Mε την συμμετοχή και ελληνικών κατασκευαστικών Ομίλων αναμένεται να ξεκινήσει μέχρι τέλος του έτους η κατασκευή του Διαδριατικού αγωγού φυσικού αερίου (TAP).
Πρόκειται για ένα από τα σημαντικότερα έργα των τελευταίων ετών λόγω της γεωστρατηγικής του σημασίας, το οποίο θα αρχίζει από την Ελλάδα, θα διέρχεται από την Αλβανία και την Αδριατική θάλασσα και θα καταλήγει στην Ιταλία
Στο διαγωνισμό για την κατασκευή του TAP επί ελληνικού εδάφους, συμμετέχουν μεγάλοι κατασκευαστικοί Όμιλοι σε συνεργασία με ξένες εταιρίες. 

Αν και αρχικώς στην διαγωνιστική διαδικασία έλαβαν μέρος επτά κοινοπραξίες (κατέθεσαν προσφορές μέσα στο Σεπτέμβριο), εντούτοις φαίνεται ότι προκρίνονται δύο: Η J&P Αβαξ μαζί με την ιταλική Bonatti και ο Ελλάκτωρ με τη γαλλική Spiecapag, θυγατρική της Vinci.  

Οι εταιρίες οι οποίες έδωσαν το «παρών» στο διαγωνισμό αλλά δεν φαίνεται να περνούν στην επόμενη φάση είναι ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ με τους Γερμανούς της Max Streicher GmbH και τους Βέλγους της Denys και η Μέτκα του ομίλου Μυτιληναίου με τις ιταλικές Nuova Ghizzoni SpA και Sicilsaldo SpA.

Στόχος της διοίκησης της του ΤΑP είναι η ανάδειξη του σχήματος ή των σχημάτων που θα κατασκευάσουν τις εργολαβίες επί ελληνικού εδάφους έως τα τέλη του Νοεμβρίου, ώστε η σύμβαση να υπογραφεί μέσα στον Δεκέμβριο και τα έργα να ξεκινήσουν στις αρχές του 2016.
Υπενθυμίζεται ότι ο εκτιμώμενος προϋπολογισμός για τις τρεις εργολαβίες θα ξεπεράσει τα 750 εκατ. ευρώ. 

Η ακτινογραφία του αγωγού
 
Ο νέος αγωγός φυσικού αερίου θα έχει συνολικό μήκος 878 χλμ. (Ελλάδα 550 χλμ., Αλβανία 215 χλμ., Αδριατική Θάλασσα 105 χλμ., Ιταλία 8 χλμ.). Το μεγαλύτερο υψόμετρο από το οποίο θα περάσει είναι τα 1.800 μέτρα στα αλβανικά όρη, ενώ το βαθύτερο σημείο που θα υποδεχθεί το υποθαλάσσιο τμήμα θα είναι τα 820 μέτρα κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας.

Να σημειωθεί ότι η κατασκευή του χερσαίου τμήματος (σε Ελλάδα και Αλβανία) του TAP έχει χωριστεί σε επτά μεγάλες εργολαβίες: Οι πέντε (δύο για την Αλβανία και τρεις για την Ελλάδα) αφορούν την κατασκευή του αγωγού. Αλλες δύο μεγάλες εργολαβίες αφορούν στην κατασκευή των σταθμών συμπίεσης σε Ελλάδα (κοντά στους Κήπους Εβρου) και Αλβανία (κοντά στο Φιέρι), καθώς και έναν σταθμό ελέγχου ροής πάλι στην Αλβανία. 
Για τη μελλοντική αναβάθμιση της μεταφορικής ικανότητας του αγωγού στα 20 δισ. κυβικά μέτρα (από τα 10 δισ. κυβικά μέτρα ετησίως), θα χρειαστεί να κατασκευαστούν αργότερα δύο πρόσθετοι σταθμοί συμπίεσης, ένας στη Βίγλιστα της Αλβανίας και ένας στις Σέρρες. Με ξεχωριστή εργολαβία θα προχωρήσει το υποθαλάσσιο τμήμα των 105 χιλιομέτρων που θα συνδέει την Αλβανία με την Ιταλία.

Όπως έχει ήδη ανακοινώσει η εταιρεία διαχείρισης του αγωγού, οι εργασίες κατασκευής θα ξεκινήσουν το 2015 με την κατασκευή και αποκατάσταση οδών και γεφυρών στην Αλβανία προκειμένου να εξασφαλιστεί η πρόσβαση στα μελλοντικά εργοτάξια κατασκευής του αγωγού. 
Η εταιρεία διαχείρισης προβλέπει πως θα λειτουργούν ταυτόχρονα περίπου 15 εργοτάξια κατά μήκος της συνολικής διαδρομής του αγωγού, με 150 έως 200 εργαζόμενους έκαστο.