«Ως ένα φωτεινό παράδειγμα για το που μπορεί να φτάσει μια ελληνική εταιρεία όταν έχει για οδηγό ένα σαφές όραμα» χαρακτηρίζει την Blueground η κ. Βάλια Μαρουγιάννη, το επιτυχημένο στέλεχος της αγοράς το οποίο πρόσφατα προστέθηκε στο δυναμικό της «επιχείρησης της χρονιάς», όπως την χαρακτήρισαν οι αναγνώστες του insider.gr.

Σε συνέντευξή της στο insider.gr η νέα γενική διευθύντρια Ελλάδος της Blueground επισημαίνει πως τα δυο χαρακτηριστικά της εταιρείας που την γεμίζουν ενθουσιασμό είναι ο «θετικός παλμός» της αλλά και το ήδη επιτυχημένο μοντέλο που έχει «λαμπρές προοπτικές» για περαιτέρω ανάπτυξη. Στόχος της, όπως εξηγεί, είναι να εφαρμόσει στην ώριμη πλέον startup τις βέλτιστες πρακτικές που έχει αποκομίσει από την μακρόχρονη πορεία της σε πολυεθνικές εταιρείες όπως η Microsoft και η Royal Bank of Scotland αλλά και σε startups όπως η Velti, για να συμβάλλει με την σειρά της στην εξέλιξη κι επέκτασης της. 

Όσο για τον λόγο που κάνει την Blueground αρεστή στους επενδυτές, με αποτέλεσμα να έχει σηκώσει μέχρι στιγμής περί τα 78 εκατ, ευρώ, η κ. Μαρουγιάννη εξηγεί πως δεν είναι άλλος από το σωστά δομημένο επιχειρησιακό μοντέλο της αλλά και την σταδιακή και σταθερή ανάπτυξη της. 

Πώς νιώθετε για την νέα αυτή εργασιακή πρόκληση που αναλαμβάνετε και ποιοι οι στόχοι σας ως γενική διευθύντρια για τις επιχειρήσεις της Blueground στην Αθήνα;

Αρχικά αισθάνομαι ενθουσιασμό γιατί πρόκειται για μια ώριμη startup η οποία συνδυάζει ένα νεαρό σε ηλικία κι ορεξάτο εργασιακό δυναμικό το οποίο όμως δεν έχει τις συμπεριφορές που μπορεί να συναντήσει κανείς σε έναν πιο ώριμο οργανισμό. Μπαίνοντας στην εταιρεία παρατηρείς το πάθος για δουλειά και για το κοινό όραμά που ασπάζονται όλοι. Αυτό και μόνο το «vibe» μέσα στην εταιρεία σου δίνει μια τρομερή ενέργεια, ξυπνάς και λες θα πάω να δουλέψω γιατί δημιουργούμε κάτι και όσο εργάζεσαι βλέπεις την επιρροή που μπορείς να έχεις στο να γίνουν πράγματα. Αυτά είναι τα συναισθήματα που έχω ερχόμενη καθημερινά εδώ. 

Όσον αφορά στους στόχους τώρα, αυτό που ουσιαστικά θέλω να κάνω είναι να προσαρμόσω τις βέλτιστες πρακτικές από τις πολυεθνικές και τις startups που έχω εργασθεί στο παρελθόν στη Βlueground για να βοηθήσω να κατακτήσουμε με επιτυχία νέες αγορές αλλά και να συνεχίσουμε να επιχειρούμε αποτελεσματικά στις πόλεις που δραστηριοπούμαστε ήδη.

Μιας κι αναφερθήκατε σε νέες αγορές ήθελα να ρωτήσω ποιες είναι οι προκλήσεις που αντιμετωπίζεται κάθε φορά που ξεκινάτε να επιχειρείτε σε μια νέα πόλη. Χρειάζεται να αναπροσαρμόζετε κάθε φορά το επιχειρηματικό σας μοντέλο ή ακολουθείτε την ίδια πρακτική;

Υπάρχουν διαφοροποιήσεις γιατί και οι ίδιες οι αγορές παρουσιάζουν διαφοροποιήσεις. Για παράδειγμα ο δημοτικός φόρος που πληρώνει κανείς στο Παρίσι δεν υπάρχει στην Ελλάδα, εδώ έχουμε το χαρτόσημο. Οπότε σε κάθε περίπτωση διατηρούμε τον βασικό κορμό μας και επεξεργαζόμαστε τα δεδομένα της κάθε αγοράς ώστε να κάνουμε τις απαραίτητες αναπροσαρμογές. 

Αυτές οι διαφοροποιήσεις επηρεάζουν την απόφαση για την επέκταση των δραστηριοτήτων σας και ποια είναι τα κριτήρια που θέτετε για να επιλέξετε την κάθε νέα πόλη; 

Φυσικά. Επί της ουσίας λαμβάνουμε υπόψη όλες αυτές τις συνισταμένες και στη συνέχεια παίρνουμε την απόφασή μας. Γιατί πολύ απλά μπορεί μια συνισταμένη μιας συγκεκριμένης αγοράς να επηρεάζει τόσο πολύ το operation μας ώστε η είσοδός μας σε αυτή να είναι απαγορευτική.

Ξεκινήσατε την επέκτασή σας από την Ανατολή (Ντουμπάι, Κωνσταντινούπολη) και συνεχίσατε με την Αμερική, προσπερνώντας την Ευρώπη, όπου ξεκινήσατε πολύ πρόσφατα τις δραστηριότητες σας. Ποιος ο λόγος γι' αυτού του είδους την επέκταση και τελικά ποια είναι τα κριτήρια που θέτετε για να επιλέξετε την κάθε νέα πόλη;

Η Αμερική προηγήθηκε της Ευρώπης για να απευθυνθούμε και στους επενδυτές εκεί. Ωστόσο την αντιμετωπίσαμε σαν ένα, παρά τις διαφοροποιήσεις που παρουσιάζει πολιτεία από πολιτεία. Σίγουρα εφόσον υπάρχει γραφείο σε μια χώρα είναι πολύ πιο εύκολη η επέκταση σε διάφορες πόλεις της. Τώρα έχουμε ξεκινήσει και την επέκταση στην Ευρώπη. Τον Ιανουάριο ξεκινήσαμε να λειτουργούμε σε Λονδίνο και Παρίσι και μέχρι στιγμής έχουμε διαθέσιμα στην πλατφόρμα μας γύρω στα 15 σπίτια σε κάθε πόλη. Κι η αλήθεια είναι ότι υπάρχει πολύ μεγάλο ενδιαφέρον και ζήτηση, ειδικά στο Λονδίνο. 

Πέρα από την επέκταση σε Λονδίνο, Παρίσι και Σηάτλ, μια εξίσου ενδιαφέρουσα αγορά για εμάς, τα πλάνα μας περιλαμβάνουν και επέκταση σε άλλες πόλεις κατά κύριο λόγο Ευρωπαϊκές. Αυτή τη στιγμή μάλιστα υπάρχουν κάποιες υποψήφιες και βρισκόμαστε στην διαδικασία της αξιολόγησης βάσει των κριτηρίων που κάθε φορά κοιτάμε. 

Όσο για τα κριτήρια μας, πέρα από τον πληθυσμό της κάθε πόλης, εξετάζουμε κι αν ζει σε αυτή το προφίλ του πελάτη στον οποίο εμείς απευθυνόμαστε. Αν για παράδειγμα υπάρχουν πολυεθνικές εταιρείες ώστε να υπάρχει το κοινό στο οποίο στοχεύουμε, δηλαδή business travellers. Επίσης, όπως προαναφέραμε, λαμβάνουμε υπόψη μας την πολυπλοκότητα της κάθε πόλης. Σημαντικό ρόλο παίζει και η γλώσσα. Επί της ουσίας κοιτάμε μια σειρά κριτηρίων που δείχνουν το πόσο εύκολο είναι να βρει ένας επαγγελματίας ταξιδιώτης σπίτι σε μια πόλη για ένα μέσο ή μεγάλο χρονικό διάστημα, ώστε να μπορέσουμε να τον διευκολύνουμε και να δημιουργήσουμε τις συνθήκες για να ταξιδέψει μόνο με τις αποσκευές του χωρίς να νοιαστεί για κάτι άλλο, λογαριασμούς, συμβόλαιο ενοικίασης, εξοπλισμό που μπορεί να χρειάζεται αν ταξιδεύει με τα παιδιά του για παράδειγμα κλπ.

Πρόσφατα ολοκληρώσατε έναν ακόμη γύρο χρηματοδότησης ύψους $50 εκ. από το Ευρωπαϊκό fund Prime Ventures και το Αμερικανικό fund WestCap . Με τη νέα χρηματοδότηση, τα συνολικά κεφάλαια που η Blueground έχει σηκώσει φτάνουν τα 78 εκατ.  Αρχικά θα ήθελα να μου πείτε πως σκοπεύετε να χρησιμοποιήσετε την νέα αυτή χρηματοδότηση; Παράλληλα βέβαια θα ήθελα να μου πείτε γιατί κατά την γνώμη σας σάς προτιμούν οι επενδυτές;

Αρχικά είναι η ίδια η ιδέα του Αλέξανδρου (σ.σ του Αλέξανδρου Χατζηελευθερίου, CΕΟ και co-founder της Blueground) το «concept» δηλαδή της εταιρείας το οποίο απευθύνεται σε ένα niche market (σ.σ ένα εξειδικευµένο τµήµα της αγοράς). Φυσικά είναι και οι άνθρωποι που την στελεχώνουν και δουλεύουν σκληρά όλα αυτά τα χρόνια για να υλοποιήσουν αυτή την ιδέα και να φέρουν αποτέλεσμα. Οι επενδυτές άλλωστε αυτό που θέλουν να δουν σε κάθε startup είναι η ανάπτυξη που μπορεί να έχει, σε συνδυασμό με τους δείκτες που κάθε φορά κοιτάζουν. Άρα το γεγονός ότι η ιδέα της Blueground έχει γεννηθεί κι εξελίσσεται τόσο ωραία και καταγράφει αυτή την ανάπτυξη επεκτεινόμενη από πόλη σε πόλη κάνει τους επενδυτές να αισθάνονται σιγουριά. Εξίσου σημαντικό είναι και το γεγονός ότι η ανάπτυξή μας δεν είναι ξέφρενη - κάτι που θα μπορούσε να προκαλέσει σκεπτικισμό. Γίνονται σταθερά βήματα με έναν σωστό ρυθμό κι αυτό αποτυπώνεται στην επέκταση από πόλη σε πόλη. 

Πόσα είναι τα ακίνητα που έχετε πλέον στην Αθήνα και σε ποιες περιοχές επικεντρώνεστε, ποιες δηλαδή έχουν την μεγαλύτερη απήχηση στους ξένους επαγγελματίες ταξιδιώτες; Θα σκεφτόσασταν στο μέλλον την επέκταση των δραστηριοτήτων σας σε άλλη πόλη της Ελλάδας;

Στην Αθήνα αυτή τη στιγμή έχουμε πάνω από 700 ακίνητα. Δραστηριοποιούμαστε κατά κύριο λόγο Βόρεια, στο Κέντρο και Νότια. Οι περιοχές που μας ενδιαφέρουν στα βόρεια είναι το Μαρούσι, η Κηφισιά, το Ψυχικό, το Χαλάνδρι, η Αγία Παρασκευή, το Χολαργό. Στο Κέντρο επικεντρωνόμαστε σε Μετζ, Κολωνάκι, Καλλιμάρμαρο και στην περιοχή γύρω από το Hilton ενώ στα νότια προάστια έχουμε σπίτια σε Γλυφάδα, Βούλα, Άλιμο και Φάληρο.

Αυτές είναι οι περιοχές που έχουμε δει μέσα στα χρόνια ότι έχουν την μεγαλύτερη απήχηση κι εξυπηρετούν και λόγο εύκολης προσβασιμότητας. 

Όσον αφορά άλλες πόλεις της Ελλάδας όχι δεν σκεφτόμαστε επέκταση, ειδικά αν λάβουμε υπόψη μας τα κριτήρια που προαναφέραμε. Όταν έχεις την επιλογή να πας σε κάποια άλλη ευρωπαϊκή πόλη γιατί να πας σε κάποια ελληνική που δεν φιλοξενεί και σχετικά μεγάλο αριθμό πολυεθνικών επιχειρήσεων.

Το τελευταίο διάστημα παρατηρούμε επενδυτές από Κίνα, Ρωσία και Τουρκία να τοποθετούνται στην ελληνική αγορά ακινήτων. Εσάς αυτό σας επηρεάζει; Σας ενδιαφέρει αυτό το κομμάτι της αγοράς; 

Εμάς αυτό που μας ενδιαφέρει είναι να εντοπίζουμε ακίνητα και να νοικιάζουμε στη συνέχεια ακίνητα που πληρούν τις συγκεκριμένες προδιαγραφές που έχει θέσει η Blueground. Αν τα ακίνητα πληρούν αυτές τις προϋποθέσεις είτε τα νοικιάσουμε από ιδιώτη είτε από κάποια εταιρεία πίσω από την οποία είναι Έλληνες ή ξένοι επενδυτές, δεν μας απασχολεί. 

Με βάση την εμπειρία σας, διαπιστώνετε να έχει αλλάξει καθόλου το μείγμα των ιδιοκτητών ακινήτων μέσα στα χρόνια;

Όχι, δεν έχουμε δείγμα που να επιβεβαιώνει μαζικές αγορές ακινήτων. Μέχρι στιγμής τουλάχιστον δεν έχουμε παρατηρήσει κάτι τέτοιο, αλλά σίγουρα έχει να κάνει και με το ποιες περιοχές εμείς επιλέγουμε.

Επιπλέον, το τελευταίο διάστημα πολύ λόγος γίνεται για αύξηση των τιμών ακινήτων στην Αθήνα - αύξηση που μάλιστα δεν συνάδει με την γενικότερη πορεία της οικονομίας - αλλά και για ένδεια ακινήτων. Έχετε παρατηρήσει κάτι από τα δύο;

Σε σχέση με τα χρόνια της κρίσης υπάρχει μια άνοδος των τιμών ή μάλλον μια ανοδική πορεία στην επιθυμητή τιμή των ιδιοκτητών. Δεν μπορούμε όμως να εκτιμήσουμε το ποσοστό της, γιατί το δείγμα των ακινήτων που έχουμε και οι τύποι τους ποικίλλουν τόσο που δεν επαρκούν για να εξάγουμε με σαφήνεια ένα συμπέρασμα. 

Μιας και ανιχνεύετε την ζήτηση, υπάρχουν θα λέγατε κάποια «διαβατήρια» επαγγελματιών ταξιδιωτών που επισκέπτονται συχνότερα από κάποια άλλα την Ελλάδα, κι αν ναι από ποια είναι αυτά;

Από την αρχή της δραστηριοποίησής μας μέχρι και σήμερα το 81% των πελατών μας (guests) στην Αθήνα προέρχονται από την Ευρώπη. Η δεύτερη μεγαλύτερη περιοχή προέλευσης επαγγελματιών ταξιδιωτών είναι η περιοχή της Ασίας - Ειρηνικού με ποσοστό 9% και ακολουθεί η Βόρεια Αμερική με 7%. Πολλοί λιγότεροι, ποσοστό 2%, είναι οι ταξιδιώτες από Αφρική και Νότια και Λατινική Αμερική.

Ωστόσο αξίζει να αναφέρουμε πως από το σύνολο των παραπάνω guests πάνω από το 40% είναι από Ελλάδα - κάτι το οποίο αποδεικνύει έμπρακτα πως πλέον και ο κόσμος που κατοικεί μόνιμα σε μια πόλη αναζητά ευέλικτες επιλογές ενοικίασης και αρχίζουν να προτιμούν ολοκληρωμένες λύσεις όπως ένα πλήρως εξοπλισμένο και επιπλωμένο διαμέρισμα.