H «μάχη» της μπύρας: Οι απώλειες της πανδημίας και τα θετικά μηνύματα για ανάκαμψη

Ρομίνα Νικηφόρου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
H «μάχη» της μπύρας: Οι απώλειες της πανδημίας και τα θετικά μηνύματα για ανάκαμψη
Τι δείχνουν τα στοιχεία συνολικά για τον κλάδο, ποιες ήταν απώλειες για τους δύο μεγάλους «παίκτες», Αθηναϊκή Ζυθοποιία και Ολυμπιακή Ζυθοποιία και οι προσδοκίες μετά το άνοιγμα του τουρισμού και της εστίασης.

Με την πανδημία να έχει αφήσει το αποτύπωμά της στην αγορά της μπύρας και την πτώση των πωλήσεων συνολικά για τον κλάδο να υπολογίζεται το 2020 στο 25%, η σταδιακή επιστροφή στην κανονικότητα και κυρίως το άνοιγμα της εστίασης και του τουρισμού, δημιουργούν προσδοκίες για ανάκαμψη και μάλιστα σε μία εποχή του χρόνου που παραδοσιακά η μπύρα «πρωταγωνιστεί».

Σύμφωνα με πηγές της αγοράς, ο κλάδος υπολογίζεται ότι το 2020 απώλεσε συνολικά κοντά στα 100 εκατ. ευρώ συγκριτικά με το προηγούμενο έτος. Οι απώλειες αυτές, αποδίδονται κυρίως στον μειωμένο αριθμό τουριστών, με την κατανάλωση που σχετίζεται με τον τουρισμό να καταγράφει πτώση 70%, αλλά και στην κλειστή εστίαση για αρκετούς μήνες. Στο κανάλι On Trade η πτώση άγγιξε το 35%. Από την άλλη πλευρά η κατανάλωση εντός σπιτιού προκάλεσε αύξηση των πωλήσεων στα σούπερ μάρκετ . Ωστόσο η αύξηση αυτή δεν κατάφερε να αναπληρώσει τις απώλειες από το κανάλι της επιτόπιας κατανάλωσης (δηλαδή μπαρ, εστιατόρια, καφέ) όπου εκτιμάται ότι καταναλώνεται τουλάχιστον το 62% του συνόλου των αλκοολούχων ποτών. Σύμφωνα με τα στοιχεία που παραχώρησε στο insider.gr η Ελένη Στάθη, Senior Client Delivery Analyst της NielsenΙQ η ανάπτυξη πωλήσεων στα σούπερ μάρκετ συνεχίστηκε και το 2021 καθώς μέχρι τις 25 Απριλίου καταγράφεται ανάπτυξη 13,7 σε αξία σε σχέση με το 2020.

Τι έκαναν οι μεγάλοι παίκτες της αγοράς

Για την Αθηναϊκή Ζυθοποιία, σύμφωνα με όσα είχε επισημάνει στο insider.gr ο Αλέξανδρος Δανιηλίδης, διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, αποτέλεσε «θετική συγκυρία το γεγονός πως το «άνοιγμα» της αγοράς συμπίπτει χρονικά με την περίοδο που παραδοσιακά αποτελεί μια από τις καλύτερες για τη μπύρα και αναμένουμε να δούμε το επόμενο διάστημα πως θα κινηθεί και ο τουρισμός, για να έχουμε μια πιο ολοκληρωμένη εικόνα για την εξέλιξη της χρονιάς». Ο ίδιος, μιλώντας στο Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών, εκτίμησε πως ο στόχος από το άνοιγμα της αγοράς είναι να δημιουργηθεί μια νέα δυναμική. Παράλληλα εμφανίστηκε συγκρατημένα αισιόδοξος, τονίζοντας πως η επόμενη μέρα είναι μια άσκηση ευελιξίας καθώς οι προβλέψεις αλλάζουν καθημερινά ενώ χαρακτήρισε «κλειδί» για την πορεία της αγοράς, την ασφάλεια που θα νιώθουν οι καταναλωτές να επισκέπτονται τα μαγαζιά.

Σημειώνεται πως, σύμφωνα με πηγές της εταιρείας. οι απώλειες το 2020 έφτασαν περίπου στο 20%. Αντίθετα οι εξαγωγές αυξήθηκαν κατά 5% ξεπερνώντας σε ποσοστό το 10% των ετήσιων πωλήσεων. Η Αθηναϊκή Ζυθοποίια, μέλος του Ομίλου HEINEKEN N.V, παράγει στην Ελλάδα τις μπύρες ΑΜΣΤΕΛ, Heineken, ΑΛΦΑ, Fischer, ΜΑΜΟΣ και Buckler ενώ εισάγει γνωστές μάρκες μπύρας μεταξύ των οποίων οι: Affligem, SOL, McFarland, Erdinger, Murphy’s, Duvel, Chimay.

Για τον δεύτερο μεγάλο παίκτη του κλάδου, την Ολυμπιακή Ζυθοποιία, ο όγκος των πωλήσεων του 2020 μειώθηκε κατά 26%, ποσοστό αντίστοιχο με τη συνολική πτώση της εγχώριας αγοράς. Σύμφωνα με πηγές της εταιρείας η πορεία των εξαγωγών κατά το 2020, κυμάνθηκε σε ικανοποιητικά επίπεδα, παρά τη δυσκολία των συνθηκών, αντιπροσωπεύοντας το 9,5% της παραγωγής της Ολυμπιακής Ζυθοποιίας με τα ελληνικά σήματα Mythos και FIX Hellas, αυξάνοντας το μερίδιο τους στον συνολικό όγκο πωλήσεων. Οι ίδιες πηγές σημειώνουν ότι εστιάζοντας στο κανάλι του Off Trade και συγκεκριμένα του σούπερ μάρκετ, η εταιρεία κατέγραψε αξιοσημείωτη ανάπτυξη μεριδίου. Ωστόσο, όπως αναφέρουν, σε καμία περίπτωση δεν αντισταθμίζει τις απώλειες του On Trade.

Εκφράζουν παράλληλα συγκρατημένη αισιοδοξία για το σταδιακό άνοιγμα του συνόλου της αγοράς, ωστόσο εκτιμούν είναι ότι η πλήρης ανάκαμψη τόσο της εστίασης όσο και της τουριστικής αγοράς θα απαιτήσει σχεδόν μια τριετία. H Ολυμπιακή Ζυθοποιία, μέλος του Ομίλου Carlsberg, παράγει τις FIX, Μythos, Kaiser, Henninger, ενώ εισάγει και διανέμει στη χώρα μας τη δανέζικη Carlsberg, τη γαλλική Kronenbourg 1664 Blanc, τις ιρλανδικές μπύρες Guinness και Kilkenny, τη βέλγικη Grimbergen, τη βαυαρικής προέλευσης weissbier Schneider Weisse.

Σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία στην Ελλάδα λειτουργούν πάνω από 50 ζυθοποιίες ενώ οι δύο μεγάλοι παίκτες όπως υπολογίζουν παράγοντες της αγοράς ελέγχουν ένα πολύ μεγάλο ποσοστό του συνόλου. Σημαντικά μερίδια από την υπόλοιπη «πίτα» στην αγορά μπύρας έχουν Ελληνική Ζυθοποιία Αταλάντης, με τις μπύρες ΕΖΑ, η Ζυθοποιία Μακεδονίας Θράκης με την μπύρα Βεργίνα ενώ όλο και περισσότερο έδαφος κερδίζουν τα τελευταία χρόνια μικρές ζυθοποιίες σε ολόκληρη την Ελλάδα. Αξίζει να σημειωθεί ότι σύμφωνα με στελέχη της αγοράς οι μικρές ζυθοποιίες επέδειξαν αντοχές παρά τις δύσκολες συνθήκες της πανδημίας. Αρκετές μάλιστα δεν είχαν πρόσβαση στα ράφια των σούπερ μάρκετ και περίμεναν εναγωνίως το άνοιγμα της εστίασης.

Αν και οι παράγοντες της αγοράς εκτιμούν ότι η επιστροφή στα προ πανδημίας επίπεδα δεν θα έρθει σε σύντομο χρονικό διάστημα, τα θετικά μηνύματα που ήρθαν από το άνοιγμα της εστίασης και οι ελπίδες ότι η τουριστική κίνηση θα είναι καλύτερη από την περσινή, δημιουργούν αισιοδοξία, έστω και συγκρατημένη.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider