H (χαμηλή) ανταγωνιστικότητα και η μεγάλη πληγή της παιδείας

Δήμητρα Καδδά
Viber Whatsapp
Μοιράσου το

Από τα συνοδευτικά κείμενα των συστάσεων της Kομισιόν προς την Ελλάδα, ξεχωρίζουμε το θέμα της ανταγωνιστικότητας που όπως αναφέρεται «έχει αρχίσει να βελτιώνεται, υποστηριζόμενη από την ισχυρή δυναμική των μεταρρυθμίσεων». Ωστόσο, όπως τονίζεται, υπάρχουν ακόμη 3 βασικές προκλήσεις που απαριθμούνται:

  1. Το επιχειρηματικό περιβάλλον περιορίζεται από το σχετικά βαρύ και συχνά μεταβαλλόμενο κανονιστικό και διοικητικό πλαίσιο που στερείται διαφάνειας και ένα νομικό σύστημα που δεν θεωρείται αρκετά αποτελεσματικό και προστατευτικό των δικαιωμάτων ιδιοκτησίας.
  2. Οι κανονιστικοί φραγμοί, η παραοικονομία και η περιορισμένη πρόσβαση στη χρηματοδότηση, ειδικά για τις ΜΜΕ, εξακολουθούν να παρεμποδίζουν τον ανταγωνισμό, τις ιδιωτικές επενδύσεις και την αύξηση της παραγωγικότητας.
  3. Οι αναντιστοιχίες δεξιοτήτων, οι χαμηλές επιδόσεις της εκπαίδευσης αναφορικά με τις βασικές δεξιότητες και η έλλειψη κατάλληλων κινήτρων εξακολουθούν να αποθαρρύνουν τους ανθρώπους από την αναζήτηση εργασίας και να περιορίζουν την καινοτομία.

Από τις παραπάνω 3 προκλήσεις, θα σταθούμε περισσότερο στην τελευταία, στην παιδεία. Και τούτο γιατί «ανεβαίνει» στον ευρωπαϊκό δημόσιο διάλογο το τελευταίο διάστημα αλλά και γιατί έχει την πιο μεγάλη σημασία: ετοιμάζει την επόμενη γενιά. Δηλαδή, είναι άλλο να πρέπει να γίνουν τομές που θα βελτιώσουν τον ανταγωνισμό ή θα πατάξουν την παραοικονομία που μπορεί (αν γίνουν σωστά) να αποδώσουν σε 1 ή 3 χρόνια και άλλο να προετοιμάσεις ένα ολόκληρο εκπαιδευτικό σύστημα, περιμένοντας τουλάχιστοn μία γενιά για να δεις απτά αποτελέσματα (αν τα καταφέρεις και αν δεν αλλάξει στο μεσοδιάστημα και πάλι η πολιτική). Αφήστε που η παιδεία δεν έχει απλά σχέση με την ανταγωνιστικότητα και με την οικονομία, είναι το βασικό μέλημα κάθε οικογένειας: αφορά στα παιδιά και στην ανάγκη να μπορούν να επιβιώσουν και να προχωρήσουν στη ζωή.

Τι λέει, λοιπόν, η Κομισιόν; Εξηγεί πως, καθώς οι ελλείψεις εργατικού δυναμικού αυξάνονται στην Ελλάδα,  απαιτούνται πιο στοχευμένες και εντατικές δράσεις κατάρτισης αλλά και μεγάλη έμφαση στη παιδεία που είναι ο μεγάλος «ασθενής».

Όπως αναφέρει, η συμμετοχή στην προσχολική εκπαίδευση και φροντίδα, η οποία έχει διαπιστωθεί ότι επηρεάζει θετικά τα μεταγενέστερα εκπαιδευτικά αποτελέσματα, είναι στην Ελλάδα η χαμηλότερη στην ΕΕ.

Οι επιδόσεις των 15χρονων μαθητών στα μαθηματικά, στην ανάγνωση και στις θετικές επιστήμες επιδεινώνονται από το 2012 και είναι από τις χειρότερες στην ΕΕ, σύμφωνα με την έρευνα του ΟΟΣΑ (PISA). Το 47,2% των Ελλήνων 15χρονων είχαν δυσκολίες στην ερμηνεία και στην αναγνώριση του τρόπου με τον οποίο μια απλή κατάσταση μπορεί να αναπαρασταθεί μαθηματικά (έναντι του 29,5% στην ΕΕ). Το 37,6% δεν μπόρεσε να προσδιορίσει την κύρια ιδέα σε ένα κείμενο μέτριας έκτασης (έναντι 26,2% μέσου όρου). Το 37,3% δεν μπορούσε να αναγνωρίσει τη σωστή εξήγηση για γνωστά επιστημονικά φαινόμενα και να συναγάγει συμπεράσματα βασισμένα σε στοιχεία (έναντι  24,2% στην ΕΕ).  Η εν λόγω αδυναμία εντάθηκε τα τελευταία χρόνια. Στον αντίποδα,  μόνο το 2% των νέων Ελλήνων επέδειξαν προχωρημένες δεξιότητες στα μαθηματικά (7,9% στην ΕΕ), το 2% στην ανάγνωση (6,5% στην ΕΕ) και το 1,5% στις επιστήμες (6,9% στην ΕΕ).

Οι χαμηλές αυτές επιδόσεις σε βασικές δεξιότητες «έχει συνέπειες για την ανταγωνιστικότητα και την κοινωνική συνοχή της χώρας». Έχει, μάλιστα, ενδιαφέρον πως ακόμη και στο 1/4 των πιο εύπορων 15χρονων, οι επιδόσεις είναι πολύ κακές (έχει πρόβλημα κατανόησης το 26,7% έναντι 10,9% στην ΕΕ) και επίσης το πρόβλημα έχει αυξηθεί σημαντικά και στην εισοδηματική «ελίτ» των νέων (κάτι που, δηλαδή, ίσως αγγίζει και την ιδιωτική παιδεία). Αλλά, σίγουρα, οι πλούσιοι τα πάνε καλύτερα από τους πιο φτωχούς μαθητές αφού το 64% των πιο φτωχών (1/4ο με το πιο χαμηλό εισόδημα) δεν πέτυχαν ένα ελάχιστο επίπεδο επάρκειας στα μαθηματικά (και ανάμεσά τους μπορεί να είναι μυαλά που δεν αξιοποιούνται όπως θα έπρεπε).

Και όταν μεγαλώσουν, τι νέες ευκαιρίες θα έχουν για να αυξήσουν το γνωστικό τους επίπεδο; Οι ευκαιρίες δεν είναι πολλές εκτός της τριτοβάθμιας: η συμμετοχή στην εκπαίδευση ενηλίκων φτάνει στο 5,1% το 2022 στην Ελλάδα, έναντι 39,5% στην ΕΕ.

Τι συστήνεται, λοιπόν, από την ΕΕ: το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα, αναφέρεται, θα μπορούσε να επωφεληθεί από μια περαιτέρω μετατόπιση από μεθόδους διδασκαλίας και μάθησης που βασίζονται αποκλειστικά στη γνώση (πχ παπαγαλία;) σε εκείνες που βασίζονται σε ικανότητες, καθώς και από μια μεγαλύτερη εστίαση στις επιχειρηματικές και σε άλλες δεξιότητες. Συστήνεται επίσης, η περαιτέρω τη συμμετοχή στην ποιοτική προσχολική εκπαίδευση και φροντίδα, διευρύνοντας τις αξιολογήσεις των εκπαιδευτικών και κάνοντας τα σχολεία πιο αυτόνομα.

Άρα, συστήνονται δομικές αλλαγές από την ηλικία των 3 ετών σε ένα σύστημα που έχει διαχρονικά προβλήματα. Ο λόγος για αλλαγές που αν δομηθούν και εφαρμοσθούν, μπορεί να έχουν ένα καλό αποτέλεσμα για τους μελλοντικούς 15χρονους και 18χρονους. 

Το «καλό» είναι πως πλέον αυτές οι συστάσεις έχουν την μορφή των «εντολών» από την ΕΕ. Για να δούμε, λοιπόν, πότε και σε ποιο βαθμό θα γίνουν, αλλά και τι αποτέλεσμα θα έχουν, γιατί τα στοιχεία της ΕΕ δείχνουν πως όσο περνά ο καιρός, η κατάσταση στην παιδεία επιδεινώνεται. Να δούμε, βεβαίως και πώς θα στηριχθούν οι υφιστάμενες «γενιές» που βγαίνουν σήμερα στην αγορά με προφανείς ελλείψεις και ανάγκες για επανεκπαίδευση/κατάρτιση.

Όλες οι ειδήσεις

15:56

Έξι παραμυθένια ελληνικά χωριά για γιορτινές αποδράσεις

15:53

ΗΠΑ: Συρρίκνωση και ρελάνς 4ετίας για εμπορικό έλλειμμα και αιτήσεις επιδομάτων ανεργίας - Άλμα εξαγωγών

15:43

Σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης ο δήμος Φλώρινας

15:39

Βρετανία: Στενάζουν από την υπεργρίπη τα νοσοκομεία - «Ένα από τα χειρότερα σενάρια»

15:38

Τηλεφωνική επικοινωνία Μητσοτάκη - Χριστοδουλίδη: Στο επίκεντρο οι τελευταίες εξελίξεις στο Κυπριακό

15:34

Αναβάθμιση της Cepal Hellas σε «ΑΑΑ» από τον MSCI

15:33

Τρ. Πειραιώς: Τρίτη συνεχόμενη χρονιά για το “TeenSkills” - Επεκτείνεται σε 20 σχολεία

15:32

Ρούτε: Καλεί τους συμμάχους του ΝΑΤΟ να μην επαναπαύονται απέναντι στην ρωσική απειλή

15:27

Υγεία: Χημική ουσία στη μαύρη σοκολάτα μπορεί να επιβραδύνει τη γήρανση

15:19

Μερτς: Ζούμε σε άλλες εποχές, ο κόσμος δεν είναι όπως πριν

15:16

Βρετανία: Κλοπή πάνω από 600 αντικειμένων «σημαντικής αξίας» από μουσείο του Μπρίστολ

14:58

Το ασύλληπτο ποσό για την Golden Visa του Τραμπ

14:51

Κορκίδης: Οι διαγωνισμοί για τα λιμάνια σε Λαύριο και Ελευσίνα θα αξιοποιήσουν δυναμικά την παράκτια ζώνη

14:50

ΕΤΕ: Πάνω από 2% η ανάπτυξη της Ελλάδας το 2025 - Ώθηση από επενδύσεις, κατανάλωση, εξαγωγές

14:38

IEA: Σε χαμηλό πενταετίας «γκρεμίστηκαν» τα έσοδα της Ρωσίας από εξαγωγές πετρελαίου

14:36

Μιχαηλίδου: Επεκτείνουμε το πρόγραμμα μετεγκατάστασης σε έξι νέες Περιφερειακές Ενότητες

14:36

Στο δικαστήριο της ΕΕ η Ελλάδα για τις διαδικασίες πλοήγησης στα αεροδρόμια - Ασφαλείς οι πτήσεις

14:33

Βουλγαρία: Παραιτήθηκε μετά από μήνες διαδηλώσεων η κυβέρνηση του Ρόζεν Ζελιάζκοφ

14:27

Τα McDonald's έφαγαν cancel μετά από AI διαφήμιση

14:25

ΠΟΥ: Τα εμβόλια δεν έχουν σχέση με τον αυτισμό

14:22

Πορτογαλία: Γενική απεργία για πρώτη φορά σε 12 χρόνια κατά εργασιακών μεταρρυθμίσεων

14:21

Παπαθανάσης: Το «Ελλάδα 2.0» ενισχύει έργα που έχουν σημαντικό θετικό αντίκτυπο στην κοινωνία

14:20

Βαρίδι για την AI η Oracle - Προσυνεδριακές απώλειες 12%

14:19

Κεραμέως: Αυξημένες και νωρίτερα του προβλεπόμενου οι συντάξεις Ιανουαρίου

14:18

Βουλή: Στην ολομέλεια το πλαίσιο για τη δέσμευση, χρήση, μεταφορά και αποθήκευση CO₂

14:09

Ισραήλ: Η Χαμάς θα αφοπλιστεί και η Γάζα θα αποστρατιωτικοποιηθεί

14:06

Μαρινάκης: Η κυβέρνηση μειώνει τους φόρους δίκαια - Ιστορική ψηφοφορία στο Eurogroup

14:02

ΙΝΚΑ: Ακριβότερο έως και 20% σε σχέση με πέρσι το χριστουγεννιάτικο τραπέζι

14:01

Τσακανίκας (ΕΜΠ): Πάνω από 800 εκατ. ευρώ το 2025 στο ελληνικό ΑΕΠ ο τομέας των ημιαγωγών

13:55

Συνεργασία PwC - Αμερικανικού Κολλεγίου για ενδυνάμωση της νέας γενιάς ψηφιακών ηγετών

gazzetta
gazzetta reader insider insider