Κ. Σκρέκας: Ζημιά 20-40 ευρώ για τη ΔΕΗ από κάθε μεγαβατώρα με καύσιμο λιγνίτη

Κώστας Δεληγιάννης
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Κ. Σκρέκας: Ζημιά 20-40 ευρώ για τη ΔΕΗ από κάθε μεγαβατώρα με καύσιμο λιγνίτη
Όπως ανέφερε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας στο συνέδριο Green Deal Greece 21, θα αυξηθεί πάνω από 67%, από 61% που είναι σήμερα, ο στόχος για το μερίδιο των ΑΠΕ στην τελική κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας έως το 2030.

Η αλματώδης άνοδος των τιμών των δικαιωμάτων ρύπων τα τελευταία δύο χρόνια, και η επιβάρυνση που αυτή προκαλεί στη ΔΕΗ από τη λειτουργία των λιγνιτικών μονάδων, δικαιώνει το σχέδιο για απολιγνιτοποίηση της εγχώριας ηλεκτροπαραγωγής, το οποίο ανακοίνωσε ο Έλληνας πρωθυπουργός τον Σεπτέμβριο του 2019, στη σύσκεψη του ΟΗΕ για την ενέργεια και το κλίμα.

Αυτό ανέφερε πριν από λίγο από το βήμα του συνεδρίου Green Deal Greece 21 ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κώστας Σκρέκας, προσθέτοντας ότι στο χρονικό διάστημα πυο μεσολάβησε έχει σχεδόν τριπλασιαστεί το κόστος εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα στην ατμόσφαιρα, αγγίζοντας πλέον τα 60 ευρώ ανά τόνο, από 20 ευρώ που ήταν τότε.

Ένα λιγνιτικό εργοστάσιο της ΔΕΗ εκπέμπει 1,2 ως 1,4 τόνους διοξειδίου του άνθρακα στην ατμόσφαιρα, για να παράγει μία μεγαβατώρα από λιγνίτη, επομένως σήμερα έχει ένα κόστος σχεδόν 90 ευρώ μόνο για ρύπους. Αν σε αυτό συνυπολογισθούν και τα υπόλοιπα κόστη λειτουργίας, τα οποία αγγίζουν τα 40 ευρώ, το κόστος μεγαβατώρας ξεπερνάει τα 100 ευρώ.

«Σας ενημερώνω για να ξέρετε ότι οι τιμές χοντρικής προσδιορίζονται κατά μέσο όρο στα 60 με 70 ευρώ το μήνα. Άρα η ΔΕΗ μπαίνει για κάθε λιγνιτική μεγαβατώρα που παράγει σε σχέση με την χονδρεμπορική τιμή 20 έως 40 ευρώ ανά μεγαβατώρα, επαναλαμβάνω, μέσα. Ζημιώνεται κατά 20-40 ευρώ», πρόσθεσε ο υπουργός.

Απαραίτητη η αποθήκευση ενέργειας

Σύμφωνα με τον κ. Σκρέκα, η αναθεώρηση του στόχου για τη μείωση των εθνικών εκπομπών ρύπων, από το 40-45% που είναι σήμερα στο 55%, θα αυξήσει και τον πήχη αναφορικά με το μερίδιο των ΑΠΕ στην τελική κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας έως το 2030. Έτσι, έναντι του 61% που ήταν ο υφιστάμενος στόχος, εκτιμάται ότι θα πρέπει πάνω από το 67% της ζήτησης ηλεκτρικής ενέργειας να προέρχεται από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας.

«Για να γίνει αυτό δεν αρκεί μόνο να κατασκευάσουμε φωτοβολταϊκά και ανεμογεννήτριες. Χρειάζεται αυτές οι ΑΠΕ να μπορούνε να αποδίδουνε και να στέλνουνε το ρεύμα στο σύστημα, να υπάρξει η αναβάθμιση των δικτύων, ηλεκτρικών δικτύων και υψηλής τάσης και μέσης τάσης, δηλαδή και μεταφοράς και διανομής. Και βέβαια θα πρέπει να υπάρχουνε και συστήματα αποθήκευσης ενέργειας», πρόσθεσε.

Σε αυτό το πλαίσιο προωθούνται συστήματα αποθήκευσης, μπαταρίες και συστήματα αντλησιοταμίευσης, για τα οποία θα αξιοποιηθούν τουλάχιστον 450 εκατ. ευρώ για να επιτευχθεί ο στόχος λειτουργίας συστημάτων αποθήκευσης της τάξης του 1,2 έως 1,6 γιγαβάτ, εγκατεστημένης ισχύος, αποθηκευτικής ισχύος μάλλον μέχρι το 2030.

4 δισ. για την ενεργειακή αναβάθμιση

Ο κ. Σκρέκας αναφέρθηκε επίσης στα επόμενα στάδια ηλεκτρικών διασυνδέσεων, με τα οποία θα ενταχθούν στο ηπειρωτικό δίκτυο τα Δωδεκάνησα και τα νησιά του Βόρειου Αιγαίου. Όπως συμπλήρωσε, μέσω του σχεδίου δίκαιας αναπτυξιακής μετάβασης της δυτικής Μακεδονίας θα επενδυθούν 5 δισεκατομμύρια ευρώ στην περιοχή, 2 δισεκατομμύρια ευρώ από τα ευρωπαϊκά ταμεία, 3 δισεκατομμύρια ευρώ από τον ιδιωτικό τομέα και τη μόχλευση, ώστε να δημιουργηθούν 8.000 θέσεις εργασίας μέχρι το 2030.

«Πολύ περισσότερες και πολύ πιο βιώσιμες βέβαια από αυτές που αντικαθιστούν σήμερα, γιατί εκ των πραγμάτων η απολιγνιτοποίηση θα φέρει και θέσεις εργασίας που εξαρτώνται από το λιγνίτη να μην υπάρχουν πια», σημείωσε.

Την ίδια στιγμή, για τη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος από τις μεταφορές, έχει προβλεφθεί να διατεθούν 400 εκατομμύρια για την ηλεκτροκίνηση από το Ταμείο Ανάκαμψης. Από το ποσό αυτό, 100 εκατομμύρια προορίζονται για λεωφορεία για δημοτικές, αστικές συγκοινωνίες εκτός Αθήνας – Θεσσαλονίκης, μαζί σε συνεργασία με το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, 80 εκατομμύρια για την εγκατάσταση 10.000 φορτιστών σε όλη την Ελλάδα, 40 εκατομμύρια για 2.000 ταξί, με 20.000 ευρώ επιδότηση ανά ταξί και 2.500 η αντικατάσταση, δηλαδή 22.500 ευρώ για να μπορέσουν να αντικαταστήσουνε παλιότερα ρυπογόνα ταξί με νέα ηλεκτρικά.

«Τέλος, έχουμε προγραμματίσει ένα τεράστιο κύμα ανακαινίσεων και ενεργειακής αναβάθμισης της τάξης των 4 δισ. ευρώ συνολικής επένδυσης, 2 δισ. ευρώ η κρατική συμμετοχή και βέβαια σε αυτό αποφασίσαμε και έχουμε σύμβουλό μας άμεσο και ενδιάμεσο φορέα το Τεχνικό Επιμελητήριο, το πιο αρμόδιο ίσως για να σχεδιάσουμε και να υλοποιήσουμε το πιο πετυχημένο Εξοικονομώ το οποίο έχει ποτέ τρέξει στη χώρα», πρόσθεσε.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider