«Πράσινο φως» για προσφορές στη mega Παραχώρηση 1,5 δισ. ευρώ του ΒΟΑΚ

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Μοιράσου το
«Πράσινο φως» για προσφορές στη mega Παραχώρηση 1,5 δισ. ευρώ του ΒΟΑΚ
Το υπουργείο Υποδομών & Μεταφορών ενέκρινε το τεύχος Πρόσκλησης Υποβολής Δεσμευτικών Προσφορών, της B’ Φάσης του Διεθνούς Διαγωνισμού για τη σύμβαση παραχώρησης του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης. Το timing, οι διαδικασίες επίσπευσης, το έργο. Οι υποψήφιοι κατασκευαστές – επενδυτές και το ενδεχόμενο αλλαγών στα σχήματα.

Επισήμως στην επόμενη, τελική, φάση της υποβολής των δεσμευτικών προσφορών εισέρχεται ο διαγωνισμός για το «φιλέτο» του ΒΟΑΚ, το τμήμα Χανιά – Ηράκλειο (μήκους 157,5 χλμ. και προϋπολογισμού 1,3 ε 1,5 δισ. ευρώ) που θα υλοποιηθεί ως σύμβαση παραχώρησης, μία από τις τελευταίες που συνδυάζουν παραχώρηση και κατασκευαστικό αντικείμενο.

Ο ΒΟΑΚ είναι ένα από τα έργα που θα χρηματοδοτηθεί από το Ταμείο Ανάκαμψης με συνολικά 427 εκατ. ευρώ (η παραχώρηση με 200 εκατ. το δημόσιο έργο με το σύνολο της δαπάνης 137 εκατ. ευρώ και το ΣΔΙΤ με 90 εκατ.). Ως εκ τούτου υπάρχουν δεσμευτικά χρονοδιαγράμματα – ορόσημα. Υπενθυμίζεται, όπως έχει αναδείξει το insider.gr, ότι το υπουργείο έχει εκκινήσει διαδικασίες και για αναζήτηση συμβούλου που για να μπούνε ηλεκτρονικά διόδια στον οδικό άξονα, ενώ από τον Ιούλιο έχουν εγκριθεί και οι περιβαλλοντικές μελέτες.

«Πράσινο φως» από το υπουργείο Υποδομών & Μεταφορών

Προχτές, το αρμόδιο υπουργείο Υποδομών & Μεταφορών ενεργοποίησε και επισήμως τη διαδικασία καθώς ενέκρινε το Τεύχος Πρόσκλησης Υποβολής Δεσμευτικών Προσφορών, της B’ Φάσης του Διεθνούς Διαγωνισμού με τη διαδικασία του Ανταγωνιστικού Διαλόγου για την ανάθεση της Σύμβασης Παραχώρησης του έργου «Μελέτη, Κατασκευή, Χρηματοδότηση, Λειτουργία, Συντήρηση και Εκμετάλλευση του Βόρειου Οδικού άξονα Κρήτης (Β.Ο.Α.Κ.) στο τμήμα Χανιά-Ηράκλειο». Υπενθυμίζεται ότι όπως έχει αναδείξει το insider.gr, κατά το υπουργείο δεν αποκλείονταν η σχετική πρόσκληση να «πάει» στους ενδιαφερόμενους ομίλους ακόμα και εντός του 2022, ώστε να υπάρξει ανάδοχος μέσα στο 2023. Κατά συνέπεια, αναμένεται να «βγει» η ημερομηνία υποβολής των προφορών.

Οι υποψήφιοι «μνηστήρες και οι λόγοι επίσπευσης διαδικασιών

Ενδιαφέρον έχει και η αιτιολόγηση της… επίσπευσης των διαδικασιών από πλευράς του υπ. Υποδομών. Κατ’ αρχάς, υπενθυμίζεται ότι στη διαδικασία συμμετέχουν οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ, ΕΝΩΣΗ ΠΡΟΣΩΠΩΝ Vinci Highways S.A.S. - Vinci Concessions S.A.S., ΕΝΩΣΗ ΠΡΟΣΩΠΩΝ ACCIONA CONCESIONES – ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ και ΑΒΑΞ.

Ο διαγωνισμός έρχεται από το παρελθόν (2018 – 2019). Στην Πρόσκληση Υποβολής Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος, Α΄ Φάση Διαγωνισμού προβλέπεται η διεξαγωγή του Διαγωνισμού σε τρεις (3) φάσεις ήτοι Α΄ Φάση: Εκδήλωση Ενδιαφέροντος – Προεπιλογή, Β΄ Φάση: Διάλογος – Οριστικοποίηση Βασικού Σχεδιασμού και Γ΄ Φάση: Υποβολή Δεσμευτικών Προσφορών και ανάδειξη Αναδόχου. Όπως αναλυτικά αναφέρεται στην εν λόγω Πρόσκληση (άρθρο 4.3) κύριος στόχος της Β΄ Φάσης ήταν «οριστικοποίηση και έγκριση από την Αναθέτουσα Αρχή, κατά πλήρη διακριτική ευχέρεια, του Βασικού Σχεδιασμού του Έργου». Λόγω του μεγάλου χρονικού διαστήματος που μεσολάβησε μεταξύ της δημοσίευσης της Πρόσκλησης Υποβολής Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος Α΄ Φάση Διαγωνισμού (2018), της Προεπιλογής των Υποψηφίων (22-03-2019), το Δημόσιο, λαμβάνοντας υπόψη την αναγκαιότητα της ταχύτερης δυνατής έναρξης της εκτέλεσης του Έργου, αποφάσισε και προχώρησε δια των Υπηρεσιών του στην οριστικοποίηση του Βασικού Σχεδιασμού του Έργου και με βάση αυτήν στην απαιτούμενη περιβαλλοντική αδειοδότησή του. Κατόπιν τούτου κατέστη περιττή η προβλεφθείσα στην ανωτέρω Προκήρυξη «Β΄ Φάση: Διάλογος – Οριστικοποίηση Βασικού Σχεδιασμού».

Η δε αναγκαιότητα επίσπευσης της έναρξης της εκτέλεσης του έργου επιτάθηκε έτι περαιτέρω από το γεγονός ότι εντάχθηκε προς χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.

Θα υπάρξουν αλλαγές στα σχήματα;

Η περίπτωση του ΒΟΑΚ θεωρείται από την αγορά ως ιδιαίτερα ελκυστική καθώς συνδυάζει, μετά από μεγάλο χρονικό διάστημα, μεγάλο κατασκευαστικό αντικείμενο αλλά και πολυετή διαχείριση/λειτουργία/συντήρηση έναντι είσπραξης διοδίων για τους διεκδικητές ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΒΑΞ, VINCI, ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ. Μένει να δούμε βέβαια αν προκύψουν αλλαγές στις συνθέσεις των κοινοπραξιών, όπως έχει συμβεί και σε άλλους διαγωνισμούς (π.χ. τα οδικά ΣΔΙΤ) ή ακόμα και να υπάρξει στην πορεία συμμετοχή άλλων ομίλων, όπως για παράδειγμα η INTRAKAT, στη διαγωνιστική διαδικασία μέσω συμμετοχής σε κάποιο σχήμα. Όπως λέγεται δε χαρακτηριστικά στην αγορά, «πρόκειται για μια… παρθένα παραχώρηση, με μεγάλο κατασκευαστικό αντικείμενο, μακρύ χρονικό ορίζοντα και ακόμα μεγαλύτερο επενδυτικό ενδιαφέρον».

Τεχνικά Χαρακτηριστικά τμήματος Χανιά – Ηράκλειο (και η προαίρεση Κίσσαμος – Χανιά)

Το τμήμα του αυτοκινητόδρομου από τα Χανιά μέχρι τη Χερσόνησο (Ηράκλειο), είναι μήκους 157 χλμ. («Μελέτη, Κατασκευή, Χρηματοδότηση, Λειτουργία, Συντήρηση και Εκμετάλλευση του ΒΟΑΚ στο τμήμα Χανιά – Ηράκλειο»). Πρόκειται επί της ουσίας για το μεγαλύτερο κομμάτι του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτη, που θα προχωρήσει με το μοντέλο σύμβασης παραχώρησης, με το τμήμα επίσης Κίσσαμος – Χανιά να «κουμπώνει» ως προαίρεση στην εν λόγω σύμβαση. Σημειώνεται ότι αναμένονταν η υποβολή της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για το τμήμα της προαίρεσης της σύμβασης, Κίσσαμος – Χανιά, ενώ σε διαβούλευση βρίσκεται η ΜΠΕ για τις τρεις παρακάμψεις, Χανίων, Ηρακλείου και Ρεθύμνου. Το τμήμα Κίσσαμος-Χανιά (προαίρεση στη σύμβαση παραχώρησης με εκτιμώμενο κόστος 180 εκατ. ευρώ) προβλέπεται να έχει μήκος αυτοκινητόδρομου 37,5 χλμ. Η τυπική διατομή του αυτοκινητόδρομου έχει πλάτος οδοστρώματος 21,5 μέτρα με 2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση με ΛΕΑ και κεντρική νησίδα.

Στα βασικά χαρακτηριστικά του έργου, προβλέπεται, μεταξύ άλλων:

  • Μήκος αυτοκινητοδρόμου: 157,5 χλμ. και παράπλευρου/κάθετου δικτύου περίπου 150 χλμ.
  • 2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση με ΛΕΑ
  • 26 σήραγγες
  • 10,80 χλμ. νέες γέφυρες, 23 εκ των οποίων υπερβαίνουν τα 100 μέτρα μήκος
  • 20 νέοι ανισόπεδοι κόμβοι και αναβάθμιση των υπαρχόντων 18 ανισόπεδων κόμβων στις Παρακάμψεις Χανίων, Ρεθύμνου, Ηρακλείου.

Τα άλλα 2 τμήματα του ΒΟΑΚ

Για την ολοκλήρωση του ΒΟΑΚ έχουν σχεδιαστεί ακόμα δύο έργα, το ένα δημόσιο και το δεύτερο ΣΔΙΤ.

Το δημόσιο έργο αφορά το τμήμα του αυτοκινητόδρομου Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος, προϋπολογισμού 169 εκατ. ευρώ με χρηματοδότηση επίσης από το Ταμείο Ανάκαμψης (για το σύνολο της δαπάνης). Στο πλαίσιο του έργου αυτού θα βελτιωθεί και θα διαπλατυνθεί ο υφιστάμενος δρόμος από την πρώτη είσοδο της Νεάπολης μέχρι τον κόμβο Κριτζάς στον Άγιο Νικόλαο. Θα κατασκευαστεί από την Άκτωρ και η σχετική σύμβαση έχει υπογραφεί.

Το ΣΔΙΤ αφορά το τμήμα του ΒΟΑΚ Χερσόνησος – Νεάπολη, μήκους 22,44 χλμ και προϋπολογισμού 290 εκατ. ευρώ με χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης ύψους 90 εκατ. ευρώ. Ανάδοχος για το ΣΔΙΤ έχει ανακηρυχθεί η κοινοπραξία των Τέρνα (όμιλος ΓΕΚ Τέρνα) - Άκτωρ Παραχωρήσεις - Intrakat.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.