Ότι πέφτει δύσκολα ανεβαίνει
Ο λόγος για τα τραπεζικά επιτόκια και τις κρίσεις της Επιτροπής Ανταγωνισμού.
Όσα λίγο-πολύ διαπιστώνουν καθημερινά οι πολίτες στις σχέσεις τους με τις τράπεζες αποτυπώνονται με θεσμικό τρόπο στην ενδιάμεση έκθεση της Επιτροπής Ανταγωνισμού για τα επιτόκια καταθέσεων. Αν έπρεπε να συνοψιστεί σε έναν τίτλο, αυτός θα μπορούσε να είναι το γνώριμο: «όσο εύκολα πέφτουν, τόσο δύσκολα ανεβαίνουν». Παρά την αναστροφή της νομισματικής πολιτικής της ΕΚΤ, η βελτίωση στις αποδόσεις των καταθέσεων –ιδίως των προθεσμιακών, που αποτελούν το βασικό αποταμιευτικό προϊόν στην Ελλάδα– παραμένει περιορισμένη και βραδεία.
Η έκθεση εστιάζει στις καταθέσεις όψεως, ταμιευτηρίου και προθεσμίας, αναδεικνύοντας ότι οι λογαριασμοί ταμιευτηρίου λειτουργούν ουσιαστικά ως λογαριασμοί πληρωμών με μηδαμινή απόδοση. Μέσα από συνδυασμό ποσοτικών και ποιοτικών εργαλείων, η Επιτροπή καταγράφει μια σειρά παραγόντων που συγκρατούν τα επιτόκια: την ολιγοπωλιακή δομή της αγοράς και τα υψηλά εμπόδια εισόδου, την υπερβάλλουσα ρευστότητα των τραπεζών που μειώνει τα κίνητρα για ταχύτερη προσαρμογή στα επιτόκια της ΕΚΤ, αλλά και την αδράνεια των καταθετών στην αναζήτηση εναλλακτικών, η οποία τελικά παγιώνει το υφιστάμενο καθεστώς.
Λιγότερα τα δάνεια στους servicers
Μειώθηκε η συνολική ονομαστική αξία των επιχειρηματικών δανείων που τελούν υπό διαχείριση. Η αξία αυτή υποχώρησε στα 27.584 εκατ. ευρώ στο τέλος του γ΄ τριμήνου του 2025, έναντι 27.961 εκατ. ευρώ στο τέλος του β΄ τριμήνου.
Πιο αναλυτικά, βάσει στοιχείων της Τράπεζας της Ελλάδος, τα δάνεια προς μη χρηματοπιστωτικές επιχειρήσεις κατέγραψαν μείωση κατά 377 εκατ. ευρώ, διαμορφούμενα στα 27.553 εκατ. ευρώ στο τέλος της εξεταζόμενης περιόδου. Από το σύνολο των υπό διαχείριση δανείων προς ΜΧΕ, 8.435 εκατ. ευρώ αντιστοιχούν σε χρηματοδοτήσεις προς μικρομεσαίες επιχειρήσεις .
Αντίθετα, η ονομαστική αξία των δανείων που αφορούν λοιπά χρηματοπιστωτικά ιδρύματα παρέμεινε αμετάβλητη, στα 31 εκατ. ευρώ, στο τέλος του γ΄ τριμήνου του 2025.
Η τροπολογία για το ελβετικό
Κατατέθηκε χθες η τροπολογία για για το ελβετικό φράγκο, μια τροπολογία την οποία περίμεναν πολλοί δανειολήπτες.
Για όλους όσους συντηρούν το δάνειο ενήμερο, η τροπολογία αυτή είναι ότι καλύτερο με τη λογική πως οι τόκοι των δανείων έχουν αποπληρωθεί και με την μετατροπή θα αποπληρώνεται πλέον κεφάλαιο και έτσι οι δανειολήπτες θα βλέπουν το δάνειο να μικραίνει.
Περίμεναν τα χειρότερα
Με την κατάθεση της τροπολογίας ανέκαμψε δυναμικά και η μετοχή της Eurobank . προφανώς οι επενδυτές ανέμεναν πιο σκληρές ρυθμίσεις για τις τράπεζες και με την κατάθεση της τροπολογίας κινήθηκαν ανάλογα. Η άνοδος ήταν ισχυρή και κάλυψε τις προηγούμενες ημέρες σε σημαντικό βαθμό.
Έλαβαν σήμα
Σήμα έδωσε η Ιντρακόμ με την αγορά μετοχών της Ιντραλότ. Και φαίνεται ότι ελήφθη καθώς χθες η μετοχή ήταν ζωηρή. Σημειωτέον ότι ο Κορεάτης μεγαλομέτοχος έχει προβεί σε σημαντικές αγορές γεγονός που δείχνει ότι ομόθυμα οι βασικοί μέτοχοι ενισχύουν τις θέσεις τους. Προφανώς κάτι παραπάνω θα ξέρουν και κινούνται αντίθετα στο ρεύμα που δημιούργησε η αύξηση της φορολογίας στην Μεγάλη Βρετανία.
Επένδυσε 20 εκατ. στην ομολογιακή έκδοση της AKTOR η EBRD
Με ποσό 20 εκατ. ευρώ συμμετείχε η Ευρωπαϊκή Τράπεζας Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης (EBRD) στο ομολογιακό δάνειο ύψους 140 εκατ. που εξέδωσε τις προηγούμενες ημέρες ο όμιλος AKTOR, δείχνοντας τη χρηματοδοτική και επενδυτική της στήριξη – εμπιστοσύνη στις προοπτικές της εισηγμένης. Η EBRD επένδυσε 20 εκατ. ευρώ, προκειμένου να στηρίξει τις δραστηριότητες της AKTOR στην παραγωγή ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές, στα συστήματα αποθήκευσης ενέργειας με μπαταρίες, στις κοινωνικές υποδομές, καθώς και σε έργα ύδρευσης και επεξεργασίας λυμάτων στη χώρα, ενισχύοντας την πράσινη μετάβαση και την ανθεκτικότητα απέναντι στην κλιματική αλλαγή. Παράλληλα, θα συμβάλει στην ενίσχυση της συμμετοχής του ιδιωτικού τομέα σε έργα δημόσιων υποδομών. Μέχρι σήμερα, η Τράπεζα έχει επενδύσει περισσότερα από 8,6 δισ. ευρώ σε πάνω από 120 έργα στους τομείς των επιχειρήσεων, των χρηματοοικονομικών υπηρεσιών, της ενέργειας και των υποδομών της ελληνικής οικονομίας.
ΟΣΕ: Τα 5+5 χρόνια του Technical Manager
Πριν από λίγες ημέρες σας λέγαμε για τον Technical Manager του ΟΣΕ και τις εξελίξεις που έρχονται για την αναμόρφωση του φορέα. Ηδη, λοιπόν, εγκρίθηκε από το υπ. Υποδομών και Μεταφορών η ανάληψη πολυετούς υποχρέωσης ύψους 52 εκατ., άρα στα 64,6 εκατ. με ΦΠΑ, της «ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΟΙ ΕΛΛΑΔΟΣ», για τα έτη 2026- 2036 (5+5 της προαίρεσης), για διενέργεια διαγωνισμού με αντικείμενο την «Παροχή εξειδικευμένων υπηρεσιών συμβούλου, για την επίτευξη της επιχειρησιακής ενίσχυσης της Σιδηρόδρομοι Ελλάδος Μ.Α.Ε., για την επίτευξη της ανάπτυξης διαδικασιών και συστημάτων και την μεταφορά τεχνογνωσίας από Διαχειριστή Σιδηροδρομικής Υποδομής, ή εξειδικευμένη θυγατρική τέτοιου ομίλου (Technical Manager).
Το «Aqua Montis» και η Θεσσαλία
Εγκρίθηκε από το ΥΠΕΝ η διενέργεια ανοικτής διαδικασίας για την επιλογή αναδόχου κατασκευής του έργου με τίτλο «AQUA MONTIS - Διευθέτηση χειμάρρων στις ορεινές λεκάνες εντός περιοχής ευθύνης του Δασαρχείου Βόλου και εντός των ορίων του Υ.Δ. Θεσσαλίας», με το σχετικό κονδύλι να υπολογίζεται σε 30 εκατ. ευρώ, στο πλαίσιο του ευρύτερου προγράμματος ορεινών υδρονομικών έργων της Θεσσαλίας (Πρόγραμμα Aqua Montis). Αυτό που επίσης αξίζει να θυμίσουμε είναι ότι ο διαγωνισμός θα προχωρήσει με τη «σφραγίδα» της Μονάδας Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας της Ελληνικής Εταιρείας Συμμετοχών και Περιουσίας (Ε.Ε.ΣΥ.Π.), το γνωστό μας PPF, και Αναθέτουσα Αρχή το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, με χρηματοδότηση από το Πράσινο Ταμείο.
Που έβγαλε η νέα «κινέζικη μάχη» στα λεωφορεία
Μπορεί να μας… λείπουν οδηγοί στις Αστικές Συγκοινωνίες και τα οχήματα να μην έχουν έρθει με το αρχικώς προσδοκώμενο χρονοδιάγραμμα, μια φορά πάντως, μετ’ εμποδίων, με καθυστερήσεις και μετά την «κινεζική μάχη» ανάμεσα σε Yutong Bus και Zhongtong Bus, έληξε και τυπικά η έκβαση αυτής για την επιλογή αναδόχου για την «Προμήθεια 50 Αρθρωτών Ηλεκτρικών Αστικών Οχημάτων 18 μέτρων και παρελκομένων τους» (τα οποία προορίζονται να ενισχύσουν τον στόλο του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης), προϋπολογισμού 46,5 εκατ. ευρώ. Προφανώς, για να μην έχετε απορίες, όπως και παλιότερα έχουμε αναφέρει, εγκρίθηκε το καλοκαιρινό πρακτικό της επιτροπής διαγωνισμού που δεχόταν την προσφορά της Yutong Bus, η οποία κυριαρχεί στους σχετικούς διαγωνισμούς, ενώ απορρίπτονταν αυτή της Zhongtong Bus.
Διαβάστε περισσότερα άρθρα της στήλης BACKSTORY
Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.