Πρόταση εξαγοράς των ναυπηγείων Σύρου (Νεώριον) έχει καταθέσει η Postlane Partners, σύμφωνα με δήλωση του κ. Δημήτριου Τομαρά, εκπροσώπου της στην Ελλάδα.
Όπως αναφέρεται στη σχετική ανακοίνωση, η εταιρεία επιθυμεί να συμβάλει στην ταχεία επαναλειτουργία του ναυπηγείου, με ακριβώς την ίδια δραστηριότητα, στοχεύοντας στην ισχυροποίηση του παραγωγικού του δυναμικού.
Όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά η Postlane Partners δραστηριοποιείται στις ΗΠΑ και σε ολόκληρο τον κόσμο με επαρκή κεφάλαια, κάτοχος επικαιροποιημένων βεβαιώσεων κεφαλαιακής επάρκειας από την επενδυτική τράπεζα J. ARON, θυγατρική της GOLDMAN SACKS, έχει εκδηλώσει, από τις αρχές του 2016, ενδιαφέρον για την αγορά και επιπλέον αξιοποίηση του ναυπηγείου «ΝΕΩΡΙΟΝ ΣΥΡΟΥ».
«Η εταιρεία μας καθώς δραστηριοποιείται σε όλο τον κόσμο και διαθέτει τα επαρκή κεφάλαια, μπορεί να εγγυηθεί την εξαγορά του Ναυπηγείου ΝΕΩΡΙΟΝ ΣΥΡΟΥ με σκοπό την επαναλειτουργία και δυναμική ανάπτυξή του, με πλήρη προστασία των εργασιακών θέσεων αλλά και ανάπτυξη νέων θέσεων εργασίας, που θα αποτελέσουν σημαντικό βήμα για την οικονομική αλλά και παραγωγική ανάπτυξη όλου του νησιού. Επιθυμία της Εταιρείας είναι να συμβάλει ουσιαστικά και άμεσα με σοβαρές άμεσες επενδύσεις στην Ελλάδα στην προσπάθεια τόνωσης της Ελληνικής οικονομίας.
Στο ανωτέρω πλαίσιο, η Εταιρεία μας έχει προσφάτως υποβάλλει ολοκληρωμένη έγγραφη πρόταση με πλάνο επιχειρηματικής αξιοποίησης και οικονομική πρόταση για την εξαγορά του πλειοψηφικού πακέτου μετοχών στον μέχρι σήμερα ιδιοκτήτη καλύπτοντας πλήρως την εξόφληση των δεδουλευμένων και των οφειλών του Ναυπηγείου, εξασφαλίζοντας αφενός την επαναλειτουργία του Ναυπηγείου και διασφαλίζοντας πλήρως τους εργαζομένους.
Η ως άνω πρόταση έχει κοινοποιηθεί στα ενδιαφερόμενα μέρη, στο σωματείο εργαζομένων του ναυπηγείου (Αντώνης Χατζηαντώνης), στους τοπικούς φορείς (Γιώργος Μαραγκός Δήμαρχος Σύρου, Ιωάννης Μαχαιρίδης Περιφερειάρχης Νοτίου Αιγαίου), στα αρμόδια Υπουργεία (Άμυνας, Οικονομίας, Οικονομικών, Ναυτιλίας, Μεταφορών), καθώς και στον πρωθυπουργό της χώρας κύριο Αλέξη Τσίπρα. Ειδικότερα, έχει παρουσιαστεί στον Υπουργό Ναυτιλίας κ. Κουρουμπλή, στον Υφυπουργό Οικονομίας και Ανάπτυξης κ. Πιτσιόρλα και στον Υφυπουργό Μεταφορών κ. Μαυραγάνη.
Η εταιρεία έχει καταστήσει σαφές προς κάθε κατεύθυνση ότι επιθυμεί να συμβάλει στην ταχεία επαναλειτουργία του Ναυπηγείου με ακριβώς την ίδια δραστηριότητα, στοχεύοντας στην ισχυροποίηση του παραγωγικού του δυναμικού.
Στόχοι της εταιρείας είναι να εργαστούν όλοι οι εργαζόμενοι που απασχολούντο στο ναυπηγείο πριν το κλείσιμό του, να δημιουργηθούν νέες θέσεις εργασίας από την επέκταση των δραστηριοτήτων του και γενικότερα να ενισχυθεί σε σημαντικό βαθμό η οικονομική ανάπτυξη του νησιού.
Η πρόταση εξαγοράς που έχει υποβληθεί μπορεί να αποτελέσει άμεση και αποδοτική λύση για την αποκατάσταση του χρόνιου σοβαρού προβλήματος που έχει προκαλέσει τόσο οικονομικές όσο και κοινωνικές ζημίες στην τοπική και εθνική οικονομία, και προσβλέπει σε άμεση ανταπόκριση των αρμοδίων ώστε εντός του 2017 να δύναται να εκκινήσει η επαναλειτουργία του Νεωρίου».
Να σημειωθεί ότι οι εργαζόμενοι στο Νεώριον είναι απλήρωτοι μέχρι και 15 μήνες, ενώ πρόσφατα προχώρησαν σε συμβολική κατάληψη στα γραφεία της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου στην Ερμούπολη, ενώ σε ψήφισμά τους, απαιτούσαν από όλους τους εμπλεκόμενους άμεσες λύσεις για το οικονομικό και ιδιοκτησιακό καθεστώς.
Πώς οδηγήθηκε σε απαξίωση το Ναυπηγείο
Το πρώτο κύμα απαξίωσης του Νεώριον Σύρου ξεκίνησε το 1979 όταν οι αδερφοί Γουλανδρή, οι οποίοι είχαν αγοράσει την εταιρία από το 1968, συμβάλλοντας στην καλύτερη, ίσως, περίοδο του Νεωρίου, εγκαταλείπουν την επιχείρηση λόγω της οικονομικής κρίσης της εποχής. Το Νεώριο περνά στον έλεγχο των τραπεζών μέχρι και το 1992, όταν και η τότε κυβέρνηση Μητσοτάκη παύει τη λειτουργία του στα πλαίσια των ιδιωτικοποιήσεων.
Στη συνέχεια έκλεισε για περίπου τέσσερα χρόνια και το 1994 αγοράστηκε από τους σημερινούς ιδιοκτήτες του την Νεώριον Νέα Ανώνυμη Εταιρεία Ναυπηγείων Σύρου του ομίλου Ν. Ταβουλάρη ,οι οποίοι εκπόνησαν και έθεσαν σε εφαρμογή ένα ευρύ επενδυτικό πρόγραμμα ύψους 34,12 εκατ. ευρώ.
Το 1997 η εταιρεία προέβη στην αγορά και των ναυπηγείων της Ελευσίνας.
Τα πρώτα χρόνια (1994-1995), η νέα εταιρεία έδωσε προτεραιότητα στη συντήρηση των εγκαταστάσεων του ναυπηγείου και στη βελτίωση της εικόνας του λόγω της πολύχρονης εγκατάλειψης που είχε προηγηθεί.
Ωστόσο τα προβλήματα δεν άργησαν να φανούν.
Η συσώρρρευση οφειλών, η καθυστέρηση των δεδουλευμένων των εργαζομένων αλλά και οι καθυστερήσεις στις παραδόσεις πλοίων είχε ως αποτέλεσμα να επιδεινωθεί δραματικά η εικόνα του ναυπηγείου.