Οδικά έργα: «Ξεκαθαρίζουν» τα ΣΔΙΤ, η «ώρα» της Πελοποννήσου - Έρχονται τα δημόσια του 1 δισ. ευρώ

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Οδικά έργα: «Ξεκαθαρίζουν» τα ΣΔΙΤ, η «ώρα» της Πελοποννήσου - Έρχονται τα δημόσια του 1 δισ. ευρώ
Μετά το «Fly Over» (ΑΒΑΞ - Μυτιληναίος), έρχεται η σειρά του project στη νοτιοδυτική Πελοπόννησο. Πώς «κουμπώνει» το «Καλαμάτα - Ριζόμυλος - Μεθώνη» με τον «Μορέα» των ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις - Intrakat. Μέσα στο Φεβρουάριο προσφορές για τα 4 μεγάλα δημόσια οδικά.

Ξεκαθαρίζει, σταδιακά, το τοπίο στους διαγωνισμούς για τα 3 οδικά έργα που προωθούνται μέσω ΣΔΙΤ, συνολικού ύψους περίπου 1 δισ. ευρώ κι ενώ οι κατασκευαστικοί όμιλοι και οι υπηρεσίες του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών βρίσκονται στην τελική ευθεία για την υποβολή προσφορών (15 με 22 Φεβρουαρίου) σε ένα άλλο πακέτο 4 οδικών projects, δημόσιων αυτή τη φορά, αντίστοιχου με τα ΣΔΙΤ συνολικού προϋπολογισμού (κοντά στο 1 δισ.).

Υπενθυμίζεται ότι ήδη η κοινοπραξία ΑΒΑΞ - Μυτιληναίος ανακηρύχθηκε προσωρινός ανάδοχος στον διαγωνισμό για τη Νέα Ανατολική Περιφερειακή Οδός Θεσσαλονίκης. Το «Fly Over» είναι έργο αρχικής αξίας 373 εκατ. ευρώ. Δεδομένου, βέβαια, ότι στο ΣΔΙΤ οδικό «κομμάτι» του ΒΟΑΚ (τα 22,5 χλμ. του Χερσόνησος - Νεάπολη, ύψους περίπου 360 εκατ. ευρώ) έχει υποβληθεί μία μόνο προσφορά από την κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ - ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις - Intrakat, η οποία και θα «κατοχυρώσει» το project εφόσον η προσφορά της δεν έχει κάποιο πρόβλημα (κάτι που θα αποτελούσε έκπληξη), το ενδιαφέρον «πέφτει» στο τρίτο έργο του «πακέτου».

Κατά πληροφορίες, άμεσα, ίσως και εντός της ημέρας, θα υπάρχουν εξελίξεις όσον αφορά στην ανάδειξη προσωρινού ανάδοχου στο οδικό έργο «Καλαμάτα - Ριζόμυλος - Πύλος - Μεθώνη», εκτιμώμενου κόστους 312 εκατ. ευρώ. Προσφορές υπεβλήθησαν στο τέλος Δεκεμβρίου 2021 από δύο σχήματα, την κοινοπραξία ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις - Intrakat και το κοινό σχήμα ΑΒΑΞ - ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ που ήδη έχει κερδίσει το «Fly Over».

Προφανώς ουδείς μπορεί να προβλέψει τον νικητή. Πάντως, εξαρχής στην κατασκευαστική αγορά γίνονταν λόγος, ιδίως όταν «κλείδωσε» η συνεργασία των Ελλάκτωρ (μέσω της θυγατρικής) και Intrakat, ότι το συγκεκριμένο σχήμα «χτυπάει» δυνατά το οδικό έργο στη νοτιοδυτική Πελοπόννησο επειδή γειτνιάζει με τον αυτοκινητόδρομο «Μορέα» (Κόρινθος – Τρίπολη) καθώς επί της ουσίας το ένα έργο «κουμπώνει» με το άλλο, δηλαδή αποτελεί κάτι σαν φυσική συνέχεια του άλλου, όπως και παλιότερα είχε αναδείξει το insider.

Η «ΜΟΡΕΑΣ Α.Ε.» είναι η εταιρεία που ανέλαβε τη μελέτη, χρηματοδότηση, κατασκευή, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση του αυτοκινητοδρόμου Κόρινθος – Τρίπολη -Καλαμάτα και κλάδος Λεύκτρο - Σπάρτη. Η μετοχική της σύνθεση είναι η ακόλουθη: ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ ποσοστό 71,67%, ABAΞ με 15% και ΙΝΤΡΑΚΟΜ ΣΥΜΜΕΤΟΧΩΝ (δηλαδή Intrakat ουσιαστικά) με ποσοστό 13,33%. Αρα, στην κοινοπραξία είναι και η ΑΒΑΞ η οποία όμως σε αυτή τη φάση κατεβαίνει με τη ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ.

Σε επόμενη χρονική φάση, δηλαδή εντός ολίγων εβδομάδων και μέσα στον Φεβρουάριο, έρχονται οι προσφορές για τα 4 οδικά έργα που «βγαίνουν» με δημόσιο μοντέλο, όπως είχε αποκαλύψει το insider στις γιορτές. Για τις 15/02 έχει οριστεί από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών η διαδικασία για το πρώτο από τα τέσσερα δημόσια οδικά έργα, το οδικό τμήμα Μπράλος - Άμφισσα (μέρος του άξονα Λαμία-Ιτέα-Αντίρριο), ύψους 285 εκατ. ευρώ. Για τις 22 Φεβρουαρίου, έχει προγραμματιστεί η διαδικασία για την επέκταση της Λεωφόρου Κύμης μέχρι την Εθνική οδό (κοντά στα 350 εκατ. ευρώ), η Παράκαμψης Χαλκίδας και Ψαχνών (210 εκατ. ευρώ), το τμήμα του ΒΟΑΚ, Νεάπολη - Άγιος Νικόλαος (169 εκατ. ευρώ).

Πρόκειται δηλαδή για 4 διαγωνισμούς συνολικού ύψους περίπου 1 δις ευρώ, οι οποίοι αναμένεται να [προσελκύσουν το ενδιαφέρον ων ισχυρών εγχώριων ομίλων. Βέβαια, κάποια έργα παρουσιάζουν ίσως μεγαλύτερο ενδιαφέρον για αυτούς, όπως το κομμάτι στον ΒΟΑΚ και την Αττική, οπότε μένει να φανεί ποιες συμμαχίες θα «χτιστούν», αν κάποιοι όμιλοι κατέβουν μόνοι τους αλλά και ποια έργα θα διεκδικήσουν. Αλλωστε, πρόκειται για υποδομές που προωθούνται από το υπ. Υποδομών με δημόσιο μοντέλο, άρα δεν υπάρχουν οι απαιτήσεις των παραχωρήσεων και των ΣΔΙΤ.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider