Ο «γεμάτος» Οκτώβριος της ΕΡΓΟΣΕ – Διεργασίες σε έργα 3,8 δισ. ευρώ

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Ο «γεμάτος» Οκτώβριος της ΕΡΓΟΣΕ – Διεργασίες σε έργα 3,8 δισ. ευρώ
Έρχονται προσφορές για 4 διαγωνισμούς συνολικού ύψους 373,9 εκατ. ευρώ. Υπουργείο Υποδομών/Μεταφορών και ΕΡΓΟΣΕ «βγάζουν» δημοπρατήσεις για σιδηροδρομικά έργα 3,3-3,4 διs. ευρώ με ανταγωνιστικό διάλογο. Ετοιμάζονται οι κατασκευαστές.

Ένας «γεμάτος» μήνας, μια περίοδος σημαντικών εξελίξεων και διαδικασιών αναμένεται να είναι ο Οκτώβριος για τα σιδηροδρομικά projects, τους ενδιαφερόμενους κατασκευαστές, την ΕΡΓΟΣΕ και βέβαια το αρμόδιο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.

Από τη μία πλευρά, μέσα στον μήνα έχουν έχει οριστεί η κατάθεση των προσφορών από τους ενδιαφερόμενους ομίλους όσον αφορά στα 4 έργα που πρόσφατα μόλις, μέσα στον περασμένο Αύγουστο, προκήρυξε η ΕΡΓΟΣΕ, ύψους 373,9 εκατ. ευρώ συνολικά. Επιπρόσθετα, και εδώ το ενδιαφέρον ενισχύεται, εντός Οκτωβρίου, με μια σχετική χρονική καθυστέρηση δηλαδή, αναμένεται να προκηρυχθούν, με τη μέθοδο του ανταγωνιστικού διαλόγου οι έξι διαγωνισμοί για τα νέα σιδηροδρομικά συνολικού ύψους 3,3-3,4 δισ. ευρώ, όπως ανέφερε εκ νέου προ ημερών και ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κ. Καραμανλής (σε συνέδριο του ΙΟΒΕ).

Εφόσον λοιπόν δεν προκύψει κάποιο απρόοπτο ή δεν εμφανιστούν καθυστερήσεις σε εσωτερικές διαδικασίες του υπουργείου ή της ΕΡΓΟΣΕ, τότε μέσα στον Οκτώβριο έχουμε διεργασίες σε έργα συνολικού ύψους σχεδόν 3,8 δισ. ευρώ, που αναμφίβολα αποτελεί μια σημαντική «μαγιά» για τις υποδομές και τις μεταφορές στην Ελλάδα.

Αναφορικά με τους διαγωνισμούς για τα σιδηροδρομικά έργα που θα προχωρήσουνε με το μοντέλο του ανταγωνιστικού διαλόγου, υπενθυμίζεται ότι πρόκειται για τη σιδηροδρομική γραμμή Θεσσαλονίκη – Καβάλα – Τοξότες (την ανατολική σιδηροδρομική Εγνατία) με προϋπολογισμό 1,3 δισ. ευρώ, το τμήμα Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο (815 εκατ. ευρώ), τη σύνδεση του αεροδρομίου «Ελ. Βενιζέλος» με τα λιμάνια της Ραφήνας (300 εκατ. ευρώ) και του Λαυρίου (380 εκατ.), τη σύνδεση του σιδηροδρομικού δικτύου με το λιμάνι της Πάτρας (514 εκατ. ευρώ) και τη σύνδεση του 6ου προβλήτα του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ) με το δίκτυο που προωθείται μαζί με τον προαστιακό σιδηρόδρομο της Δυτικής Θεσσαλονίκης ως ενιαία εργολαβία. Ένα πακέτο έργων που ουσιαστικά θα συνδέσει όλα τα μεγάλα λιμάνια της χώρας με το σιδηρόδρομο, αναβαθμίζοντας στην πράξη το δίκτυο συνδυασμένων μεταφορών, εξασφαλίζοντας τη μεταφορά ανθρώπων και προϊόντων με ταχύτητα και ασφάλεια και καθιστώντας στην πράξη το τρένο ως ένα άκρως ανταγωνιστικό μέσο μεταφοράς.

Η ΕΡΓΟΣΕ µέσω του Ανταγωνιστικού Διαλόγου θα λάβει από τους οικονομικούς φορείς διαφορετικές εκδοχές εφαρμογής της επιλεγμένης λύσης, µε στόχο να αναδειχθεί ο βέλτιστος τρόπος υλοποίησης των project. Αυτό εκτιμάται ότι θα οδηγήσει στη διασφάλιση της αποτελεσματικής χρήσης των πόρων που διατίθενται για τα σιδηροδρομικά έργα από τα ευρωπαϊκά χρηματοδοτικά προγράμματα. Τα συγκεκριμένα έργα θεωρούνται τεχνικά πολύπλοκα και ο καθορισμός των κατάλληλων προδιαγραφών και των όρων εκτέλεσης των συβάσεων κατασκευής τους δεν είναι δυνατόν να καθοριστεί µε ακρίβεια εκ των προτέρων, όπως απαιτεί η δημοπράτηση µε μειοδοτικό διαγωνισμό. Ο διάλογος µε τους συμμετέχοντες οικονομικούς φορείς, αποσκοπεί στην ανάλυση μίας ή και περισσότερων κατάλληλων και εφαρμόσιμων εναλλακτικών, επιτρέποντας την πλέον βέλτιστη τεχνικά και οικονομικά λύση. Απαριθμώντας μάλιστα τα πλεονεκτήματα του ανταγωνιστικού διαλόγου, ο κ. Βίνης (μιλώντας αρχές καλοκαιριού και σε σχετικό συνέδριο) είχε αναφερθεί στη δυνατότητα επιτάχυνσης της διαδικασίας ωρίμανσης των έργων, στη δυνατότητα αξιοποίησης καινοτόμων λύσεων, στη διασφάλιση της αρτιότερης τεχνικής λύσης μέσα από διαβούλευση των συμμετεχόντων, καθώς και τα χρονοδιαγράμματα. Επίσης, επισήμανε ότι το γεγονός πως ο ανάδοχος γίνεται κύριος της μελέτης του έργου, έχει ως αποτέλεσμα να σταματάει η παραγωγή claim management προς το Δημόσιο.

Σε σχέση με τους άλλους 4 διαγωνισμούς (συνολικού ύψους 373,9 εκατ. ευρώ) έρχονται οι εξής διαδικασίες:

Για το έργο «ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ ΗΛΕΚΤΡΟΚΙΝΗΣΗΣ ΚΑΙ ΑΝΤΙΘΟΡΥΒΙΚΩΝ ΗΧΟΠΕΤΑΣΜΑΤΩΝ ΣΤΟ ΤΜΗΜΑ ΚΙΑΤΟ – ΡΟΔΟΔΑΦΝΗ» (84 εκατ. ευρώ, συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ), ως ημερομηνία λήξης της προθεσμίας υποβολής των προσφορών ορίζεται η 11η-10-2021.

Λίγες ημέρες αργότερα, στις 15-10-2021, υποβάλλονται οι προσφορές για την «ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΗΛΕΚΤΡΟΚΙΝΗΣΗΣ, ΣΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ – ΤΗΛΕΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΚΑΙ ETCS L1 ΤΗΣ ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΗΣ ΜΟΝΗΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗΣ ΓΡΑΜΜΗΣ ΠΑΛΑΙΟΦΑΡΣΑΛΟΣ – ΚΑΛΑΜΠΑΚΑ ΚΑΙ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΝΕΑΣ ΠΑΡΑΚΑΜΠΤΗΡΙΟΥ ΓΡΑΜΜΗΣ ΣΤΟ Σ.Σ. ΣΟΦΑΔΩΝ» (προϋπολογισμού μελέτης 72,8 εκατ. ευρώ, συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ).

Στις 18 Οκτωβρίου υποβάλλονται προσφορές για το έργο «ΥΠΟΛΕΙΠΟΜΕΝΕΣ ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗΣ ΥΠΟΔΟΜΗΣ, ΕΠΙΔΟΜΗΣ ΚΑΙ ΗΛΕΚΤΡΟΚΙΝΗΣΗΣ ΣΤΟ Σ.Σ. ΑΘΗΝΩΝ ΚΑΙ ΣΥΝΔΕΣΗ ΤΟΥ ΜΕ ΜΕΤΡΟ – Β’ ΦΑΣΗ Σ.Σ. ΑΘΗΝΩΝ» (προϋπολογισμού μελέτης 42,1 εκατ. ευρώ, συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ).

Και το «πακέτο» των προσφορών από τους ενδιαφερόμενους κατασκευαστικούς ομίλους ολοκληρώνεται λίγες ημέρες αργότερα καθώς ως ημερομηνία λήξης της προθεσμίας υποβολής των προσφορών για τον διαγωνισμό «ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΩΝ ΣΤΑΘΜΩΝ ΚΑΙ ΣΤΑΣΕΩΝ (ΚΤΙΡΙΑ, ΑΠΟΒΑΘΡΕΣ, ΣΤΕΓΑΣΤΡΑ ΚΑΙ ΠΕΡΙΒΑΛΛΩΝ ΧΩΡΟΣ), ΕΠΙΔΟΜΗΣ, ΗΛΕΚΤΡΟΚΙΝΗΣΗΣ, ΣΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ – ΤΗΛΕΔΙΟΙΚΗΣΗΣ, ETCS, ΤΗΛΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ ΚΑΙ Η/Μ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΕΩΝ ΣΗΡΑΓΓΑΣ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΑΣ ΓΙΑ ΤΗ Ν.Σ.Γ. ΚΙΑΤΟ – ΠΑΤΡΑ ΣΤΟ ΤΜΗΜΑ ΡΟΔΟΔΑΦΝΗ – ΡΙΟ» ορίστηκε στις 21-10-2021 (προϋπολογισμού μελέτης 175 εκατ. ευρώ, συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ).

Τα δύο έργα αφορούν στην ολοκλήρωση της νέας διπλής Σιδηροδρομικής Γραμμής του δικτύου Πειραιάς – Αθήνα – Κιάτο – Πάτρα, που εντάσσεται στη γραμμή Πειραιάς – Θεσσαλονίκη – Σύνορα και συνδέεται με το ευρωπαϊκό σιδηροδρομικό δίκτυο. Αποτελούν τμήμα των έργων εκσυγχρονισμού του σιδηροδρομικού άξονα Αθήνα – Κόρινθος – Πάτρα, που αποσκοπούν στον περιορισμό των ατυχημάτων, τη βελτίωση των ελληνικών μεταφορών με σιδηρόδρομο και στη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας του σιδηροδρόμου. Τα έργα αυτά στηρίζουν την οικονομική ανάπτυξη της Πελοποννήσου αλλά και της εθνικής οικονομίας γενικότερα.

Το έργο της Β΄ φάσης του Σιδηροδρομικού Σταθμού Αθηνών εντάσσεται στο πλαίσιο της ανάπτυξης του Προαστιακού Σιδηροδρόμου Αθηνών, ο οποίος έχει χαρακτηριστεί ως έργο υποδομής απαραίτητο για την εξυπηρέτηση των καθημερινών μετακινήσεων των κατοίκων του Νομού Αττικής, ενώ ήδη υλοποιούνται έργα βελτίωσης του σιδηροδρομικού δικτύου της Αττικής στο τμήμα από Σιδηροδρομικό Σταθμό Πειραιά έως το Συγκοινωνιακό Κέντρο Αχαρνών (ΣΚΑ) και στο τμήμα του από τις Τρεις Γέφυρες έως τον Σταθμό Άνω Λιοσίων (σύνδεση με Σιδηροδρομική Γραμμή Υψηλών Ταχυτήτων). Ειδικότερα, η Β΄ φάση ανάπτυξης του Σιδηροδρομικού Σταθμού Αθηνών αφορά την αναπροσαρμογή της γραμμολογίας, ανακατασκευή των λειτουργικών του στοιχείων (αποβάθρες, διαβάσεις πεζών κλπ.), εγκατάσταση ηλεκτροκίνησης, και παράλληλη κατασκευή των απαραίτητων υποδομών (θεμελιώσεις) για τα κτιριακά έργα που θα ολοκληρωθούν μελλοντικά.

Το έργο της σιδηροδρομικής γραμμής Παλαιοφάρσαλος – Καλαμπάκα περιλαμβάνει την εγκατάσταση σύγχρονων συστημάτων ηλεκτροκίνησης, σηματοδότησης – τηλεδιοίκησης και ETCS επί της μονής σιδηροδρομικής γραμμής που ξεκινά από τον Παλαιοφάρσαλο, περνά από Καρδίτσα και Τρίκαλα και καταλήγει στην Καλαμπάκα. Παράλληλα, μεταξύ άλλων, θα κατασκευαστεί αποβάθρα στην περιοχή των Σοφάδων, θα εκτελεστούν εργασίες ανακαίνισης ή και επισκευής μικρής κλίμακας σε χώρους των υφισταμένων κτηρίων των Σ.Σ. Σοφάδων, Καρδίτσας, Τρικάλων και Καλαμπάκας καθώς και αντικατάσταση 38 υφιστάμενων ΑΣΙΔ με την προσθήκη ενός νέου ΑΣΙΔ επιπλέον.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider