"Έχουμε ελληνικές εταιρίες οι οποίες μπορούν να κατασκευάζουν UAV. Έχουμε μηχανικούς οι οποίοι δουλεύουν στη βιομηχανία, μηχανικούς οι οποίοι δουλεύουν στα ερευνητικά κέντρα και σε ένα συνεργατικό πλαίσιο, όταν αυτό λειτουργήσει επί ίσοις όροις μπορούν να γίνουν θαύματα", σημείωσε ο Υάκινθος Κυριάκος, καθηγητής του Τμήματος Μηχανολόγων Μηχανικών στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και διευθυντής του Εργαστηρίου Μηχανικής Ρευστών και Στροβιλομηχανών του ΑΠΘ στο Κέντρο Διεπιστημονικής Έρευνας και Καινοτομίας.
Ο καθηγητής του ΑΠΘ, μιλώντας στο "Πρακτορείο 104,9 FM" και σχολιάζοντας το ενδεχόμενο να δημιουργηθεί ολόκληρη νέα βιομηχανία στη χώρα μας σε αυτό τον τομέα, επεσήμανε:
"Εδώ μιλάμε για ένα προϊόν το οποίο είναι 100% συμβατό με τις ανάγκες της Ελλάδας και μπορεί πραγματικά να ωφεληθούν από αυτό πάρα πολλές εταιρίες και βιομηχανίες" τόνισε και ανέφερε τις μοναδικές παραμέτρους που μπορεί να αποτελέσουν τον, σήμερα, άγνωστο Χ για να επωφεληθεί η ελληνική οικονομία της νέας αυτής βιομηχανίας και των σημαντικότατων ερευνητικών και τεχνολογικών δυνατοτήτων που έχουν αναπτυχθεί τα τελευταία μόλις χρόνια.
"Όταν ένας ιδιώτης επιχειρεί να κατασκευάσει κάτι τέτοιο ή να επενδύσει σε ένα Μη Επανδρωμένο Αερόχημα, σκέφτεται πάνω από όλα ποιο είναι το κλίμα, αν αξίζει να επενδύσει. Στις ΗΠΑ αξίζει 1.000% να επενδύσει κάποιος, στην Ελλάδα απλά δεν υπάρχουν αυτά τα σημάδια που θα μαρτυρούν μια πρόθεση, μια εκδήλωση ενδιαφέροντος που να δείχνει ότι ναι, είναι μια τεχνολογία την οποία θέλουμε να τη στηρίξουμε σαν Ελλάδα - και δεν αναφέρομαι σε κρατικά χρήματα οπωσδήποτε", σημείωσε ο κ. Υάκινθος.
Οι εταιρείες που εκμεταλλεύονται την έρευνα του Εργαστηρίου και η δημιουργία μοντέλων με εμπορική χρήση
"Μια εταιρεία για παράδειγμα που κάνει ηλεκτρονικά, μια άλλη που ασχολείται με σύγχρονα υλικά, ελαφριές κατασκευές, μια εταιρεία που έχει να κάνει με μεταλλικά υλικά. Αυτά υπάρχουν. Μπορεί να μην φτιάχνουμε ακόμη κινητήρες αλλά οι ίδιες οι εταιρείες που θα επενδύσουν σε αυτόν τον χώρο και θα βγάλουν κέρδη μπορεί στη συνέχεια να επενδύσουν και σε Έρευνα και Ανάπτυξη, ακόμη και μέσα από το Πανεπιστήμιο μπορεί να υπάρξει συνεργασία σε αυτό", σημειώνει ο κ. Υάκινθος Κυριάκος.
Ο διευθυντής του Εργαστηρίου Μηχανικής Ρευστών και Στροβιλομηχανών του ΑΠΘ με έδρα Κέντρο Διεπιστημονικής Έρευνας και Καινοτομίας (ΚΕΔΕΚ) πρόσφατα συνεργάστηκε για την πιστοποίηση ενός ελληνικού Μη Επανδρωμένου Αεροχημάτος.
«Ο "Ουρανός" έγινε από μια εταιρεία, την Altus, που υπάρχει στην Κρήτη και μηχανικούς που πάλι δουλεύουν σε αυτό τον τομέα, εμείς ως Εργαστήριο και ελληνικό Πανεπιστήμιο είχαμε από την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας το πιστοποιητικό, θα έλεγε κάποιος, ώστε να πιστοποιούμε Μη Επανδρωμένα Αεροχήματα. Περάσαμε έτσι τον "Ουρανό" από τεστ, το δοκιμάσαμε, το πετάξαμε, είδαμε τα μηχανολογικά του κ.ο.κ και δώσαμε το ΟΚ, είναι τιμή μας που το κάναμε και αυτό" σημειώνει ο κ.Υάκινθος που στη συνέχεια σπεύδει να ξεχωρίσει αυτό που κάνει το συγκεκριμένο Εργαστήριο του ΑΠΘ και τα συστήματα που αναπτύσσει από αυτό που οι πολίτες έχουμε μάθει να αποκαλούμε με τον όρο drone.
Η διαφορά των κοινών drone με τα ελληνικά αεροχήματα που εξελίσσονται από τους Έλληνες
"Όλα τα drones που ακούμε και βλέπουμε να πετάνε και να εκτελούν αποστολές ή να μεταφέρουν cargo, φορτίο, είναι τα μικρά σχετικά πολυκόπτερα, αεροχήματα δηλαδή των οποίων ο σχεδιασμός δεν βασίζεται σε μια αεροδυναμική σχεδίαση, αλλά τα οποία έχουν τέσσερις ή οκτώ έλικες, που μπορούν να τους δώσουν την ώση για να πετάξουν. Αυτά που κάνουμε εμείς δεν έχουν καμία σχέση με αυτά τα drones που ξέρει ο κόσμος και μπορούν να αγοραστούν από ένα κατάστημα. Είναι στην ουσία σαν μικρά αεροπλάνα, σταθερής πτέρυγας όπως τα ονομάζουμε, που έχουν έναν κινητήρα και όλη τη διαμόρφωση ενός αεροσκάφους απλά λέγονται Μη Επανδρωμένα Αεροχήματα, UAVs όπως είναι γνωστά στην ορολογία των Αμερικανών" σημειώνει και προχωρά ένα βήμα παραπέρα για να εξηγήσει τη σημασία των μοντέλων που δημιουργεί η ερευνητική ομάδα της οποίας προΐσταται.
"Ποια είναι η διαφορά για να καταλάβει ο κόσμος; Η διαφορά είναι πως με ένα UAV όπως π.χ ένα νέο δοκιμαζόμενο Αερόχημα της εταιρίας Bell, ή της Amazon που κάνει delivery με τέτοια οχήματα, έχεις μικρή αυτονομία, μπορούν τουτέστιν να πετάξουν μέχρι περίπου μισή ώρα. Για παράδειγμα χρησιμοποιούν στη Γεωργία τέτοια μικρά drone τα οποία φέρουν λίπασμα, σκευάσματα που είναι εγκεκριμένα, πετάνε όμως για μισή ώρα και - παρότι υπάρχουν πειραματικά μοντέλα, πρωτότυπα που έχουν κάπως αυξημένη αυτονομία - δεν πετάνε για ώρες στον αέρα", εξηγεί ο καθηγητής του Τμήματος Μηχανολόγων Μηχανικών του ΑΠΘ.
Παράλληλα περιγράφει και τις αποστολές που μπορούν να αναλάβουν Made in Hellas Μη Επανδρωμένα Αεροχημάτα με πτέρυγες κάτι που είναι τα εναέρια συστήματα του Εργαστηρίου Μηχανικής Ρευστών και Στροβιλομηχανών του ΑΠΘ. "Ένα μικρό πολυκόπτερο κάθεται στην αέρα 20 λεπτά, αυτό που ετοιμάζουμε μπορεί να πετάξει δύο ώρες. Είναι έτσι κατανοητή η διαφορά", προσθέτει.
"Τα Αεροχήματα όπως αυτά που ετοιμάζουμε πετάνε και έχουν εφαρμογές πιο εκτεταμένες, σε πιο μεγάλο εύρος. Μπορούν έτσι να χρησιμοποιηθούν για επιτήρηση, για φύλαξη συνόρων, για να πετάνε πάνω από το Αιγαίο, να αναζητούν μετανάστες, τους ανθρώπους που βρίσκονται σε κάποιο κίνδυνο, να δίνουν εικόνα από ψηλά δε κάποια φυσική καταστροφή και φυσικά για την περίπτωση μιας φωτιάς.
Φανταστείτε πως για παράδειγμα μια κατάσταση στο Μάτι - όπου ο αέρας βεβαία ήταν τόσο ισχυρός που δεν θα πετούσε κανένα drone - δίχως όμως τον πάρα πολύ ισχυρό αέρα, κατάσταση στην οποία μπορούν να πετούν τα drone και να λαμβάνουν ακόμη και το σήμα από ένα κινητό τηλέφωνο, σημειώνει ο κ. Υάκινθος.
Σε ό,τι αφορά τη χρήση σε ρόλους μέσου Πολιτικής Προστασίας τις καινοτόμες δυνατές χρήσεις σημειώνει: "Σε μια τέτοια περίσταση θα δίνεται λοιπόν έτσι μια πληροφορία για το που υπάρχει συγκέντρωση πολλών κατοίκων στο έδαφος, πολίτες που δεν μπορούν να τους δούνε, να στείλουν στους συγκεκριμένους κάποιες πληροφορίες με το 112 π.χ, που να πάνε, τι να κάνουν κ.ο.κ. Εκεί ένα Αερόχημα όπως αυτά που σχεδιάζουμε θα μπορεί να πετάει επί δέκα ώρες συνεχόμενα και να έχει και μια από αέρος διαχείριση της κρίσιμης κατάστασης για να σωθούν οι άνθρωποι, να δούνε οι επιτελείς πως είναι η κατάσταση και όχι μόνο".