Τραπεζίτες: Αυτά είναι τα συν και τα πλην του «σχεδίου Στουρνάρα»

Βάσω Αγγελέτου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Τραπεζίτες: Αυτά είναι τα συν και τα πλην του «σχεδίου Στουρνάρα»
Ήδη οι τράπεζες «τρέχουν» ασκήσεις προσομοίωσης με βάση το μοντέλο που εισηγείται ο κεντρικός τραπεζίτης προκειμένου να αξιολογήσουν τις επιπτώσεις που θα έχει στην κεφαλαιακή τους επάρκεια.

Για τα μέσα Δεκεμβρίου ανανέωσαν το ραντεβού τους τραπεζίτες και Γιάννης Στουρνάρας προκειμένου να συζητήσουν τα επιμέρους τεχνικά σημεία του σχεδίου που πήραν στα χέρια τους την προηγούμενη Πέμπτη και το οποίο αποσκοπεί να αποκαταστήσει την αξιοπιστία του κλάδου στα μάτια των επενδυτών.

Πηγές με γνώση των διαδικασιών αναφέρουν στο insider.gr ότι οι τέσσερις συστημικές τράπεζες και η Attica Bank «τρέχουν» ήδη ασκήσεις προσομοίωσης με βάση το μοντέλο που εισηγείται ο κεντρικός τραπεζίτης προκειμένου να αξιολογήσουν τις επιπτώσεις που θα έχει στην κεφαλαιακή επάρκεια και το ενεργητικό τους γενικότερα.

Παρότι τα επιμέρους τεχνικά στοιχεία εγείρουν κάποια ζητήματα που χρίζουν προσοχής και, ενδεχομένως αναθεώρησης, η απήχηση που έχει η πρόταση της ΤτΕ στον τραπεζικό κλάδο είναι θετική, καθώς αποτελεί «ένα ακόμη όπλο στο οπλοστάσιο των τραπεζών» και «ένα ύστατο καταφύγιο για τις τράπεζες», όπως αναφέρουν στο insider.gr τραπεζικά στελέχη με γνώση των διαδικασιών.

«Επιτέλους κάτι γίνεται για τις τράπεζες», σημειώνει πηγή της αγοράς και τονίζει ότι η ύπαρξη ενός μηχανισμού που θα βελτιώσει τις συνθήκες πώλησης των κόκκινων δανείων στα funds αποτελεί από μόνη της μια εξασφάλιση καλύτερης τιμολόγησης. Κατά γενική ομολογία, πάντως, τα δύο σχέδια –ΤΧΣ και ΤτΕ- δεν λειτουργούν ανταγωνιστικά και θα ήταν «ευχής έργον» να πάρουν την έγκριση της Επιτροπής Ανταγωνισμού της ΕΕ (DG Comp) που θα έχει τον τελευταίο λόγο.

Ποιες επιφυλάξεις διατυπώνουν οι τράπεζες



Υψηλόβαθμο τραπεζικό στέλεχος εξηγεί στο insider.gr ότι το εν λόγω σχέδιο επιτυγχάνει να μετατρέψει την αναβαλλόμενη φορολογία των τραπεζών (DTC) από ένα «τοξικό» σε ένα «απολύτως υγιές» στοιχείο του ενεργητικού, αντικαθιστώντας το με ομόλογα που θα εκδώσει το ειδικό όχημα (SPV) σύμφωνα με την πρόταση. Σημειώνεται ότι οι απαιτήσεις DTC ανέρχονται σήμερα σε 16 δισ. ευρώ σε σύνολο 25-27 δισ. ευρώ που είναι τα συνολικά εποπτικά κεφάλαια των τραπεζών.

DTC

Ωστόσο, η πρόταση «γεννά» ορισμένα κρίσιμα ερωτήματα, τα οποία θα κρίνουν κατά πόσο είναι εφικτή αλλά και ωφέλιμη για τις τράπεζες, σημειώνουν οι ίδιες πηγές.

Όσον αφορά στο ύψος των προβλέψεων, οι τράπεζες εκτιμούν ότι εάν υποχρεωθούν να αναθεωρήσουν τις προβλέψεις τους πριν ενεργοποιηθεί το DTC θα είναι «δώρον άδωρον», καθώς θα προκύψουν κεφαλαιακές ανάγκες που θα πρέπει να καλυφθούν για να προχωρήσει το σχέδιο. Το καίριο ερώτημα βέβαια είναι πώς θα καλυφθούν αυτές οι ανάγκες, καθώς εδώ τίθεται το θέμα της κρατικής βοήθειας (state aid) που αποτελεί «κόκκινο πανί» για την DG Comp.

Ένα άλλο σημαντικό σημείο είναι κατά πόσο η δραστηριότητα του SPV θα είναι κερδοφόρα, γιατί σε αντίθετη περίπτωση θα πρέπει το Δημόσιο να καλύψει τη ζημιά, οπότε και εδώ τίθεται θέμα state aid. Ουσιαστικά, δηλαδή, η πρόταση της ΤτΕ συνεπάγεται την ανοιχτή έκθεση του Δημοσίου στις συναλλαγές τιτλοποίησης κόκκινων δανείων των τραπεζών. Σημειώνεται ότι το SPV θα βρίσκεται σε ιδιωτικά χέρια και, συγκεκριμένα, σε εταιρείες διαχείρισης κόκκινων δανείων.

Ένα άλλο σημαντικό ζήτημα που τίθεται είναι οι κεφαλαιακές ανάγκες που θα δημιουργήσει η προτεινόμενη φόρμουλα. Το ύψος των προβλέψεων ανέρχεται σε 53% κατά μέσο όρο για τον κλάδο, ωστόσο, η αγοραία τιμή στην οποία θα πωληθούν οι απαιτήσεις έναντι των κόκκινων δανείων σε funds ενδέχεται να διαφέρει σημαντικά. Οι αποκλίσεις μεταξύ των κατηγοριών απαιτήσεων, δηλαδή των μη εξασφαλισμένων (καταναλωτικά, πιστωτικές κάρτες) και των ενυπόθηκων (επιχειρηματικά, στεγαστικά) είναι πολύ μεγάλες, όπως επίσης και το ύψος των προβλέψεων. Πιο «ευαίσθητη» είναι η κατηγορία των στεγαστικών δανείων, καθώς εκεί οι προβλέψεις είναι χαμηλότερες και ενδέχεται να δημιουργηθεί «τρύπα» στα κεφάλαια των τραπεζών εάν υπάρχει διαφορά μεταξύ λογιστικής απαίτησης και τιμής πώλησης –κάτι που θεωρείται και το πιθανότερο σενάριο.

Τέλος, οι ίδιες πηγές επισημαίνουν ότι δεν ξεκινούν όλες οι τράπεζες από την ίδια βάση κεφαλαιακής επάρκειας, συνεπώς, δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί ένα ενιαίο όχημα. Στο πλαίσιο αυτό, οι τράπεζες αναμένεται να ζητήσουν τη σύσταση διαφορετικών SPV για καθεμιά εξ αυτών, το οποίο θα είναι πιο αντιπροσωπευτικό του ύψους του DTC, των προβλέψεων, της ποιότητας του χαρτοφυλακίου και των κεφαλαιακών αναγκών της κάθε τράπεζας.

Αυτό που επισημαίνουν, πάντως, πηγές των εποπτικών αρχών είναι ότι το σχέδιο πρέπει να είναι όσο το δυνατόν πιο απλό και «εύπεπτο» ώστε να έχει περισσότερες πιθανότητες λάβει το πράσινο φως από τις Βρυξέλλες. Το πλεονέκτημα του σχεδίου που προκρίνει το ΤΧΣ είναι έχει εφαρμοστεί ήδη στην Ιταλία –το λεγόμενο GACs– και υπάρχει προηγούμενο.

Σε κάθε περίπτωση, τις εξεταζόμενες λύσεις θα πρέπει να εισηγηθεί το υπουργείο Οικονομικών στην DG Comp, το οποίο προϋποθέτει προφανώς την υιοθέτηση της μίας ή και των δύο προτάσεων από την κυβέρνηση.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider