Η ολοκλήρωση των βασικών εθνικών και διεθνών έργων υποδομής φυσικού αερίου δημιουργούν τις προϋποθέσεις για να καταστεί η Ελλάδα ενεργειακός κόμβος στην ευρύτερη περιοχή της ΝΑ με αλυσιδωτές θετικές επιδράσεις στην ελληνική οικονομία. Το θέμα των αγωγών και της προμήθειας φυσικού αερίου επανέρχεται στο προσκήνιο με αφορμή τις πρωτοβουλίες της διεθνούς πολιτικής και της κυβέρνησης και με την υποστήριξη της αγοράς και των φορέων.

Γ. Τσίπρας: «Η χώρα δεν έχει λόγο να υιοθετεί άκριτα γεωπολιτικά συμφέροντα τρίτων»

Στο γεωπολιτικό ρόλο της Ελλάδας ως κόμβο διέλευσης φυσικού αερίου μέσω του πλουραλισμού στις πηγές προμήθειας αναφέρθηκε ο Γενικός Γραμματέας Διεθνών Οικονομικών Σχέσεων του υπουργείου Εξωτερικών κ. Γιώργος Τσίπρας, μιλώντας στο επιχειρηματικό/επενδυτικό φόρουμ «ΦΥΣΙΚΟ ΑΕΡΙΟ ΚΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗ», που πραγματοποιείται την Τετάρτη και την Πέμπτη στην Αθήνα.

«Η χώρα δεν έχει λόγο να υιοθετεί άκριτα γεωπολιτικά συμφέροντα τρίτων χωρίς κανένα όφελος για την ίδια, ως κριτήριο αποκλεισμού ή προώθησης ενεργειακών σχεδιασμών…η κυβέρνηση προσπαθεί με κάθε τρόπο να ενισχύσει την ενεργειακή ασφάλεια της χώρας, προσθέτοντας ότι η Ελλάδα στηρίζει τον ΤΑΡ, τον IGB, τον Νότιο Αγωγό, τον ρωσικό αγωγό (Turkish Stream) και τον East Med», επεσήμανε μιλώντας για το θέμα ο κ. Τσίπρας ενώ αναφέρθηκε και στο ρόλο του υγροποιημένου φυσικού αερίου.

Όπως τόνισε «το LNG θα αποτελέσει ένα στοιχείο ευελιξίας» επιτρέποντας στην Ελλάδα να καταστεί χώρα διέλευσης, περιφερειακή πύλη, ίσως και εμπορικός κόμβος (hub) φυσικού αερίου.

Σε ό,τι αφορά τον TAP, ο κ. Τσίπρας υπογράμμισε ότι κανένας Έλληνας δεν είναι ικανοποιημένος με τα αντισταθμιστικά οφέλη του έργου αναφέροντας ότι αυτή την περίοδο είναι σε εξέλιξη η συζήτηση μεταξύ του ΥΠΕΝ και της κοινοπραξίας για τους όρους της συμφωνίας. Τέλος, αισιόδοξος εμφανίστηκε και για το θέμα του ελληνοβουλγαρικού αγωγού IGB επισημαίνοντας ότι σύντομα θα επιλυθεί το θέμα της χρηματοδότησης και ότι θα εξασφαλισθούν οι όροι για να είναι ο αγωγός βιώσιμος οικονομικά.

Τέλος, ο κ. Τσίπρας αναφερόμενος στο αμερικανικό LNG άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο εισαγωγών από την Ελλάδα επισημαίνοντας ωστόσο ότι το συγκεκριμένο ζήτημα δεν είναι εξασφαλισμένο, καθώς ενδέχεται το αμερικανικό LNG να διοχετευθεί μέσω της Κροατίας.

Τα επόμενα χρόνια, είπε, το LNG θα αποτελέσει ένα «στοιχείο ευελιξίας» και επισήμανε ότι η Ελλάδα μπορεί να γίνει χώρα διέλευσης, περιφερειακή πύλη, ίσως και εμπορικός κόμβος (hub) φυσικού αερίου. Οι αγωγοί, επισήμανε, έχουν και γεωπολιτική διάσταση, υπογραμμίζοντας ότι η χώρα δεν υιοθετεί άκριτα τα κριτήρια τρίτων.

Σε ό,τι αφορά ειδικότερα τον TAP, ο κ. Τσίπρας υπογράμμισε ότι κανένας Έλληνας δεν είναι ικανοποιημένος με τα αντισταθμιστικά οφέλη του έργου. Όπως ανέφερε, αυτή την περίοδο είναι σε εξέλιξη η συζήτηση μεταξύ του ΥΠΕΝ και της κοινοπραξίας για τους όρους της συμφωνίας.

Τέλος, σχετικά με τον ελληνοβουλγαρικό αγωγό IGB, εξέφρασε την αισιοδοξία του ότι σύντομα θα επιλυθεί το θέμα της χρηματοδότησης και ότι θα εξασφαλισθούν οι όροι για να είναι ο αγωγός βιώσιμος οικονομικά, ενώ αναφέρθηκε και στην πρόσφατη επίσκεψη του ειδικού απεσταλμένου των ΗΠΑ Άμος Χόκσταϊν στην Αθήνα.

Η Ελλάδα ως μια προνομιακή αγορά φυσικού αερίου

Σύμφωνα με το Διευθυντής Στρατηγικής και Εταιρικής Ανάπτυξης της ΔΕΠΑ, κ. Πολυχρονίου, η χρήση του LNG βαίνει αυξανόμενη παγκοσμίως, ευνοούμενη από την αύξηση της προσφοράς μέσω πρόσθετων εξαγωγών LNG από την Αυστραλία και τις ΗΠΑ (η οποία αποτελεί πλέον την πρώτη χώρα σε παραγωγή φυσικού αερίου παγκοσμίως) και την πτωτική τάση των τιμών στην spot αγορά. Η χρήση του LNG αναμένεται επίσης να αυξηθεί σημαντικά στην Ελλάδα αλλά και στην ευρύτερη περιοχή, με τα έργα υποδομής στην Ελλάδα να αναδεικνύονται σε σημαντικό ενισχυτικό παράγοντα, προσφέροντας μια προνομιακή αγορά (και διαφοροποιημένη πηγή ενέργειας) στις χώρες της Ν.Α Ευρώπης, οι οποίες έχουν μεγάλη εξάρτηση από έναν βασικό προμηθευτή (τη Ρωσία). Ο αγωγός Ελλάδας-Βουλγαρίας αναμένεται να είναι διαθέσιμος μέσα στα επόμενα 2-3 χρόνια ενώ δρομολογούνται σχέδια μεγάλης (τερματικός σταθμός Βορείου Ελλάδας) και μικρής κλίμακας σε όλο το φάσμα των δραστηριοτήτων όπου μπορεί να χρησιμοποιηθεί LNG ή CNG.