Σαράντα δύο έργα, συνολικού ύψους 5,6 δισ. ευρώ, έχει επιλέξει η Ελλάδα, για να ενταχθούν στο σχέδιο Juncker, όπως ανέφερε στη Βουλή ο υπουργός Οικονομίας Γιώργος Σταθάκης, απαντώντας σε ερωτήσεις του βουλευτή της ΝΔ, Κωστή Χατζηδάκη και της Δημοκρατικής Συμπαράταξης, Βασίλη Κεγκέρογλου.

«Προσπαθήσαμε να εντοπίσουμε περιοχές και έργα που μπορούν να ενταχθούν και προεπιλέξαμε 42 έργα, από τα οποία 18 είναι αμιγώς ιδιωτικά και τα υπόλοιπα με σύμπραξη ιδιωτικού και δημόσιου τομέα», σημείωσε ο υπουργός και επισήμανε ότι το «πακέτο Juncker» δεν προβλέπει άμεση χρηματοδότηση, αλλά είναι «μηχανισμός υποβοήθησης ιδιωτικών έργων, μέσω της παροχής εγγυήσεων και της προσφοράς χαμηλών επιτοκίων».

Σύμφωνα με τον σχεδιασμό του υπουργείου, ήδη, το αμέσως προσεχές διάστημα, θα επικεντρωθεί στη διαμόρφωση δύο βασικών «μπουκέτων» έργων:

  •  Στην ανάπτυξη ενός δικτύου νέων μαρίνων, σε συνδυασμό με έργα αναβάθμισης και περαιτέρω αξιοποίησης υφισταμένων.
  • Στον εντοπισμό και ομαδοποίηση δημοσίων κτιρίων που χρήζουν ενίσχυσης και αναβάθμισης (στατικής, ενεργειακής, λειτουργικής, αισθητικής).

Σύμφωνα, πάντως,  με την προεπιλογή που έχει γίνει από το υπουργείο Οικονομίας, η λίστα περιλαμβάνει τους εξής τομείς και κατηγορίες έργων:

  1.  20 ενεργειακά έργα εκτιμώμενου προϋπολογισμού 2.172.550.000 ευρώ. Τα έργα που έχουν συμπεριληφθεί, αφορούν στο υποθαλάσσιο καλώδιο ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτη-Πελοπόννησος, στον τερματικό σταθμό LNG Β.Ελλάδας-Αλεξανδρούπολη (PCI), σε υβριδικούς σταθμούς (ηλιακοί-αιολικοί), μικρά υδροηλεκτρικά, αξιοποίηση γεωθερμικής ενέργειας σε υδροπονικό θερμοκήπιο, ανάπτυξη δικτύων διανομής στις Περιφέρειες Ανατολικής Μακεδονίας-Θράκης, Κεντρικής Μακεδονίας, Στερεάς Ελλάδας και υλοποίηση 190 ομοειδών έργων μικρών ανεμογεννητριών, τα οποία ανήκουν σε 120 διαφορετικά επενδυτικά σχήματα.
  2. Πέντε έργα του τομέα υποδομών και μεταφορών εκτιμώμενου προϋπολογισμού 1.445.000.000 ευρώ. Αφορούν στην ανάπτυξη δικτύου υδατοδρομίων, στη νότια επέκταση του περιφερειακού Υμηττού, έργα προαστιακού σιδηροδρόμου, ανάπτυξη του λιμένα Λαυρίου και την υποθαλάσσια οδική ζεύξη Πέραμα-Σαλαμίνα.
  3.  Από τον κλάδο του τουρισμού έχουν προεπιλεγεί τρία έργα συνολικού εκτιμώμενου προϋπολογισμού 112.000.000 ευρώ για έργο ιαματικού τουρισμού, μετατροπή του TAE KWON DO σε συνεδριακό κέντρο και τον εκσυγχρονισμό του χιονοδρομικού κέντρου Παρνασσού.
  4. Από τον τομέα πληροφορικής και επικοινωνιών έχουν επιλεγεί πέντε έργα συνολικού εκτιμώμενου προϋπολογισμού 920.000.000 ευρώ. Αφορούν στο Εθνικό Ευρυζωνικό Σχέδιο (NGA Plan), πρόσβαση στο ίντερνετ με υψηλής και υπερ-υψηλής ταχύτητας συνδέσεις, ευφυείς μεταφορές και τον τομέα «έξυπνα κτίρια για την έξυπνη πόλη».
  5.  Τέσσερα έργα από τον επενδυτικό τομέα της έρευνας, ανάπτυξης και καινοτομίας, συνολικού εκτιμώμενου προϋπολογισμού 594.000.000 ευρώ. Αφορούν στη δημιουργία από το Ε.ΚΕ.Β.Ε. «Φλέμιγκ» της "Βιοτεχνόπολης" ενός καινοτόμου cluster βιοτεχνολογίας, προμήθεια και εξοπλισμό νέου σύγχρονου ωκεανογραφικού σκάφους από το ΕΛΚΕΘΕ, δημιουργία από την Ιατρική Σχολή του ΕΚΠΑ του κόμβου καινοτομίας P4SEEN για την εξατομικευμένη ιατρική, πρόγραμμα αντικατάστασης των κινητήρων των πλοίων ακτοπλοΐας με κινητήρες Yροποιημένου Φυσικού Αερίου (LNG) και την ανάπτυξη αντίστοιχων λιμενικών υποδομών.
  6. Οι ιδιωτικές βιομηχανικές επενδύσεις είναι πέντε συνολικού προϋπολογισμού 349.000.000 ευρώ για την ίδρυση νέων βιομηχανικών μονάδων, επαναλειτουργία και τεχνολογική αναβάθμιση υφιστάμενων.

Στο πλαίσιο του πακέτου Juncker διανοίγονται νέες αναπτυξιακές προοπτικές αφού το σχέδιο έχει αποδώσει έργα περί τα 60 δισ. ευρώ σε όλη την Ευρώπη. Να υπενθυμίσουμε ότι το «πακέτο Juncker» χωρίζεται σε δύο κατηγορίες.


  • τα μεγάλα έργα που γίνονται από ιδιώτες ή μέσω ΣΔΙΤ,
  • καθώς και στα έργα που αφορούν στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις (ΜμΕ), η χρηματοδότηση των οποίων δεν γίνεται απευθείας, όπως στην πρώτη κατηγορία, αλλά μέσω ενδιάμεσου φορέα, ο οποίος σημειώνεται ότι στην Ελλάδα δεν υφίσταται ακόμα

ενώ για την υλοποίησή του αναγκαία θεωρείται και η πλήρης ενεργοποίηση των θεσμικών χρηματοδοτικών φορέων, όπως η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, η EBRD και το IFC.

Όπως άλλωστε είχε τονίσει κι ο Γενικός Γραμματέας του υπουργείου Υποδομών κ. Γιώργος Δέδες, στο πλαίσιο του συνεδρίου «Χρηματοδότηση Έργων και Επενδύσεων: Η Επόμενη Ημέρα», βρισκόμαστε σε εντατική επανεκκίνηση των μεγάλων έργων, αναφερόμενος τόσο στις παραχωρήσεις των αυτοκινητοδρόμων όσο και στη διεύρυνση του οδικού δικτύου. Σύμφωνα με όσα είχε προαναγγείλει υπήρχαν σκέψεις να ολοκληρωθούν συγχρηματδοτούμενα έργα σε όλη την Ελλάδα, μαζί και με τρία έργα αιχμής, την επανεκκίνηση του Μετρό Θεσσαλονίκης, την αναβάθμιση του Αερολιμένα Θεσσαλονίκης, καθώς και στο αεροδρόμιο στο Καστέλι. Επίσης, ανέφερε πως στο πακέτο εξετάζεται να ενταχθούν και «ώριμα» έργα που αφορούν κυρίως στον τομέα των συνδυασμένων μεταφορών.

Να υπενθυμίσουμε πως σύμφωνα με τη Γενική Γραμματέα επί θεμάτων Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, κυρία Πέτη Πέρκα, είχαν επίσης προταθεί να ενταχθούν στο «πακέτο Juncker» τρία σημαντικά έργα:  ο κεντρικός σταθμός υπεραστικών λεωφορείων στον Ελαιώνα, η αναδιάρθρωση και εκσυγχρονισμός των συγκοινωνιών της Αττικής και η ανάπτυξη δικτύου υδατοδρομίων.