Η τεχνολογία νικά τον κορονοϊό
Εν μέσω πανδημίας, η τεχνολογία πήρε τη σκυτάλη και πλέον τα πράγματα που μπορεί να κάνει ο Έλληνας από την άνεση του καναπέ του όχι απλά πολλαπλασιάστηκαν αλλά υιοθετήθηκαν από το κοινό.

Άυλη συνταγογράφηση, μειωμένη γραφειοκρατία κατά την συνταξιοδότηση, ψώνια από το σούπερ μάρκετ με ένα κλικ, εξελιγμένο e-banking χωρίς ουρές, εργασία και εκπαίδευση από το σπίτι, online ψυχαγωγία και gaming. Οι παραπάνω έννοιες είναι μόνο μερικές με τις οποίες αναγκαστήκαμε να εξοικειωθούμε μέσα σε μικρό χρονικό διάστημα, λόγω της πανδημίας του κορονοϊού και τους περιορισμούς στην μετακίνηση που έχει επιφέρει. Οι ίδιες όμως έννοιες είναι αυτές που θα μείνουν παρακαταθήκη για την επόμενη μέρα, διευκολύνοντας στο έπακρο την καθημερινότητά μας, όταν επανέλθει στην «προ-κορονοϊού» κατάσταση.

Ακόμα και στην ψηφιακά αναλβάβητη Ελλάδα, όπως αποδεικνυόταν από τις πλείστες μετρήσεις, το χρονικό διάστημα που διαρκεί η υγειονομική κρίση, η τεχνολογία πήρε τη σκυτάλη προς όφελος των πολιτών, κάνοντας τον αβίωτο βίο, βιώσιμο.

Μέσα σε μόλις δύο μήνες, τα πράγματα που μπορεί να κάνει ο Έλληνας από την άνεση του καναπέ του όχι απλά πολλαπλασιάστηκαν αλλά κατακτήθηκαν από ένα διευρυμένο ηλιακά κοινό που μέχρι χθες χαρακτηριζόταν «παραδοσιακό», αν όχι «ετεροχρονισμένο».

Ας δούμε όμως τι ακριβώς άλλαξε στη ζωή μας στην μετα-κορονοιού εποχή, επιβεβαιώνοντας για ακόμα μια φορά το ρητό «η κρίση γεννά ευκαιρίες».

To ψηφιακό κράτος είναι γεγονός

Η γραφειοκρατία είναι η λέξη που χαρακτηρίζει αρνητικά τη χώρα μας τις τελευταίες δεκαετίες, απελπίζοντας τους πολίτες κάθε φορά που καλούνται να συνδυαλλαγούν με το δημόσιο κι απομακρύνοντας τους επενδυτές από τα «ελληνικά χωράφια». Σήμερα βέβαια το ψηφιακό κράτος γίνεται πραγματικότητα μέσω του gov.gr, και όλες οι υπηρεσίες του δημοσίου περνούν σταδιακά στην οθόνη του υπολογιστή μας.  

Η πύλη συναλλαγών του Δημοσίου gov.gr έφτασε σχεδόν δύο μήνες νωρίτερα σε σχέση με τον αρχικό προγραμματισμό λόγω της έξαρσης του κορονοϊού και της επιτακτικής ανάγκης που έχει προκύψει για διεκπεραίωση εργασιών χωρίς φυσική παρουσία

Ήδη περιλαμβάνει μια σειρά από διαδικασίες που έως τώρα απαιτούσαν αυτοπρόσωπη παρουσία σε ΚΕΠ ή αστυνομικό τμήμα ενώ κάθε υπηρεσία που θα ψηφιοποιείται στο μέλλον θα ενσωματώνεται στην πλατφόρμα. 

Με ένα κλικ μπορεί κανείς να επισκέπτεται 14 υπουργεία, 32 φορείς και οργανισμούς, 3 Ανεξάρτητες Αρχές, να υποβάλει ηλεκτρονικά υπεύθυνη δήλωση και εξουσιοδότηση με τους κωδικούς του taxisnet, να λαμβάνει τις συνταγές του γιατρού με sms χωρίς να χρειάζεται να τον επισκεφτεί, να λαμβάνει τα πιστοποιητικά για την συνταξιοδότηση και πολλά άλλα.

Ειδικότερα για την υποβολή υπεύθυνης δήλωσης ή εξουσιοδότησης, ο πολίτης έχει τη δυνατότητα να συμπληρώνει και να υπογράφει ηλεκτρονικά εξουσιοδοτήσεις και υπεύθυνες δηλώσεις ενώ παρέχεται και η δυνατότητα άμεσης ηλεκτρονικής αποστολής εξουσιοδοτήσεων και υπεύθυνων δηλώσεων στην αρχή η οποία ζητά την έκδοσή τους χωρίς να χρειάζεται να μεταβεί σε αυτήν. Εδώ θα βρείτε έναν αναλυτικό οδηγό για την όλη διαδικασία. 

Να σημειωθεί ότι τους τελευταίους μήνες έχουν ψηφιοποιηθεί διάφορες υπηρεσίες όπως η πρόσφατη αυτοματοποίηση της εγγραφής των νεογέννητων στο δημοτολόγιο ενώ έχουν ανακοινωθεί και άλλες για τους επόμενους μήνες όπως το προσωρινό δίπλωμα οδήγησης, η απλοποίηση της διαδικασίας εγγραφής σε παιδικούς σταθμούς και άλλα.

Νέα «σελίδα» στη λειτουργία των ΚΕΠ

«Σελίδα» γυρίζει και η λειτουργία των 976 Κέντρων Εξυπηρέτησης Πολιτών λόγω των έκτακτων μέτρων της  κυβέρνησης για την προστασία πολιτών και υπαλλήλων από τον κορονοϊό.  

Προκειμένου να αποφεύγονται οι άσκοπες μετακινήσεις και ο συνωστισμός και να διεκπεραιώνονται χωρίς καθυστερήσεις και αναμονή τα αναγκαία αιτήματα των πολιτών, προωθήθηκε η τηλεφωνική παραγγελία των πιστοποιητικών και η αποστολή τους μέσω κούριερ, κατ’ οίκον

Πλέον οι πολίτες παραγγέλνουν τηλεφωνικά δηλώσεις, βεβαιώσεις και πιστοποιητικά, ενώ η παράδοσή τους πραγματοποιείται μέσω των ΕΛΤΑ (συστημένη αποστολή) και των ΕΛΤΑ Κούριερ στις διευθύνσεις που οι πολίτες επιθυμούν, χωρίς χρέωση των ιδίων.

Όσο για την προσέλευση των πολιτών, γίνεται μόνο κατόπιν τηλεφωνικής προσυνεννόησης (ραντεβού) και εφόσον κρίνεται από τον διευθυντή/προϊστάμενο του ΚΕΠ ότι πρόκειται για κατεπείγουσα ανάγκη διεκπεραίωσης αίτησης.

Τι βρίσκει κανείς στο gov.gr

Στο gov.gr προσφέρεται πρόσβαση σε 11 κατηγορίες με 507 υπηρεσίες. Ειδικότερα, οι κατηγορίες είναι οι παρακάτω:

1.Γεωργία και κτηνοτροφία

Διαδικασίες, επιδοτήσεις και αποζημιώσεις για την γεωργική, κτηνοτροφική ή αλιευτική σας δραστηριότητα.

2.Δικαιοσύνη

Υπηρεσίες για την ασφάλεια και το δικαστικό σύστημα, έκδοση εγγράφων.

3. Εκπαίδευση

Διαδικασίες για την εγγραφή και φοίτηση σε όλες τις εκπαιδευτικές βαθμίδες.

4. Επιχειρηματική δραστηριότητα

Υπηρεσίες για να ξεκινήσετε και να μεγαλώσετε την επιχείρησή σας.

5. Εργασία και ασφάλιση

Εργαλεία και υπηρεσίες για την αναζήτηση εργασίας, την ασφάλιση και τη συνταξιοδότησή σας.

6.Οικογένεια

Διαδικασίες και έκδοση εγγράφων για όλα τα γεγονότα της ζωής σας.

7. Περιουσία και φορολογία

Οδηγίες και υπηρεσίες για τη διαχείριση της περιουσίας σας και τη φορολογία.

8. Πολίτης και καθημερινότητα

Υπηρεσίες για τις επαφές σας με το δημόσιο και την παραμονή των πολιτών τρίτων χωρών.

9.Πολιτισμός, αθλητισμός και τουρισμός

Πολιτιστικές υπηρεσίες, διαδικασίες για εσωτερικό και εξωτερικό τουρισμό.

10.Στράτευση

Διαδικασίες για τη θητεία και τις στρατιωτικές σχολές, υπηρεσίες για ένστολους και απόστρατους.

11. Υγεία και πρόνοια

Διαδικασίες για τη δημόσια υγεία και την ασφάλεια τροφίμων, υπηρεσίες για φάρμακα και νοσηλεία.

 

Τρόφιμα και είδη βασικής ανάγκης περνούν στο online

Ραγδαία αύξηση καταγράφεται στις παραγγελίες από τα οnline σούπερ μάρκετ όπως φαίνεται άλλωστε και από την καθυστέρηση που παρατηρείται στις παραδόσεις των αγορών.

Πολλοί καταναλωτές επιλέγουν λόγω των μέτρων προστασίας από τον κορονοϊό, να κάνουν τα ψώνια τους χωρίς να βγουν από το σπίτι, είτε μέσα από τα ηλεκτρονικά καταστήματα που διαθέτουν οι μεγάλες αλυσίδες, είτε από σούπερ μάρκετ που λειτουργούν αποκλειστικά ηλεκτρονικά. H αναμονή για τις παραδόσεις ωστόσο, φτάνει ακόμη και τον έναν μήνα.

Υπηρεσίες delivery παρέχουν και άλλες επιχειρήσεις τροφίμων για εκείνους που θέλουν να ψωνίσουν από το σπίτι.

Μεγάλες αλυσίδες κρεοπωλείων διέθεταν ήδη εκτός από τα φυσικά τους καταστήματα και αντίστοιχα οnline ενώ το τελευταίο διάστημα άρχισαν λειτουργούν με delivery και κάποια συνοικιακά κρεοπωλεία, τα οποία παραδίδουν αυθημερόν.

Οι καταναλωτές μπορούν να βρουν επίσης φρέσκα ψάρια και θαλασσινά από ιχθυοπωλεία που λειτουργούν διαδικτυακά και κάνουν παραδόσεις συνήθως την επόμενη μέρα της παραγγελίας.

Αντίστοιχα οι καταναλωτές μπορούν να παραγγείλουν φρούτα και λαχανικά από online οπωροπωλεία.

Οι φούρνοι επίσης αλλά και κάποια ζαχαροπλαστεία, διαθέτουν υπηρεσίες delivery, για το καθημερινό ψωμί αλλά και για καφέ ή άλλα αρτοσκευάσματα και γλυκά.

Με υπηρεσίες delivery λειτουργούν επίσης και πιο εξειδικευμένα καταστήματα τροφίμων, όπως για παράδειγμα με βιολογικά προϊόντα, vegan ή delicatessen αλλά και κάβες με κρασιά και αλκοολούχα ποτά.

Παράλληλα υπάρχουν online πλατφόρμες από τις οποίες μπορεί κανείς να παραγγείλει από τσιγάρα και προϊόντα περιπτέρου, μέχρι τρόφιμα, καθαριστικά για το σπίτι και είδη πρώτης ανάγκης.

Εκτός από τα προϊόντα διατροφής που βρίσκονται στις προτεραιότητες των αγορών των καταναλών αυτή την περίοδο, με online παραγγελίες λειτουργούν και τα εμπορικά καταστήματα με είδη ενδυσης, υπόδησης, καλλυντικά αλλά και έπιπλα.

«Ποντάροντας» μάλιστα στο γεγονός ότι οι καταναλωτές μένουν στο σπίτι, πολλές επιχειρήσεις προχωρούν σε προσφορές στα προϊόντα προσωπικής φροντίδας και τα είδη σπιτιού ενώ παρέχουν και δωρέαν τα μεταφορικά.  

Υγεία και Ασφάλιση με ένα «κλικ»

Γραφειοκρατικές αγκυλώσεις δεκαετιών και έλλειψη ψηφιακής οργάνωσης «κατέρρευσαν» εν μία νυκτί, με αφορμή τα μέτρα της κυβέρνησης για τον κορονοιό.

Ούτε ο Γουτεμβέργιος θα το φανταζόταν ότι η ελληνική δημόσια διοίκηση θα προχωρούσε στην ηλεκτρονική εποχή, ξεκινώντας από τομείς που ήταν συνώνυμοι με το…. χαρτομάνι, αυτούς της υγείας και της ασφάλισης.

Η νέα εποχή του «Μένουμε σπίτι» οδήγησε τον ΕΟΠΥΥ να προσαρμοστεί άμεσα στην ανάγκη της εξ αποστάσεως εξυπηρέτησης των πολιτών, δίνοντας τη δυνατότητα να λαμβάνουν τις ιατρικές τους συνταγές στο κινητό τους, χωρίς να χρειάζεται να τις προσκομίζουν τυπωμένες στον φαρμακοποιό.

Η άυλη συνταγογράφηση είναι πια γεγονός και αφορά επαναλαμβανόμενες συνταγές που αφορούν χρόνιες παθήσεις, απαλλάσσοντας τις ευαίσθητες ομάδες του πληθυσμού από την ανάγκη αυτοπρόσωπης παρουσίας στο ιατρείο.

Για την ενεργοποίησή της, οι πολίτες πρέπει να μπουν στο http://www.gov.gr να επιλέξουν αρχικά την κατηγορία υπηρεσιών «Υγεία και Πρόνοια» και εν συνεχεία την υποκατηγορία «Φάκελος Υγείας», όπου θα βρουν την εφαρμογή στην οποία θα εισέλθουν χρησιμοποιώντας τους κωδικούς Taxisnet και τον ΑΜΚΑ τους.

Το παράδειγμα του ΕΟΠΥΥ ακολούθησε και ο  e-ΕΦΚΑ, που κατάργησε τις ουρές και την αναμονή, είτε με προγραμματισμένα ραντεβού στα υποκαταστημάτα όλης της χώρας, είτε μέσω της ηλεκτρονικής διεύθυνσης www.efka.gov.gr/menoumespiti.

Στον e-ΕΦΚΑ, ασφαλισμένοιεργοδότες και συνταξιούχοι υποβάλλουν πλέον το αίτημά τους τηλεφωνικά ή  επιλέγοντας την κατηγορία του αιτήματος, το αρμόδιο υποκατάστημα και συμπληρώνοντας την περιγραφή του αιτήματος στο www.efka.gov.gr

Ακολούθως λαμβάνουν e-mail ή τηλεφωνική κλήση με όλες τις πληροφορίες για συνταξιοδοτικές παροχές, ασφαλιστικές εκκρεμότητες και εκτύπωση βεβαιώσεων.

Για πρώτη φορά, οι άνεργοι θα μπορούν ηλεκτρονικά να εγγράφονται στο μητρώο του ΟΑΕΔ, να αποκτούν δελτίο ανεργίας και να υποβάλουν αίτηση για την τακτική επιδότηση ανεργίας, μέσω της αντίστοιχης ηλεκτρονικής πλατφόρμας του Οργανισμού http://www.oaed.gr/menoumespiti

Η πρόσβαση νέων χρηστών στις ηλεκτρονικές υπηρεσίες του ΟΑΕΔ γίνεται αποκλειστικά ηλεκτρονικά με τους  κωδικούς του TAXISnet, ενώ όλες οι συνεντεύξεις ανέργων με εργασιακούς συμβούλους θα διεξάγονται μέσω τηλεφωνικής επικοινωνίας και όχι με αυτοπρόσωπη παρουσία.

 

 

Το e-banking περνά σε άλλο επίπεδο

Ολοένα σπανιότερα θα επισκεπτόμαστε στο σύντομο μέλλον τα καταστήματα των τραπεζών, αφού σχεδόν όλες οι υπηρεσίες προσφέρονται μέσω Internet και mobile banking. Ταυτόχρονα ετοιμάζουν μια σειρά νέων υπηρεσιών που απευθύνονται και στις επιχειρήσεις, επιδιώκοντας να μειώσουν τη γραφειοκρατία, το κόστος αλλά και την ανάγκη επίσκεψης σε φυσικά καταστήματα.

Το άνοιγμα εταιρικών λογιαριασμών online –όπως γίνεται ήδη για τα φυσικά πρόσωπα- οι ηλεκτρονικές αιτήσεις και υπογραφές, αλλά και η κατάθεση εγγράφων σε ψηφιακές πλατφόρμες αλλάζουν τα δεδομένα όχι μόνο για σήμερα, αλλά και για το μέλλον αναφορικά με το πώς αλλά και ποιες συναλλαγές θα γίνονται online και ποιες από το κάταστημα.

Ο πρώτος ραγδαίος μετασχηματισμός στις συναλλαγές ήρθε με τα capital controls, όπου το πλαστικό χρήμα μπήκε δυναμικά στη ζωή μας, αντικαθιστώντας το φυσικό. Με την πανδημία του κορονοϊού, η τράπεζα «έρχεται» στο κινητό ή τον υπολογιστή μας ακόμη πιο γρήγορα, επισπεύδοντας μια πορεία που ήταν προδιαγεγραμμένη.  Και κατ’ αυτό τον τρόπο, οι πελάτες, ιδιώτες και επιχειρήσεις εξοικονομούν πολύτιμο χρόνο αλλά και χρήμα, προστατεύοντας ταυτόχρονα την υγεία τους αλλά και αυτή των τραπεζοϋπαλλήλων.

Ενόψει της απελευθέρωσης των χρηματοοικονομικών υπηρεσιών, την τελευταία διετία όλες οι ελληνικές τράπεζες προετοίμασαν εντατικά τη μετάβασή τους στην ψηφιακή εποχή. Πλέον, προσφέρουν μεγάλη γκάμα προϊόντων και υπηρεσιών μέσω Internet και mobile banking, με τις καθημερινές συναλλαγές όπως πληρωμές δανείων, λογαριασμών ΔΕΚΟ, υποχρεώσεων στο Δημόσιο, μεταφορές χρημάτων να γίνονται μέσω των εναλλακτικών δικτύων.

Ελάχιστοι είναι οι λόγοι πλέον που αναγκάζουν πια έναν πελάτη να επισκεφθεί το κατάστημα ή, ακόμα και να χρησιμοποιήσει το phone banking, αφού όλες οι συναλλαγές μπορούν να γίνουν με το πάτημα ενός κουμπιού. Και η παρούσα συγκυρία συνάδει ώστε η μετάβαση αυτή προς τις νέες, βελτιωμένες συνθήκες να γίνει με σαφώς ταχύτερα βήματα.

Άλματα κάνει η εξ' αποστάσεως εργασία και εκπαίδευση

Άλματα κάνουν αυτή την περίοδο επιχειρήσεις και εργαζόμενοι οι οποίοι αναγκάστηκαν να χρησιμοποιήσουν το «όπλο» της τηλε-εργασίας για να μην παγώσει η οικονομία της χώρας ενώ ταυτόχρονα επεκτείνεται ραγδαία και η τηλε-εκπαίδευση. Μέσα σε λίγες μόλις ημέρες, η εργασία εξ αποστάσεων αναπτύχθηκε με εκρηκτικούς ρυθμούς στην ελληνική επικράτεια, σε μια προσπάθεια των εταιρειών να συνταχθούν με τα κυβερνητικά μέτρα προφύλαξης από την περαιτέρω εξάπλωση της πανδημίας του κορονοϊού αλλά να παραμείνουν παραγωγικές. Ταυτόχρονα, σχολικά μαθήματα, πανεπιστημιακές διαλέξεις αλλά και σεμινάρια γίνονται μαζικά εξ' αποστάσεως, προσφέροντας άμεση πρόσβαση στη γνώση σε όσους μπορούν να συνδεθούν στο Διαδίκτυο.

Το χορό έσυραν αρχικά οι τεχνολογικές εταιρείες ή όσες είχαν κατάλληλες υποδομές και εφαρμογές που διασφάλιζαν την εργασία εξ αποστάσεως. Όταν βέβαια επιβλήθηκε η απαγόρευση κυκλοφορίας, στη λύση της εργασίας από το σπίτι ωθήθηκαν και οι επιχειρήσεις που δεν είχαν κάνει τα απαραίτητα βήματα για τον ψηφιακό μετασχηματισμό τους. Αυτό τουλάχιστον μαρτυρά η αύξηση της ζήτησης σε laptop και περιφερειακά που καταγράφηκε τις τελευταίες εβδομάδες στην αγορά. 

Μάλιστα οι ελληνικές επιχειρήσεις επέδειξαν εντυπωσιακή ικανότητα προσαρμογής και γρήγορα αντανακλαστικά στην απόλυτα ακραία συνθήκη που δημιούργησε η πανδημία του κορονοϊού και στη χώρα μας. Παρότι εκ των προτέρων ανέτοιμες, τουλάχιστον η πλειονότητα αυτών, κατάφεραν να προσαρμόσουν το μοντέλο λειτουργίας τους ή ακόμα και το ίδιο τους το προϊόν σε διάστημα μικρότερο των δύο εβδομάδων. Σύμφωνα με έρευνα της Endeavorτο 70% των επιχειρήσεων ανέφεραν ότι έχουν αυτοματοποιήσει τις λειτουργίες τους κατά τουλάχιστον 50%, ποσοστό ικανοποιητικό δεδομένων των συνθηκών. Μάλιστα, οι δύο στις δέκα (2/10) δήλωσαν ότι ο βαθμός αυτοματισμού τους είναι εξαιρετικός.

Σε αυτό συνέβαλαν και οι «ψηφιακά αλληλέγγυες» εταιρείες, οι οποίες ανταποκρινόμενες στο κάλεσμα του υπουργού Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Κυριάκου Πιερρακάκη, αποφάσισαν να προσφέρουν εργαλεία διευκόλυνσης της τηλεργασίας δωρεάν ή με μεγάλη έκπτωση, ώστε να καλυφθούν οι αυξημένες ανάγκης της εποχής. Πλατφόρμες τηλεργασίας, πλατφόρμες τηλεϊατρικής, εφαρμογές εκπαίδευσης εξ αποστάσεως και άλλα πολλά διατίθενται πλέον δωρεάν για όσο διάστημα διαρκέσει ο κατ'οίκον περιορισμός, σε μια προσπάθεια των τεχνολογικών εταιρειών να συμβάλλουν στον περιορισμό μετάδοσης της πανδημίας. 

 

 

Η online ψυχαγωγία γίνεται mainstream

Κι αν κάποτε η ψυχαγωγία στην Ελλάδα ήταν συνυφασμένη με καφετέριες και νυχτερινά κέντρα διασκέδασης, στην εποχή του κορονοϊού δεν θα μπορούσε παρά να μετατραπεί σε online θέαση.

Από τις πρώτες κιόλας ημέρες της επιβολής των μέτρων, οι διαθέσιμες στην ελληνική αγορά τηλεοπτικές πλατφόρμες αλλά και πλατφόρμες συνεχούς ροής περιεχομένου είδαν όχι απλά άνοδο στον αριθμό των συνδρομητών τους αλλά και άνοδο στο περιεχόμενο που αυτοί καταναλώνουν. Για το λόγο αυτό άλλωστε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προέτρεψε τους διεθνείς παρόχους περιεχομένου συνεχούς ροής να μειώσουν τον ρυθμό μετάδοσης δεδομένων ώστε να διασφαλιστεί η καλή λειτουργία των δικτύων, τώρα που οι απαιτήσεις είναι άκρως υψηλές. 

Όπως αναφέρουν στο insider.gr στελέχη των τηλεπικοινωνιακών εταιρειών, η αύξηση της κατανάλωσης του περιεχομένου ξεπερνά ανά περιπτώσεις το 50% κι αυτό έχει ωθήσει ειδικά τους Έλληνες παρόχους στον εμπλουτισμό του περιεχόμενό τους με νέες κυκλοφορίες ή με νέα κανάλια με εξειδικευμένο περιεχόμενο.  Στην αύξηση αυτή βέβαια, έχει συντελέσει και το γεγονός ότι οι ελληνικές εταιρείες ασπαζόμενες την πρωτουβουλία για ψηφιακή αλληλεγγύη #digitalsolidarity διέθεσαν μέρος του περιεχομένου τους δωρεάν μέσω καναλιών του youtube ή έκαναν δώρο στους ήδη συνδρομητές τους επιπλέον κανάλια. 

Ειδικότερα, ιδιαίτερα αυξημένη είναι η θέαση τηλεοπτικού περιεχομένου από τα ελληνικά νοικοκυριά, κατά την περίοδο που μένουμε σπίτι στην περίπτωση της Cosmote TV, της πλατφόρμας που μετρά σήμερα πάνω από 550.000 συνδρομητές με σχεδόν τους μισούς (220.000) να συνδέονται στην υπηρεσία Cosmote TV GO. Σύμφωνα με τα όσα ανέφερε η εταιρεία στο insider.gr η τηλεθέαση στα κανάλια της COSMOTE TV τον Μάρτιο ενισχύθηκε σημαντικά, με το COSMOTE HISTORY HD (+30%), τα κανάλια COSMOTE CINEMA HD (+40%), αλλά και τα παιδικά κανάλια της πλατφόρμας (+70%), να σημειώνουν την μεγαλύτερη αύξηση.

Οι τηλεθεατές έχουν στραφεί και στις υπηρεσίες on demand θέασης περιεχομένου της COSMOTE TV, για τις αυξημένες ανάγκες τους σε ψυχαγωγία από το σπίτι. Οι ενοικιάσεις ταινιών, μέσω της υπηρεσίας Movies Club, έχουν διπλασιαστεί, ενώ η θέαση περιεχομένου μέσω της δωρεάν on demand υπηρεσίας COSMOTE TV Plus, όπου οι συνδρομητές μπορούν να βρουν ταινίες, ντοκιμαντέρ, παιδικά προγράμματα και πάνω από 90 ολοκληρωμένους κύκλους σειρών (box sets), έχει ανέβει κατά 70%, μέσα στον Μάρτιο.     

Συνολικά, αυτή την περίοδο, οι συνδρομητές της υπηρεσίας, πραγματοποιούν πάνω από 8 εκατ. ενέργειες/μήνα (ενοικίαση ταινίας, θέαση ταινίας/σειράς, χρήση της υπηρεσίας REPLAY TV για ετεροχρονισμένη θέαση περιεχομένου) μέσω των on demand υπηρεσιών. Εξίσου σημαντικά έχει ανέβει και η κίνηση στο κανάλι της COSMOTE TV στο YouTube, όπου υπάρχει διαθέσιμο περιεχόμενο από εκπομπές, όπως Στο Πλεχτό, Game R1 κ.ά., όπως διευκρινίζει ο εκπρόσωπος Τύπου της Cosmote TV.

Να θυμήσουμε ότι η Cosmote TV, στηρίζοντας τις αυξημένες ανάγκες της ελληνικής οικογένειας για ποιοτική ψυχαγωγία, όσο «μένουμε σπίτι», προσφέρει πρόγραμμα με ντοκιμαντέρ και εκπομπές του COSMOTE HISTORY HD, ελεύθερα για όλους, μέσα από το επίσημο κανάλι της στο YouTube. Μέχρι και τις 30 Απριλίου 2020, το COSMOTE HISTORY HD @YouTube, με ξεχωριστή ροή 24ωρης διάρκειας, θα μεταδίδει σε υψηλή ευκρίνεια επιλεγμένα ντοκιμαντέρ της COSMOTE TV, καθώς και εκπομπές με εκπαιδευτικό περιεχόμενο για τα παιδιά και τους νέους. Επίσης, προσφέρει -με τη συμβολική τιμή των 0,01€/πακέτο για ένα μήνα- τα ευέλικτα πακέτα Documentaries και Kids που παρέχουν πρόσβαση σε όλο το περιεχόμενο με ντοκιμαντέρ και παιδικό πρόγραμμα της COSMOTE TV, μέσα από την εφαρμογή (app) της νέας streaming υπηρεσίας για Samsung smart TVs και φορητές συσκευές (smartphones, tablets) ή μέσα από ή από υπολογιστή/laptop στο www.cosmotetvott.gr. Με την ενεργοποίηση των πακέτων, οι χρήστες μπορούν να παρακολουθούν το περιεχόμενο που τους ενδιαφέρει, ζωντανά ή on demand, όποιο δίκτυο σταθερής ή κινητής και αν διαθέτουν

Αντίστοιχα και η Vodafone βλέπει άνοδο στον χρόνο κατανάλωσης περιεχομένου, άνοδο που ξεπερνά το 70%. Η άνοδος μάλιστα στην πλατφόρμα της Vodafone η συνδρομητική βάση της οποίας ανέρχεται στους 120.000 πελάτες, σύμφωνα με τελευταία στοιχεία, κάνει τα στελέχη της να χαρακτηρίζουν άκρως επιτυχημένη την επένδυση για την αποκλειστική διάθεση του περιεχομένου της HBO μέσω της πλατφόρμας της. Παράλληλα μάλιστα παρατηρείται και αύξηση συνδρομών στο Vodafone TV, χωρίς να υπάρχουν ωστόσο εκτιμήσεις για το ποσοστό της. Να θυμήσουμε ότι η εταιρεία συμμετέχοντας στην πρωτοβουλία #digitalsolidarity προχώρησε σε δωρεάν αναβάθμιση στο family πακέτο για συνδρομητές του βασικού πακέτου Vodafone TV.

Στο 40% φτάνει περίπου η αύξηση της κατανάλωσης περιεχομένου στην πλατφόρμα της Wind, Wind Vision, σύμφωνα με στελέχη της εταιρείας. Να θυμίσουμε ότι η πλατφόρμα της Wind είχε, με βάσει τα τελευταία στοιχεία, περί του 55.000 συνδρομητές μέσα στους 18 μήνες λειτουργίας της. 

Μεσοσταθμική άνοδο της τάξης του 25% παρατηρεί και η Nova, τόσο στη δορυφορική τηλεόραση όσο και στις on demand υπηρεσίες, σύμφωνα με τα στελέχη της εταιρείας. Όπως μάλιστα εξηγούν στο insider.gr μεγάλη άνοδο καταγράφει το παιδικό περιεχόμενο αλλά και τα κανάλια Novacinema, ιδιαίτερα τις βραδυνές ώρες. Εν αντιθέσει με τις πρώτες ημέρες που υπήρχε μεγάλη ζήτηση για ειδησεογραφικό περιεχόμενο, όσο περνά ο καιρός τόσο μειώνεται το ενδιαφέρον του κόσμου για την ενημέρωση. Να υπενθυμίσουμε ότι η συνδρομητική τηλεόραση της Nova η οποία μετρά σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία  459.100 συνδρομητές (350,8 χιλιάδες λιανικής και 108,3 χιλιάδες χονδρικής σε Ελλάδα και Κύπρο) συμμετείχε αρχικά στην  πρωτοβουλία #digitalsolidarity προσφέροντας δωρεάν για έναν μήνα σε όσους ιδιώτες συνδρομητές δεν είχαν πρόσβαση στο κινηματογραφικό περιεχόμενο της τα κανάλια Novacinema. Σε μια προσπάθεια εμπλουτισμού των επιλογών και του περιεχομένου που διατίθεται μέσω της πλατφόρμας της η εταιρεία εγκαινίασε, όσο μένουμε σπίτι, και το νέο pop up κανάλι Novacinema extra HD το οποίο προβάλει καθημερινά ένα μαραθώνιο μιας αγαπημένης τηλεοπτικής σειράς back to back. Τo Νovacinema extra HD το οποίο έγινε διαθέσιμο από τις 25 Μαρτίου διατίθεται σε όλους τους συνδρομητές χωρίς επιπλέον κόστος μέχρι και την Κυριακή 12 Απριλίου. Δεδομένης μάλιστα της υψηλής ζήτησης, η εταιρεία από τα τέλη Μαρτίου αποφάσισε να προσφέρει ανανεωμένη μέσω της νέας εφαρμογής για Android TV την υπηρεσία Novaflix, με την οποία ο συνδρομητής απολαμβάνει, μέσω Ιnternet streaming από όλα τα δίκτυα, αγαπημένες και βραβευμένες ταινίες και σειρές, on demand ή Live TV στον υπολογιστή, το tablet και το κινητό του. Σε περίπτωση εγγραφής ο πρώτος μήνας είναι δωρεάν. 

Φυσικά η άνοδος σε κατανάλωση περιεχομένου καταγράφεται και στις πλατφόρμες συνεχούς ροής  όπως Netflix, AppleTV, Amazon Prime, χωρίς βέβαια να υπάρχουν συγκεκριμένα νούμερα για την χώρα μας. Ωστόσο μια ματιά στο εξωτερικό μαρτυρά την τάση. Ενδεικτικά να αναφέρουμε ότι λόγω των μέτρων κοινωνικής απόστασης που έχουν εγκλωβίσει πολύ κόσμο στο σπίτι, τα αναθεωρημένα νούμερα για την αύξηση των συνδρομητών σε πλατφόρμες όπως το Netflix είναι πολύ υψηλότερα από τις εκτιμήσεις στην αρχή της χρονιάς. Να θυμήσουμε ότι το Netflix, η συνδρομητική υπηρεσία που είχε το 2019 περισσότερους από 167 εκατομμύρια συνδρομητές παγκοσμίως, εκ των οποίων τα 100 και πλέον εκατ. βρίσκονται εκτός ΗΠΑ , υπολόγιζε να προσθέσει ακόμα 7 εκατ. συνδρομητές στην βάση του μόνο το πρώτο τρίμηνο του έτους. Σύμφωνα με διεθνείς αναλυτές όμως, το ποσοστό αυτό θα μπορούσε να διπλασιαστεί ελέω κορονοϊού.

Ενδεικτικό της απήχησης είναι και το λανσάρισμα του Disney+ στην Ευρώπη. Μόνο την την ημέρα του λανσαρίσματός στην Γηραιά Ήπειρο η εφαρμογή του Disney+ είχε 5 εκατ. download, σύμφωνα με τις μετρήσεις της App Annie. Παρότι όλοι αυτοί δεν θα κάνουν απαραίτητα συνδρομή στην πλατφόρμα είναι ενδεικτικο της απήχησης της. H πλατφόρμα της Disney η οποία κυκλοφόρησε σε ΗΠA, Καναδά, Αυστραλία και Νέα Ζηλανδία, τον Νοέμβριο του 2019 και στην Ευρώπη μόλις την προηγούμενη εβδομάδα, μέχρι τις αρχές Φεβρουαρίου – τους πρώτους δηλαδή τρεις μήνες της κυκλοφορίας της - έφτασε τα 28,6 εκατ. συνδρομητές. Σύμφωνα με στοιχεία του Forbes, η Disney+ κατάφερε να τριπλασιάσει τους συνδρομητές της στις παραπάνω χώρες, μέσα σε δύο μέρες, από το Σάββατο 14 Μαρτίου 2020 μέχρι και την Δευτέρα 16 Μαρτίου 2020, όπου πολύς κόσμος κλείστηκε σπίτι.

Στην «εν μέσω πανδημίας» εποχή βέβαια, το προαναφερθέν περιεχόμενο δεν είναι το μόνο που καταναλώνει το φιλοθέαμων κοινό. Μια ακόμα καινοτομία που έχει εγκαινιαστεί αυτή την περίοδο είναι και η παρακολούθηση θεατρικών παραστάσεων από το σπίτι. Πλέον οι τηλεθεατές μπορούν να παρακολουθήσουν παραστάσεις από το ψηφιοποιημένο αρχείο του Εθνικού Θεάτρου και μάλιστα εντελώς δωρεάν. Το μόνο που πρέπει να κάνουν είναι να επισκεφτούν μια από τις σελίδες www.n-t.grwww.culture.gr και www.mindigital.gr σε συγκεκριμένες ώρες και ημέρες σύμφωνα με το πρόγραμμα που έχει ανακοινωθεί. Επιπλέον, με ένα μικρό αντίτιμο, οι θεατές μπορούν να απολαμβάνουν και τις παραστάσεις του θεάτρου Τέχνης, Κάρολος Κουν από το σπίτι. Ειδικότερα οι φίλοι του Θεάτρου Τέχνης έχουν τη δυνατότητα on demand παρακολούθησης των τρεχουσών παραστάσεων μέσω της επίσημης ιστοσελίδας του Θεάτρου Τέχνης www.theatro-technis.gr. Και η λίστα δεν τελειώνει εδώ αφού και μέσω του Youtube διατίθενται ακόμα περισσότερες παραστάσεις που έχουν παρουσιαστεί σε διάφορα θέατρα ακόμη και στην Επίδαυρο.

Σπάει όλα τα ρεκόρ το online gaming

Η κουλτούρα του «Μένουμε Σπίτι» και η έμφαση στο cocooning, ακολουθώντας και τις προσταγές του Κυριάκου Μητσοτάκη έφερε κατακόρυφη αύξηση και στο online gaming αλλά και στο διαδικτυακό στοιχηματισμό καθώς οι πολίτες προσαρμόζονται στα νέα δεδομένα και ανακαλύπτουν τις δυνατότητες που δίνει η τεχνολογία.

Είτε από κινητά τηλέφωνα, είτε από υπολογιστές είτε από κονσόλες, το online gaming έχει «πάρει φωτιά» με τις σχετικές πλατφόρμες να καταγράφουν ιστορικά υψηλά στον αριθμό των χρηστών τους. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα της εξαιρετικά δημοφιλούς πλατφόρμας Steam που στις 22 Μαρτίου κατέγραψε νέο ιστορικό ρεκόρ με 20,7 εκατ. χρήστες να αξιοποιούν τις υπηρεσίες της ταυτόχρονα.

Αντίστοιχη είναι η εικόνα στις εξίσου δημοφιλείς πλατφόρμες Playstation Network αλλά και Χ-box Live που καταγράφουν αλλεπάλληλα ρεκόρ χρηστών. Μάλιστα, προκειμένου να διατηρήσουν την ποιότητα των υπηρεσιών τους, οι εν λόγω πλατφόρμες «φρενάρουν» την ταχύτητα κατεβάσματος παιχνιδιών ώστε να ανταπεξέλθουν στην κατακόρυφη αύξηση του φόρτου.

Αλλαγές και στο online gambling

Ταυτόχρονα, στα νέα δεδομένα προσαρμόζεται και ο κλάδος του ψηφιακού στοιχηματισμού, καθώς οι παίκτες  συνεχίσουν να απολαμβάνουν τις σχετικές υπηρεσίες online. Μάλιστα, όπως αναφέρουν στελέχη του χώρου στο insider.gr, παρά το γεγονός ότι οι αθλητικές δραστηριότητες έχουν ουσιαστικά σταματήσει, το ενδιαφέρον των καταναλωτών παραμένει αμείωτο. Αντίστοιχα, οι εταιρείες από την πλευρά τους σπεύδουν να προσφέρουν πλήθος εναλλακτικών, όπως για παράδειγμα virtual games, ανταποκρινόμενες στη νέα πραγματικότητα. Έτσι, και αυτό το κομμάτι της διασκέδασης προσαρμόζεται τάχιστα στις νέες συνθήκες, με τις συνήθειες του καταναλωτικού κοινού να στρέφονται ταχύτατα προς τις ψηφιακές πλατφόρμες.

gazzetta
gazzetta reader insider insider