ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: «Τίναξε την μπάνκα» με 3 mega συμβάσεις 7 δισ. – Η Αττική Οδός, η Εγνατία, ο ΒΟΑΚ

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: «Τίναξε την μπάνκα» με 3 mega συμβάσεις 7 δισ. – Η Αττική Οδός, η Εγνατία, ο ΒΟΑΚ
Μετά την ανακήρυξη του ομίλου ως προσωρινού αναδόχου για τον ΒΟΑΚ και τις υπογραφές για την Εγνατία Οδό, ανοίγει ο δρόμος και για την Αττική Οδό. Ποια είναι τα επόμενα βήματα για τον αυτοκινητόδρομο. Τα οφέλη από τις συμβάσεις παραχώρησης, ο αυτόνομος φορέας, το ΧΑ. Μεγαλύτερος επενδυτής η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ

Μέσα σε λίγες μόλις ημέρες ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ επισφράγισε επισήμως, είτε... λιγότερο είτε περισσότερο, την κυριαρχία του στον τομέα των παραχωρήσεων και ειδικότερα στις οδικές συμβάσεις. Όπως πρόσφατα είχε αναφέρει το insider.gr ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ είχε αναδειχθεί επισήμως από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών προσωρινός ανάδοχος του έργου για την ανάθεση της σύμβασης παραχώρησης του έργου «Μελέτη, Κατασκευή, Χρηματοδότηση, Λειτουργία, Συντήρηση και Εκμετάλλευση του Βόρειου Οδικού άξονα Κρήτης (Β.Ο.Α.Κ.) στο τμήμα Χανιά-Ηράκλειο», εκτιμώμενης αξίας κοντά 2 εκατ. ευρώ (έληξε και η περίοδος υποβολής προσφυγών, άρα το η ανάδειξη είναι «κλειδωμένη»).

Την περασμένη Παρασκευή «έπεσαν» υπογραφές για την 35ετή σύμβαση παραχώρησης της Εγνατίας Οδού, όπου η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ με την Egis είχαν υποβάλει από παλιά προσφορά σχεδόν 1,5 δις ευρώ, σε σχετικό διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ. Μόλις χτες, όπως και πάλι ανέδειξε το insider.gr, «ανοίγει ο δρόμος» πλέον για τον όμιλο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ώστε να «κλειδώσει» και τη νέα 25ετή σύμβαση παραχώρησης για τη χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση της Αττικής Οδού, καθώς, το ΣτΕ απέρριψε την προσφυγή που είχε υποβάλει η κοινοπραξία Vinci – Mytilineos. Υπενθυμίζεται ότι η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ είχε οριστεί προτιμητέος επενδυτής με προσφορά 3,27 δις ευρώ.

Επί της ουσίας, με συμβάσεις και προσφορές αξίας σχεδόν 6,8 δισ. ευρώ, ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ «τίναξε την μπάνκα» στο μέτωπο των διαγωνισμών 3 «καυτών» συμβάσεων παραχώρησης, αφήνοντας πίσω τον ανταγωνισμό των Vinci, Mytilineos, ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, Intrakat, ΑΒΑΞ, Meridiam και λοιπών εγχώριων και ξένων επιχειρηματικών πόλων και funds, αναδεικνυόμενος ως ο απόλυτος κυρίαρχος, ο μεγάλος πρωταγωνιστής στις παραχωρήσεις. Όπως πρόσφατα είχαμε αναφέρει, αυτές οι οδικές παραχωρήσεις, μαζί με υφιστάμενες συν άλλου είδους συμβάσεις και ΣΔΙΤ (όχι απαραίτητα οδικά) όπως το ολοκληρωμένο τουριστικό συγκρότημα με καζίνο (IRC) στο Ελληνικό (ένα από τα μεγαλύτερα έργα στην ανάπλαση του πρώην αεροδρομίου, η κατασκευή του οποίου έχει ξεκινήσει, συμμετέχει με 49% με το 51% να ανήκει στην Hard Rock), το αεροδρόμιο στο Καστέλι Ηρακλείου (μαζί με τους Ινδούς εταίρους), όπως και άλλα βέβαια projects που έχει αναλάβει ή προωθεί αποτελούν κάτι σαν το… «πετράδι του στέμματος» για την εισηγμένη.

Τα επόμενα βήματα για Αττική Οδό

Πάντως, και αναφορικά με την Αττική Οδό, από το ΤΑΙΠΕΔ θα περιμένουν κάποια δικαιολογητικά για τα συμβατικά έγγραφα, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ έχει ολοκληρώσει τις διαδικασίες χρηματοδότησης (ότι οι διοικήσεις των τεσσάρων συστημικών τραπεζών ενέκριναν κοινοπρακτικό δάνειο 2,7 δισ. ευρώ, μέσω του οποίου οι Alpha, Eurobank, Πειραιώς και Εθνική θα χρηματοδοτήσουν με 675 εκατ. ευρώ η κάθε μία την επένδυση του ομίλου για τη νέα σύμβαση παραχώρησης, με τον ίδιο να εισφέρει το υπόλοιπο ποσό), ενώ, θεωρητικά, υπάρχει χρόνος για να γίνουν οι απαραίτητες διεργασίες μέχρι τη λήξη της υφιστάμενης σύμβασης, τον Οκτώβριο 2024. Να σημειωθεί ότι η σύμβαση πρέπει να «περάσει» από Ελεγκτικό Συνέδριο και Βουλή. Πάντως, πρέπει να γίνουν ενέργειες και από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ώστε να επιτευχθεί η ομαλή μετάβαση, ήτοι η «αλλαγή φρουράς» στην ώρα της, για να μην έχουμε καθυστερήσεις και στο υπουργείο αναζητούν το μοντέλο για μια περίοδο – «γέφυρα» μέχρι να αναλάβει ο νέος παραχωρησιούχος στην θέση των ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις – ΑΒΑΞ.

Το έργο βρίσκεται ήδη σε λειτουργία, ενώ η βαριά του συντήρηση θα έχει ολοκληρωθεί κατά την ημερομηνία μεταβίβασης στη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Τα δεδομένα κυκλοφορίας των τελευταίων 20 χρόνων, σε συνδυασμό με τις προβλέψεις της σύμβασης παραχώρησης, δείχνουν ότι το συγκεκριμένο έργο μπορεί να ανταπεξέλθει αποτελεσματικά σε δύσκολες καταστάσεις, κατατάσσοντάς το μεταξύ αυτών με το χαμηλότερο ρίσκο. Ταυτόχρονα, οι προοπτικές υλοποίησης των επεκτάσεων του έργου (μέσω άλλων συμβάσεων) επιτρέπουν την προσδοκία αυξημένης κυκλοφορίας και αυξημένων εσόδων. Σε αυτό το πλαίσιο η απόδοση του έργου αναμένεται εντός του εύρους αποδόσεων που παραδοσιακά στοχεύει και επιτυγχάνει η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ σε ομοειδή έργα, προσδίδοντας επιπλέον αξία στην εταιρεία και σημαντικά οφέλη στους μετόχους της. Ο όμιλος προσδοκά σε βάθος ετών σε μέσο ετήσιο EBITDA της τάξεως των 300 εκατ. ευρώ για τα 25 χρόνια της σύμβασης.

Τα έσοδα

Όπως έχουμε αναδείξει από πέρυσι, ο όμιλος αναμένει συνολικά μερίσματα που εκτιμάται ότι θα ξεπεράσουν τα 8 δισ. ευρώ από τις οδικές παραχωρήσεις (συμπεριλαμβανομένων της Αττικής Οδού και της Εγνατίας πάνω από 1.600 χλμ.), κατά την πολυετή διάρκεια «ζωής» των συμβάσεων αυτών και αθροιστικές διανομές 11 δισ. ευρώ από το σύνολο των παραχωρήσεων (Tranportation 70%, other 30%). Επίσης, όπως σημειώνονταν σε σχετικό report, αναμένει EBITDA πάνω από 1,2 δισ. ευρώ μετά από χρονική περίοδο 5 ετών, μαζί με την συνεισφορά από την Αττική Οδό, την Εγνατία Οδό, το βραχυπρόθεσμο pipeline έργων της Τέρνα Ενεργειακής, αλλά και τα Pro-rata EBITDA μη ενοποιημένων περιουσιακών στοιχείων (IRC, CCGT Κομοτηνής, Καστέλι).

«Η μακροπρόθεσμη στρατηγική της εταιρείας στον τομέα των υποδομών/παραχωρήσεων έχει οδηγήσει στην εξασφάλιση ενός ελκυστικού χαρτοφυλακίου έργων που αναμένεται να συνεισφέρουν πάνω από 6 δισ. ευρώ μερίσματα κατά την διάρκεια ζωής των έργων (χωρίς και περιλαμβάνονται σε αυτά η Αττική Οδός και ο ΒΟΑΚ). Η ανάδειξη της αξίας βασικών περιουσιακών στοιχείων όπως η ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή και η πρόοδος σε πρόσφατα έργα όπως το αεροδρόμιο Καστελίου και το IRC στο Ελληνικό είναι σημαντική μεσοπρόθεσμοι καταλύτες για την μετοχή. Η συμπερίληψη της Αττικής Οδού στην αποτίμηση (αναμένεται υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης στο τέταρτο τρίμηνο του 2024) μάλιστα δίνει την δυνατότητα για ακόμα περισσότερο upside», σημείωνε πρόσφατα η Πειραιώς Χρηματιστηριακή.

Οι συμμαχίες και η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Παραχωρήσεις

Κατά πόσο ο όμιλος αφενός θα «ανοίξει το παιχνίδι», ήτοι βάλει εταίρους σε κάποια από τα assets αυτά (π.χ. ΒΟΑΚ ή πολύ περισσότερο στην Αττική Οδό, καθώς έτσι κι αλλιώς υπάρχει ενδιαφέρον από επιχειρηματικές πλευρές, έχουν ακούσει ονόματα τύπου Λάτση, Μαρινάκη, Βαρδινογιάννη, Κοπελούζου, ξένα funds, διεθνείς όμιλοι), αφετέρου επιταχύνει κινήσεις εισαγωγής στο Χρηματιστήριο του φορέα παραχωρήσεων (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Παραχωρήσεις), θα φανεί στη συνέχεια. Μια φορά πάντως, τα έργα αυτά αποτελούν «δυνατό χαρτί» αλλά και δέλεαρ. Άλλωστε, όπως και άλλες φορές έχουμε αναδείξει, μάλλον υπάρχει στη «σκέψη» του Γ. Περιστέρη, επικεφαλής του ομίλου, η πιθανότητα εισαγωγής αυτόνομα στο ΧΑ της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Παραχωρήσεις, όταν ωριμάσουν οι συνθήκες.

Η δε πιθανή ολοκλήρωση της πώλησης της ΤΕΡΝΑ Ενεργειακής, αναμφίβολα θα «απογειώσει» περαιτέρω τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και θα οδηγήσει σε αποκόμιση ρευστότητας και απομόχλευση ισολογισμού, άρα και σε ακόμα πιο «ισχυρούς δεσμούς» με τις τράπεζες, με συνέπεια η εισηγμένη να έχει μεγαλύτερη άνεση στο επενδυτικό πρόγραμμα των σχεδόν 10 δις ευρώ που προωθεί σε όλα τα μέτωπα.

Ο μεγαλύτερος επενδυτής

Υπενθυμίζεται πως ο Όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ είναι ο μεγαλύτερος επενδυτής σε έργα παραχωρήσεων και ΣΔΙΤ, διαχειριζόμενος περισσότερα από 1.600 χλμ. κομβικής σημασίας αυτοκινητοδρόμων (με την προσθήκη της Εγνατίας Οδού και της Αττικής Οδού) και εμβληματικά έργα που αντιστοιχούν σε επενδύσεις δισεκατομμυρίων ευρώ, όπως ο νέος Διεθνής Αερολιμένας Ηρακλείου Κρήτης, το Ολοκληρωμένο Τουριστικό Συγκρότημα στο Ελληνικό, το οδικό τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ), η Ολοκληρωμένη Διαχείριση Απορριμμάτων στις Περιφέρειες Ηπείρου και Πελοποννήσου κ.ά. Το χαρτοφυλάκιο αυτοκινητοδρόμων του Ομίλου είναι από τα μεγαλύτερα και «νεαρότερα» χαρτοφυλάκια στην Ευρώπη (με μέση υπολειπόμενη συμβατική χρονική διάρκεια τα 25 έτη), διασφαλίζοντας έναν μακροπρόθεσμο ορίζοντα σημαντικών, προβλέψιμων και επαναλαμβανόμενων αποδόσεων.

Η Εγνατία οδός

Όπως έχει αναφέρει ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, η υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης της Εγνατίας Οδού σηματοδοτεί μια εξαιρετικά θετική και πολλαπλά σημαντική εξέλιξη, με πλήθος οφέλη για τον Όμιλο και τους μετόχους του. Ενισχύει το μέγεθος και την αξία του χαρτοφυλακίου παραχωρήσεων της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ καθώς και την παραγωγή σημαντικών, σταθερών και προβλέψιμων ταμειακών ροών σε μακροχρόνια βάση, επιτρέποντας τη βέλτιστη δυνατή αξιοποίηση του στο πλαίσιο της στρατηγικής του ομίλου. Καθίσταται λοιπόν σαφές πόσο ισχυρότερη θα γίνει η θέση του ομίλου όταν υπογραφούν και τυπικά οι συμβάσεις για την Αττική Οδό και τον ΒΟΑΚ.

Ο ΒΟΑΚ

Αναφορικά με τον ΒΟΑΚ, η περίοδος της παραχώρησης είναι 35 έτη, εκ των οποίων έως πέντε (5) έτη είναι η περίοδος μελετών – κατασκευών. Το συνολικό μήκος του τμήματος Χανιά-Ηράκλειο ανέρχεται σε 187 χλμ. (συμπεριλαμβανομένων και 30 χλμ. που αφορούν το υπό προαίρεση τμήμα ΚίσσαμοςΧανιά). Η Κρήτη είναι το μεγαλύτερο νησί της Ελλάδας με μόνιμο πληθυσμό περίπου 700.000 κατοίκων και ο πιο δημοφιλής τουριστικός προορισμός στη χώρα, με τον μεγαλύτερο αριθμό διεθνών αφίξεων. Το συνολικό μήκος του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης ανέρχεται σε περίπου 300 χλμ., συμπεριλαμβανομένων των τμημάτων «Χερσόνησος- Άγιος Νικόλαος» (βρίσκεται υπό κατασκευή μέσω ΣΔΙΤ) και «Άγιος Νικόλαος – Νεάπολη». Ο ΒΟΑΚ θεωρείται ο μεγαλύτερος αυτοκινητόδρομος υπό κατασκευή σε όλη την Ευρώπη τη συγκεκριμένη περίοδο. Η ανάληψη της παραχώρησης του τμήματος Χανιά – Ηράκλειο του ΒΟΑΚ σηματοδοτεί μια εξαιρετικά θετική και πολλαπλά σημαντική εξέλιξη, με πλήθος οφέλη για τον Όμιλο και τους μετόχους του. Ενισχύει το μέγεθος και την αξία του χαρτοφυλακίου παραχωρήσεων της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ καθώς και την παραγωγή σημαντικών, σταθερών και προβλέψιμων ταμειακών ροών σε μακροχρόνια βάση, επιτρέποντας τη βέλτιστη δυνατή αξιοποίηση του στο πλαίσιο της στρατηγικής του ομίλου.

Με την έναρξη της παραχώρησης, θα ξεκινήσει η περίοδος της μελέτης του έργου και στη συνέχεια, όταν οριστικοποιηθούν οι μελέτες και αφού έχουν ολοκληρωθούν οι απαραίτητες απαλλοτριώσεις, ώστε να καταστεί διαθέσιμος ο χώρος εκτέλεσης του έργου, θα ξεκινήσουν οι εργασίες κατασκευής. Η περίοδος της παραχώρησης είναι 35 έτη, εκ των οποίων έως πέντε έτη (60 μήνες) είναι η περίοδος μελετών – κατασκευών. Το τμήμα Χανιά – Ηράκλειο του ΒΟΑΚ είναι μήκους 157,5 χλμ. (με δύο ΛΕΑ, πλήθος ανισόπεδων κόμβων και σηράγγων) και υπάρχει πρόβλεψη για χρηματοδότησή του με 200 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (ΤΑΑ). Με την ολοκλήρωση του ΒΟΑΚ θα μειωθεί σημαντικά ο χρόνος για τη διαδρομή Χανιά – Ηράκλειο και τη διαδρομή Χανιά – Άγιος Νικόλαος, ενώ θα αναβαθμιστεί η οδική ασφάλεια, με αισθητή μείωση θανατηφόρων ατυχημάτων και σοβαρών τραυματισμών.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Αττική Οδός: Απορρίφθηκε από το ΣτΕ η προσφυγή Vinci – Μυτιληναίου, ανοίγει ο δρόμος για ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ

ΥΠΕΝ: «Πράσινο φως» για το 5* ξενοδοχείο στη Ρόδο

gazzetta
gazzetta reader insider insider