Στα μισά της διαδρομής της, δρέποντας ήδη τους πρώτους καρπούς του φιλόδοξου στρατηγικού πλάνου μετασχηματισμού της με ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2028, βρίσκεται η ΑΒ Βασιλόπουλος, επιχειρώντας ένα ισχυρό comeback στην αγορά του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων.
«Το πλάνο που ξεκινήσαμε το 2023 με στόχο την πλήρη αναδιοργάνωση της αλυσίδας αποδίδει. Λειτουργεί και είμαστε αισιόδοξοι», δηλώνει στο insider.gr ο brand president της ΑΒ Βασιλόπουλος, Νίκος Λαβίδας.
Στόχος τα 900 καταστήματα, τα 700 franchise
Κεντρικός πυλώνας του πλάνου μετασχηματισμού της αλυσίδας είναι η στοχευμένη επέκταση του δικτύου καταστημάτων της, είτε με νέα ανοίγματα, είτε με μετατροπή αρκετών εταιρικών σε καταστήματα που λειτουργούν μέσα από το μοντέλο franchising.
Όπως αποκαλύπτει ο κ. Λαβίδας, ήδη περί τα 100 καταστήματα έχουν μετατραπεί σε franchise, ενώ εκτιμάται ότι έως το τέλος του 2025, η αλυσίδα θα αριθμεί συνολικά 650 καταστήματα, εκ των οποίων τα 410 θα λειτουργούν με τη μέθοδο της δικαιόχρησης και τα υπόλοιπα 240 θα είναι εταιρικά.
Στόχος είναι, δε, στο τέλος του 2028, η ΑΒ Βασιλόπουλος να διατηρεί μια δύναμη πυρός 900 καταστημάτων, εκ των οποίων τα 700 να είναι franchise, αποκτώντας πλέον παρουσία και σε περιοχές στις οποίες δεν διαθέτει μέχρι σήμερα.
Ήδη, τα καταστήματα που λειτουργούν με τη μέθοδο του franchise εκτιμάται ότι συνεισφέρουν περί το 20% επί του συνολικού κύκλου εργασιών της αλυσίδας, από 15% που ήταν πέρυσι, ένδειξη ότι η στροφή στην ευκολία που προσφέρουν, γίνεται ευρέως αποδεκτή από το καταναλωτικό κοινό. «Από πλευράς πωλήσεων πάνε καλύτερα από τα εταιρικά τα καταστήματα franchise», σημειώνει ο κ. Λαβίδας, αναγνωρίζοντας πως πάντοτε υπάρχει χώρος για νέους επιχειρηματίες.
Υπενθυμίζεται εδώ ότι ήδη έχει σημειωθεί και το κλείσιμο 11 ζημιογόνων καταστημάτων, ενώ απομένουν 2-3 ακόμη περιπτώσεις που θα ακολουθήσουν τον ίδιο δρόμο, είτε λόγω των υψηλών ενοικίων, είτε λόγω της τοποθεσίας που μπορεί να μην βοηθάει στην ανάπτυξη ενός καταστήματος.
Πέραν της αναδιοργάνωσης του δικτύου, ο δεύτερος πυλώνας μετασχηματισμού της αλυσίδας αφορά και στην εμπορική της μεταρρύθμιση, η οποία πηγαίνει εξίσου καλά. «Οι ενέργειες που κάνουμε, με κυρίαρχο το πρόγραμμα πιστότητας, λειτουργούν», παραδέχεται επίσης ο κ. Λαβίδας.
«Βλέπει» επαναφορά του κύκλου εργασιών στα 2 δισ. ευρώ
Στο τέλος του 2025 η ΑΒ Βασιλόπουλος εκτιμάται ότι θα κλείσει με κύκλο εργασιών ύψους 2 δισ. ευρώ κι ενώ στις προηγούμενες χρήσεις είχε κινηθεί ελαφρώς χαμηλότερα. Υπενθυμίζεται εδώ ότι το 2023 η αλυσίδα εμφάνισε πωλήσεις 1,97 δισ. ευρώ, ενώ σε αντίστοιχα επίπεδα κινήθηκε και το 2024.
Ταυτόχρονα, το 2025 αναμένεται να αποδειχθεί έτος ορόσημο και για την επιστροφή της εταιρείας στην κερδοφορία, καθώς οι προηγούμενες χρήσεις ήταν ζημιογόνες. Ωστόσο τα περιθώρια κέρδους της αλυσίδας δεν θα είναι υψηλά, όπως και για το σύνολο του κλάδου του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων που καλείται να λειτουργήσει σε ένα εκρηκτικό «κοκτέιλ» υψηλού κόστους, λόγω της ενέργειας, των ενοικίων και του εργατικού κόστους.
«Ψάχνει» εξαγορές
Την ώρα που σύσσωμη η εγχώρια αγορά των σούπερ μάρκετ βρίσκεται σε τροχιά πλήρους μετασχηματισμού, με τη συγκέντρωση του κλάδου ολοένα και να εντείνεται, η ΑΒ Βασιλόπουλος «σκανάρει» κάθε δυνατή ευκαιρία.
Όπως εξηγεί ο κ. Λαβίδας, στο ραντάρ της αλυσίδας βρίσκονται οι μεμονωμένες εξαγορές, ήτοι δηλαδή μεμονωμένα καταστήματα, ή μικρές τοπικές αλυσίδες κυρίως στη Βόρεια Ελλάδα, την Κρήτη και τα υπόλοιπα νησιά. «Όπου υπάρχει ευκαιρία, την αξιολογούμε. Υπάρχει κινητικότητα γιατί λόγω των υψηλών εξόδων, οι μικροί πιέζονται και οι εξισώσεις δεν βγαίνουν», σημειώνει, αποκαλύπτοντας μάλιστα πως δεν είναι μόνο η ΑΒ Βασιλόπουλος που κάνει κρούση για μια πιθανή εξαγορά, αλλά ακόμη και οι μικροί έρχονται και χτυπάνε την πόρτα της αλυσίδας. Τα δε νέα αποκτήματα περνούν αμέσως στο δίκτυο franchise της αλυσίδας.
Υπενθυμίζεται εδώ ότι η ΑΒ Βασιλόπουλος προχώρησε πρόσφατα στην απόκτηση της αλυσίδας Τερζής στην Πελοπόννησο, καθώς και στην εξαγορά ενός μεμονωμένου καταστήματος στη Μήλο, σε ένα νησί όπου η αλυσίδα δεν διαθέτει μέχρι παρουσία.