ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: «Σπάνε τα κοντέρ» ανεκτέλεστο, παραχωρήσεις, ιδιωτικά έργα

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: «Σπάνε τα κοντέρ» ανεκτέλεστο, παραχωρήσεις, ιδιωτικά έργα
Σημαντικοί «πυλώνες» για τον όμιλο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, τον μεγαλύτερο εγχώριο επενδυτή στις υποδομές, αποτελούν ο κατασκευαστικός κλάδος, τα ιδιωτικά έργα και οι ίδιες επενδύσεις, όπως βέβαια και ο τομέας Παραχωρήσεων όπου το «πακέτο» ενισχύεται με τις πολυετείς συμβάσεις της Αττικής Οδού, του ΒΟΑΚ και βέβαια της Εγνατίας Οδού. Ανεκτέλεστο 5,3 δισ., ισχυρή χρηματοοικονομική βάση. Πώς κατανέμονται έσοδα και EBITDA.

Σημαντικοί «πυλώνες» για τον όμιλο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, τον μεγαλύτερο εγχώριο επενδυτή στις υποδομές, αποτελούν ο κατασκευαστικός κλάδος και ιδίως τα ιδιωτικά έργα και οι ίδιες επενδύσεις, όπως βέβαια και ο τομέας Παραχωρήσεων όπου το «πακέτο» ενισχύεται με τις πολυετείς συμβάσεις της Αττικής Οδού, του ΒΟΑΚ και βέβαια της Εγνατίας Οδού. Το ανεκτέλεστο, συμπεριλαμβανομένων των προς υπογραφή συμβάσεων και των έργων που αφορούν ίδιες επενδύσεις, ανήλθε σε 5,3 δισ. ευρώ.

Συγκεκριμένα, το κατασκευαστικό ανεκτέλεστο των υπογεγραμμένων συμβάσεων κατά το τέλος έτους, ανερχόταν σε 3,4 δισ., ενώ έκτοτε ο όμιλος έχει συμβασιοποιήσει ή αναμένει τη συμβασιοποίηση νέων έργων ύψους 1,9 δισ. που έχει εξασφαλίσει. Επί του συνολικού ανεκτέλεστου πάνω από 70% αφορά σε ιδιωτικά έργα (ίδιες επενδύσεις και έργα για τρίτους), ενώ άνω του 55% αφορά σε έργα ιδίων επενδύσεων. Σημειώνεται ότι σε συνέχεια της αύξησης του ανεκτέλεστου, ο όμιλος σημείωσε το 2023 νέο ετήσιο υψηλό στον τομέα της κατασκευής, έχοντας καταφέρει να υπερδιπλασιάσει τα έσοδα του, εντός των τελευταίων 2 ετών, ενδεικτικό της ικανότητας του να αναλαμβάνει και να εκτελεί τα μεγαλύτερα έργα υποδομών στη χώρα.

Σε σχέση με την κατανομή του ανεκτέλεστου, οι τομείς γραφείων – ξενοδοχείων εισφέρουν σχεδόν 400 εκατ. ευρώ, ο σιδηρόδρομος 200 εκατ. ευρώ, το αεροδρόμιο στην Κρήτη 500 εκατ. ευρώ, οι οδικές παραχωρήσεις (με ΒΟΑΚ αλλά πλην Εγνατίας) 700 εκατ. ευρώ, το έργο Αντλησιοταμίευσης στην Αμφιλοχία 600 εκατ. ευρώ κ.α.

Οι Παραχωρήσεις

Σχετικά με τον τομέα παραχωρήσεων, οι διελεύσεις στους αυτοκινητόδρομους (Νέα και Κεντρική Οδός) κατά το 2023 αυξήθηκαν σε σχέση με την περασμένη χρονιά αποτυπώνοντας την ενίσχυση της οικονομικής δραστηριότητας στη χώρα, αλλά και τις βελτιωμένες καιρικές συνθήκες. Επίσης, έχουν πλέον τεθεί σε λειτουργία και οι τρεις (3) μονάδες διαχείρισης απορριμμάτων του έργου στην Περιφέρεια Πελοποννήσου. Ακόμα, συνεχίστηκε η ανάπτυξη νέων έργων όπως το Νέο Διεθνές Αεροδρόμιο στο Καστέλι όπου η πρόοδος των εργασιών ξεπερνάει πλέον το 30% και αναμένεται να φτάσει το 50% μέχρι το τέλος του έτους. Αναφορικά με το έργο του Ολοκληρωμένου Τουριστικού Συγκροτήματος στο Ελληνικό στο τέλος του 2023 ξεκίνησαν οι πρόδρομες κατασκευαστικές εργασίες. Σε σχέση με την Εγνατία Οδό, υπογράφηκε η σύμβαση παραχώρησης κατά το πρώτο τρίμηνο του 2024 και αναμένεται η ολοκλήρωση την διαδικασιών από την πολιτεία για την παραλαβή του έργου εντός του τρέχοντος έτους.

Ακόμα, εντός του 2023 υπογράφηκε η σύμβαση για την κατασκευή και λειτουργία για 30 έτη του οδικού άξονα Χερσόνησος-Νεάπολη (έργο ΣΔΙΤ), όπου η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ συμμετέχει με ποσοστό 55%, ενώ υπογράφηκε και η σύμβαση υπο-παραχώρησης για την αξιοποίηση του λιμένα «Φίλιππος Β» του Οργανισμού Λιμένος Καβάλας (ΟΛΚ Α.Ε.) για 40 έτη, όπου η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ συμμετέχει στην κοινοπραξία με ποσοστό 35%.

Όσον αφορά στην παραχώρηση της Αττικής Οδού (ο όμιλος ανακηρύχθηκε προτιμητέος επενδυτής για την ανάθεση σύμβασης παραχώρησης υπηρεσιών για τη χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση της Αττικής Οδού για χρονικό διάστημα 25 ετών) προχωράει η προετοιμασία για την υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης εντός του 2024 σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα του διαγωνισμού. Τέλος στις αρχές του 2024, ο Όμιλος αναδείχτηκε προτιμητέος παραχωρησιούχος για το τμήμα Ηράκλειο-Χανιά του Βόρεια Οδικού Άξονα Κρήτης για 35 έτη, με τις διαδικασίες για την υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης να έχουν ήδη ξεκινήσει.

Ανοδικά έσοδα / Ebitda σε κατασκευή και παραχωρήσεις

Τα συνολικά έσοδα του Ομίλου κατά την διάρκεια του 2023 διαμορφώθηκαν σε περίπου 3,5 δισ. ευρώ. Τα έσοδα του κατασκευαστικού τομέα αυξήθηκαν στα 1,413 δις. έναντι 1,02 δις κατά την περίοδο του 2022 (+38%), αποδιδόμενα στην υλοποίηση του επενδυτικού προγράμματος του Ομίλου, σε έργα ιδιωτών και σε έργα δημοσίου. Ο τομέας των παραχωρήσεων είχε έσοδα 227,5 εκατ. έναντι 202 εκατ. κατά το 2022, σε συνέχεια της αύξησης της κίνησης στη Νέα και Κεντρική Οδό (171,8 εκατ. ευρώ, Total Traffic 55,8 εκατ.), αλλά και της έναρξης εμπορικής λειτουργίας του έργου διαχείρισης απορριμμάτων στην Πελοπόννησο (18,1 εκατ.), ενώ 15,7 εκατ. εισέφερε το E-Ticket.

Η λειτουργική κερδοφορία (προσαρμοσμένα EBITDA) του Ομίλου παρέμεινε σε ισχυρά επίπεδα και διαμορφώθηκε για το 2023 σε 585,5 εκατ. ευρώ. Στον τομέα της κατασκευής, τα προσαρμοσμένα EBITDA αυξήθηκαν σε 136,6 εκατ. έναντι 80,6 εκατ. το 2022 (+69,5%), λόγω της αύξησης των εσόδων κατασκευής και της διατήρησης σε ικανοποιητικό επίπεδο του περιθωρίου κέρδους των εν εξελίξει έργων. Το EBITDA margin ανέβηκε σε 9,7% από 7,9% το 2022. Στον τομέα των παραχωρήσεων, τα προσαρμοσμένα EBITDA αυξήθηκαν στα 164,8 εκατ. έναντι 111,7 εκατ. την περίοδο του 2022. Το περιθώριο EBITDA ανήλθε σε 72,4% από 55,3% το 2022 και το net profit σε 21,9 εκατ. ευρώ. Το net profit έφτασε στην κατασκευή σε 78,3 εκατ. ευρώ.

Ισχυρό προφίλ

Η οικονομική θέση παραμένει ισχυρή με το Προσαρμοσμένο Καθαρό Χρέος με αναγωγή στην μητρική εταιρία στις 31.12.2023 να διαμορφώνεται σε 409 εκατ., ενώ το συνολικό Προσαρμοσμένο Καθαρό Χρέος σε επίπεδο Ομίλου (περιλαμβανομένων μεταξύ άλλων και των project finance facilities) διαμορφώνεται στα 1,606 δις. Για το 2023 ο Όμιλος σημείωσε καθαρές ταμειακές ροές από λειτουργικές δραστηριότητες ύψους 235 εκατ. έναντι 244 κατά το 2022. Οι Επενδυτικές Δαπάνες για το 2023 διαμορφώθηκαν σε 184,2 εκατ., έναντι 291,5 εκατ. την αντίστοιχη χρήση του 2022 και σχεδόν το σύνολο του ποσού, έχει δαπανηθεί στον τομέα των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας. Τα ελεύθερα χρηματικά διαθέσιμα του Ομίλου παρέμειναν υψηλά και διαμορφώθηκαν σε 1,31 δισ. την 31.12.2023 (μην περιλαμβανομένων δεσμευμένων καταθέσεων ύψους 146,1 εκατ.).

Το σύνολο του Καθαρού Χρέους με αναγωγή στην μητρική μετά των δεσμευμένων καταθέσεων στις 31.12.2023 διαμορφώθηκε σε 409,0 εκατ., ενώ το Καθαρό Χρέος χωρίς αναγωγή (περιλαμβανομένων μεταξύ άλλων και των project finance facilities) διαμορφώνεται στα 1.196,6 εκατ. Ο συντελεστής Προσαρμοσμένο Καθαρό Χρέος/Προσαρμοσμένο EBITDA για τον Όμιλο στο τέλος του 2023 διαμορφώθηκε σε 2.7x έναντι 2.1x κατά το τέλος του 2022. Σύμφωνα με το IR Report του ομίλου, το 72% του χρέους είναι με σταθερά (37%) ή αντισταθμισμένα επιτόκια (35%), ενώ σε σχέση με τη διάρκεια εταιρικού χρέους ωριμάζουν 120 εκατ. της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ το 2025, 150 εκατ. της Τέρνα Ενεργειακής το 2026, ενώ μεγαλύτερα ποσά υπάρχουν μόνο από το 2027 – 2028 (500 και 300 εκατ. αντίστοιχα, της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ). Η κατασκευαστική ΤΕΡΝΑ έχει Gross Debt 94 εκατ., Cash 243 εκατ., στις οδικές παραχωρήσεις το Gross Debt είναι 221 εκατ. και τα ταμειακά διαθέσιμα 39 εκατ. ευρώ, στο Καστέλι Ηρακλείου το gross debt είναι στα 99 εκατ. ευρώ.

Δεδομένων των ισχυρών αποτελεσμάτων και της υγιούς κεφαλαιακής διάρθρωσης, αλλά και της πρόβλεψης για περαιτέρω ενίσχυση των μεγεθών του Ομίλου, το ΔΣ θα προτείνει στην Γενική Συνέλευση την επιστροφή κεφαλαίου προς τους μετόχους ύψους 0,25 ευρώ/μετοχή, αυξημένη κατά 25% σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά.

Αναμένεται ενίσχυση των μεγεθών

Για τις επόμενες περιόδους αναμένεται ενίσχυση των μεγεθών του Ομίλου λόγω της σταδιακής ενσωμάτωσης διαφόρων έργων του χαρτοφυλακίου που ολοκληρώνονται (Μονάδα Ηλεκτροπαραγωγής με φυσικό αέριο στην Κομοτηνή, έναρξη παραχώρησης Εγνατίας Οδού και Αττικής Οδού) καθώς και της συνεισφοράς του αιολικού πάρκου στον Καφηρέα για το σύνολο του 12μήνου. Αντίστοιχα, αναμένεται και η μεγέθυνση του ισολογισμού του Ομίλου από την ενσωμάτωση των νέων έργων. Υπενθυμίζεται ότι σε μεσοπρόθεσμο ορίζοντα (επόμενη 5ετία) και υπολογίζοντας μόνο τις συμβάσεις έχει ήδη αναλάβει Όμιλος έως αυτή την στιγμή, αναμένεται διπλασιασμός των χρηματοοικονομικών μεγεθών του.

Παράλληλα, ο Όμιλος, συνεχίζει την προετοιμασία και συμμετοχή του σε σημαντικό αριθμό νέων διαγωνισμών και έργων που αναμένονται στην αγορά τις αμέσως επόμενες περιόδους. Ενδεικτικό είναι ότι ο ΙΟΒΕ σε πρόσφατη μελέτη του για τον κατασκευαστικό κλάδο υπολογίζει τον συνολικό προϋπολογισμό των επενδύσεων σε κατασκευές ανά την επικράτεια στα επίπεδα των 52 δισ. σε μέσο-μακροπρόθεσμο ορίζοντα. Δεδομένης της ισχυρής τεχνογνωσίας, καθετοποιημένης δομής και εύρωστης χρηματοοικονομικής θέσης, ο Όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ αναμένει να συνεχίσει να πρωταγωνιστεί στον τομέα των υποδομών δημιουργώντας αξία για τους μετόχους, τους εργαζόμενους και τις τοπικές κοινωνίες.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: Αύξηση 10% στα προ φόρων κέρδη στα 268,5 εκατ. ευρώ - Στα 3,5 δισ. ευρώ τα έσοδα

ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή: Αύξηση 10% στα έσοδα και 8,3% στην κερδοφορία το 2023

gazzetta
gazzetta reader insider insider