Εξελίξεις αναμένονται το 2019 στην εδώ και καιρό στάσιμη αγορά των ηλεκτρικών κι ηλεκτρονικών ειδών, με την τράπουλα των βασικών παικτών του εν λόγω λιανεμπορικού κλάδου του να αναμένεται να ανακατευτεί ή και να ξαναμοιραστεί...

Βασικότερη αιτία γι' αυτό το «ανακάτεμα» είναι πως ο κλάδος παίρνει και πάλι τα πάνω του γυρίζοντας επιτέλους σε θετικό πρόσημο ενώ της ανόδου ηγείται ο κλάδος των λευκών συσκευών, κατηγορία που έχει και μεγαλύτερα περιθώρια κέρδους. Ο τομέας των οικιακών ηλεκτρικών συσκευών (τα αποκαλούμενα και «λευκά») δείχνει να είναι αυτός στον οποίο επικεντρώνονται όλο και περισσότεροι «παίκτες» της αγοράς των ψηφιακών τεχνολογιών, προερχόμενοι τόσο από τον κόσμο της λιανικής όσο και από εκείνο της χονδρικής. Ο λόγος δεν είναι άλλος από το ότι ο συγκεκριμένος τομέας είναι ο μοναδικός που παρουσιάζει τα τελευταία χρόνια θετικό πρόσημο στην ευρύτερη αγορά των καταναλωτικών προϊόντων τεχνολογίας (ηλεκτρονικά και ηλεκτρικά είδη) ενώ ενισχύεται περαιτέρω κι από την τουριστική ανάπτυξη της χώρας. Στελέχη του κλάδου άλλωστε ομολογούν ότι τα τελευταία χρόνια τους τζίρους των καταστημάτων έσωσαν τα νέα καταλύματα που δημιουργούνται αλλά και το πλήθος κατοικιών που ανακαινίζονται ώστε να μετατραπούν σε ενοικιαζόμενα της Airbnb.

Αλλάζει πρόσημο η αγορά 

Να σημειωθεί ότι κατά την περίοδο 2009-2017 η αγορά σημαδεύτηκε από σημαντική υποχώρηση της τάξης του -6,5% – με την κάμψη να είναι εντονότερη τα πρώτα χρόνια της κρίσης (2009-2013) και να μετριάζεται την τελευταία πενταετία (2013-2017). 

Τα πρώτα αισιόδοξα σημάδια ήρθαν το 2017 και το 2018 οι προσδοκίες αυξήθηκαν αφού οι πωλήσεις ηλεκτρονικών και ηλεκτρικών συσκευών παρουσίασαν σημαντική αύξηση, της τάξης του 7,3%, φτάνοντας τα 497 εκατ. ευρώ έναντι 460 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο τρίμηνο του προηγούμενου έτους, σύμφωνα με την Gfk. Εξ αυτών οι πωλήσεις των μεγάλων οικιακών συσκευών διαμορφώθηκαν στα 107 εκατ. ευρώ  - αύξηση 4% σε σύγκριση με το πρώτο τρίμηνο του 2017, οι πωλήσεις των προϊόντων πληροφορικής, στις οποίες περιλαμβάνονται και τα προϊόντα υπερυψηλής ανάλυσης 4Κ, έφτασαν τα 109 εκατ. ευρώ ενώ τα 74 εκατ., αύξηση δηλαδή 3,1% καταγράφηκε και στις πωλήσεις της κατηγορίας «ηλεκτρονικά καταναλωτικά είδη» χάρη στην αύξηση των πωλήσεων των τηλεοράσεων. 

Η θετική εικόνα εικάζεται ότι θα συνεχιστεί μέσα στην επόμενη πενταετία με την μερίδα του λέοντος να παίρνουν οι λευκές συσκευές(κουζίνες, ψυγεία, πλυντήρια κ.λπ.) ενώ πολύ καλά να κινούνται και οι μαύρες συσκευές ήχου και εικόνας. Σύμφωνα με την εταιρεία συμβούλων Στοχασις, μέχρι και το 2021 η αγορά θα κινηθεί με μέσο ετήσιο ρυθμό μεταβολής (ΜΕΡΜ) 4% σε ό,τι αφορά τον όγκο πωλήσεων (τεμάχια).

Το φλερτ του Public με την Media Markt

Ήδη από το φθινόπωρο του προηγούμενου έτους πληροφορίες έκαναν λόγο για συζητήσεις μεταξύ Public και Media Markt. Οι συζητήσεις διαψεύστηκαν από τις εταιρείες και η μητρική της Media Markt ανέφερε ότι η αποχώρηση από την ελληνική αγορά δεν είναι ενδεχόμενο που εξετάζει ο όμιλος διαψεύδοντας όσους είχαν συνδέσει τις μελλοντικές κινήσεις της αλυσίδας στην Ελλάδα με την πρόσφατη αποχώρησή της από την αγορά της Ρωσίας. 

Αυτή τη στιγμή βέβαια, καλά πληροφορημένες πηγές αναφέρουν ότι οι δύο εταιρείες έχουν κάτσει για πρώτη φορά σοβαρά στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων εξετάζοντας όλα τα πιθανά σενάρια συνεργασίας με επικρατέστερο αυτό της δημιουργίας μιας εταιρείας με δύο business units δηλαδή με την διατήρηση και των δύο αναγνωρίσιμων για την ελληνική αγορά brands. Παρότι σε συζητήσεις βέβαια, κανείς δεν μπορεί να γνωρίζει την εξέλιξη αυτών αλλά και τι θα μπορούσε αυτό να πυροδοτήσει από πλευράς των Γερμανών. 

Στα «λευκά» θα ντυθεί και το Πλαίσιο

Ο ανταγωνισμός όμως δεν θα περιοριστεί εκεί. Με αργά αλλά σταθερά βήματα προχωρά και η είσοδος του Πλαισίου στον κλάδο των λευκών συσκευών. Η σχετική φημολογία είχε ξεκινήσει ήδη από τις αρχές του 2018 - λίγο αφότου τοποθετήθηκε στη θέση του εμπορικού διευθυντή της Πλαίσιο Computers ο κ. Κώστας Στρατής, άλλοτε στέλεχος του Κωτσόβολου με μεγάλη εμπειρία στη λιανική πώληση λευκών συσκευών.

Πλέον πηγές της αγοράς σημειώνουν ότι το 2019 θα αποτελέσει χρονιά-κλειδί για το άνοιγμα σε νέα είδη της εταιρείας που μετρά πάνω από 40 χρόνια επιτυχημένης πορείας. Το σίγουρο είναι ότι μια τέτοια κίνηση από πλευράς του Πλαισίου απαιτεί σίγουρα χρόνο αφού η υλοποίηση του εγχειρήματος προυποθέτει αλλαγές στις αποθήκες, στα κανάλια διανομής της Πλαίσιο Computers ακόμα και στα καταστήματα που κατά κύριο λόγο είναι μικρά για να φιλοξενήσουν τις ογκώδεις λευκές συσκευές.

Για το λόγο αυτό πολλοί υποστηρίζουν ότι η επέκταση θα γίνει σταδιακά και σε πρώτη φάση δεν θα εμπλέκει όλα τα σημεία πώλησης, χωρίς να αποκλείουν το ενδεχόμενο να υπάρξουν και αλλαγές στο δίκτυο των καταστημάτων της Πλαίσιο Computers. Επίσης, δεν αποκλείεται να δούμε και οικιακές λευκές συσκευές -κυρίως μικροσυσκευές- που θα φέρουν κάποιο από τα brands που χρησιμοποιεί η γνωστή αλυσίδα, όπως είναι το Turbo-X. Για όλα τα παραπάνω βέβαια η διοίκηση της εταιρείας τηρεί σιγή ιχθύος. 

Οι πρώτες ενδείξεις και πληροφορίες μαρτυρούν ότι το 2019 θα είναι μια χρονιά εξελίξεων για τον κλάδο. Αν μάλιστα υλοποιηθούν τα παραπάνω θα έχει ενδιαφέρον και η απάντηση των υπολοίπων παικτών του κλάδου, και των μεγάλων όπως ο Κωτσόβολος αλλά και των μικρότερων.