Σούπερ μάρκετ: Κερδίζει έδαφος αλλά γίνεται πιο ακριβή η ιδιωτική ετικέτα

Κώστας Κετσιετζής
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Σούπερ μάρκετ: Κερδίζει έδαφος αλλά γίνεται πιο ακριβή η ιδιωτική ετικέτα
Μια σταθερή θέση στο καλάθι του σούπερ μάρκετ έχει κερδίσει η «ιδιωτική ετικέτα» ως αποτέλεσμα του κύματος ακρίβειας και των συνεχών ανατιμήσεων στα βασικά είδη, το οποίο όπως φαίνεται και από τα πρόσφατα στοιχεία συνεχίζεται παρά την επιβράδυνση του πληθωρισμού.

Μια σταθερή θέση στο καλάθι του σούπερ μάρκετ έχει κερδίσει η «ιδιωτική ετικέτα» ως αποτέλεσμα του κύματος ακρίβειας και των συνεχών ανατιμήσεων στα βασικά είδη, το οποίο όπως φαίνεται και από τα πρόσφατα στοιχεία συνεχίζεται παρά την επιβράδυνση του πληθωρισμού. Οι καταναλωτές πλέον ψωνίζουν με κυρίαρχο κριτήριο την... τσέπη τους και αυτό έχει ως αποτέλεσμα περίπου το 1 στα 4 ευρώ που ξοδεύουν να πηγαίνει στο λεγόμενο «private label», το οποίο όμως γίνεται και αυτό μέρα με την ημέρα πιο ακριβό.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της NielsenIQ το πρώτο τετράμηνο του έτους το μερίδιο αγοράς της ιδιωτικής ετικέτας έφτασε το ιστορικό υψηλό του 25%. Ένα ακόμη σημαντικό στοιχείο που καταγράφει η συγκεκριμένη έρευνα, είναι η αλλαγή της εικόνας που έχει ο καταναλωτής για τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Πλέον το 75% των καταναλωτών, δηλαδή 3 στους 4, τα θεωρεί εξίσου ποιοτικά με τα επώνυμα προϊόντα. Και το ερώτημα είναι το κατά πόσο η στροφή αυτή θα διατηρηθεί και μετά από την εξομάλυνση των τιμών, ή αν απλά έχει συγκυριακό χαρακτήρα.

Βέβαια η στροφή στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας δεν είναι οριζόντια, καθώς παρατηρείται διαφορετική διείσδυση ανάλογα με την κατηγορία. Σύμφωνα με στοιχεία μέτρησης της κατανάλωσης στα ελληνικά σουπερμάρκετ υπάρχουν κατηγορίες όπως το χαρτί υγείας, όπου η ιδιωτική ετικέτα έχει πάνω από 70% μερίδιο αγοράς. Τα όσπρια είναι επίσης μια κατηγορία όπου η ιδιωτική ετικέτα έχει υψηλό μερίδιο της τάξης του 46,1%, όπως επίσης το ρύζι με 39,1%, το κατεψυγμένο συσκευασμένο κρέας με 35,9% και η κονσέρβα ντομάτα με 35,1%. Χαμηλότερα από 20% είναι τα μερίδια αγοράς σε προϊόντα όπως το κατεψυγμένο κοτόπουλο, το γάλα, το συσκευασμένο ψωμί και η μαγιονέζα.

Οι ανατιμήσεις και η «ψαλίδα» με τα επώνυμα

Πάντως, ούτε τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας έχουν μείνει εκτός των μεγάλων ανατιμήσεων, μάλιστα το πρώτο τετράμηνο του έτους η μεσοσταθμική αύξηση της τιμής των συγκεκριμένων προϊόντων άγγιξε το 16,4%, ποσοστό αύξησης υπερδιπλάσιο από αυτό των επώνυμων προϊόντων που μεσοσταθμικά κινήθηκε στο 6%.

Χαρακτηριστικό είναι πως ένα καλάθι με 60 προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας που πέρυσι κόστιζε 150 ευρώ, στα τέλη του περασμένου Απριλίου κόστιζε 174,6 ευρώ. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να κλείνει η «ψαλίδα» μεταξύ της ιδιωτικής ετικέτας με τα επώνυμα προϊόντα, καθώς ένα καλάθι μόνο με τα πρώτα είναι πλέον 48 ευρώ φθηνότερο σε σχέση με ένα καλάθι με τα ίδια προϊόντα αλλά επώνυμα. Πέρσι η διαφορά ήταν στα 60 ευρώ.

Βασικό κριτήριο η εξοικονόμηση χρημάτων

Το πόσο έντονη είναι η στροφή του αγοραστικού κοινού στην εξοικονόμηση χρημάτων αποτυπώνεται στην τελευταία έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), στην οποία μεταξύ άλλων πως το 54% μειώνει τις αγορές σε βασικά καταναλωτικά είδη, ενώ το 38% στρέφεται στην αγορά ιδιωτικής ετικέτας.

Ακόμη καταγράφεται διαχρονικά η προτεραιότητα που δίνουν οι καταναλωτές την τελευταία τετραετία σε σχέση με την επιλογή τροφίμων. Συνολικά τον τελευταίο χρόνο από τον Ιούλιο και μετά, η χρηματική δαπάνη αποτελεί το βασικό κριτήριο, αλλά ειδικά στις τελευταίες μετρήσεις η ένταση είναι εντυπωσιακή.

Ενώ τα προηγούμενα χρόνια το ποσοστό του αγοραστικού κοινού που αγόραζε βασικό κριτήριο τα χρήματα κινούταν περί το 30% και σε ίδια επίπεδα με τα ποιοτικά κριτήρια, σήμερα το ποσοστό αυτό ξεπερνάει το 60%. Το στοιχείο αυτό δείχνει πόσο έντονη είναι η ανησυχία του κοινού και την αλλαγή στην αγοραστική συμπεριφορά.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Σε χαμηλά δύο ετών οι τιμές των τροφίμων παγκοσμίως - Φυτικά έλαια και δημητριακά «οδηγούν» την κάμψη

Ιδρύθηκε η Ένωση Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας - Πρόεδρος o Αριστοτέλης Παντελιάδης

Η ελληνική μουσική βιομηχανία σε αριθμούς - Τι ακούν και τι πληρώνουν οι Έλληνες 

gazzetta
gazzetta reader insider insider