Επιχειρήσεις
07-06-2020 | 09:17

Μαλαματίνα: Η ιστορική οινοποιία που αλλάζει χέρια έπειτα από 125 χρόνια

Ρομίνα Νικηφόρου
Μοιράσου το
Μαλαματίνα: Η ιστορική οινοποιία που αλλάζει χέρια έπειτα από 125 χρόνια

Έπειτα από 125 χρόνια λειτουργίας, ένα νέο κεφάλαιο αναμένεται να ανοίξει για την οινοποιία «Μαλαματίνα», με τη διαδικασία πώλησης της εταιρείας να ξεκινά την ερχόμενη εβδομάδα.

Παρά τη δύσκολη συγκυρία εξαιτίας της πανδημίας, ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρείας, Κωνσταντίνος Μαλαματίνας αποφάσισε η διαδικασία να προχωρήσει κανονικά αυτή την περίοδο, λέει στο insider.gr o νομικός σύμβουλος της «Μαλαματίνα», Κωνσταντίνος Μέλλιος.

Έτσι την Τρίτη 9 Ιουνίου, πρόκειται να ανοίξει το data room της εταιρείας, ώστε οι ενδιαφερόμενοι να ενημερωθούν και στη συνέχεια να καταθέσουν προσφορές. Σύμφωνα με πληροφορίες η Ernst & Young η οποία υλοποιεί τη σχετική διαδικασία, έχει απευθύνει πρόσκληση σε περίπου 20 δυνητικά ενδιαφερόμενους επενδυτές. Στόχος είναι όλη η διαδικασία να έχει ολοκληρωθεί πριν από το τέλος του καλοκαιριού προκειμένου η εταιρεία να μπορέσει να αξιοποιήσει τον τρύγο του φθινοπώρου.

Πώς έφτασε στο «πωλητήριο»

Μια σειρά από γεγονότα και συγκυρίες την τελευταία περίπου δεκαετία λειτουργίας της εταιρείας, οδήγησαν στη σημερινή κατάσταση όπου η ανάγκη για την είσοδο στρατηγικού επενδυτή, κρίνεται απαραίτητη.

«Ξεκίνησε από την ατυχή επένδυση στην «Δουμπιά», (θυγατρική της Μαλαματίνα η οποία δραστηριοποιείται στο ανθρακούχο φυσικό μεταλλικό νερό). Συγκεκριμένα επενδύθηκε ένα τεράστιο χρηματικό ποσό, με κολοσσιαία δάνεια.» λέει ο κ. Μέλλιος.

Το 2015, όταν ο κ. Μαλαματίνας επανέκτησε τον έλεγχο της εταιρείας (μετά από μια περίοδο που η εταιρεία αποτέλεσε το μήλον της έριδος μεταξύ του ιδίου και της εν διαστάσει συζύγου του), η Μαλαματίνα βρισκόταν σε δύσκολη κατάσταση, με πολλά λειτουργικά έξοδα και υψηλά δάνεια, σύμφωνα με τον κ. Μέλλιο. Ο ίδιος τονίζει ότι  «από το 2015 και μετά η εταιρεία δεν είχε οικονομική στήριξη από τις τράπεζες, δεν χορήγησαν ούτε ένα ευρώ».

Τον Οκτώβριο του 2017 υπογράφεται συμφωνία ρύθμισης των δανείων της εταιρείας με τις τράπεζες ωστόσο στα προβλήματα έρχεται να προστεθεί το μεγάλο πλήγμα από την επιβολή του ΕΦΚ στο κρασί. «Στα 3 χρόνια επιβολής του ΕΦΚ, ο τζίρος της εταιρείας μειώθηκε κατά 30%» λέει ο κ. Μέλλιος. Στο τέλος του 2018 ωστόσο η εταιρεία έχει καταφέρει να εξοικονομήσει το 20% των λειτουργικών της δαπανών.

Για την εταιρεία έρχεται νέο πλήγμα τον Νοέμβριο του 2019, αυτή τη φορά λόγω του αντικαπνιστικού νόμου. «Η πτώση του τζίρου άγγιξε το 50% καθώς σε ένα πολύ μεγάλο ποσοστό οι πωλήσεις της εταιρείας γίνονται από το κανάλι της εστίασης» λέει ο κ. Μέλλιος.

Ακολουθεί στις αρχές του 2020 η πώληση της «Δουμπιά» σε μία προσπάθεια για δανειακή ελάφρυνση της οινοποιίας, με τον έλεγχό της να περνάει τελικά στην εταιρεία Ελληνικά Γαλακτοκομεία Α.Ε της οικογένειας Σαράντη.

Στη συνέχεια ωστόσο έρχεται η χαριστική βολή από την πανδημία του κορονοϊού. Την περίοδο του lockdown η Μαλαματίνα προχωρά σε αναστολή της λειτουργίας της καθώς η πτώση των πωλήσεων αγγίζει το 80% στη χονδρική, το 18% στα σούπερ μάρκετ και το 15% στις εξαγωγές. Μέχρι τα μέσα Μαΐου περίπου, η εταιρεία λειτουργούσε με προσωπικό ασφαλείας, το οποίο κάλυπτε όλες τις τρέχουσες υποχρεώσεις με τα αποθέματα που υπήρχαν.

Αυτή τη στιγμή ο συνολικός δανεισμός της εταιρείας, σύμφωνα με τον κ. Μέλλιο,  ξεπερνά τα 40 εκατ. ευρώ, με τα 30-32 εκατ. να αποτελούν τον δανεισμό της οινοποιίας.

insider

Η ιστορία της Μαλαματίνα

Παρά τα σοβαρά της προβλήματα η Μαλαματίνα συνεχίζει να διατηρεί μερίδιο γύρω στο 41% στην εγχώρια αγορά της ρετσίνας ενώ μέχρι το 2018 περίπου 50 εκατ. φιάλες καταναλώνονταν στην εγχώρια και διεθνή αγορά.

Η ιστορία της εταιρείας αρχίζει στο δεύτερο μισό του 19ου αιώνα στην Τένεδο. Το εύπορο τμήμα της τοπικής κοινωνίας καλλιεργεί και παράγει εξαιρετικά σταφύλια Τσαούσια, γνωστά για την ποιότητα και το άρωμά τους. Ο Ευστράτιος Μαλαματίνας καλλιεργεί τσαούσια στα οικογενειακά αμπέλια και παράγει ένα λευκό κρασί που γίνεται αγαπημένο στην τοπική κοινωνία.

Το 1895 ο γιος του, Κωνσταντίνος Μαλαματίνας ενισχύει την παραγωγή του οικογενειακού λευκού κρασιού και επεκτείνει την αγορά. Με το καράβι του, τη «Μερσίνη», στέλνει φορτία στα κυριότερα λιμάνια της Βόρειας Ελλάδας. Την ίδια χρονιά ιδρύεται στην Αλεξανδρούπολη το πρώτο οινοποιείο της οικογένειας με το όνομα «Η Τένεδος».

Το 1922, με τη Μικρασιατική Καταστροφή, η οικογένεια χάνει όλη της την περιουσία στην Τένεδο. Λόγω των συνθηκών ο Κωνσταντίνος Μαλαματίνας αναγκάζεται να αναζητήσει πλέον σταφύλια τοπικής παραγωγής ενώ μέχρι τότε χρησιμοποιούσε τα σταφύλια από τα οικογενειακά αμπέλια . «Ήταν την περίοδο που ο Κωνσταντίνος παίρνει την απόφαση να παράγει το «κρασί της Ελλάδος», ήτοι κρασί ρετσινάτο. Και όσους δεν ξέρουν το όνομα του στην περιοχή, είναι "αυτός που μας έφερε τη ρετσίνα"» αναφέρεται στην ιστορία της εταιρείας.

Δώδεκα χρόνια μετά, ο Κωνσταντίνος Μαλαματίνας ταξιδεύει πια σε όλα τα αμπελοχώραφα της Ελλάδας. Στην Αυλίδα ιδρύει νέα οινοποιητική μονάδα και αξιοποιεί την τοπική παραγωγή σταφυλιών ποικιλίας «Σαββατιανό».

Η επιχείρηση στη συνέχεια περνά στα χέρια της τρίτης γενιάς και συγκεκριμένα στον Βαγγέλη Μαλαματίνα, που έχει σπουδάσει χημικός οινολόγος. Ο ίδιος θέλει να βελτιώσει και να σταθεροποιήσει την ποιότητα και το άρωμα της ρετσίνας και βάζει στόχο η Μαλαματίνα «να ταξιδέψει αλώβητη μέχρι το πιο απόμακρο καφενείο». 

Το 1957 εμφιαλώνεται για πρώτη φορά η ρετσίνα στο μπουκάλι τύπου «φούσκα» ενώ ο Ευάγγελος Μαλαματίνας τριάντα χρόνια αργότερα λαμβάνει, τιμητικό δίπλωμα από την Ένωση Ελλήνων Χημικών «για την καρποφόρα προσφορά στον κλάδο οινολογίας».

Την περίοδο εκείνη καθιερώνεται και τo σήμα κατατεθέν της εταιρείας, με το ανθρωπάκι και το κλειδί. Η παράδοση λέει ότι ο ηθοποιός Νίκος Σταυρίδης, φίλος του Ευάγγελου Μαλαματίνα, πρότεινε αυτό το λογότυπο γιατί η «Η Μαλαματίνα είναι το κλειδί στο στομάχι μου!».

insider

Το 1980, η Μαλαματίνα έχει ήδη επεκταθεί με οινοποιεία στον Φάρο και στη Ριτσώνα Αυλίδας. Δημιουργείται αυτοματοποιημένο οινοποιείο στην Ασωπία Βοιωτίας με 4 πνευματικά πιεστήρια, ικανά να δεχθούν 700 τόνους σταφύλια την ημέρα. Εκσυγχρονίζεται και αυξάνεται η δυναμικότητα του εμφιαλωτηρίου στο Καλοχώρι Θεσσαλονίκης και ενδυναμώνεται το δίκτυο πωλήσεων και εξαγωγών.

Μέχρι το 2018 περίπου 50 εκατομμύρια φιάλες «Μαλαματίνα» καταναλώνονταν στην Ελλάδα και άλλες 37 χώρες. 

Πηγή φωτογραφίας: malamatina.com

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.