Εγνατία Οδός: Η «πολυθρόνα για δύο» και η «ειδική» περίπτωση

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Εγνατία Οδός: Η «πολυθρόνα για δύο» και η «ειδική» περίπτωση
Η καθοριστική για την επόμενη μέρα στον κλάδο «μάχη» ανάμεσα σε VINCI–ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟ– ΑΒΑΞ και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-EGIS για το «φιλέτο» του οδικού άξονα των 658 χλμ. Πώς «την πάτησε» η Ελλάκτωρ.

Όπως λίγο ως πολύ αναμένονταν, η διεκδίκηση του μεγάλου αυτοκινητόδρομου της Εγνατίας Οδού είναι υπόθεση δύο ισχυρών κοινοπραξιών, που κατέθεσαν και προσφορές για την 35ετή παραχώρηση της Εγνατίας Οδού.

Το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) παρέλαβε την Πέμπτη δύο δεσμευτικές προσφορές από τα σχήματα VINCI HIGHWAYS S.A.S. – VINCI CONCESIONES S.A.S. – ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ Α.Ε – ΑΒΑΞ Α.Ε. και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε. – EGIS PROJECTS S.A. Με αυτή την εξέλιξη «έκλεισε», εκτός πια συγκλονιστικού απροόπτου και από τη στιγμή που η Ελλάκτωρ (μέσω της ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις) παρά τις νομικές της ενέργειες δεν κατάφερε να κερδίσει την συμμετοχή της στον διαγωνισμό, ένας κύκλος ετών, που κατά βάση χαρακτηρίστηκε από αναβολές, παρατάσεις, προσφυγές στο ΣτΕ, ασφαλιστικά μέτρα, μετοχικές καραμπόλες. Πλέον, η διαδικασία μετά από 9 αναβολές προχωρά με δύο «μονομάχους», στους οποίους συμμετέχουν τρεις (2+1) ισχυροί εγχώριοι όμιλοι μαζί με τους ξένους συνεταίρους τους, οι ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ-ΑΒΑΞ και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.

Όπως το insider έχει αναδείξει, το project της παραχώρησης του αυτοκινητόδρομου σε ιδιώτες θεωρείται από την αγορά ως σημαδιακό, ως «βαρόμετρο». Θεωρείται ως εξ αυτών που μπορεί, αναλόγως της έκβασης των διαδικασιών, να επιβεβαιώσει ή να επανακαθορίσει ισορροπίες στο ευρύτερο μέτωπο των υποδομών, να μετατρέψει τα δεδομένα, να προκαλέσει «καραμπόλες» και να αναδείξει τους νέους ισχυρούς «παίκτες» στον χώρο αυτόν.

Αν και ίσως εμπεριέχει μια δόση υπερβολής ο χαρακτηρισμός ως «η μητέρα των μαχών» που από κάποιους έχει αποδοθεί στην διαγωνισμό αυτόν του ΤΑΙΠΕΔ, αναμφίβολα είναι το πρώτο μεγάλο crash test για την κυριαρχία στον τομέα των υποδομών. η παραχώρηση του οδικού άξονα θεωρείται από τις σημαντικότερες για τον κλάδο περιπτώσεις καθώς σύμφωνα με τις εκτιμήσεις το συνολικό οικονομικό αντικείμενο για χρονική περίοδο κατ’ ανώτατο όριο έως 35 έτη, με τα απαραίτητα έργα που θα κάνει ο παραχωρησιούχος και το τίμημα που θα καταβάλει στο δημόσιο, μπορεί να ξεπεράσει το 1,5 δισ. ευρώ. Ο ανάδοχος θα αναλάβει την είσπραξη των διοδίων από τους δεκάδες σταθμούς, θα έχει έσοδα και από την εκμετάλλευση Σταθμών Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών, ενώ ενδεχομένως να προκύψουν και άλλες συμπληρωματικές μπίζνες.

Προφανώς δε, τόσο η πλευρά της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ του Γ. Περιστέρη (ενισχυμένος με νέους μετόχους), όσο και το γκρουπ Μυτιληναίου που επιχειρεί «είσοδο» δυναμική στον τομέα υποδομών (αναζητώντας και το «κλειδί» που θα ανοίξει την πόρτα των συμβάσεων παραχώρησης), ενισχυμένο μάλιστα με την παραδοσιακή δύναμη ΑΒΑΞ που κάνει ισχυρό come back (και με το Μετρό), θα δώσουν μεγάλη μάχη για το έργο. Η έκβαση του οποίου, μπορεί να επηρεάσει ισορροπίες στον κλάδο ή να οδηγήσει σε βάθος χρόνου σε… νέα δεδομένα.

Το ΤΑΙΠΕΔ θα ελέγξει τα νομιμοποιητικά έγραφα των δύο κοινοπραξιών, ενώ μένει να φανεί αν ζητήσει βελτίωσή τους, και ακολούθως ανακοινώνει τον ανάδοχο. Κατά πόσο είναι εφικτό μέχρι να ξεκαθαρίσει η κατάσταση, δεδομένου και ότι το ΤΑΙΠΕΔ είναι υπό διοικητική αναπροσαρμογή (λήξη θητείας μελών του, αποχώρηση άλλων), να έχουμε κάποια νέα νομική ανατροπή, ουδείς πλέον μπορεί να «βάλει το χέρι του στη φωτιά».

Αξίζει να σημειωθεί ότι προ ημερών κύκλοι της διοίκησης της Ελλάκτωρ επιχείρησαν να εξηγήσουν το «πως χάθηκε» η υπόθεση της Εγνατίας Οδού. Όπως έχει αναφέρει το insider, κατά τη διοίκηση του ομίλου, ο καναδικός όμιλος Roadis, εταίρος της ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις στην κοινοπραξία, καθυστερημένα ενημέρωσε την εταιρεία (τον Μάρτιο) για αδυναμία συμμετοχής στον διαγωνισμό. Τις προηγούμενες ημέρες έγινε ύστατη προσπάθεια για να καταθέσει η Ελλάκτωρ προσφορά για την Εγνατία χωρίς την Roadis. Κατά τον όμιλο, παρά την αρχική ενθάρρυνση του δικαστηρίου, σε προφορικό επίπεδο, και παρά το γεγονός ότι η Ελλάκτωρ ετοίμασε φάκελο, έβγαλε εγγυητική κ.λπ., εντούτοις απορρίφθηκε η προσωρινή διαταγή από το ΣτΕ. Δεδομένου ότι η εκδίκαση ασφαλιστικών μέτρων ορίστηκε για τις 10 Μαΐου, κατά κύκλους της διοίκησης, μέχρι τότε το ΤΑΙΠΕΔ θα έχει προχωρήσει τις διαδικασίες και το άνοιγμα των προσφορών οπότε ίσως δεν έχουν νόημα περαιτέρω νομικές κινήσεις.

Πάντως, για όλα αυτά απέστειλε σχετική επιστολή στο ΤΑΙΠΕΔ για να ενημερώσει πλήρως το Ταμείο για τις εξελίξεις και τις κινήσεις της. Δηλαδή, ο όμιλος ήταν έτοιμος να καταθέσει προσφορά, αλλά το αίτημα ώστε να αλλάξουν οι όροι του διαγωνισμού δεν έγινε δεκτό από το δικαστήριο. Στην ουσία η Ελλάκτωρ ζητούσε να καταθέσει προσφορά χωρίς την καναδικών συμφερόντων Roadis η οποία κατά τη διοίκηση της εισηγμένης αποσύρθηκε στο παρά πέντε από την κοινοπραξία. Όμως ο διαγωνισμός προέβλεπε πως η σύνθεση του σχήματος μπορεί να αλλάξει μέχρι τις 30 ημέρες προ της κατάθεσης των προσφορών.

Η Εγνατία Οδός είναι οδικός άξονας, μήκους 658 χιλιομέτρων, με πλήρη έλεγχο προσβάσεων και διαχωρισμένο οδόστρωμα, που έχει ήδη κατασκευασθεί και βρίσκεται σε λειτουργία. Εκτείνεται από την Ηγουμενίτσα στην Περιφέρεια της Ηπείρου (βορειοδυτική ακτή της Ελλάδας) μέχρι τους Κήπους στην Περιφέρεια Αν. Μακεδονίας και Θράκης (στον συνοριακό σταθμό με την Τουρκία).

Οι τρεις κάθετοι οδικοί άξονες, συνολικού μήκους 225 χιλιομέτρων, αποτελούν συνδέσεις της Εγνατίας Οδού με τις γειτονικές χώρες (Αλβανία, Βόρεια Μακεδονία και Βουλγαρία). Η σύμβαση παραχώρησης αφορά στην χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση της Εγνατίας Οδού και των τριών καθέτων οδικών αξόνων για χρονική περίοδο 35 ετών.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider