόν, πότε και σε ποιο βαθμό θα γίνουν, αλλά και τι αποτέλεσμα θα έχουν, γιατί τα στοιχεία της ΕΕ δείχνουν πως όσο περνά ο καιρός, η κατάσταση στην παιδεία επιδεινώνεται. Να δούμε, βεβαίως και πώς θα στηριχθούν οι υφιστάμενες «γενιές» που βγαίνουν σήμερα στην αγορά με προφανείς ελλείψεις και ανάγκες για επανεκπαίδευση/κατάρτιση.

Όλες οι ειδήσεις

23:55

Δύο οι νεκροί από τις πυρκαγιές στην Τουρκία - Άγνωστη οργάνωση ανέλαβε την ευθύνη για «δεκάδες εμπρησμούς»

23:45

Ουκρανία: Νεκρός πρώην αξιωματούχος που είχε διορίσει η Μόσχα στα κατεχόμενα εδάφη

23:35

Ρωσία: Η πρώτη χώρα στον κόσμο που αναγνώρισε την κυβέρνηση των Ταλιμπάν

23:21

Θεοδωρικάκος: Κατεπείγουσα ανάγκη ο παραγωγικός μετασχηματισμός - Δέσμευση για ThessINTEC

23:12

Απώλειες για το πετρέλαιο με φόντο τους δασμούς Τραμπ και τον OPEC+

23:02

Μπέσεντ: Ανταποδοτικός δασμός 10% για περίπου 100 χώρες πριν την προθεσμία της 9ης Ιουλίου

22:55

Πτώση 1% για τον χρυσό - Απομακρύνεται το ενδεχόμενο μείωσης επιτοκίων από την Fed

22:33

Θεοχάρης: Στρατηγική η σημασία της ελληνικής ναυτιλίας

22:13

Μέρκελ: Στεναχωρήθηκα που στην Ελλάδα με συνέδεσαν με τον ναζισμό

22:02

ΗΠΑ: Εγκρίθηκε από τη Βουλή το «μεγάλο, όμορφο» νομοσχέδιο Τραμπ - «Καμπανάκι» από ΔΝΤ

21:45

Η Cosmote Telekom διευκολύνει την επικοινωνία των συνδρομητών της σε Σπάτα, Ραφήνα και Ιεράπετρα

21:34

Γεραπετρίτης - Κεραμέως: Τηλεδιάσκεψη με διπλωμάτες ΗΠΑ και Καναδά για το «Rebrain Greece»

21:25

Ο Μακρόν θέλει μια εμπορική συμφωνία με τις ΗΠΑ «το συντομότερο δυνατόν»

21:11

Wall Street: Νέα ρεκόρ για S&P 500 και Nasdaq - Κέρδη άνω των 300 μονάδων για τον Dow Jones

21:10

Υπεγράφη η εξαγορά της Δωδώνη από την Ελληνικά Γαλακτοκομεία

21:00

Η Vodafone στηρίζει τους συνδρομητές της στην Ιεράπετρα

20:51

Γαλακτοβιομηχανία Όμηρος: Επεκτείνεται στην Κύπρο με την εξαγορά της Hadjipieris Dairy

20:30

Πλησιάζει η D-Day για τους δασμούς: Τα σενάρια για Ευρώπη - ΗΠΑ

20:30

Συνάντηση Μητσοτάκη με τον διευθύνοντα σύμβουλο της RWE, δρ. Μάρκους Κρέμπερ

20:19

Παπανδρέου σε Μέρκελ: Το «τίποτα» που ήταν τελικά το «παν»!

20:15

Κοντογεώργης από Σάμο: Γρήγορη αξιοποίηση του Ταμείου Απανθρακοποίησης Νήσων προς όφελος των νησιωτών μας

20:07

Γαλλία: Πάνω από 900 ακυρωμένες πτήσεις λόγω απεργίας των ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας

20:03

Το Άγιο Όρος θα επισκεφθεί ο Κυριάκος Μητσοτάκης την Παρασκευή και το Σάββατο

19:55

Άνοιξαν οι αιτήσεις για το πρόγραμμα Agrifood Leadership 2025 - 2026

19:47

Επικοινωνία Πούτιν - Τραμπ: «Ανοιχτή» η Μόσχα να λυθεί το ουκρανικό μέσω διαπραγματεύσεων

19:45

Χρειαζόμαστε ένα επενδυτικό οικοσύστημα για να καταστεί η Ελλάδα φαρμακευτικός κόμβος στην Ευρώπη

19:30

Ευρωαγορές: Ανοδικό σερί «2x2» με ώθηση από τα μάκρο των ΗΠΑ

19:28

Υπ. Κλιματικής Κρίσης: Ευρεία διυπουργική σύσκεψη για τη φωτιά στη Ραφήνα

19:18

Lavipharm: Νέα πρόεδρος η Σοφία Κουνενάκη - Εφραίμογλου

19:18

Intralot: Δόθηκε άδεια από το δ.σ. για την εξαγορά της Bally's

gazzetta
gazzetta reader insider insider