H (χαμηλή) ανταγωνιστικότητα και η μεγάλη πληγή της παιδείας

Δήμητρα Καδδά
Viber Whatsapp
Μοιράσου το

Από τα συνοδευτικά κείμενα των συστάσεων της Kομισιόν προς την Ελλάδα, ξεχωρίζουμε το θέμα της ανταγωνιστικότητας που όπως αναφέρεται «έχει αρχίσει να βελτιώνεται, υποστηριζόμενη από την ισχυρή δυναμική των μεταρρυθμίσεων». Ωστόσο, όπως τονίζεται, υπάρχουν ακόμη 3 βασικές προκλήσεις που απαριθμούνται:

  1. Το επιχειρηματικό περιβάλλον περιορίζεται από το σχετικά βαρύ και συχνά μεταβαλλόμενο κανονιστικό και διοικητικό πλαίσιο που στερείται διαφάνειας και ένα νομικό σύστημα που δεν θεωρείται αρκετά αποτελεσματικό και προστατευτικό των δικαιωμάτων ιδιοκτησίας.
  2. Οι κανονιστικοί φραγμοί, η παραοικονομία και η περιορισμένη πρόσβαση στη χρηματοδότηση, ειδικά για τις ΜΜΕ, εξακολουθούν να παρεμποδίζουν τον ανταγωνισμό, τις ιδιωτικές επενδύσεις και την αύξηση της παραγωγικότητας.
  3. Οι αναντιστοιχίες δεξιοτήτων, οι χαμηλές επιδόσεις της εκπαίδευσης αναφορικά με τις βασικές δεξιότητες και η έλλειψη κατάλληλων κινήτρων εξακολουθούν να αποθαρρύνουν τους ανθρώπους από την αναζήτηση εργασίας και να περιορίζουν την καινοτομία.

Από τις παραπάνω 3 προκλήσεις, θα σταθούμε περισσότερο στην τελευταία, στην παιδεία. Και τούτο γιατί «ανεβαίνει» στον ευρωπαϊκό δημόσιο διάλογο το τελευταίο διάστημα αλλά και γιατί έχει την πιο μεγάλη σημασία: ετοιμάζει την επόμενη γενιά. Δηλαδή, είναι άλλο να πρέπει να γίνουν τομές που θα βελτιώσουν τον ανταγωνισμό ή θα πατάξουν την παραοικονομία που μπορεί (αν γίνουν σωστά) να αποδώσουν σε 1 ή 3 χρόνια και άλλο να προετοιμάσεις ένα ολόκληρο εκπαιδευτικό σύστημα, περιμένοντας τουλάχιστοn μία γενιά για να δεις απτά αποτελέσματα (αν τα καταφέρεις και αν δεν αλλάξει στο μεσοδιάστημα και πάλι η πολιτική). Αφήστε που η παιδεία δεν έχει απλά σχέση με την ανταγωνιστικότητα και με την οικονομία, είναι το βασικό μέλημα κάθε οικογένειας: αφορά στα παιδιά και στην ανάγκη να μπορούν να επιβιώσουν και να προχωρήσουν στη ζωή.

Τι λέει, λοιπόν, η Κομισιόν; Εξηγεί πως, καθώς οι ελλείψεις εργατικού δυναμικού αυξάνονται στην Ελλάδα,  απαιτούνται πιο στοχευμένες και εντατικές δράσεις κατάρτισης αλλά και μεγάλη έμφαση στη παιδεία που είναι ο μεγάλος «ασθενής».

Όπως αναφέρει, η συμμετοχή στην προσχολική εκπαίδευση και φροντίδα, η οποία έχει διαπιστωθεί ότι επηρεάζει θετικά τα μεταγενέστερα εκπαιδευτικά αποτελέσματα, είναι στην Ελλάδα η χαμηλότερη στην ΕΕ.

Οι επιδόσεις των 15χρονων μαθητών στα μαθηματικά, στην ανάγνωση και στις θετικές επιστήμες επιδεινώνονται από το 2012 και είναι από τις χειρότερες στην ΕΕ, σύμφωνα με την έρευνα του ΟΟΣΑ (PISA). Το 47,2% των Ελλήνων 15χρονων είχαν δυσκολίες στην ερμηνεία και στην αναγνώριση του τρόπου με τον οποίο μια απλή κατάσταση μπορεί να αναπαρασταθεί μαθηματικά (έναντι του 29,5% στην ΕΕ). Το 37,6% δεν μπόρεσε να προσδιορίσει την κύρια ιδέα σε ένα κείμενο μέτριας έκτασης (έναντι 26,2% μέσου όρου). Το 37,3% δεν μπορούσε να αναγνωρίσει τη σωστή εξήγηση για γνωστά επιστημονικά φαινόμενα και να συναγάγει συμπεράσματα βασισμένα σε στοιχεία (έναντι  24,2% στην ΕΕ).  Η εν λόγω αδυναμία εντάθηκε τα τελευταία χρόνια. Στον αντίποδα,  μόνο το 2% των νέων Ελλήνων επέδειξαν προχωρημένες δεξιότητες στα μαθηματικά (7,9% στην ΕΕ), το 2% στην ανάγνωση (6,5% στην ΕΕ) και το 1,5% στις επιστήμες (6,9% στην ΕΕ).

Οι χαμηλές αυτές επιδόσεις σε βασικές δεξιότητες «έχει συνέπειες για την ανταγωνιστικότητα και την κοινωνική συνοχή της χώρας». Έχει, μάλιστα, ενδιαφέρον πως ακόμη και στο 1/4 των πιο εύπορων 15χρονων, οι επιδόσεις είναι πολύ κακές (έχει πρόβλημα κατανόησης το 26,7% έναντι 10,9% στην ΕΕ) και επίσης το πρόβλημα έχει αυξηθεί σημαντικά και στην εισοδηματική «ελίτ» των νέων (κάτι που, δηλαδή, ίσως αγγίζει και την ιδιωτική παιδεία). Αλλά, σίγουρα, οι πλούσιοι τα πάνε καλύτερα από τους πιο φτωχούς μαθητές αφού το 64% των πιο φτωχών (1/4ο με το πιο χαμηλό εισόδημα) δεν πέτυχαν ένα ελάχιστο επίπεδο επάρκειας στα μαθηματικά (και ανάμεσά τους μπορεί να είναι μυαλά που δεν αξιοποιούνται όπως θα έπρεπε).

Και όταν μεγαλώσουν, τι νέες ευκαιρίες θα έχουν για να αυξήσουν το γνωστικό τους επίπεδο; Οι ευκαιρίες δεν είναι πολλές εκτός της τριτοβάθμιας: η συμμετοχή στην εκπαίδευση ενηλίκων φτάνει στο 5,1% το 2022 στην Ελλάδα, έναντι 39,5% στην ΕΕ.

Τι συστήνεται, λοιπόν, από την ΕΕ: το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα, αναφέρεται, θα μπορούσε να επωφεληθεί από μια περαιτέρω μετατόπιση από μεθόδους διδασκαλίας και μάθησης που βασίζονται αποκλειστικά στη γνώση (πχ παπαγαλία;) σε εκείνες που βασίζονται σε ικανότητες, καθώς και από μια μεγαλύτερη εστίαση στις επιχειρηματικές και σε άλλες δεξιότητες. Συστήνεται επίσης, η περαιτέρω τη συμμετοχή στην ποιοτική προσχολική εκπαίδευση και φροντίδα, διευρύνοντας τις αξιολογήσεις των εκπαιδευτικών και κάνοντας τα σχολεία πιο αυτόνομα.

Άρα, συστήνονται δομικές αλλαγές από την ηλικία των 3 ετών σε ένα σύστημα που έχει διαχρονικά προβλήματα. Ο λόγος για αλλαγές που αν δομηθούν και εφαρμοσθούν, μπορεί να έχουν ένα καλό αποτέλεσμα για τους μελλοντικούς 15χρονους και 18χρονους. 

Το «καλό» είναι πως πλέον αυτές οι συστάσεις έχουν την μορφή των «εντολών» από την ΕΕ. Για να δούμε, λοιπόν, πότε και σε ποιο βαθμό θα γίνουν, αλλά και τι αποτέλεσμα θα έχουν, γιατί τα στοιχεία της ΕΕ δείχνουν πως όσο περνά ο καιρός, η κατάσταση στην παιδεία επιδεινώνεται. Να δούμε, βεβαίως και πώς θα στηριχθούν οι υφιστάμενες «γενιές» που βγαίνουν σήμερα στην αγορά με προφανείς ελλείψεις και ανάγκες για επανεκπαίδευση/κατάρτιση.

Όλες οι ειδήσεις

11:11

Βρετανία: Η κυβέρνηση δέχτηκε κυβερνοεπίθεση τον Οκτώβριο, επιβεβαιώνει υπουργός

11:10

Επιτροπή Ανταγωνισμού: Σε προτεραιότητα η έρευνα στην αγορά σχολικών τσαντών και ειδών ένδυσης και υπόδησης

11:10

ΑΑΔΕ: QR Code και Barcode για εύκολες και γρήγορες πληρωμές οφειλών»

10:44

ΕΥΔΑΠ: 17 ερωτήσεις και απαντήσεις για την αναπροσαρμογή των τιμολογίων

10:41

Σε υψηλό 30 ετών τα επιτόκια από την BoJ

10:36

Ευρωαγορές: Μεταβλητότητα στους δείκτες στον απόηχο επιτοκίων και Ουκρανικού

10:33

Νέα παράταση της προθεσμίας υποβολής ΑΠΔ κοινών επιχειρήσεων του e-ΕΦΚΑ

10:17

Alpha Bank: Mega ντιλ στην Κύπρο - Εξαγοράζει την Altius και προωθεί συγχώνευση με την Universal

10:06

Greenvolt: Συμφωνία για πώληση έργου αιολικής ενέργειας 253,1 MW στην ENGIE Ρουμανίας

10:05

Ο στρατός των ΗΠΑ έπληξε δύο ταχύπλοα που φέρεται να μετέφεραν ναρκωτικά στον Ειρηνικό

09:56

Ο Τραμπ τονίζει ότι δε χρειάζεται έγκριση του Κογκρέσου για πλήγματα στη Βενεζουέλα

09:53

Ρωσία για ΕΕ: «Ο νόμος και η σωφροσύνη κέρδισαν - Μείζον πλήγμα στους πολεμοκάπηλους»

09:49

Πούτιν: Παραχωρεί σήμερα την ετήσια μαραθώνια συνέντευξή του

09:49

Βουλή: Στις 11 η ονομαστική ψηφοφορία για τη μεταφορά του ΟΠΕΚΕΠΕ στην ΑΑΔΕ

09:39

Αγρότες: Πολύωρα μπλόκα στα τελωνεία Προμαχώνα, Εξοχής, Ευζώνων, Νίκης

09:33

TikTok: Υπέγραψε συμφωνία για να αποφύγει την απαγόρευσή του στις Ηνωμένες Πολιτείες

09:27

Μήνυμα Κόστα - Λάιεν στους αγρότες: «Η Ευρώπη σας ακούει» - «Συμφωνία για μικρή αναβολή της υπογραφής Mercosur»

09:09

Υπερταμείο: Νέος πρόεδρος της ΔΕΘ ο Χρήστος Τσεντεμεΐδης - CEO ο Ανδρέας Μαυρομμάτης

09:08

Ζελένσκι για το δάνειο των 90 δισ.: Ενισχύει αληθινά την ανθεκτικότητά μας

08:59

Η μείωση της φοροδιαφυγής ως αποτέλεσμα υλοποίησης συνεκτικών οικονομικών πολιτικών

08:57

Vodafone: Βλέπει εξαγορά και σχεδιάζει συνδυαστικά πακέτα με ενέργεια

08:55

Οι πιο «χρυσές» ομάδες του 2025

08:41

Ανακαίνιση σπιτιού με επιδότηση έως 90% - Τα εισοδηματικά κριτήρια

08:34

Πηγές για ΕΥΔΑΠ: Δεν αναμένεται νέα αύξηση τιμολογίων στην 4ετία

08:22

Ποια είναι η Δέσποινα Τσαγγάρη, η πρώτη διοικητής της νέας Αρχής για την εποπτεία της αγοράς

08:00

Εισφορές 2026: Ανοικτή έως 31/1 η επιλογή ασφαλιστικής κατηγορίας στον e-ΕΦΚΑ - Η κλίμακα με τα νέα ποσά

07:49

«Μπλε» τιμολόγια ρεύματος: Εξοικονόμηση έως 320 ευρώ τον χρόνο - «Πλώρη» για 2 εκατ. οικιακούς πελάτες

07:47

Γουατεμάλα: Εξαρθρώθηκε κύκλωμα διακίνησης μεταναστών προς τις ΗΠΑ

07:39

ΗΠΑ: Αυτοκτόνησε ο ύποπτος για τη δολοφονία δυο φοιτητών στο Μπράουν

07:30

Σούπερ μάρκετ με κάρτα, στο γιατρό ακόμη με μετρητά: Πώς έχουν αλλάξει οι συνήθειες πληρωμών

gazzetta
gazzetta reader insider insider