Σιδηροδρομικά έργα: Ξεκινούν οι μελέτες για τα projects 4 δισ. ευρώ της ΕΡΓΟΣΕ – Ο ορίζοντας του φθινοπώρου

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Σιδηροδρομικά έργα: Ξεκινούν οι μελέτες για τα projects 4 δισ. ευρώ της ΕΡΓΟΣΕ – Ο ορίζοντας του φθινοπώρου
Μέσα στο καλοκαίρι, και με ορίζοντα ολοκλήρωσης στα τέλη Οκτωβρίου, οι ΑΒΑΞ - Alstom, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Intrakat, ΕΛΛΑΚΤΩΡ – Μυτιληναίος θα «χτίσουν» τις μελέτες για τα έργα του ανταγωνιστικού διαλόγου. Τι συμβαίνει με τους συμβούλους.

Το προσεχές φθινόπωρο και μάλλον προς τα τέλη Οκτωβρίου η διοίκηση της ΕΡΓΟΣΕ εκτιμά ότι θα έχει στα «χέρια» της τις πρώτες μελέτες, αν όχι για όλα, τουλάχιστον για τα περισσότερα από τα 6 σιδηροδρομικά έργα, συνολικής αξίας άνω των 4 δισ. ευρώ, που προωθούνται με το μοντέλο του ανταγωνιστικού διαλόγου.

Πολλή δουλειά από τον Αύγουστο

Σύμφωνα με σχετικές πληροφορίες, αν και είμαστε ήδη στην «καρδιά» του καλοκαιριού, ο επόμενος μήνας θα είναι «μεστός εξελίξεων» για τον σιδηροδρομικό φορέα. Τούτο, καθώς αφενός θα ξεκινήσει το κυρίως «κομμάτι» της διαδικασίας του ανταγωνιστικού διαλόγου με αφετηρία τον Αύγουστο (μάλλον προς τα τέλη) και τερματισμό τα τέλη Οκτωβρίου, αφετέρου αναμένεται, εκτός απροόπτου, να «περάσουν» από το Δ.Σ. του σιδηροδρομικού φορέα και τα τελικά πρακτικά των διαγωνισμών για τους 6+1 συμβούλους που θα βοηθήσουν στην προώθηση των 6 έργων αλλά και των «ανοιχτών» εργολαβιών.

Η διαδικασία αυτή, η ζύμωση ανάμεσα στους ενδιαφερόμενους και την ΕΡΓΟΣΕ, όσον αφορά τον ανταγωνιστικό διάλογο, θα καταλήξει στην εκπόνηση και παρουσίαση των μελετών από πλευράς των ομίλων («πατώντας» πάνω σε προμελέτες του φορέα). Η ΕΡΓΟΣΕ με τους συμβούλους της, θα ελέγξει τις μελέτες και θα προκρίνει αυτή που θεωρεί ως βέλτιστη λύση, δίχως να αποκλείεται και συνδυασμός λύσεων και μελετών.

Υπενθυμίζεται ότι τα έργα διεκδικούν κατά βάση 3 κοινοπραξίες, οι ΑΒΑΞ - Alstom, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ - Intrakat και ΕΛΛΑΚΤΩΡ - Μυτιληναίος, και για τα 6 projects, αν και στο τελευταίο, το μικρότερο (σύνδεση ΟΛΘ), είχαν δώσει το παρών 4 σχήματα καθώς ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και Intrakat συμμετείχαν αυτόνομα.

Κατά πόσο θα τηρηθούν «μέχρι κεραίας» τα χρονοδιαγράμματα ή χρειαστεί περισσότερος χρόνος τόσο λόγω της ιδιαιτερότητας των διαδικασιών όσο και επειδή τα γκρουπ παράλληλα ασχολούνται με πλήθος άλλων διαγωνισμών, θα φανεί τους προσεχείς μήνες. Μια φορά πάντως, η διοίκηση της ΕΡΓΟΣΕ υπό τον Χρ. Βίνη κινείται με «υψηλές στροφές» και ευελπιστεί το φθινόπωρο να έχει τα πρώτα αποτελέσματα. Κατά το στάδιο του διαλόγου, που είναι ήδη σε ισχύ, θα καθοριστεί η βέλτιστη τεχνική λύση και θα αξιοποιηθούν όλες οι διαθέσιμες μελέτες.

Η εκπόνηση των απαιτούμενων οριστικών μελετών θα ολοκληρωθεί από τον Ανάδοχο εκάστου έργου, ο οποίος θα προκύψει από την διαγωνιστική διαδικασία. Σημειώνεται ότι η συμμετοχή στο διάλογο αποτελεί αναγκαία προϋπόθεση για τη συμμετοχή των προεπιλεγέντων στο επόμενο στάδιο (υποβολή δεσμευτικών προσφορών). Πάντως, εκκρεμεί και το θέμα της χρηματοδότησης (CEF, ΕΣΠΑ, άλλα ευρωπαϊκά χρηματοδοτικά «καλάθια») με τον σιδηροδρομικό φορέα να ευελπιστεί ότι οι φάκελοι χρηματοδότησης θα λάβουν προσεχώς το «οκ» των αρμόδιων ευρωπαϊκών αρχών ώστε να «κλειδώσει» ένα ακόμα βασικό θέμα, δηλαδή τα κονδύλια, ενώ ένα μέρος τους εκτιμάται ότι είναι εξασφαλισμένο.

Τα έργα αυτά διασυνδέουν τα μεγάλα λιμάνια της χώρας με το σιδηροδρομικό δίκτυο. Ενισχύουν το ρόλο των λιμενικών υποδομών της χώρας και παράλληλα αναβαθμίζουν τη διασυνοριακή διασύνδεση της Ελλάδας με τη νοτιοανατολική Ευρώπη. Με τις μεθόδους που αξιοποιούνται, τα έργα αυτά θα είναι περιβαλλοντικά φιλικά με θετικό αποτύπωμα για όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη.

Υπενθυμίζεται ότι τα έργα του ανταγωνιστικού διαλόγου είναι:

  • Αναβάθμιση υφιστάμενης με διπλασιασμό και εγκατάσταση σηματοδότησης- ETCS και ηλεκτροκίνησης της σιδηροδρομικής γραμμής στο τμήμα Αλεξανδρούπολη - Ορμένιο με προϋπολογισμό 1,07 δισ. ευρώ.
  • Κατασκευή νέας σιδηροδρομικής γραμμής Θεσσαλονίκη - Τοξότες με προϋπολογισμό 1,68 δισ. ευρώ.
  • Σιδηροδρομική σύνδεση του 6ου προβλήτα λιμένα Θεσσαλονίκης & κατασκευή προαστιακού Δυτικής Θεσσαλονίκης με προϋπολογισμό 53,4 εκατ. ευρώ.
  • Κατασκευή νέας προαστιακής σιδηροδρομικής γραμμής στο τμήμα από τον κόμβο Κορωπίου έως το Λαύριο και τον λιμένα Λαυρίου με προϋπολογισμό 390,5 εκατ. ευρώ.
  • Κατασκευή νέας προαστιακής σιδηροδρομικής γραμμής για τη σύνδεση της Ραφήνας και του λιμένα Ραφήνας με το υφιστάμενο σιδηροδρομικό δίκτυο με προϋπολογισμό 308,6 εκατ. ευρώ.
  • Ολοκλήρωση της νέας διπλής σιδηροδρομικής γραμμής Κιάτο - Πάτρα στο τμήμα Ρίο - νέος λιμένας Πατρών με προϋπολογισμό 476,5 εκατ. ευρώ.

Οι σύμβουλοι

Για τους συμβούλους, ως γνωστόν, ήδη η ΕΡΓΟΣΕ έχει βάλει μπρος τις διαδικασίες για να «κλειδώσει» 6 (projects) +1 (construction) managers, που θα έχουν υποστηρικτικό ρόλο στα 6 έργα του ανταγωνισμού διαλόγου αλλά και στο «μέτωπο» των «ανοιχτών εργολαβιών». Ήδη «έτρεξε» και ολοκληρώθηκε διαγωνισμός για «Τεχνικό Σύμβουλο για την υποστήριξη της ΕΡΓΟΣΕ στην υλοποίηση των διαδικασιών διαγωνισμού επιλεγμένων έργων με Ανταγωνιστικό Διάλογο και των απαιτούμενων υποστηρικτικών μελετών και δράσεων» (σχεδόν 7-8 εκατ. ευρώ). Το αντικείμενο του Τεχνικού Συμβούλου περιλαμβάνει την υποστήριξη του Αναθέτοντος Φορέα καθ’ όλη τη διάρκεια των διαγωνισμών των έργων του Ανταγωνιστικού Διαλόγου, σε θέματα αξιολόγησης μελετών, επιλογής τεχνικών μελετητικών λύσεων και σύνθεσης αυτών, καθώς και για την υποστήριξη στην εκπόνηση των απαιτούμενων υποστηρικτικών μελετών. Τα θέματα αυτά αναμένονται να περάσουν προς έγκριση (πρακτικά) από το Δ.Σ. του σιδηροδρομικού φορέα εντός του καλοκαιριού, όπως τουλάχιστον αναφέρουν σχετικές πληροφορίες.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

ΑΒΑΞ: «Ανοίγει ο δρόμος» για υπογραφές σε σιδηροδρομικό έργο 73 εκατ. ευρώ

ΕΡΓΟΣΕ: Υπογραφές αξίας... 500 εκατ. ευρώ με ΤΕΡΝΑ, Μυτιληναίο, ΑΒΑΞ, Intrakat

gazzetta
gazzetta reader insider insider