Μετρό: Ποια έργα προωθούνται, ποιες επεκτάσεις σχεδιάζονται

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Μετρό: Ποια έργα προωθούνται, ποιες επεκτάσεις σχεδιάζονται
Ποιος είναι ο «χάρτης» του Μετρό σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Έργα και προεκτάσεις δισεκατομμυρίων ευρώ μέσα στα προσεχή χρόνια. Τι «παίζει» με τα σχέδια του υπ. Υποδομών και Μεταφορών και της Αττικό Μετρό για νέες γραμμές στην Αττική.

Μπορεί η κατασκευή, σε βάθος 8ετίας, της νέας Γραμμής 4 του Μετρό της Αθήνας, δηλαδή το Τμήμα Α' – Άλσος Βεΐκου – Γουδή, να «κλέβει την παράσταση» λόγω μεγέθους (με μήκος 12,8 χλμ., θα περιλαμβάνει 15 υπόγειους σταθμούς) αλλά και προϋπολογισμού (σχεδόν 1,5 δισ. ευρώ) αναφορικά με τα projects που προωθεί η «Αττικό Μετρό» σε συνεργασία με το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, ωστόσο, ο φορέας και το αρμόδιο υπουργείο αφενός κινούνται προς την κατεύθυνση της ολοκλήρωσης άλλων βασικών γραμμών (π.χ. Θεσσαλονίκη, επέκταση προς Πειραιά), αφετέρου σχεδιάζουν ήδη νέες επεκτάσεις του δημοφιλούς και φιλοπεριβαλλοντικού μέσου.

Χτες, με αφορμή την επίσημη έγκριση νέας χρηματοδότησης από την ΕΤΕπ, με το εμβληματικό ποσό των 580 εκατομμυρίων ευρώ, για την κατασκευή της Νέας Γραμμής 4 του Μετρό της Αθήνας, ο Διευθύνων Σύμβουλων της Αττικό Μετρό, κ. Νικόλαος Κουρέτας, έσπευσε να υπενθυμίσει ότι ο φορέας, σε συνεργασία με το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, τον Υπουργό, κ. Κ. Καραμανλή και τον Υφυπουργό, κ. Γ. Καραγιάννη, συνεχίζει την υλοποίηση νέων επεκτάσεων του δικτύου Μετρό στην Αθήνα και Θεσσαλονίκη, έχοντας ένα φιλόδοξο πρόγραμμα επεκτάσεων των δικτύων του.

Το 2022 φαίνεται να «κρύβει» εξελίξεις, διεργασίες και διαγωνισμούς αναφορικά με την επέκταση του Μετρό αλλά και του «συγγενικού» Ηλεκτρικού Σιδηρόδρομου (του γνωστού μας ΗΣΑΠ). Και αυτό καθώς μέσα στο 2022 φαίνεται να δημοπρατείται η επέκταση της γραμμής 2 του Μετρό προς Ίλιον με τρεις νέους σταθμούς, συνολικό μήκος τέσσερα χιλιόμετρα και προϋπολογισμό 350 εκατ. ευρώ ενώ δρομολογούνται διεργασίες (σε επίπεδο μελετών κ.α.) και για την δημιουργία μιας νέας γραμμής του ΗΣΑΠ που θα ενώνει το Θησείο με το Φάληρο και το Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος.

Σύμφωνα με τον κ. Κουρέτα, ένα από τα πιο σημαντικά και εξίσου πολύπλοκα έργα της ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε. είναι η κατασκευή Μετρό στη Θεσσαλονίκη. Το αρχικό έργο, μήκους 9,6 χλμ., με 13 σύγχρονους Σταθμούς βρίσκεται σε προχωρημένο στάδιο, όπως και η επέκτασή του προς Καλαμαριά, μήκους 4,8 χλμ. υπόγειας γραμμής, με 5 σταθμούς. Τα έργα αυτά αναμένεται να ολοκληρωθούν στα τέλη του 2023 και να εξυπηρετούν συνολικά περισσότερους από 315.000 επιβάτες σε καθημερινή βάση. Αντίστοιχα, στη Θεσσαλονίκη πραγματοποιήθηκε η μεγαλύτερη αρχαιολογική ανασκαφή στην πόλη, με σημαντικά ευρήματα, ιδιαίτερα στους σταθμούς Βενιζέλου και Αγ. Σοφίας.

Παράλληλα, η ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε., σε συνεργασία με το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, συνεχίζει την υλοποίηση νέων επεκτάσεων του δικτύου Μετρό στην Αθήνα και αναμένεται το καλοκαίρι του 2022 να παραδώσει τους υπόλοιπους 3 Σταθμούς της Γραμμής 3 προς Πειραιά, συνδέοντας έτσι το λιμάνι του Πειραιά με το Αεροδρόμιο της Αθήνας. Να υπενθυμίσουμε ότι ήδη λειτουργούν οι τρεις πρώτοι σταθμοί (Αγία Βαρβάρα, Κορυδαλλός, Νίκαια) και βρίσκονται σε τελικό στάδιο οι τρεις άλλοι (Μανιάτικα, Πειραιάς, Δημοτικό Θέατρο). Με την πλήρη λειτουργία της συγκεκριμένης επέκτασης θα εξυπηρετούνται πάνω από 130.000 επιβάτες ημερησίως. Να σημειωθεί ότι με αυτή τη γραμμή ο Πειραιάς και το λιμάνι του ενώνονται άμεσα με το κέντρο της Αθήνας και το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος» στα Σπάτα, με την πόλη να μετατρέπεται σε συγκοινωνιακό κόμβο αν συνδυάσουμε και συνυπολογίσουμε τις Γραμμές 1 και 3, τον προαστιακό σιδηρόδρομο και το Τραμ.

Επιπλέον, στις 15 Δεκεμβρίου 2021 παραδόθηκε σε λειτουργία το έργο επέκτασης του Τραμ προς Πειραιά με 12 νέες στάσεις, ενώ πρόσφατα παρελήφθησαν 25 νέα οχήματα Τραμ, που θα αναβαθμίσουν τη λειτουργία του σε όλο το δίκτυο.

Πέραν των υπό εξέλιξη έργων, η ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε. προγραμματίζει τις περαιτέρω επεκτάσεις του Μετρό σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Στις επεκτάσεις του Μετρό της Αθήνας που προχωρούν κατά προτεραιότητα είναι η επέκταση της Γραμμής 2 από Ανθούπολη προς Ίλιον, με 3 νέους σταθμούς, έργο το οποίο είναι υπό μελέτη, με πρόβλεψη δημοπράτησης αυτού εντός του 2022, ενώ θα ακολουθήσουν τόσο οι επεκτάσεις της Γραμμής 2 προς Γλυφάδα (3 νέοι σταθμοί) και της Γραμμής 1 (σε υπόγεια χάραξη) προς Καλλιθέα και ΚΠΙΣΝ με 4 νέους σταθμούς.

Όπως έχει αναδείξει το insider, εντός του 2022 αναμένεται, εκτός απροόπτου, η δημοπράτηση της επέκτασης της γραμμής 2 προς Ίλιον με τρεις νέους σταθμούς, με συνολικό μήκος τέσσερα χιλιόμετρα και προϋπολογισμό 350 εκατ. ευρώ. Έχουν ήδη ολοκληρωθεί οι προκαταρκτικές εργασίες και διερευνήσεις και συντάσσεται η προμελέτη ώστε να βγει στον αέρα ο διαγωνισμός εντός του νέου έτους. Προβλέπεται πως με την επέκταση θα εξυπηρετούνται καθημερινά πάνω από 50.000 επιβάτες, ενώ μελλοντικά η Αττικό Μετρό επεξεργάζεται σχέδιο επέκτασης προς περιοχές όπως το Καματερό, τα Νέα Λιόσια, το Μενίδι – Αχαρνές. Η πρώτη στάση θα είναι ο σταθμός ΠΑΛΑΤΙΑΝΗ στη συμβολή των οδών Θηβών και Καππαδοκίας και ο δεύτερος είναι ο σταθμός ΙΛΙΟΝ στη συμβολή των οδών Θηβών και Ελαιών. Ο νέος τερματικός σταθμός θα ονομάζεται ΑΓΙΟΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ και θα κατασκευαστεί στη συμβολή των οδών Αγίου Νικολάου και Παραμυθιάς στα σύνορα Ιλίου και Καματερού.

Για την επέκταση προς Γλυφάδα ολοκληρώθηκε η χάραξη και η Αττικό Μετρό προχωρά στις επόμενες μελέτες. Σύμφωνα με τα όσα προέβλεπε η συγκοινωνιακή μελέτη για την τεκμηρίωση της σκοπιμότητας της βέλτιστης λύσης για τη χάραξη της επέκτασης της γραμμής 2 του Μετρό στα νότια προάστια της Αττικής, στην περιοχή της Γλυφάδας, θα χωροθετηθούν συνολικά τρεις σταθμοί. Ο πρώτος σταθμός θα βρίσκεται κάτω από την Πλατεία Μακεδονίας, ο δεύτερος σταθμός θα γίνει στη διασταύρωση της Βουλιαγμένης με τη Γρηγορίου Λαμπράκη και ο τρίτος σταθμός θα γίνει στην πλατεία Αγίου Κωνσταντίνου στη Γλυφάδα, όπου θα συναντήσει το τραμ, όπως και τον βασικό κόμβο αστικών συγκοινωνιών. Το κόστος της επέκτασης εκτιμάται στα 250 με 300 εκατ. ευρώ.

Για την επέκταση της Γραμμής 1 προς Καλλιθέα και Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, όπως είχε αναφέρει το insider το καλοκαίρι του 2021, η Αττικό Μετρό μελετά την επέκταση της Γραμμής 1 με τέσσερις σταθμούς, συνολικού ύψους 450 εκατομμυρίων. Για τον κλάδο προς Καλλιθέα, σημείωνε ο κ. Κουρέτας σε σχετικό συνέδριο, έχουν γίνει κάποιες πρώτες μελέτες χάραξης ενώ, όπως ανέφερε, «ξεκινάνε οι τοπογραφικές, γεωλογικές μελέτες». Ο νέος κλάδο της Γραμμής 1 (Πειραιάς-Κηφισιά) θα καλύψει τις περιοχές των Πετραλώνων, της Καλλιθέας και θα τερματίζει στο Κέντρο Πολιτισμού στο Φάληρο. Προβλέπεται η δημιουργία 4 σταθμών σε Χαμοστέρνας, Πλατεία Δαβάκη, Τζιτζιφιές, ΚΠΙΣΝ, η γραμμή θα έχει μήκος περίπου 5 χλμ. ενώ θα εξυπηρετεί 65.000 επιβάτες την ημέρα.

Παράλληλα, ανέφερε ο κ. Κουρέτας, ωριμάζουν και οι περαιτέρω επεκτάσεις της Γραμμής 4 προς Παγκράτι, Βύρωνα και Υμηττό (περιοχή της ΠΥΡΚΑΛ, που προβλέπεται για ανάπλαση), δυτικά προς Ν. Ιωνία, Ν. Φιλαδέλφεια, Αγ. Αναργύρους, με τελική κατάληξη στην Πετρούπολη, καθώς και προς τον άξονα της Λεωφ. Κηφισίας προς Μαρούσι και περαιτέρω προς Πεύκη και Λυκόβρυση. Όπως έχει αναφέρει από καιρό το insider, έχουν ήδη ξεκινήσει οι μελέτες για τις επεκτάσεις της Γραμμής 4 Άλσος Βεΐκου – Πετρούπολη με προϋπολογισμό 600 εκατ. ευρώ (θα διαθέτει έξι σταθμούς σε Νέα Ιωνία – Πευκάκια – Νέα Φιλαδέλφεια – Πάρκο Τρίτση – Ίλιον – Πετρούπολη) και Γουδή – Μαρούσι – Εθνική Οδός (ύψους άνω του 1 δισ. ευρώ, με 8 σταθμούς και μήκος σχεδόν 14 χλμ., ωστόσο απαιτούνται κεφάλαια και χρόνος ωρίμανσης) και Ευαγγελισμός – Υμηττός. Αναφορικά με την τελευταία, η σημασία της αναδεικνύεται εν όψει και της ανάπλασης του χώρου της παλιάς ΠΥΡΚΑΛ ώστε να μεταφερθούν εκεί υπουργεία και δημόσιες υπηρεσίες. Η επέκταση από τον Ευαγγελισμό προς Παγκράτι, Βύρωνα και Υμηττό εκτιμάται, βάσει σχεδίων, ότι θα έχει τρεις νέους σταθμούς και συνολικό μήκος 4,5 χιλιόμετρα, με εκτιμώμενο προϋπολογισμό 350 εκατ. ευρώ.

Τέλος, όσον αφορά στην ωρίμανση των έργων για τη Θεσσαλονίκη, εκπονείται ήδη από την ΑΤΤΙΚΟ ΜΕ ΤΡΟ Α.Ε. συγκοινωνιακή μελέτη (Μελέτη Ανάπτυξης Μετρό Θεσσαλονίκης ΜΑΜΘ), βάσει της οποίας θα καθορισθούν σε μελλοντικούς χρονικούς ορίζοντες τα αναγκαία έργα για την πόλη. Παράλληλα, προωθείται η ωρίμανση των περαιτέρω επεκτάσεων του Μετρό προς τις ΒΔ συνοικίες της πόλης και προς το Αεροδρόμιο Μακεδονία .

Προφανώς βέβαια, τα σχέδια της Αττικό Μετρό για νέες επεκτάσεις (πέραν αυτής προς Πειραιά ή της πρώτης φάσης της Γραμμής 4) απαιτούν όχι μόνο μελέτες και χρόνο ωρίμανσης, αλλά και μεγάλες χρηματοδοτικές ανάγκες καθώς εκτιμάται ότι θα απαιτηθούν κεφάλαια σχεδόν 3 δισ. ευρώ. Κατά συνέπεια, ο νέος «χάρτης» του Μετρό αποτελεί μια μεγάλη πρόκληση για την Αττική Μετρό, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και τους εμπλεκόμενους φορείς.

Σήμερα, οι δύο Γραμμές του Μετρό της Αθήνας έχουν συνολικό μήκος περίπου 43 χλμ. και 40 σύγχρονους σταθμούς (συμπεριλαμβανομένων των 3 νέων σταθμών της Γραμμής 3 προς Πειραιά), ενώ εξυπηρετούν περίπου 1.000.000 επιβάτες. Έτσι, μαζί με τη Γραμμή 1 των π. ΗΣΑΠ, το Τραμ και τον Προαστιακό, το Μετρό συμβάλλει στη σύνθεση ενός σύγχρονου συγκοινωνιακού δικτύου και στην αναβάθμιση της ποιότητας ζωής στο Λεκανοπέδιο.

Εκτός από την άνεση, την ταχύτητα και την αξιοπιστία των δρομολογίων του, το Μετρό της Αθήνας φημίζεται για τα εντυπωσιακά αρχαιολογικά εκθέματα στους κεντρικούς Σταθμούς του δικτύου του, καθώς και για τα έργα Τέχνης διακεκριμένων καλλιτεχνών σχεδόν σε όλους τους Σταθμούς των Γραμμών 2 και 3. Αξίζει να σημειωθεί ότι, χάρη στην κατασκευή του Μετρό της Αθήνας, πραγματοποιήθηκε η μεγαλύτερη αρχαιολογική ανασκαφή στην πρωτεύουσα (79.000. τ.μ.), η οποία έφερε στο φως περισσότερα από 50.000 αρχαιολογικά ευρήματα από τη νεολιθική περίοδο έως τη σύγχρονη εποχή.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Αττικό Μετρό: Χρηματοδότηση 580 εκατ. ευρώ από ΕΤΕπ για τη νέα Γραμμή του Μετρό Αθήνας

gazzetta
gazzetta reader insider insider