Πόση «ταραχή» έχουν προκαλέσει τελικά τα «έξυπνα ρολόγια» (smartwatches) στον κλάδο της ωρολογοποιίας; Ποια στρατηγική ακολουθούν οι μεγάλοι «παίχτες» της αγοράς για να αντιμετωπίσουν τον έντονο ανταγωνισμό και τις ιδιαιτερότητες του διεθνούς περιβάλλοντος;

Οι παγιωμένες απόψεις για το σχετικά πρόσφατο λανσάρισμα των smartwatches στην αγορά τίθενται υπό αμφισβήτηση, καθώς, σύμφωνα με τον πρόεδρο της Omega, Stephen Urquhart, υπάρχει μεγαλύτερη απειλή από τα «έξυπνα» ρολόγια: να μην υπάρχουν καθόλου ρολόγια.

O κατασκευαστής ρολογιών πολυτελείας -μερικά από τα οποία μας είναι γνωστά από τις ταινίες του James Bond- τα οποία πωλούνται κατά μέσο όρο πάνω από 6.000 δολάρια, προσπαθεί πλέον να προσελκύσει πιο νεανικό κοινό. Σύμφωνα με δημοσκόπηση της εταιρείας YouGov, περισσότεροι από τους μισούς καταναλωτές ηλικίας 16-34 ετών χρησιμοποιούν το κινητό τους ως κύριο μέσο για να δουν την ώρα.

 «Για μένα, αυτή είναι μεγαλύτερη πρόκληση ακόμη και από τα "έξυπνα ρολόγια': να φροντίσουμε να πείσουμε τη συγκεκριμένη ομάδα για ένα προϊόν που το image του παραπέμπει στον κόσμο των γονέων τους», σημειώνει ο κ. Urquhart. 

Οι ελβετοί κατασκευαστές ρολογιών ήδη αντιμετωπίζουν νέες προκλήσεις, όπως τα σκληρά μέτρα για τη μείωση δαπανών στην Κίνα τα τελευταία τρία χρόνια, την άνοδο του ελβετικού φράγκου και τον ανταγωνισμό από το νεοεισερχόμενο smartwatch της Apple. Η προσέλκυση νεότερων σε ηλικία πελατών αποτελεί βασικό σημείο της στρατηγικής της εταιρείας, η οποία ανήκει στον όμιλο της Swatch. Σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία του ελβετικού ομοσπονδιακού τελωνείου, οι εξαγωγές ρολογιών έπεσαν κατά 7,2%, το τρίτο τρίμηνο του 2015, σημειώνοντας τη μεγαλύτερη πτώση τους από το 2009, ρίχνοντας τις μετοχές της εταιρείας μέχρι και 3,4%.

Η γενιά Υ, ο νέος στόχος της Omega

Τον περασμένο Μάιο, η κατασκευάστρια εταιρεία επέλεξε τον 33χρονο, βραβευμένο με Όσκαρ Βρετανό ηθοποιό  Eddie Redmayne ως πρεσβευτή της μάρκας για να συντροφεύσει τον George Clooney, και τη Nicole Kidman. Η σύνδεση του ονόματος της Omega με το franchise του James Bond, για το οποίο φέτος λανσάρονται δύο ρολόγια περιορισμένης έκδοσης, λειτουργεί επίσης ενισχυτικά, καθώς ο πράκτορας 007 έχει απήχηση στη γενιά Y (όσοι έχουν γεννηθεί μεταξύ 1980-2000), παρά το γεγονός ότι το franchise μετρά ήδη έξι δεκαετίες ζωής.


Επίσημο χρονόμετρο για τους Ολυμπιακούς Αγώνες

Όπως σημειώνει ο Urquhart, η Omega δεν έχει απορρίψει την ιδέα να προσθέσει και ηλεκτρονικές εφαρμογές στα ρολόγια της, πιθανώς σε μοντέλα που συνδέονται με τον James Bond ή τους Ολυμπιακούς Αγώνες, για τους οποίους είναι και το επίσημο χρονόμετρο. Άλλωστε, τα ρολόγια της εταιρείας που χρησιμοποιούνται στις κατασκοπικές ταινίες διαθέτουν μικροσύνεργα όπως γάντζους και πυροκροτητές.

Όπως σημείωσε ο 69χρονος πρόεδρος της εταιρείας,  «ο πληθυσμός γερνά και οι καταναλωτές στους οποίους απευθυνόμαστε δεν ανήκουν σε αυτή την κατηγορία καθώς αυτήν την έχουμε ήδη καλύψει. Το να αλλάξουμε τη νοοτροπία κάποιου που είναι 70 ή 80 ετών είναι πιο δύσκολο. Αν τους αρέσουν τα ρολόγια, επιμένουν στη συγκεκριμένη επιλογή. Αν όχι, δεν είμαι σίγουρος ότι μπορούμε να αλλάξουμε κάτι τέτοιο».

Με βάση αυτά τα δεδομένα, η Ασία αποτελεί μια αγορά στρατηγικής σημασίας, καθώς εκεί οι αγοραστές τείνουν να είναι ηλικιακά νεότεροι, συνήθως μεταξύ 25 και 45 ετών, και ο κατασκευαστής επιδιώκει να προσελκύσει πιστούς πελάτες από τη συγκεκριμένη ηλικιακή ομάδα. Η ευρύτερη περιφέρεια της Κίνας αποτελεί τον μεγαλύτερο εισαγωγέα ελβετικών ρολογιών, εισάγοντας περίπου το ένα τέταρτο από τα χρονόμετρα που παράγονται στην Ελβετία.
 

Περιορισμένες εκδόσεις χιλιάδων ελβετικών φράγκων στη διεθνή αγορά

Φέτος, η Omega διαθέτει  στην αγορά ρολόγια «James Bond»  συνολικής αξίας 140 εκατ. ελβετικών φράγκων (146 εκατ. δολαρίων) με βάση τον αριθμό πωλήσεων που πραγματοποιούνται και την προτεινόμενη τιμή λιανικής. Η Biel, εταιρεία που εδρεύει στην Ελβετία, παρουσίασε το Μάρτιο το μοντέλο Seamaster Aqua Terra, αξίας 6.600 ελβετικών φράγκων και τον περασμένο μήνα λάνσαρε και το Seamaster 300, με τιμή πώλησης 6.800 φράγκα. Τα δύο αυτά μοντέλα αποτελούν περιορισμένες εκδόσεις για το franchise του πράκτορα 007.

H Omega «φιγουράρει» στις ταινίες του James Bond από τότε ο Pierce Brosnan φόρεσε το Seamaster Diver 300, στην ταινία «Golden Eye» το 1995 εκτοπίζοντας άλλες μάρκες όπως τη Rolex, τη Seiko και την Breitling, οι οποίες είχαν εμφανιστεί σε προηγούμενες ταινίες. Η ταινία του James Bond, «Spectre», βγαίνει στις αίθουσες του Ηνωμένου Βασιλείου στις 26 Οκτωβρίου, ακολουθώντας την ταινία «Skyfall», η οποία έκοψε περισσότερα από 1 δισ. δολάρια σε εισιτήρια.

Επιβραδύνονται οι πωλήσεις του ομίλου

Οι πωλήσεις της Omega έφθασαν τα 2,3 δισ. δολάρια το 2014, και αντιπροσωπεύουν πάνω από το ¼ των συνολικών εσόδων του ομίλου, σύμφωνα με τον Alessandro Migliorini, αναλυτή της Mirabaud Securities. Όπως εκτιμούν οι αναλυτές, οι πωλήσεις του ομίλου Swatch, o οποίος παράγει από ρολόγια 50 δολαρίων μέχρι Breguets με εξαψήφια τιμή, θα σημειώσει φέτος αύξηση της τάξης του 1%, καταγράφοντας τον πιο βραδύ ρυθμό ανάπτυξης από την έναρξη της χρηματοοικονομικής κρίσης.

Αξίζει να σημειωθεί ότι όσον αφορά στα smartwatches, αναμένεται περαιτέρω διείσδυση στη διεθνή αγορά ενώ μέχρι στιγμής το Apple Watch παραμένει στην κορυφή των πωλήσεων έχοντας πουλήσει 3,6 εκατ. τεμάχια στο δεύτερο τρίμηνο του 2015, απέχοντας ωστόσο από την πρόβλεψη 40 εκατομμυρίων για τον πρώτο χρόνο κυκλοφορίας του.