Όποιος θέλει να δει μία λαμπερή παράσταση από την Aston Martin, θα πρέπει να πάει καλύτερα στον κινηματογράφο και να παρακολουθήσει κάποια ταινία του Τζέιμς Μποντ. Η βρετανική μάρκα πολυτελείας έχει ταυτιστεί με τον θρυλικό Πράκτορα 007 και έχει συμπρωταγωνιστήσει μαζί του σε μία σειρά ταινιών. Αξέχαστη έχει μείνει για παράδειγμα η Aston Martin DB5 με τον Σον Κόνερι στο τιμόνι της να κυνηγά τον ‘’Χρυσοδάκτυλο’’, αλλά και πιο πρόσφατα στην ταινία Skyfall με τον Ντάνιελ Κρεγκ. Όμως και στην επόμενη –και 25η- ταινία του Τζέιμς Μποντ θα υπάρχει πιθανότατα τουλάχιστον ένα μοντέλο της Aston Martin.

Στη μεγάλη οθόνη τα πράγματα πηγαίνουν λοιπόν λαμπρά για τη φημισμένη μάρκα αυτοκινήτων, ωστόσο στην πραγματική ζωή η εικόνα της είναι εντελώς διαφορετική και «πονάει» τους μετόχους της. Την Τετάρτη ανακοίνωσε η Aston Martin τα οικονομικά αποτελέσματα των προηγούμενων μηνών, που ήταν εξαιρετικά αρνητικά, καθώς το πρώτο εξάμηνο του 2019 κατέγραψε 69 εκατ. ευρώ ζημιές και μείωση του κύκλου εργασιών της κατά 4%.

Το αποτέλεσμα ήταν δραματικό για τη μετοχή της Aston Martin στο χρηματιστήριο του Λονδίνου, όπου σημείωσε μόνον την Τετάρτη πτώση πάνω από 20% πέφτοντας στις 450,60 πένες. Το κακό είχε ξεκινήσει ωστόσο ήδη την προηγούμενη εβδομάδα, οπότε είχε προκαλέσει η προειδοποίηση για εμφάνιση ζημιών άλλη μία μείωση της αξίας της μετοχής κατά περίπου 40%. Από τον περασμένο Οκτώβριο, οπότε εισήχθη η μετοχή της Aston Martin στο χρηματιστήριο με τιμή εισαγωγής 1.900 πένες, έχει καταγράψει μία συνολική συρρίκνωση της τάξης του 76%. Πιθανότατα μάλιστα να αποτελεί και τη χειρότερη μετοχή στον χώρο του αυτοκινήτου παγκοσμίως, όσον αφορά μία τέτοια καταστροφική πορεία σε ένα τόσο σύντομο διάστημα.

Και άλλες εταιρείες του κλάδου έχουν προβλήματα, που αποτυπώνονται στο χρηματιστηριακό διάγραμμα των μετοχών τους, ωστόσο οι επιπτώσεις δεν είναι τόσο δραματικές. Για παράδειγμα και οι μετοχές της Daimler και της BMW έχουν καταγράψει από τον Οκτώβριο πτώση της αξίας τους, η οποία όμως περιορίζεται γύρω από τα επίπεδα του -20%, ενώ η VW έχει παραμείνει σταθερή. Ακόμη και η πολύπαθη Tesla, που πέρασε δύσκολες ώρες τον τελευταίο χρόνο, κατέγραψε για το ίδιο διάστημα μείωση περίπου 20% για την αξία της μετοχής της.

Η αιτία των πρόσφατων ζημιών της Aston Martin είναι η μειωμένη ζήτηση για τα πολυτελή μοντέλα της, οπότε αναγκάζεται να τα πουλάει σε χαμηλές τιμές, προκειμένου να μην μένουν…στο ράφι, ενώ από την άλλη πλευρά αυξάνουν συνεχώς και τα κόστη λειτουργίας της. Ετσι η αύξηση πωλήσεων 6% κατά το πρώτο εξάμηνο του 2019 οφείλεται σε μία τεχνητή προωθητική πολιτική χαμηλών τιμών, που απέφερε τελικά ζημιές αντί για κέρδη στην εταιρεία.

Επίσης, ο βρετανός αυτοκινητοκατασκευαστής χρειάζεται εδώ και αρκετό καιρό χρήματα για την εξέλιξη του νέου του SUV DBX, οπότε η εισαγωγή στο χρηματιστήριο ήταν λίγο έως πολύ μία λύση ανάγκης. Να σημειώσουμε εξάλλου, ότι το επερχόμενο Brexit δυσχεραίνει γενικότερα τη ζωή των εταιρειών αυτοκινήτου της Αγγλίας και ειδικότερα της Aston Martin.

Φαίνεται πάντως, ότι τα μαύρα σύννεφα δεν θα εξαφανιστούν σύντομα από τον ουρανό της Aston Martin. Ο οικονομικός διευθυντής της εταιρείας, Μαρκ Γουίλσον, δήλωσε την Τετάρτη στο πρακτορείο Bloomberg, ότι η Aston Martin θα χρειαστεί πιθανότατα νέα κεφάλαια, τα οποία εκτιμούν οι ειδικοί της Merrill Lynch ότι θα φτάσουν έως και το μισό δισεκατομμύριο λίρες στερλίνες. Μάλιστα οι τραπεζίτες θεωρούν πλέον πιθανό το σενάριο της εξαγοράς της Aston Martin, προκειμένου να ξεπεράσει τις μεγάλες δυσκολίες της.