Τις μη αεροπορικές δραστηριότητες, ήτοι κατά βάση τις εμπορικές, στον Νέο Διεθνή Αερολιμένα Κρήτης (Καστέλι) που προωθούν, μέσω σύμβασης παραχώρησης, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ σε συνεργασία με τον ινδικό όμιλο GMR, θα έχει υπό την «ομπρέλα» του ο νέος φορέας «GMR TERNA Commercial Ανώνυμη Εταιρεία», η σύσταση του οποίου μόλις χτες δημοσιοποιήθηκε στο ΓΕΜΗ.
Ποια είναι η νέα εταιρεία – Ο σκοπός δραστηριότητας
Όπως αναφέρεται, ο μοναδικός και αποκλειστικός σκοπός της δραστηριότητας της Εταιρείας είναι να αναλαμβάνει και να υλοποιεί και να έχει το δικαίωμα να αναπτύσσει, να διαχειρίζεται και να ασκεί τις Μη Αεροπορικές Δραστηριότητες (όπως αυτές ορίζονται στην από 21.02.2019 Σύμβαση Παραχώρησης του έργου για την «Μελέτη - Κατασκευή - Χρηματοδότηση - Λειτουργία - Συντήρηση και Εκμετάλλευση του Νέου Διεθνούς Αερολιμένα Ηρακλείου Κρήτης, Μελέτη - Κατασκευή και Χρηματοδότηση των Οδικών του Συνδέσεων») του Νέου Διεθνούς Αερολιμένα Ηρακλείου Κρήτης και περιλαμβάνει, ενδεικτικά και όχι περιοριστικά, τα ακόλουθα:
• Δραστηριότητες αφορολόγητων ειδών, • Εμπορικά/Λιανικά καταστήματα, • Τρόφιμα και ποτά, • Σαλόνια αναμονής VIP, • Συνάλλαγμα, • Διαφημίσεις & προωθητικές ενέργειες, • Περιτύλιξη αποσκευών, • Ενοικίαση αυτοκινήτων, • Στάθμευση οχημάτων, • Διαχείριση χερσαίων μεταφορών, • Απολεσθέντες, πλεονάζουσες αποσκευές, • Υπηρεσίες σπα και ομορφιάς, • Ανάπτυξη ακινήτων και χρήση Περιοχής Εμπορικής Ζώνης (όπως αναφέρεται στο Παράρτημα 12 της Σύμβασης Παραχώρησης), • Υπηρεσίες ψυχαγωγίας, • Δίκτυο Ίντερνετ και τηλεπικοινωνίες, • Επιχειρηματικά κέντρα, • Ψηφιακό ηλεκτρονικό εμπόριο / κινητό εμπόριο για προϊόντα και υπηρεσίες που πωλούνται στο Αεροδρόμιο, • Οποιεσδήποτε άλλες εμπορικές δραστηριότητες.
Η δραστηριότητα της εταιρείας δεν θα περιλαμβάνει τις ακόλουθες ρητά Μη Αεροπορικές Δραστηριότητες (όπως ορίζονται στη Σύμβαση Παραχώρησης): • Γραφεία αεροπορικών εταιρειών, • Τραπεζικές συναλλαγές μέσω ΑΤΜ, • Γραφεία ταξιδιωτικών πρακτόρων και τουριστικών πρακτόρων, • Ανεφοδιασμός αεροσκαφών με καύσιμα.
Η εταιρεία αναλαμβάνει επίσης τα ακόλουθα:
A) Κατά τη διάρκεια της Περιόδου Μελέτης - Κατασκευής (όπως ορίζεται στη Σύμβαση Παραχώρησης): α) Να συνεργασθεί με την «Διεθνής Αερολιμένας Ηρακλείου Κρήτης Ανώνυμη Εταιρεία Παραχώρησης» για τη διασφάλιση της επιτυχούς έναρξης λειτουργίας του Αεροδρομίου, β) Να επικοινωνεί με την Εταιρεία Έργου σε τακτική βάση κατά τη διάρκεια της Περιόδου Μελέτης και Κατασκευής για την οριστικοποίηση των θέσεων των Μη Αεροπορικών Δραστηριοτήτων, γ) Να σχεδιάσει τη διάταξη της εμπορικής περιοχής, δ) Να παρέχει πληροφορίες στην Εταιρεία Έργου για τον προγραμματισμό αστικών, ηλεκτρικών, μηχανολογικών και υδραυλικών απαιτήσεων για εμπορική ανάπτυξη.
B) Κατά τη διάρκεια της Περιόδου Λειτουργίας (όπως ορίζεται στη Σύμβαση Παραχώρησης): α) Να οριστικοποιήσει τον συνδυασμό κατηγοριών με σκοπό τη βελτιστοποίηση της εμπορικής αξίας, β) Να προβεί σε εξωτερική ανάθεση και διαχείριση των μη αεροπορικών παραχωρήσεων και ανάληψη της διαδικασίας για την κατανομή των σημείων πώλησης, γ) Να παρακολουθεί τις εμπορικές παραχωρήσεις, δ) Την τακτική συντήρηση των Διατιθέμενων Χώρων.
Το αρχικό μετοχικό κεφάλαιο ορίστηκε σε 1 εκατ. ευρώ (600 χιλ. ευρώ από την GMR Airports Greece και τα υπόλοιπα από τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Καστέλι) και η διάρκεια ισχύος της εταιρείας έως τις 04/06/2025. Η έδρα της βρίσκεται στον Δήμο Αθηναίων. Οι Αρχικοί Μέτοχοι μπορούν να μεταβιβάσουν το σύνολο ή μέρος των μετοχών τους στην Εταιρεία (με δικαίωμα πρώτης προσφοράς του άλλου εταίρου). Το Δ.Σ. είναι 6μελές, με πρόεδρο τον κ. OHRI AMRESH, αντιπρόεδρος τον Π. Σουρέτη και μέλη τους Εμ. Μουστάκα, Π. Περβανά, Αλ. Λουπαση και Diwan Prakash Kuma.
Το project της Κρήτης
Όπως πρόσφατα είχαμε αναφέρει ο νέος διεθνής αερολιμένας Ηρακλείου Κρήτης θα είναι ένας από τους πιο σύγχρονους της Μεσογείου. Αναπτύσσεται από την εταιρεία Διεθνής Αερολιμένας Ηρακλείου Κρήτης, με μετόχους το ελληνικό Δημόσιο (45,9%), τον όμιλο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ (32,46%) και τον ινδικό Όμιλο GMR (21,64%), ενώ κατασκευάζεται από την ΤΕΡΝΑ Α.Ε., τον κατασκευαστικό βραχίονα του Ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Αναφορικά με την πρόοδο της κατασκευής, τείνουν προς την ολοκλήρωσή τους οι βαριές κατασκευαστικές εργασίες του αεροδρομίου που θα εκτείνεται σε 6.030 στρέμματα, με την πρόοδο υλοποίησης να διαμορφώνεται σε περίπου 50%. Παρά το γεγονός ότι οι κατασκευαστικές εργασίες υλοποιούνται από την ΤΕΡΝΑ με ταχύτατο ρυθμό, ο ακριβής χρόνος έναρξης λειτουργίας του αερολιμένα θα εξαρτηθεί από τον χρόνο παράδοσης και τοποθέτησης των αεροναυτιλιακών συστημάτων από την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ), καθώς και από την εκπαίδευση του προσωπικού από την ΥΠΑ. Ετσι, ενώ αρχικά υπήρχε η πρόβλεψη ότι η λειτουργία θα εκκινήσει αρχές του 2027, εκτιμάται ότι θα έχουμε μετάθεση στο χρονοδιάγραμμα, για το 2028, χωρίς ευθύνη του επενδυτή.
Προ ολίγων εβδομάδων το ΥΠΕΝ αποφάσισε την έγκριση Περιβαλλοντικών Όρων του έργου «Διασυνδετική Γραμμή Μεταφοράς (Γ.Μ.) Ηλεκτρικής Ενέργειας, 150kV, Νέου Διεθνή Αερολιμένα Ηρακλείου Κρήτης (ΝΔΑΗΚ) με τη ΓΜ ΣΥΣΤΗΜΑ (ΛΙΝΟΠΕΡΑΜΑΤΑ-ΙΕΡΑΠΕΤΡΑ)». Επί της ουσίας, δόθηκε «πράσινο φως» στο έργο ενεργειακής σύνδεσης της υποδομής, με το ΥΠΕΝ να βάζει, ως συνηθίζεται, συγκεκριμένους όρους και περιβαλλοντικές προϋποθέσεις. «Το υπό μελέτη έργο είναι κρίσιμης σημασίας για τη βιωσιμότητα και λειτουργικότητα του ΝΔΑΗΚ, καθώς θα εξυπηρετεί αποκλειστικά την αδιάλειπτη ηλεκτροδότησή του», αναφέρεται χαρακτηριστικά.