Motor Oil: Tο roadmap για «πράσινες» επενδύσεις άνω των 2,5 δισ. - Ολοκληρώνεται το «green deal» με ΕΛΛΑΚΤΩΡ

Κώστας Δεληγιάννης
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Motor Oil: Tο roadmap για «πράσινες» επενδύσεις άνω των 2,5 δισ. - Ολοκληρώνεται το «green deal» με ΕΛΛΑΚΤΩΡ
Εντός χρονοδιαγράμματος, έως το τέλος του έτους, η ολοκλήρωση της συναλλαγής με την ΕΛΛΑΚΤΩΡ, για την απόκτηση του 75% του τομέα ΑΠΕ του κατασκευαστικού Ομίλου. Πέρα από τις ΑΠΕ, προβλέπεται παράλληλα διαφοροποίηση στις «πράσινες» τεχνολογίες.

Εντός του χρονοδιαγράμματος αναμένεται να λάβει «σάρκα και οστά» η συμφωνία με την ΕΛΛΑΚΤΩΡ για τις ΑΠΕ, το οποίο προβλέπει ότι η ολοκλήρωση της συναλλαγής θα πραγματοποιηθεί έως το τέλος του 2023. Αυτό επισήμαναν στο χθεσινό conference call για τα αποτελέσματα 9μηνου της Motor Oil, αλλά και της παρουσίασης της στρατηγικής για την ενεργειακή μετάβαση του Ομίλου έως το 2030, ο Αναπληρωτής Διευθύνων Σύμβουλος Πέτρος Τζαννετάκης και ο Γενικός Διευθυντής Στρατηγικής Γιώργος Τριανταφύλλου.

Όπως περιέγραψαν τα στελέχη του Ομίλου, η στρατηγική για την ενεργειακή μετάβαση βασίζεται σε τέσσερις πυλώνες, ξεκινώντας από την ενίσχυση στις ΑΠΕ, καθώς και την ενίσχυση των υπηρεσιών λιανικής (όπως για παράδειγμα με την αύξηση των σημείων φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων). Οι άξονες αυτοί συμπληρώνονται με κυκλική οικονομία και τα ανανεώσιμα και εναλλακτικά καύσιμα, αλλά και με τον περαιτέρω εκσυγχρονισμό του διυλιστηρίου, ο οποίος θα προσδώσει ακόμη μεγαλύτερη ευελιξία με μικρότερο περιβαλλοντικό αποτύπωμα στο core business του Ομίλου.

Στα 250 εκατ. η συνεισφορά των ΑΠΕ στα EBITDA το 2030

Στο πλαίσιο της στρατηγικής προβλέπονται επενδύσεις άνω των 4 δισ. ευρώ έως το τέλος του 2030, από τα οποία τα 2,5 δισ. αφορούν τις «πράσινες» τεχνολογίες. Τα υπόλοιπα κεφάλαια, ύψους 1,5 δισ. ευρώ, θα επενδυθούν στο διυλιστήριο, με στόχο την ενεργειακή αναβάθμισή του, καθώς και την ακόμη μεγαλύτερη διαφοροποίηση της παραγωγής του.

Με δεδομένο ότι η επιτάχυνση στις ΑΠΕ αποτελεί κεντρικό στοιχείο στο roadmap του Ομίλου, η συμφωνία με την ΕΛΛΑΚΤΩΡ αποτελεί ένα σημαντικό ορόσημο για την επίτευξη του στόχου αύξησης του «πράσινου» χαρτοφυλακίου της Motor Oil στα 2.000 MW και πλέον, έως το τέλος της 10ετίας. Μάλιστα, όπως ανέφερε ο κ. Τζαννετάκης, στα 2,5 δισ. ευρώ «πράσινων» επενδύσεων έως το 2030 συμπεριλαμβάνεται και το 1 δισ. περίπου (για την ακρίβεια 975 εκατ.), το οποίο είναι το ύψος της συναλλαγής σε όρους enterprise value.

Οι μονάδες ΑΠΕ της ΕΛΛΑΚΤΩΡ εκτινάσσουν το «πράσινο» χαρτοφυλάκιο της Motor Oil στα 800 MW, καθιστώντας την ήδη έναν από τους μεγαλύτερους εγχώριους «παίκτες» του κλάδου. Όσον αφορά τα αμέσως επόμενα βήματα, σύμφωνα με τον κ. Τριανταφύλλου, νέα έργα 98 MW βρίσκονται υπό κατασκευή, ενώ υπάρχει ένας μεγάλος αριθμός πρότζεκτ για τα οποία έχει ληφθεί περιβαλλοντική άδεια και πλέον «οδεύουν» προς περαιτέρω αδειοδοτική ωρίμανση. Το 2030, το «πράσινο» χαρτοφυλάκιο εκτιμάται ότι θα εισφέρει κατά 250 εκατ. ευρώ στα EBITDA του Ομίλου

Επικέντρωση και στις υπόλοιπες «πράσινες» τεχνολογίες

Αν και οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας έχουν κύρια θέση στη στρατηγική της Motor Oil, παράλληλα μέρος των υπόλοιπων 1,5 δισ. για την ενεργειακή μετάβαση προβλέπονται για την ενίσχυση της παρουσίας του Ομίλου και στις υπόλοιπες «πράσινες» τεχνολογίες. Έτσι, μέσω της θυγατρικής της More, η Motor Oil θέλει να αποκτήσει σημαντικό «αποτύπωμα» στον νεοαναδυόμενο κλάδο της αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας, αλλά και να γίνει σημαντικός «παίκτης» στην παραγωγή και εμπορία βιώσιμων βιοκαυσίμων.

Σε αυτό το πλαίσιο και απαντώντας σε σχετική ερώτηση αναλυτή, ο Γενικός Διευθυντής Στρατηγικής έκανε ιδιαίτερη αναφορά στα σχέδια του Ομίλου στο υδρογόνο. Όπως σημείωσε, ο οδικός χάρτης προβλέπει δύο άξονες, ξεκινώντας από την ίδια ανάπτυξη εφαρμογών που περιστρέφονται γύρω από το διυλιστήριο. Σκοπός είναι η παραγωγή «πράσινου» υδρογόνου, ενώ διερευνάται το ενδεχόμενο δημιουργίας και μίας μονάδας CCS (δέσμευσης και αποθήκευσης άνθρακα).

Το «πράσινο» αέριο θα χρησιμοποιείται για να καλυφθούν ανάγκες του διυλιστήριου, αλλά και ανάγκες στην ευρύτερη περιοχή. Σε αυτό το πλαίσιο, η Motor Oil έχει εξασφαλίσει χρηματοδότηση για την εγκατάσταση ενός «υδρογονάδικου», δηλαδή ενός σταθμού ανεφοδιασμού με υδρογόνο. Παράλληλα, ο Όμιλος έχει συστήσει joint venture με τη ΔΕΗ, με σκοπό την ανάπτυξη εφαρμογών στην οικονομία του υδρογόνου.

Πρότζεκτ στο διυλιστήριο

Όσον αφορά την κυκλική οικονομία, και με αφορμή την απόκτηση του 100% της Thalis που ανακοινώθηκε χθες, ο κ. Τζαννετάκης σημείωσε πως η συγκεκριμένη εξαγορά (όπως και οι προηγούμενες που προηγήθηκαν) έχουν ως κύριο στόχο την «ενσωμάτωση» στον Όμιλο έμπειρου στελεχιακού δυναμικού τον τομέα, καθώς και πρότζεκτ που οι εταιρείες αυτές έχουν σε εξέλιξη.
Επομένως, δεν πρόκειται για κινήσεις που σκοπεύουν σε πρώτη φάση να ενισχύσουν αισθητά τα EBITDA, αλλά να αποτελέσουν πλατφόρμες για την περαιτέρω ανάπτυξη της Motor Oil στον συγκεκριμένο κλάδο.

Απαντώντας σε σχετική ερώτηση, ο Αναπληρωτής Διευθύνων Σύμβουλος διευκρίνισε πως το μεγαλύτερο μέρος των επενδύσεων 1,5 δισ. έως το 2030 στο διυλιστήριο δεν αφορούν τη συντήρηση των εγκαταστάσεων, για τις οποίες η δαπάνη δεν θα ξεπεράσει τα 25-35 εκατ. ετησίως.

Κατά συνέπεια, τα κεφάλαια αυτά αφορούν την υλοποίηση νέων πρότζεκτ στους Αγίους Θεοδώρους, όπως για παράδειγμα τη σχεδιαζόμενη μονάδα προπυλενίου. Στο συγκεκριμένο budget περιλαμβάνεται και η συμμετοχή της Motor Oil στη νέα μονάδα συνδυασμένου κύκλου CCGT που κατασκευάζεται σε συνεργασία με τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

ΕΛΛΑΚΤΩΡ: Κέρδη μετά από δέκα χρόνια - Οι ΑΠΕ και το ανεκτέλεστο των 2,7 δισ. ευρώ

ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή: Η «πτήση» στο Χρηματιστήριο, ο MSCI και το deal

gazzetta
gazzetta reader insider insider