Επιχειρήσεις | Ελλάδα
02-12-2021 | 07:40

Κατασκευαστικές: Το «χαρτοφυλάκιο» των 9 δισ. ευρώ και οι νέες υποδομές αλά... «Ολυμπιακοί Αγώνες 2004»

Κατασκευαστικές: Το «χαρτοφυλάκιο» των 9 δισ. ευρώ και οι νέες υποδομές αλά... «Ολυμπιακοί Αγώνες 2004»
live updates: Ανανεώθηκε πριν

Αν και οι περισσότεροι άνθρωποι της αγοράς και οι αναλυτές εστιάζουν, και εύλογα, σε οικονομικά μεγέθη, λειτουργικά κέρδη, περιθώρια EBITDA, δανειακή μόχλευση και άλλους σημαντικούς χρηματοοικονομικούς δείκτες που αποτυπώνουν την «εικόνα» ενός ομίλου, εντούτοις, για τα κατασκευαστικά γκρουπ, το σημαντικό ύψος του ανεκτέλεστου συμβάσεων συν τα προς υπογραφή έργα που έχουν «κλειδώσει» (αλλά ακόμα δεν έχουν υπογραφεί) αποτελούν μια παρακαταθήκη για τη συνέχεια.

Οι 4 μεγάλοι των κατασκευών, ήτοι οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΕΛΛΑΚΤΩΡ, ΑΒΑΞ και Intrakat, έχουν βάσει όσων ανακοίνωσαν τις προηγούμενες ημέρες (μεγέθη 9μήνου 2021), συνολικό ανεκτέλεστο υπόλοιπο που ξεπερνά τα 6,4 δισ. ευρώ, ενώ αν βάλουμε και τις προς υπογραφή συμβάσεις τότε ο «λογαριασμός», δηλαδή το συνολικό χαρτοφυλάκιο έργων και συμβάσεων, ξεπερνά κατά πολύ τα 9-9,5 δισ. ευρώ.

Αναμφίβολα, πέρα από τις ιδιαιτερότητες κάθε ομίλου, πρόκειται για μια μεγάλη «μαγιά» την οποία οι εισηγμένες καλούνται να διαχειριστούν με τρόπο που θα διατηρήσει και ενισχύσει τα περιθώρια κερδοφορίας, ενώ επιπρόσθετα πρέπει να σημειωθεί ότι οι ίδιοι όμιλοι, μαζί με την επίσης ισχυρή Μυτιληναίος που ολοένα και απλώνει το αποτύπωμά της στις υποδομές και άλλα μικρότερα γκρουπ αναμένεται να διεκδικήσουν μια «πίτα» δεκάδων δις ευρώ.

Η οποία σχετίζεται με κάθε φύσεως υποδομές (οδικά, σιδηρόδρομο, φράγματα, λιμενικά, κτιριακά, απορρίμματα, ακίνητα κ.α.) και με διάφορα χρηματοδοτικά μοντέλα (Ταμείο Ανάκαμψης, ΣΔΙΤ, ΠΔΕ, ΕΣΠΑ κ.α.), συν τις σημαντικές ιδιωτικοποιήσεις (ΤΑΙΠΕΔ) και τις ιδιωτικές επενδύσεις πολλών δις ευρώ (με δεσπόζουσα την επένδυση στο Ελληνικό). Όπως εύστοχα έλεγε στο insider κορυφαίο στέλεχος κατασκευαστικού ομίλου, «τα επόμενα χρόνια είναι μια μεγάλη ευκαιρία για τον κλάδο των υποδομών καθώς, εάν τελικά όλα κυλήσουν βάσει των εξαγγελιών και των κινήσεων της κυβέρνησης και των υπουργείων, θα δούμε εποχές που θυμίζουν τον προ πολλών ετών οργασμό εν όψει, τότε, των… Ολυμπιακών Αγώνων του 2004». Αλλωστε, οι ίδιες οι διοικήσεις των ομίλων σε κάθε ευκαιρία κάνουν λόγο ότι διεκδικούν ένα συνολικό πακέτο έργων σχεδόν 40 δις ευρώ, αν και είναι προφανές ότι δεν θα «μοιραστεί» αυτό σε 4-5 σχήματα.

Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ξεχωρίζει σαφώς καθώς διαθέτει το μεγαλύτερο ανεκτέλεστο υπογεγραμμένων συμβάσεων, σε σχέση με τις ομοειδείς εταιρείες του χώρου, που διαμορφώνεται σε 2,4 δισ. ευρώ (88% στην Ελλάδα και 12% εκτός συνόρων), ενώ σε αυτό θα προστεθούν ενεργειακά έργα, το κατασκευαστικό αντικείμενο της Εγνατίας Οδού, το καζίνο στο Ελληνικό (800 εκατ. ευρώ), το βόρειο τμήμα Ε 65 (400 εκατ., ευρώ) κ.λπ. με αποτέλεσμα ο «λογαριασμός να γράφει» περί τα 4,5 δισ. ευρώ. Το επενδυτικό πρόγραμμα του ομίλου συνεχίζεται εντατικά σε όλους τους τομείς δραστηριότητάς του (υποδομές, παραχωρήσεις - ΣΔΙΤ, παραγωγή κι αποθήκευση ενέργειας, κυκλική οικονομία – έργα περιβάλλοντος), με τις συνολικές επενδύσεις που προωθεί ή στις οποίες συμμετέχει να υπερβαίνουν τα 6,5 δισ. ευρώ. Υπενθυμίζεται πως η ένωση προσώπων ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – EGIS, ανακηρύχθηκε Προτιμητέος Επενδυτής για την παραχώρηση του δικαιώματος χρήσης και εκμετάλλευσης του αυτοκινητοδρόμου της Εγνατίας Οδού και των τριών κάθετων οδικών αξόνων για διάστημα 35 ετών, σηματοδοτώντας την περαιτέρω σημαντική διεύρυνση του χαρτοφυλακίου έργων Παραχώρησης του Ομίλου. Παράλληλα, εγκρίθηκε το νέο Master Plan για το αεροδρόμιο του Καστελίου (στο IR report αναφέρεται ως ένα από τα μεγαλύτερα έργα, μελέτη-κατασκευή 475 εκατ. ευρώ), βάσει του οποίου θα επιταχυνθεί η υλοποίηση του έργου. Επιπρόσθετα, αναφορικά με το έργο Integrated Resort Casino (IRC) στο Ελληνικό, σημειώνεται ότι εξελίσσονται οι διαδικασίες για την ανάληψη του έργου, στο οποίο συμμετέχει ο Όμιλος. Ως ένα από τα μεγαλύτερα έργα εκτός Ελλάδα αναφέρεται η υλοποίηση του project στην Αγία Νάπα στην Κύπρο (141 εκατ.) Όπως σημειώνει ο όμιλος στο IR report, η κερδοφορία υποστηρίζεται από το μείγμα πωλήσεων και τις πρωτοβουλίες ελέγχου κόστους.

Το ανεκτέλεστο της Ελλάκτωρ ανέρχεται σε 2 δισ. ευρώ, συμπεριλαμβάνοντας νέα έργα οι συμβάσεις των οποίων έχουν υπογραφεί ή αναμένεται να υπογραφούν. Το ανεκτέλεστο στο τέλος 2020 ήταν στα 1,8 δισ. ευρώ, άρα έχει αυξηθεί κατά 11,7%. Να σημειωθεί ότι νέα έργα αξίας 366 εκατ. ευρώ υπέγραψε κατά το 2021 εκ των οποίων περίπου 166 εκατ. ευρώ το τελευταίο 3μηνο. Μεταξύ των σημαντικότερων έργων της ΑΚΤΩΡ είναι νέο ξενοδοχειακό συγκρότημα στην Αθήνα, προϋπολογισμού 109 εκατ., τη κατασκευή δικτύων και αγωγών αποχέτευσης σε περιοχές της Ανατολικής Αττικής, προϋπολογισμού 32 εκατ. ευρώ, την λειτουργία και συντήρηση του Δυτικού και Ανατολικού Άξονα της Εγνατίας, προϋπολογισμού 39 εκατ. ευρώ, την επέκταση του δικτύου αγωγών φυσικού αερίου σε Ξάνθη και Δράμα ύψους 17 εκατ. καθώς και την κατασκευή υπόστεγων του αμερικανικού στρατού στη Λάρισα, ύψους 20 εκατ. ευρώ. Όσον αφορά το έργο της Ψυττάλειας, για το οποίο το insider αποκάλυψε ότι «κλειδώνει» σε ΑΚΤΩΡ-ΑΒΑΞ, αναμένεται να υπογραφεί μέχρι το τέλος του έτους. Η αξία του project είναι 165 εκατ. ευρώ και η Άκτωρ συμμετέχει στην κοινοπραξία με 40%. Στον τομέα Περιβάλλοντος, μέσω της Ηλέκτωρ, εντός έτους έχουν υπογραφεί συμβάσεις ύψους 101 εκατ. ευρώ.  

Στα επίπεδα των 1,68 δις ευρώ ανέρχεται το ανεκτέλεστο υπόλοιπο του κατασκευαστικού ομίλου ΑΒΑΞ. Ειδικότερα, στις 30.09.2021, το ανεκτέλεστο υπόλοιπο του ομίλου κατά τα Διεθνή Λογιστικά Πρότυπα, δηλαδή το τμήμα των υπογεγραμμένων συμβάσεων κατασκευαστικών έργων που δεν έχει αποτυπωθεί στις χρηματοοικονομικές καταστάσεις ως προς την παραγωγή εσόδων και εξόδων έφτανε τα 1,46 δισ. ευρώ, έναντι 650 εκατ. ευρώ στα μέσα του τρέχοντος έτους και σχεδόν 1 δισ. ευρώ στο τέλος του 2020. Σημαντική συμβολή στην αύξηση του ανεκτέλεστου υπολοίπου στο γ’ τρίμηνο του έτους είχε η υπογραφή της σύμβασης για τη νέα Γραμμή 4 του Αττικού Μετρό. Στα ανωτέρω στοιχεία για το ανεκτέλεστο υπόλοιπο δεν περιλαμβάνονται συμβάσεις εκτός του κατασκευαστικού τομέα, όπως πχ το real estate και άλλες υπηρεσίες. Στη διάρκεια του δ’ τριμήνου του έτους, η ΑΒΑΞ έχει υπογράψει μικρό αριθμό νέων συμβάσεων, ενώ υπάρχουν και συμβάσεις σημαντικής αξίας προς υπογραφή στους επόμενους μήνες, έχοντας ήδη μειοδοτήσει στους σχετικούς διαγωνισμούς. Συνυπολογίζοντας όλα τα παραπάνω έργα, και μη λαμβάνοντας υπόψη την εκτέλεση έργων μετά την 30.09.2021 η οποία δεν έχει ακόμη καταγραφεί, το ανεκτέλεστο υπόλοιπο του Ομίλου ανέρχεται σε 1,68 δισ. περίπου.

Τα 800 εκατ. ευρώ προσεγγίζει το χαρτοφυλάκιο έργων του ομίλου Intrakat, αν συνυπολογιστεί το ανεκτέλεστο υπόλοιπο και το ύψος των συμβάσεων τις οποίες αναμένει να υπογραφούν η εισηγμένη κατασκευαστική. Ειδικότερα, το ανεκτέλεστο υπόλοιπο συμβάσεων στις 30.09.2021 ανήλθε σε 419 εκατ. ευρώ, ενώ έως σήμερα ο όμιλος έχει μειοδοτήσει σε επιπλέον έργα ύψους 382 εκατ. ευρώ για τα οποία αναμένει να ολοκληρωθούν οι διαδικασίες συμβασιοποίησής τους, άρα συνολικά 799 εκατ. ευρώ έργων βρίσκονται ή θα ενταχθούν στο χαρτοφυλάκιο της Intrakat. Οι νέες συμβάσεις έργων που υπέγραψε ο Όμιλος στο πρώτο εννεάμηνο του 2021 ανέρχονται σε 194 εκατ. ευρώ. Προ ημερών μόλις η εισηγμένη ανακοίνωσε και την υπογραφή συμφωνίας κατασκευής ξενοδοχειακού συγκροτήματος στο Καλό Λιβάδι Μυκόνου, προϋπολογισμού 67 εκατ. ευρώ, ενώ στο πλαίσιο δημοπρατήσεων έργων ΣΔΙΤ και Παραχωρήσεων έχει υποβάλει προσφορές και έχει προεπιλεγεί σε διαγωνισμούς συνολικής αξίας 2,5 δισ. ευρώ.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Intrakat: Στα 800 εκατ. ευρώ το χαρτοφυλάκιο έργων

ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: Στα 31,7 εκατ. ευρώ τα καθαρά κέρδη από συνεχιζόμενη δραστηριότητα στο 9μηνο

MUST READ

ΑΒΑΞ: Ανακάμπτει η Αττική Οδός - Ενισχύεται το ανεκτέλεστο

«Μάχη Reds (Ελλάκτωρ) και Dimand για το ακίνητο - «φιλέτο» στις Γούρνες Ηρακλείου