F-35: Νέα υπέρβαση κόστους από την Lockheed και καθυστερήσεις - Η Ελλάδα ανάμεσα στις χώρες που επηρεάζονται

Newsroom
Viber Whatsapp Μοιράσου το
F-35: Νέα υπέρβαση κόστους από την Lockheed και καθυστερήσεις - Η Ελλάδα ανάμεσα στις χώρες που επηρεάζονται
Οι διεθνείς παραγγελίες για το F-35 συνεχίζουν να αυξάνονται, με τη Φινλανδία, την Ελβετία, τη Γερμανία και την Ελλάδα στους τελευταίους πελάτες στο εξωτερικό.

Άλλα 236 εκατ. δολάρια προστέθηκαν στις υπερβάσεις κόστους ενός project για την αναβάθμιση του υπολογιστή του πιλοτηρίου του F-35 της Lockheed Martin, σχεδόν διπλασιάζοντας το μέγεθος της αρχικής σύμβασης των 712 εκατ. δολαρίων, δήλωσαν Αμερικανοί αξιωματούχοι, σύμφωνα με το Bloomberg.

Το Γραφείο Κοινού Προγράμματος F-35 ανακοίνωσε ότι οι υπερβάσεις κόστους του έργου ανέρχονται πλέον σε 680 εκατ. δολάρια και ότι η παράδοση του πρώτου αεροσκάφους με το αναβαθμισμένο υλικό και λογισμικό θα αναβληθεί αρκετούς μήνες από την προγραμματισμένη ημερομηνία ολοκλήρωσης τον Ιούλιο 2023. Η αρχική σύμβαση, από το 2018, είχε αποτιμηθεί στα 712 εκατ. δολάρια.

Το Πεντάγωνο και η Lockheed Martin «ανέλαβαν την πρόκληση και τον κίνδυνο μιας χαμηλότερης από την αναμενόμενη αξία συμβολαίου», αλλά «ο απροσδόκητος κίνδυνος έχει πραγματοποιηθεί», ανέφερε το γραφείο. «Η ομάδα παραμένει προσηλωμένη σε παράδοση το 2023».

Οι φορολογούμενοι των ΗΠΑ και τα συμμαχικά κράτη που κατέχουν το αεροσκάφος θα απορροφήσουν το κόστος της υπέρβασης σύμφωνα με τους όρους της σύμβασης.

Η προηγούμενη υπέρβαση και η προβλεπόμενη καθυστέρηση του χρονοδιαγράμματος προσθέτουν στις επιπλοκές της χρηματοδότησης του προγράμματος. Η Lockheed Martin πέρυσι έχασε κέρδη 60 εκατ. δολαρίων για την προηγούμενη υπέρβαση και δεν λαμβάνει κανένα κέρδος για τις υπόλοιπες εργασίες αναβάθμισης, δήλωσε το γραφείο.

«Ανανέωση τεχνολογίας»

Η Lockheed Martin συνεχίζει «να εργάζεται δραστήρια» με το Πεντάγωνο και τους υπεργολάβους για να παραδώσει την κορυφαία αναβάθμιση που είναι επίσημα γνωστή ως «Technology Refresh 3» ή TR-3, ανέφερε σε ανακοίνωση της η εταιρεία.

«Αυτό που εξετάζετε είναι σύμφωνο με αυτό που κι εμείς έχουμε δει», είπε ο Jon Ludwigson, επικεφαλής αναλυτής στην ετήσια αναθεώρηση του προγράμματος F-35 του Γραφείου Λογοδοσίας της Κυβέρνησης. «Παρακολουθούμε το θέμα για συμπερίληψη στην έκθεσή μας που θα εκδοθεί στις αρχές του επόμενου έτους».

Η υπέρβαση είναι μικρή σε σύγκριση με το συνολικό κόστος του προγράμματος F-35, το οποίο αυξήθηκε πέρυσι σε 412 δισ. δολάρια από 398 δισ. δολάρια, σύμφωνα με έκθεση του Υπουργείου Άμυνας τον Σεπτέμβριο. Το αναμενόμενο κόστος του F-35 ήταν 233 δισ. δολάρια όταν η Lockheed Martin κέρδισε το συμβόλαιο το 2001 για την ανάπτυξη και την κατασκευή του στόλου.

Το πρόσθετο κόστος και η καθυστέρηση πλήττουν αυτό που ήταν σε μεγάλο βαθμό ένα θετικό έτος για το μεγαλύτερο πρόγραμμα όπλων στον κόσμο. Το παγκόσμιο ενδιαφέρον έχει εκτοξευθεί λόγω της εισβολής της Ρωσίας στην Ουκρανία. Οι διεθνείς παραγγελίες για το F-35 συνεχίζουν να αυξάνονται, με τη Φινλανδία, την Ελβετία, τη Γερμανία και την Ελλάδα στους τελευταίους πελάτες στο εξωτερικό.

Η Νότια Κορέα έχει δηλώσει ότι θέλει περισσότερα από τα αεροσκάφη νέας γενιάς. Περισσότερα από 875 F-35 έχουν παραδοθεί σε όλο τον κόσμο από έναν στόλο δυνητικά άνω των 3.300 για τις ΗΠΑ και τις σύμμαχες χώρες τους, ενώ δώδεκα στρατιωτικές υπηρεσίες σε όλο τον κόσμο έχουν κηρύξει το αεροσκάφος επιχειρησιακό.

Ωστόσο, εξακολουθούν να υπάρχουν μεγάλες ανησυχίες σχετικά με το μακροπρόθεσμο κόστος συντήρησης του αεροσκάφους, τα μεγέθη επιχειρησιακής ικανότητας και τα αποθέματα εφεδρικών κινητήρων, ενώ η υπηρεσία επίβλεψης συμβάσεων του Πενταγώνου έχει εγείρει ζητήματα με τις διαδικασίες παραγωγής F-35.

Οι αρμόδιοι σε Βουλή και Γερουσία εξετάζουν εάν θα προσθέσουν έως και επιπλέον 1,4 δισ. δολάρια σε χρηματοδότηση για το F-35 ως μέρος του προτεινόμενου αμυντικού νομοσχεδίου του 2023, αφού το Πεντάγωνο διαπίστωσε ότι είναι μικρό αυτό το ποσό για την επόμενη τριετία της σύμβασης.

Το TR-3 «έχει σημειώσει σημαντική πρόοδο πρόσφατα», αποδεικνύοντας στις δοκιμές εδάφους ότι είναι ασφαλές να πετάξει, δήλωσε το γραφείο προγράμματος. Η αναβάθμιση βρίσκεται σε καλό δρόμο για να ξεκινήσει δοκιμές πτήσεων στην αεροπορική βάση Edwards στην Καλιφόρνια εντός δύο εβδομάδων, συμπλήρωσε.

Η υπέρβαση του κόστους οφείλεται κυρίως σε «απροσδόκητες προκλήσεις» με την ανάπτυξη λογισμικού του TR-3 Integrated Core Processor, την ενοποίηση εξαρτημάτων και συστήματος και τις δοκιμές πιστοποίησης συστήματος, οι οποίες είχαν κυμαινόμενα αποτελέσματα, εξήγησε το γραφείο προγράμματος. «Η ομάδα συνεχίζει να εργάζεται επιθετικά επτά ημέρες την εβδομάδα» για να συντομεύσει την προβλεπόμενη καθυστέρηση παράδοσης και «παράγουν αποτελέσματα με εντυπωσιακή ταχύτητα», ανέφερε.

Το F-35 είναι ουσιαστικά ένας ιπτάμενος υπολογιστής, με περισσότερες από 8 εκατομμύρια γραμμές κώδικα. Το λογισμικό και το υλικό TR-3 παρέχουν την υπολογιστική δύναμη για την υλοποίηση μιας αναβάθμισης γνωστής ως «Block 4» που αυξάνει την ισχύ επεξεργασίας 37 φορές και τη μνήμη 20 φορές σε σχέση με την τρέχουσα ικανότητα του F-35.

Το τρέχον υλικό και λογισμικό του αεροσκάφους βασίζεται σε «επεξεργαστή και μνήμη 10 ετών και δεν μπορεί να ξεκλειδώσει τις νέες δυνατότητες που απαιτούνται», δήλωσε το γραφείο προγράμματος.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Ξεκινά άμεσα η διαδικασία απόκτησης των F35 - Τι συζήτησαν Παναγιωτόπουλος, Τσούνης

Εξαγοράζεται η BNP Paribas Personal Finance Bulgaria από την Postbank

Credit Suisse: Άντλησε 4,3 δισ. δολάρια πλησιάζοντας στο τέλος μιας «επώδυνης» πορείας

gazzetta
gazzetta reader insider insider