H (χαμηλή) ανταγωνιστικότητα και η μεγάλη πληγή της παιδείας

Δήμητρα Καδδά
Viber Whatsapp
Μοιράσου το

Από τα συνοδευτικά κείμενα των συστάσεων της Kομισιόν προς την Ελλάδα, ξεχωρίζουμε το θέμα της ανταγωνιστικότητας που όπως αναφέρεται «έχει αρχίσει να βελτιώνεται, υποστηριζόμενη από την ισχυρή δυναμική των μεταρρυθμίσεων». Ωστόσο, όπως τονίζεται, υπάρχουν ακόμη 3 βασικές προκλήσεις που απαριθμούνται:

  1. Το επιχειρηματικό περιβάλλον περιορίζεται από το σχετικά βαρύ και συχνά μεταβαλλόμενο κανονιστικό και διοικητικό πλαίσιο που στερείται διαφάνειας και ένα νομικό σύστημα που δεν θεωρείται αρκετά αποτελεσματικό και προστατευτικό των δικαιωμάτων ιδιοκτησίας.
  2. Οι κανονιστικοί φραγμοί, η παραοικονομία και η περιορισμένη πρόσβαση στη χρηματοδότηση, ειδικά για τις ΜΜΕ, εξακολουθούν να παρεμποδίζουν τον ανταγωνισμό, τις ιδιωτικές επενδύσεις και την αύξηση της παραγωγικότητας.
  3. Οι αναντιστοιχίες δεξιοτήτων, οι χαμηλές επιδόσεις της εκπαίδευσης αναφορικά με τις βασικές δεξιότητες και η έλλειψη κατάλληλων κινήτρων εξακολουθούν να αποθαρρύνουν τους ανθρώπους από την αναζήτηση εργασίας και να περιορίζουν την καινοτομία.

Από τις παραπάνω 3 προκλήσεις, θα σταθούμε περισσότερο στην τελευταία, στην παιδεία. Και τούτο γιατί «ανεβαίνει» στον ευρωπαϊκό δημόσιο διάλογο το τελευταίο διάστημα αλλά και γιατί έχει την πιο μεγάλη σημασία: ετοιμάζει την επόμενη γενιά. Δηλαδή, είναι άλλο να πρέπει να γίνουν τομές που θα βελτιώσουν τον ανταγωνισμό ή θα πατάξουν την παραοικονομία που μπορεί (αν γίνουν σωστά) να αποδώσουν σε 1 ή 3 χρόνια και άλλο να προετοιμάσεις ένα ολόκληρο εκπαιδευτικό σύστημα, περιμένοντας τουλάχιστοn μία γενιά για να δεις απτά αποτελέσματα (αν τα καταφέρεις και αν δεν αλλάξει στο μεσοδιάστημα και πάλι η πολιτική). Αφήστε που η παιδεία δεν έχει απλά σχέση με την ανταγωνιστικότητα και με την οικονομία, είναι το βασικό μέλημα κάθε οικογένειας: αφορά στα παιδιά και στην ανάγκη να μπορούν να επιβιώσουν και να προχωρήσουν στη ζωή.

Τι λέει, λοιπόν, η Κομισιόν; Εξηγεί πως, καθώς οι ελλείψεις εργατικού δυναμικού αυξάνονται στην Ελλάδα,  απαιτούνται πιο στοχευμένες και εντατικές δράσεις κατάρτισης αλλά και μεγάλη έμφαση στη παιδεία που είναι ο μεγάλος «ασθενής».

Όπως αναφέρει, η συμμετοχή στην προσχολική εκπαίδευση και φροντίδα, η οποία έχει διαπιστωθεί ότι επηρεάζει θετικά τα μεταγενέστερα εκπαιδευτικά αποτελέσματα, είναι στην Ελλάδα η χαμηλότερη στην ΕΕ.

Οι επιδόσεις των 15χρονων μαθητών στα μαθηματικά, στην ανάγνωση και στις θετικές επιστήμες επιδεινώνονται από το 2012 και είναι από τις χειρότερες στην ΕΕ, σύμφωνα με την έρευνα του ΟΟΣΑ (PISA). Το 47,2% των Ελλήνων 15χρονων είχαν δυσκολίες στην ερμηνεία και στην αναγνώριση του τρόπου με τον οποίο μια απλή κατάσταση μπορεί να αναπαρασταθεί μαθηματικά (έναντι του 29,5% στην ΕΕ). Το 37,6% δεν μπόρεσε να προσδιορίσει την κύρια ιδέα σε ένα κείμενο μέτριας έκτασης (έναντι 26,2% μέσου όρου). Το 37,3% δεν μπορούσε να αναγνωρίσει τη σωστή εξήγηση για γνωστά επιστημονικά φαινόμενα και να συναγάγει συμπεράσματα βασισμένα σε στοιχεία (έναντι  24,2% στην ΕΕ).  Η εν λόγω αδυναμία εντάθηκε τα τελευταία χρόνια. Στον αντίποδα,  μόνο το 2% των νέων Ελλήνων επέδειξαν προχωρημένες δεξιότητες στα μαθηματικά (7,9% στην ΕΕ), το 2% στην ανάγνωση (6,5% στην ΕΕ) και το 1,5% στις επιστήμες (6,9% στην ΕΕ).

Οι χαμηλές αυτές επιδόσεις σε βασικές δεξιότητες «έχει συνέπειες για την ανταγωνιστικότητα και την κοινωνική συνοχή της χώρας». Έχει, μάλιστα, ενδιαφέρον πως ακόμη και στο 1/4 των πιο εύπορων 15χρονων, οι επιδόσεις είναι πολύ κακές (έχει πρόβλημα κατανόησης το 26,7% έναντι 10,9% στην ΕΕ) και επίσης το πρόβλημα έχει αυξηθεί σημαντικά και στην εισοδηματική «ελίτ» των νέων (κάτι που, δηλαδή, ίσως αγγίζει και την ιδιωτική παιδεία). Αλλά, σίγουρα, οι πλούσιοι τα πάνε καλύτερα από τους πιο φτωχούς μαθητές αφού το 64% των πιο φτωχών (1/4ο με το πιο χαμηλό εισόδημα) δεν πέτυχαν ένα ελάχιστο επίπεδο επάρκειας στα μαθηματικά (και ανάμεσά τους μπορεί να είναι μυαλά που δεν αξιοποιούνται όπως θα έπρεπε).

Και όταν μεγαλώσουν, τι νέες ευκαιρίες θα έχουν για να αυξήσουν το γνωστικό τους επίπεδο; Οι ευκαιρίες δεν είναι πολλές εκτός της τριτοβάθμιας: η συμμετοχή στην εκπαίδευση ενηλίκων φτάνει στο 5,1% το 2022 στην Ελλάδα, έναντι 39,5% στην ΕΕ.

Τι συστήνεται, λοιπόν, από την ΕΕ: το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα, αναφέρεται, θα μπορούσε να επωφεληθεί από μια περαιτέρω μετατόπιση από μεθόδους διδασκαλίας και μάθησης που βασίζονται αποκλειστικά στη γνώση (πχ παπαγαλία;) σε εκείνες που βασίζονται σε ικανότητες, καθώς και από μια μεγαλύτερη εστίαση στις επιχειρηματικές και σε άλλες δεξιότητες. Συστήνεται επίσης, η περαιτέρω τη συμμετοχή στην ποιοτική προσχολική εκπαίδευση και φροντίδα, διευρύνοντας τις αξιολογήσεις των εκπαιδευτικών και κάνοντας τα σχολεία πιο αυτόνομα.

Άρα, συστήνονται δομικές αλλαγές από την ηλικία των 3 ετών σε ένα σύστημα που έχει διαχρονικά προβλήματα. Ο λόγος για αλλαγές που αν δομηθούν και εφαρμοσθούν, μπορεί να έχουν ένα καλό αποτέλεσμα για τους μελλοντικούς 15χρονους και 18χρονους. 

Το «καλό» είναι πως πλέον αυτές οι συστάσεις έχουν την μορφή των «εντολών» από την ΕΕ. Για να δούμε, λοιπόν, πότε και σε ποιο βαθμό θα γίνουν, αλλά και τι αποτέλεσμα θα έχουν, γιατί τα στοιχεία της ΕΕ δείχνουν πως όσο περνά ο καιρός, η κατάσταση στην παιδεία επιδεινώνεται. Να δούμε, βεβαίως και πώς θα στηριχθούν οι υφιστάμενες «γενιές» που βγαίνουν σήμερα στην αγορά με προφανείς ελλείψεις και ανάγκες για επανεκπαίδευση/κατάρτιση.

Όλες οι ειδήσεις

17:18

Κομισιόν: Ενεργοποιήθηκε η Task Force για πανευρωπαϊκό συντονισμό στην ενέργεια

17:18

ΔΥΠΑ: Αναρτήθηκαν οι οριστικοί πίνακες για δράση απασχόλησης πυρόπληκτων ανέργων

17:08

Βορίδης: Αύξηση 174% των μεταναστευτικών ροών στην Κρήτη - Μείωση στο ανατολικό Αιγαίο

17:06

Καταφύγιο η σύνταξη για όσους θέλουν να προλάβουν την αύξηση των ορίων ηλικίας - Νέο «κύμα» αιτήσεων το 2025

17:05

Τρώτε αργά το βράδυ; Δείτε πώς επηρεάζει την υγεία σας

17:03

Ιράν: Ουρές χιλιομέτρων στης Τεχεράνη καθώς πολίτες επιχειρούν να φύγουν από την πρωτεύουσα

16:58

ΕΕ: Η Ρωσία δεν μπορεί να διαμεσολαβήσει στη σύγκρουση μεταξύ Ισραήλ και Ιράν

16:56

Συνάντηση της διοίκησης της ΕΤΕ με αντιπροσωπεία του Yale

16:53

Ανακάμπτει η Wall Street στην εβδομάδα της Fed με φόντο τη Μ. Ανατολή

16:34

ΕΕ: Νέο δάνειο ύψους 1 δισ. ευρώ στην Ουκρανία από τις G7

16:30

Μ. Ανατολή: Νέα ισραηλινά πλήγμα στο Ιράν - «Ελέγχουμε τον εναέριο χώρο της Τεχεράνης» λέει ο Νετανιάχου

16:22

ΕΤΑΔ: Παραδόθηκε το Κάμπινγκ Φαναρίου Κομοτηνής στον νέο μισθωτή

16:20

JP Morgan: Δύσκολο το β' εξάμηνο το 2025 - «Ομίχλη αβεβαιότητας» στις αγορές

16:14

Συνάντηση Τασούλα με τον Αρχιεπίσκοπο Σινά αύριο Τρίτη

16:09

Ουκρανία: Ολοκληρώθηκε ο επαναπατρισμός 1.245 πεσόντων στρατιωτών από τη Ρωσία

16:05

Οι πιο δύσκολοι καιροί ήρθαν

16:05

Ο Τραμπ ανοίγει εταιρεία κινητής τηλεφωνίας

15:57

Το Πακιστάν κλείνει τα σύνορα με το Ιράν

15:55

«Καμπανάκι» RBC για καταβύθιση 20% του S&P 500 σε νέα αναθέρμανση του πληθωρισμού

15:50

Hellenic Train: Αναστολές και τροποποιήσεις δρομολογίων λόγω της αυριανής 24ωρης απεργίας

15:47

Η Μινέρβα αποκτά τα εμπορικά σήματα Άλτις, Ελάνθη, Φλώρα, SOL

15:42

Έκτακτη τηλεδιάσκεψη των ΥΠΕΞ της ΕΕ συγκαλεί η Κάλας

15:27

Ακίνητα - Βαρόμετρο: Οι πραγματικοί αγοραστές είναι πλέον λιγότεροι από τους πωλητές

15:26

ΝΕΜΕΣΙΣ: Το νέο εργαλείο της ΔΙΜΕΑ για την εποπτεία των ηλεκτρονικών καταστημάτων

15:22

Άλμα για την μετοχή της US Steel μετά το «πράσινο φως» από Τραμπ για συγχώνευση

15:18

Μητσοτάκης για κατ’ οίκον αποστολή φαρμάκων: Ένα διαχρονικό αίτημα 120.000 ασθενών γίνεται πραγματικότητα

15:13

Ισραήλ: Aπελάθηκαν στην Ιορδανία oι τρεις τελευταίοι επιβάτες του σκάφους Madleen

15:03

Τηλεφωνική επικοινωνία Ερντογάν - Πούτιν: Ισραήλ και Ιράν πρέπει να επιστρέψουν στη διπλωματία

14:54

Τροχαία: Πάνω από 1.200 κλήσεις σε ένα τριήμερο στην Αττική - Βεβαιώθηκαν 1.222 παραβάσεις

14:46

Γαλλία: Έκλεισε 4 ισραηλινά περίπτερα σε αεροπορική έκθεση - «Σκανδαλώδης απόφαση», απαντά το Ισραήλ

gazzetta
gazzetta reader insider insider