ΕΛΛΑΚΤΩΡ: Ανεκτέλεστο 2,8 δισ. ευρώ και break even στην κατασκευή – Η «ακτινογραφία» έργων και Παραχωρήσεων

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
ΕΛΛΑΚΤΩΡ: Ανεκτέλεστο 2,8 δισ. ευρώ και break even στην κατασκευή – Η «ακτινογραφία» έργων και Παραχωρήσεων
Πώς «χτίζεται» το χαρτοφυλάκιο έργων της θυγατρικής ΑΚΤΩΡ. Συμβάσεις 321 εκατ. ευρώ στο α’ εξάμηνο 2022, έχουν εξασφαλιστεί συμβάσεις 950 εκατ. προς υπογραφή. Τα οικονομικά στοιχεία, ο τομέας περιβάλλοντος.

Το ανεκτέλεστο υπόλοιπο της ΑΚΤΩΡ και των θυγατρικών της, κατασκευαστικού βραχίονα του ομίλου ΕΛΛΑΚΤΩΡ, ανήλθε στις 30.06.2022 σε 1,8 δισ. ευρώ. Κατά τη διάρκεια του πρώτου εξαμήνου 2022 υπεγράφησαν συμβάσεις συνολικής αξίας 321 εκατ. ευρώ, ενώ μετά την 30.06.2022 υπεγράφησαν συμβάσεις αξίας 24 εκατ. ευρώ, με την εταιρεία να βρίσκεται σε σαφή φάση ανάπτυξης.

Επίσης έχουν εξασφαλισθεί νέα έργα ύψους 950 εκατ. ευρώ, οι συμβάσεις των οποίων αναμένεται να υπογραφούν, ανεβάζοντας το συνολικό ανεκτέλεστο υπόλοιπο έργων της ΑΚΤΩΡ και των θυγατρικών της στα 2,8 δισ. Για το πρώτο εξάμηνο του 2022 οι δραστηριότητες στην Ελλάδα συνεισέφεραν περίπου το 65% των εσόδων του κλάδου Κατασκευής, ενώ αντιπροσωπεύουν το 61% του κατασκευαστικού ανεκτέλεστου (συμπεριλαμβανομένων των προς υπογραφή συμβάσεων). Επιπρόσθετα η ΑΚΤΩΡ θα είναι ο κατασκευαστής των έργων του Ομίλου στις Γούρνες Ηρακλείου καθώς και στο κτήμα Καμπά στην Κάντζα Αττικής, συνολικού εκτιμώμενου προϋπολογισμού άνω των 350 εκατ. ευρώ.

Γενικότερα, ο όμιλος ΕΛΛΑΚΤΩΡ στο α’ εξάμηνο 2022 παρουσίασε έσοδα €479 εκατ., αυξημένα κατά 22% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο πέρυσι, εκ των οποίων τα €426 εκατ. είναι από συνεχιζόμενες δραστηριότητες, συγκρίσιμα λειτουργικά κέρδη (EBITDA) €125,5 εκατ., αυξημένα κατά 65%, από τα οποία τα €82,1 αφορούν σε συνεχιζόμενες δραστηριότητες του Ομίλου. Επίσης, τα κέρδη προ φόρων ανήλθαν σε €30,9 εκατ. εκ των οποίων τα €5,6 εκατ. αφορούν σε συνεχιζόμενες δραστηριότητες, ενώ τα καθαρά κέρδη ανήλθαν για τον Όμιλο σε €12,4 εκατ. έναντι ζημιών €54,5 εκατ. την αντίστοιχη περίοδο πέρυσι, ωστόσο για τις συνεχιζόμενες δραστηριότητες ήταν ζημίες €7,4 εκατ.

Το EBITDA του Ομίλου ανήλθε στο πρώτο εξάμηνο του 2022 σε €116,5 εκατ., εκ των οποίων €73,1 εκατ. αφορούν συνεχιζόμενες δραστηριότητες, έναντι €49,9 εκατ. την αντίστοιχη περίοδο του 2021, παρουσιάζοντας αύξηση 133,8% (ή €66,7 εκατ), επηρεαζόμενο κυρίως από την Κατασκευή, η οποία μηδένισε τις λειτουργικές της ζημίες (EBITDA €0,1 εκατ. έναντι ζημιών €54 εκατ. το πρώτο εξάμηνο 2021). Ωστόσο στον κλάδο των Παραχωρήσεων το EBITDA που ανήλθε σε €68,6 εκατ. (+€11,9 εκατ.) περιλαμβάνει την εφάπαξ επιβάρυνση ποσού ύψους €9,0 εκατ. λόγω των επιπτώσεων της κακοκαιρίας "Ελπίς". Χωρίς την αρνητική αυτή επίδραση το συγκρίσιμο EBITDA του Ομίλου ανέρχεται σε €125,5 εκατ., εκ των οποίων €82,1 εκατ. αφορά συγκρίσιμο EBITDA συνεχιζόμενων δραστηριοτήτων.

«Γεμίζει» το κατασκευαστικό χαρτοφυλάκιο έργων

Αξίζει να σημειωθεί ότι η κατασκευαστική δραστηριότητα κατέγραψε οριακή θετική λειτουργική κερδοφορία για δεύτερο συνεχόμενο τρίμηνο και μετά από πολλά χρόνια συσσωρευμένων ζημιών. Ο κλάδος της Κατασκευής παρουσίασε κατά τo πρώτο εξάμηνο του 2022 έσοδα €244,7 εκατ., σημειώνοντας αύξηση της τάξης του 29,2% σε σχέση με το πρώτο εξάμηνο του 2021, κατά το οποίο τα έσοδα είχαν ανέλθει σε €189,4 εκατ.

Το EBITDA του κλάδου Κατασκευής για το πρώτο εξάμηνο του 2022 διαμορφώθηκε σε κέρδος €0,1 εκατ. έναντι ζημιών €54,0 εκατ. την αντίστοιχη περίοδο του 2021. Διευκρινίζεται ότι, τα αποτελέσματα της συγκριτικής περιόδου του 2021 είχαν επιβαρυνθεί με ζημία ποσού €26,2 εκατ. από σχηματισμό πρόβλεψης σχετικά με την απόφαση του Διεθνούς Διαιτητικού Δικαστηρίου του Διεθνούς Εμπορικού Επιμελητηρίου (ICC), δυνάμει της οποίας επιδικάστηκε το προαναφερόμενο ποσό υπέρ της αλλοδαπής εταιρείας με την επωνυμία «Atkins & Partners Overseas» και σε βάρος της αλλοδαπής κοινοπραξίας με την επωνυμία «Aktor - Larsen and Toubro - Yapi Merkezi ve Sanayi - Sezai Turkes Feyzi Akkaya - Al Jaber Engineering», ανάδοχο του έργου «Εκτέλεση της χρυσής γραμμής (Gold Line) για το μετρό της Ντόχα στο κράτος του Κατάρ».

Από πλευράς υλοποίησης έργων, η έμφαση δόθηκε στην πρόοδο των έργων του Μετρό στη Θεσσαλονίκη, της περιμετρικής οδού του Βουκουρεστίου Centura A0, καθώς και στην υλοποίηση οδικών αξόνων καθώς και σιδηροδρομικών έργων τόσο στην Ελλάδα, όσο και στη Ρουμανία. Ο Όμιλος έχει αποφασίσει να εστιάσει γεωγραφικά στην Ελλάδα και στη Ρουμανία που είναι μια ευρωπαϊκή χώρα στην οποία ο Όμιλος έχει συσσωρευμένη εμπειρία και τεχνογνωσία και η οποία έχει σημαντικές ανάγκες σε έργα υποδομών. Επιπρόσθετα, ο Όμιλος ακολουθεί πολύ επιλεκτική προσέγγιση ως προς τη διεκδίκηση συμβάσεων στο κράτος του Κατάρ, όπου έχει συμβάσεις παροχής υπηρεσιών Facility Management (Ο&Μ).

Οι σημαντικότερες συμβάσεις που υπεγράφησαν εντός του 2022, περιγράφονται κατωτέρω με τα αναλογούντα ποσά στη συμμετοχή της ΑΚΤΩΡ και των θυγατρικών της, και αφορούν στην:

  • Κατασκευή του Αυτοκινητοδρόμου Πάτρα–Πύργος συνολικού μήκους 74,8 χλμ., αξίας €105 εκατ.
  • Παροχή Υπηρεσιών για τη Λειτουργία και Συντήρηση του Κέντρου Επεξεργασίας Λυμάτων Ψυττάλειας (ΚΕΛΨ) αξίας €67,5 εκατ.
  • Αποκατάσταση του Ισθμού της Κορίνθου αξίας €24,7 εκατ.
  • Μελέτη, Προμήθεια, Εγκατάσταση και Θέση σε λειτουργία συστημάτων τηλεπικοινωνιών, ασθενών ρευμάτων & ελέγχου της επέκτασης του Μετρό Θεσσαλονίκης προς Καλαµαριά αξίας €17,4 εκατ.
  • Κατασκευή Αντιπλημμυρικών έργων της ευρύτερης περιοχής της Λαχαναγοράς Θεσσαλονίκης αξίας €15,3 εκατ.
  • Αναβάθμιση του ανατολικού τμήματος του Προβλήτα ΙΙ στο λιμάνι του Πειραιά αξίας €15 εκατ.
  • Μελέτη, Κατασκευή, Λειτουργία και Συντήρηση Φωτοβολταϊκού Πάρκου 16 MWp στο αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος αξίας €11,4 εκατ.
  • Κατασκευή Καταστημάτων Δικτύου Πώλησης της ΔΕΗ αξίας €9,6 εκατ.
  • Λειτουργία και Συντήρηση της Υποθαλάσσιας ζεύξης Ακτίου – Πρέβεζας αξίας 6,5 εκατ.
  • Η θυγατρική εταιρεία ΤΟΜΗ κατά το πρώτο εξάμηνο του 2022 υπέγραψε συμβάσεις, αξίας €36 εκατ.

Επιπρόσθετα η ΑΚΤΩΡ και οι θυγατρικές της έχουν ανακηρυχθεί μειοδότες σε έργα συνολικής αξίας €950 εκατ. (αναλογία Ομίλου). Τα κυριότερα είναι τα εξής:

  • Μετατροπή σε αυτοκινητόδρομο του Βορείου Οδικού Άξονα Κρήτης τμήμα: Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος στην Περιφερειακή Ενότητα Λασιθίου αξίας €153,1 εκατ.
  • Κατασκευή του οδικού άξονα Νοτιοδυτικής Πελοποννήσου, τμήμα Καλαμάτα - Ριζόμυλος - Πύλος – Μεθώνη αξίας €151,1 εκατ.
  • Ολοκλήρωση Λ. Κύμης στο Τμήμα «Αττική Οδός (Α/Κ Κύμης) έως Εθνική Οδός Α/Κ Καλυφτάκη» αξίας €103,3 εκατ.
  • Αποκατάσταση και Συντήρηση της σιδηροδρομικής γραμμής Bucuresti-Craiova-Timisoara-ClujBrasov-Iasi-Galati-Constata LOT 2 στη Ρουμανία αξίας €94 εκατ.
  • Αποκατάσταση και Συντήρηση της σιδηροδρομικής γραμμής Bucuresti-Craiova-Timisoara-ClujBrasov-Iasi-Galati-Constata LOT 1 στη Ρουμανία αξίας €93 εκατ.
  • Κατασκευή επαρχιακής οδού Καστοριάς – Πτολεμαΐδας με σήραγγα στην Κλεισούρα αξίας €48 εκατ.

Οι Παραχωρήσεις

Κατά το πρώτο εξάμηνο του 2022 τα έσοδα του κλάδου των Παραχωρήσεων διαμορφώθηκαν σε €126,6 εκατ. έναντι €98,2 εκατ. το πρώτο εξάμηνο του 2021, παρουσιάζοντας αύξηση 29% ή €28 εκατ. Η εν λόγω αύξηση στα έσοδα οφείλεται στην αύξηση της κυκλοφορίας στην Αττική Οδό. Το EBITDA του κλάδου των Παραχωρήσεων κατά το πρώτο εξάμηνο του 2022 διαμορφώθηκε σε €68,6 εκατ. έναντι €56,8 εκατ. την αντίστοιχη περίοδο πέρυσι, σημειώνοντας αύξηση 21% ή €12 εκατ. επηρεαζόμενο από την προαναφερόμενη αύξηση της κυκλοφορίας. Το περιθώριο EBITDA διαμορφώθηκε σε 54,2% το πρώτο εξάμηνο του 2022 έναντι 57,8% την αντίστοιχη περίοδο πέρυσι. Ωστόσο το EBITDA του κλάδου των Παραχωρήσεων επιβαρύνθηκε με ποσό ύψους €9,0 εκατ. λόγω των επιπτώσεων της κακοκαιρίας "Ελπίς". Χωρίς την αρνητική αυτή επίδραση το συγκρίσιμο EBITDA του κλάδου ανέρχεται σε €77,6 εκατ. (+€20,9 εκατ.).

Στον κλάδο των Παραχωρήσεων:

- Αυξήθηκε η κυκλοφορία στην Αττική Οδό (+28% την περίοδο Ιανουαρίου – Ιουνίου 2022 έναντι της αντίστοιχης περιόδου του 2021) όπως και στους υπόλοιπους αυτοκινητόδρομους σε σχέση με το πρώτο εξάμηνο του 2021.

- Στις 25 Φεβρουαρίου 2022 η Aνάδοχος Aρχή ανακήρυξε την ένωση προσώπων ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ (60%) – ΙΝΤΡΑΚΑΤ (40%) Προσωρινό Ανάδοχο για το έργο «Μελέτη, Κατασκευή, Χρηματοδότηση, Λειτουργία και Συντήρηση του Οδικού Άξονα Νοτιοδυτικής Πελοποννήσου Τμήμα Καλαμάτα – Ριζόμυλος – Πύλος – Μεθώνη, με ΣΔΙΤ».

- Στις 18 Μαρτίου 2022, ορίστηκε η ημερομηνία έναρξης των εργασιών για τoν Αυτοκινητόδρομο Πάτρα - Πύργος μήκους 74 χλμ. στην Ολυμπία Οδό. - Στις 7 Ιουνίου 2022, η Aνάδοχος Aρχή ανακήρυξε την ένωση προσώπων ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ (55%) – ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ (20%) – ΙΝΤΡΑΚΑΤ (25%) Προσωρινό Ανάδοχο για το έργο «Μελέτη, Κατασκευή, Χρηματοδότηση, Λειτουργία και Συντήρηση του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης Τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη, με ΣΔΙΤ».

- Στις 5 Αυγούστου 2022 η ένωση προσώπων ATTICA Α.Ε. ΣΥΜΜΕΤΟΧΩΝ (51%) – ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ (49%) υπέβαλε προσφορά για την απόκτηση πλειοψηφικού μεριδίου συμμετοχής στο μετοχικό κεφάλαιο του Οργανισμού Λιμένος Ηγουμενίτσας.

Όπως αναφέρεται στην οικονομική έκθεση 6μήνου, σημαντικές επενδυτικές ευκαιρίες διαφαίνεται να υπάρχουν στη δευτερογενή αγορά των υπαρχόντων έργων παραχωρήσεων των οδικών αξόνων και στο πλαίσιο αυτό, σε περίπτωση πιθανής πρόθεσης από-επένδυσης υφιστάμενων μετόχων, ο Όμιλος προτίθεται να εξετάσει πιθανή αύξηση των ποσοστών συμμετοχής του (ή/και νέας εισόδου), πάντα με γνώμονα την αποδοτικότητα των επενδυμένων κεφαλαίων και την ενίσχυση ευρύτερων συνεργειών.

Ο κλάδος Περιβάλλοντος

Στον κλάδο του Περιβάλλοντος, η ΗΛΕΚΤΩΡ, μέσω σχήματος στο οποίο συμμετέχει με 60%, αναδείχθηκε Ανάδοχος/Παραχωρησιούχος του δημόσιου διαγωνισμού για την ανάθεση της σύμβασης παραχώρησης «Εκσυγχρονισμός, Αναβάθμιση, Μετατροπή & Λειτουργία, κατά παραχώρηση, της Εγκατάστασης Θερμικής Επεξεργασίας Επικίνδυνων Αποβλήτων Υγειονομικών Μονάδων (ΕΑΥΜ) και των προσομοιαζόντων με αυτά εκτιμώμενης αξίας €81,1 εκατ., χωρίς ΦΠΑ, πλέον δικαιώματος προαίρεσης μετεγκατάστασης εκτιμώμενης αξίας €5,0 εκατ. χωρίς ΦΠΑ». Έχει ολοκληρωθεί ο προσυμβατικός έλεγχος και η σύμβαση αναμένεται να υπογραφεί στις αρχές Σεπτεμβρίου 2022. Πλέον, η ΗΛΕΚΤΩΡ μέσω διαδικασίας εξωδικαστικής επίλυσης διαφοράς, κατέληξε σε συμφωνία και έλαβε αποζημίωση για εξωσυμβατικές κατασκευαστικές εργασίες παρελθόντων ετών, ποσού που ανήλθε σε περίπου €1,7 εκατ.

Το EBITDA του κλάδου Περιβάλλοντος για το 1o εξάμηνο 2022 διαμορφώθηκε σε €7,2 εκατ., έναντι €9,9 εκατ. την αντίστοιχη περίοδο 2021, σημειώνοντας μείωση 27,7% ή €2,8 εκατ. γεγονός που οφείλεται σε πρόβλεψη για το ποσό της έκτακτης εισφοράς που αναμένεται να επιβληθεί στα έσοδα προερχόμενα από πωλήσεις ΑΠΕ που πραγματοποιήθηκαν βάσει ΤΕΑ (Τιμής Εκκαθάρισης Αγοράς). Η εκτιμώμενη επίπτωση σε επίπεδο EBITDA εκτιμάται σε €7,9 εκατ., εκ των οποίων €2,5 εκατ. αποτελούν την εκτίμηση για την περίοδο Οκτ’21 – Δεκ’21. Εξαιρουμένης της πρόβλεψης που αφορά την περίοδο 2021, το EBITDA ανήλθε στα ίδια επίπεδα με την αντίστοιχη περσινή περίοδο. Το περιθώριο EBITDA διαμορφώθηκε σε 12,8% το 1ο εξάμηνο 2022 έναντι 17,8% το 2021 (εξαιρουμένης της πρόβλεψης έκτακτης εισφοράς στα έσοδα ΑΠΕ που αντιστοιχεί στο διάστημα εντός 2021 το περιθώριο EBITDA 1 ου εξαμήνου 2022 ανέρχεται σε 16,5%).

Η χρηματοοικονομική εικόνα

«Παρά το ασταθές διεθνές περιβάλλον και τις προκλήσεις που φέρνει σε όλους τους τομείς η ενεργειακή κρίση, ο Όμιλος ΕΛΛΑΚΤΩΡ μετά την εξυγίανση του ισολογισμού του προχωρά με σταθερά βήματα στην υλοποίηση του νέου επιχειρηματικού μοντέλου που περιλαμβάνει τη δραστική μείωση του δανεισμού και την ανάπτυξη στους κύριους τομείς δραστηριότητάς του. Διαδραματίζουμε πλέον πρωταγωνιστικό ρόλο στις εξελίξεις του κλάδου των υποδομών και στοχεύουμε στη δημιουργία σταθερής και μακροχρόνιας αξίας για τους μετόχους, τους εργαζομένους και την Ελληνική οικονομία και κοινωνία», ανέφερε η διοίκηση του ομίλου.

Το σύνολο Ενεργητικού του Ομίλου στις 30.06.2022 διαμορφώθηκε σε €2,9 δισ., στα ίδια περίπου επίπεδα με την 31.12.2021 (€2,8 δισ.).

Τα ταμειακά διαθέσιμα (ταμείο και άμεσα ρευστοποιήσιμα στοιχεία ενεργητικού) του Ομίλου στις 30.06.2022, συμπεριλαμβανομένων των διαθεσίμων των περιουσιακών στοιχείων κατεχομένων προς πώληση ύψους €43 εκατ., μειώθηκαν στα €458 εκατ. από €470 εκατ. στις 31.12.2021, κυρίως λόγω της αποπληρωμής δανειακών υποχρεώσεων.

Ο καθαρός δανεισμός, εξαιρουμένου του Μορέα (δάνεια χωρίς αναγωγή €414,5 εκατ. και καταθέσεις €29,9 εκατ.), διαμορφώθηκε σε €576 εκατ. στις 30.06.2022, εκ των οποίων €367 εκατ. αφορούν σε συνεχιζόμενες δραστηριότητες, έναντι €578 εκατ. στις 31.12.2021.

Οι λειτουργικές ταμειακές ροές διαμορφώθηκαν σε θετικό επίπεδο στα €42,3 εκατ. εκ των οποίων τα €12,6 εκατ. αφορούν στις συνεχιζόμενες δραστηριότητες, έναντι λειτουργικών εκροών ύψους €1,2 εκατ. την αντίστοιχη περίοδο 2021.

Τα ίδια κεφάλαια του Ομίλου διαμορφώθηκαν σε €385 εκατ. στο τέλος Ιουνίου 2022 έναντι €363 εκατ. στις 31.12.2021, δηλαδή αυξημένα κατά €22 εκατ., ενώ τα αναλογούντα στους μετόχους της πλειοψηφίας σε €307 εκατ. την 30.06.2022 έναντι €286 εκατ. την 31.12.2021, δηλαδή αυξημένα κατά €21 εκατ.

Υπενθυμίζεται ότι ο όμιλος πρόσφατα ανακοίνωσε δημόσια πρόταση για τις μετοχές της REDS (από τον βασικό μέτοχο της Ελλάκτωρ, Reggeborgh), τον Σεπτέμβριο λήγει η περίοδος αποδοχής για την πρόωρη εξόφληση – επαναγορά (στο 101%) του ομολόγου των 670 εκατ. ευρώ, ενώ ήδη η Γ.Σ. ενέκρινε το deal στις ΑΠΕ με τον επίσης βασικό μέτοχο Motor Oil.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

ΕΛΛΑΚΤΩΡ – MOTOR OIL: «Πράσινο φως» της Γ.Σ. για το deal αξίας 1 δισ. ευρώ στις ΑΠΕ

ΕΛΛΑΚΤΩΡ – MOTOR OIL: Σήμερα η Γ.Σ. για να «κλειδώσει» το mega deal στις ΑΠΕ

ΕΛΛΑΚΤΩΡ – REDS: Η δημόσια πρόταση, η Reggeborgh και τα μεγάλα real estate projects

gazzetta
gazzetta reader insider insider