SHARE

Επενδύσεις άνω του 1 δισ. ευρώ αλλάζουν τον Πειραιά  

Αναπλάσεις, έργα υποδομών και νέες επενδύσεις φτιάχνουν μια νέα εικόνα για το μεγάλο λιμάνι.

Σε μια περίοδο μεγάλης μεταμόρφωσης βρίσκεται η περιοχή γύρω από το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας. Ιδιωτικές επενδύσεις σε έργα ανάπλασης, έργα υποδομών αλλά και μικρότερες επενδύσεις στους τομείς των ξενοδοχείων και της κατοικίας, δημιουργούν μια νέα πραγματικότητα στον Πειραιά. 

Στο λιμάνι του Πειραιά ξεκινά μετά από μεγάλες καθυστερήσεις το μεγάλο επενδυτικό πρόγραμμα του ΟΛΠ που αναμένεται να ξεπεράσει τα 600 εκατ. ευρώ. Παράλληλα, ολοκληρώνεται μια από τις μεγαλύτερες αστικές αναπλάσεις των τελευταίων ετών, ύψους 250 εκατ. ευρώ η οποία αναμένεται να δώσει νέα πνοή σε μια περιοχή που υπέφερε από την αποβιομηχάνιση. 

Την ίδια στιγμή η αγορά ακινήτων του Πειραιά κερδίζει ολοένα και περισσότερους επενδυτές. Αγοραστές από το Ισραήλ και άλλες χώρες αγοράζουν διαμερίσματα με σκοπό την ανακαίνιση και αξιοποίησή τους. Η περιοχή αποκτά έναν νέο αέρα επενδυτικού ενδιαφέροντος που επικεντρώνεται για αρχή στο κέντρο της πόλης και περιμετρικά του λιμανιού αλλά επεκτείνεται σταδιακά. Και αυτό φαίνεται στις τιμές. 

Το master plan του ΟΛΠ 

Με διαφορά το μεγαλύτερο έργο που σχεδιάζεται το επόμενο διάστημα για την περιοχή του Πειραιά είναι το master plan της Cosco για το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας. Σύμφωνα με το master plan που έχει εγκριθεί από την ΕΣΑΛ, οι επενδύσεις θα ξεπεράσουν τα 600 εκατ. ευρώ. Μεταξύ αυτών περιλαμβάνονται έργα, όπως ο νέος επιβατηγός σταθμός κρουαζιέρας, τέσσερα ξενοδοχεία, μουσεία και χώροι εκδηλώσεων, χώροι στάθμευσης και logistics που θα αλλάξουν ριζικά την εικόνα του λιμανιού. 

Παράλληλα, η Cosco έχει βάλει στο τραπέζι και ένα επιπλέον project ύψους άνω των 300 εκατ. ευρώ για την κατασκευή ενός νέου, τέταρτου προβλήτα εμπορευματοκιβωτίων. Το συγκεκριμένο έργο εξαιρέθηκε από το master plan, μετά από αντιδράσεις, αλλά η Cosco έχει ξεκινήσει και πάλι τις διαπραγματεύσεις με τους τοπικούς φορείς και τα σωματεία των εργαζομένων. Συνολικά αν προχωρήσουν όλα τα έργα, το ύψος των επενδύσεων μόνο στο λιμάνι μπορεί να προσεγγίσει και το 1 δισ. ευρώ.  

H ανάπλαση του Αγίου Διονυσίου 

Στον Πειραιά πραγματοποιείται και μια από τις μεγαλύτερες αστικές αναπλάσεις της χώρας. Ο λόγος για την αναγέννηση της περιοχής των πρώην εγκαταστάσεων της Παπαστράτος κοντά στον Άγιο Διονύσιο. 

«Η Αναγέννηση του Πειραιά», όπως ονομάζεται το project, το οποίο παρουσιάστηκε επίσημα την προηγούμενη εβδομάδα, πραγματοποιήθηκε με τη συμμετοχή του Δήμου Πειραιά, σε συνεργασία με την Περιφέρεια Αττικής, μέσω δημόσιων έργων, προϋπολογισμού 15 εκατ. ευρώ, ενώ κοντά στα 250 εκατ. ευρώ αναμένεται να φθάσουν οι επενδύσεις των ιδιωτικών φορέων, όπως η Dimand Real Estate, η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης (ΕΒRD), και η Grivalia

Το project αφορά κατ’ αρχήν στην ανάπτυξη, αξιοποίηση και ανάπλαση τεσσάρων μεγάλων Οικοδομικών Τετραγώνων: 

H DIMAND ολοκλήρωσε την ανακατασκευή του πρώτου Oικοδομικού Τετραγώνου τον Μάιο του 2018, από κοινού με την Grivalia Properties που συγχωνεύθηκε δια απορρόφησης από την Τράπεζα Eurobank. Πρόκειται για τις πρώην καπναποθήκες της Παπαστράτος που ανακατασκευάσθηκαν σε σύγχρονο κτήριο γραφείων και μισθώθηκαν στην πολυεθνική Teleperfomance.

Το δεύτερο Οικοδομικό Τετράγωνο αναπτύσσεται από κοινού από τις εταιρείες Dimand – EBRD – Grivalia/Eurobank. Πρόκειται για το ακίνητο που παλαιότερα στέγαζε το Τυπογραφείο της Παπαστράτος. Όλο πλέον το έργο του εκσυγχρονισμού, της αναβάθμισης και της αξιοποίησης παραδίδεται ήδη τμηματικά στην εταιρεία Teleperfomance και με την ολοκλήρωσή του, η οποία υπολογίζεται το πρώτο τρίμηνο του 2020, θα φιλοξενεί 2400 εργαζόμενους της πολυεθνικής. 

Το τρίτο Οικοδομικό Τετράγωνο, το οποίο φιλοξενούσε τις εγκαταστάσεις παραγωγής καπνού και τους χώρους διοίκησης των γραφείων της Παπαστράτος, επίσης αναπτύσσεται από κοινού από Dimand/EBRD/Grivalia. Αποτελείται από τέσσερα κτήρια που ανακατασκευάζονται, αναβαθμίζονται και μετατρέπονται ήδη σε γραφεία, καταστήματα και χώρους στάθμευσης. Βασικοί μισθωτές των νέων σύγχρονων εγκαταστάσεων θα είναι η Alpha Bank και η Teleperfomance και εκτιμάται ότι θα φιλοξενούν 3200 εργαζόμενους. 

Τέλος, η ανάπτυξη, ανάπλαση και αξιοποίηση του τέταρτου Οικοδομικού Τετραγώνου βρίσκεται στο στάδιο της εκπόνησης των οριστικών μελετών, σύμφωνα με τις οποίες θα δημιουργηθούν χώροι πρασίνου, κοινωφελείς αθλητικές εγκαταστάσεις για το Δήμο Πειραιά και ένα μέρος των πρώην αποθηκών σε σύγχρονα επίσης κτήρια γραφείων. 

Πέραν αυτών, η DIMAND στο πλαίσιο της επίτευξης ενός ολοκληρωμένου προγράμματος ανάπλασης και ανάπτυξης έχει ήδη αποκτήσει και πρόκειται να υλοποιήσει τέσσερα οικιστικά έργα, στην ίδια περιοχή. 

Όσον αφορά στη δημόσια πρωτοβουλία και σε συμπλήρωση των ιδιωτικών επενδύσεων, ο Δήμος Πειραιά σε συνεργασία με την Περιφέρεια Αττικής δημοπράτησαν την ανάπλαση, τη λειτουργική αναβάθμιση και τον εξωραϊσμό των βασικών κυκλοφοριακών αξόνων και δρόμων, με πεζοδρόμηση, αισθητική αναβάθμιση, αναμόρφωση, αισθητική βελτίωση και λειτουργική αναδιάταξη, αλλά και ανακατασκευές οδοστρωμάτων, διαπλατύνσεις πεζοδρομίων, κατασκευή δικτύου ποδηλατοδρόμων, φυτεύσεις, προσαρμογές και επεκτάσεις δικτύου απορροής όμβριων υδάτων κ.α. Τα δημόσια έργα είχαν προϋπολογισμό 15 εκατ. ευρώ. 

Ο Πύργος του Πειραιά

Στα σκαριά βρίσκεται και η αξιοποίηση ενός ακόμη κτηρίου – ορόσημο για τον Πειραιά. Ο λόγος για τον Πύργο που δεσπόζει πάνω από το λιμάνι εδώ και 50 χρόνια, χωρίς όμως ουσιαστικά να έχει λειτουργήσει ποτέ. 

Η κοινοπραξία Dimand-EBRD-Prodea Investments αναδείχθηκε προσωρινός ανάδοχος του έργου, αναλαμβάνοντας για 99 έτη τη διαχείριση/εκμετάλλευση του Εμποροναυτιλιακού Κέντρου. 

Η αξιοποίησή του προβλέπει μικτές χρήσεις γραφείων/καταστημάτων ως εξής: μηχανολογικοί χώροι και στάθμευση στα Α και Β υπόγεια, Χώρος ενημέρωσης και Ανάδειξης Τουριστικού Προϊόντος του Πειραιά στο ισόγειο, Καταστήματα στο ισόγειο και στους 1ο και 2ο όροφο, Πολυχώρος Πολιτιστικών λειτουργιών, με χώρο εστίασης στον 3ο όροφο, γραφεία από τον 4ο έως τον 18ο όροφο και εστιατόριο στους 19ο και 20ο όροφο. Ο Δήμος Πειραιά θα έχει λαμβάνειν 1.010.000 ευρώ τον χρόνο, με αναπροσαρμογή 2% ετησίως, ενώ ο προϋπολογισμός της επένδυσης ανέρχεται σε 41 εκατ. ευρώ και το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης είναι 33 μήνες.
 

Η αναβίωση του Real Estate

Σημαντική δραστηριότητα καταγράφεται και στην αγορά ακινήτων του Πειραιά, όπου ήδη από το 2018 αρχίζουν να σημειώνονται αυξημένες αγοραπωλησίες. 

«Υπάρχει αυξημένη ζήτηση στον Πειραιά το τελευταίο διάστημα, η οποία οφείλεται τόσο στις μεγάλες αυξήσεις τιμών που έχουν καταγραφεί στο κέντρο των Αθηνών όσο και στα νέα έργα ανάπλασης που υλοποιούνται στην περιοχή», σημειώνει στο insider.gr έμπειρο στέλεχος της κτηματαγοράς.

Σύμφωνα με τον ίδιο, ο Πειραιάς αλλάζει εικόνα και «αποκτά έναν νέο αέρα επενδυτικού ενδιαφέροντος που θα επικεντρωθεί για αρχή στο κέντρο της πόλης και περιμετρικά του λιμανιού στοχεύοντας αρχικά σε εγκαταλελειμμένα αυτοτελή κτήρια που διατίθενται σε ελκυστικές τιμές». Ήδη, ξένοι επενδυτές έχουν προχωρήσει σε αγορές παλαιών κατοικιών στην Ακτή Θεμιστοκλέους και τις έχουν ανακαινίσει με στόχο την μεταπώλησή τους.

Πέρα από τις κατοικίες, μεγάλο ενδιαφέρον παρατηρείται για την τύχη εγκαταλελειμμένων κτηρίων που βρίσκονται εντός της ζώνης του λιμένα του Πειραιά. Πρόκειται για κτήρια που σε πολλές περιπτώσεις παρομοιάζονται ως ωρολογιακές βόμβες για τους δημότες.

Οι τιμές καταγράφουν άνοδο. Σύμφωνα με τα στοιχεία του spitogatos.gr, στον Πειραιά οι μέσες ζητούμενες τιμές πώλησης κατοικιών έχουν καταγράψει μέσα σε ένα χρόνο αύξηση 16,3%, φθάνοντας τα 1.400 ευρώ/τμ το δ’ τρίμηνο του 2019 από τα 1.204 ευρώ/τμ που ήταν το αντίστοιχο τρίμηνο του 2018. Πρόκειται για την τρίτη μεγαλύτερη αύξηση στην Ελλάδα μετά από το Δήμο Θεσσαλονίκης και τις Σποράδες. 

To Μετρό και το Τραμ πάνε Πειραιά

Σε φάση κατασκευής βρίσκεται η επέκταση της Γραμμής 3 του Μετρό προς τον Πειραιά, από τον σταθμό Αγία Μαρίνα έως το Δημοτικό Θέατρο. Αν τηρηθούν τα απαιτητικά χρονοδιαγράμματα η επέκταση θα δοθεί σε λειτουργία σε δύο φάσεις με έξι νέους σταθμούς.

Στις αρχές καλοκαιριού αναμένεται να λειτουργήσουν οι τρεις πρώτοι σταθμοί: Αγία Βαρβάρα, Κορυδαλλός και Νίκαια. Σύμφωνα με τον μέχρι τώρα σχεδιασμό, στις αρχές της άνοιξης θα έχουν ολοκληρωθεί οι εργασίες και θα χρειαστούν κάποιοι μήνες δοκιμαστικής λειτουργίας.

Και αν το χρονοδιάγραμμα για την πρώτη φάση της επέκτασης είναι ξεκάθαρο, δεν ισχύει το ίδιο για τη δεύτερη φάση που περιλαμβάνει τους σταθμούς Μανιάτικα – Πειραιάς – Δημοτικό Θέατρο.  Εδώ το σημαντικότερο πρόβλημα εντοπίζεται στον σταθμό Πειραιάς που βρίσκεται στο λιμάνι κοντά στον σταθμό του ηλεκτρικού. Πρόσφατα ο υπουργός Υποδομών ανακοίνωσε και επίσημα πως η λειτουργία των σταθμών αυτών θα ξεκινήσει μέσα στο 2022, αντί για το 2021. Δεν αποκλείεται βέβαια να υπάρξουν και άλλες καθυστερήσεις.

Η επέκταση του Μετρό προς τον Πειραιά είναι ιδιαίτερα σημαντική, γιατί θα εξυπηρετεί πυκνοκατοικημένες συνοικίες, οι οποίες μέχρι τώρα δεν είχαν καμία σύνδεση με μεταφορικό μέσο σταθερής τροχιάς. Από την άλλη συνδέει με έναν ακόμη τρόπο το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας με το «Ελ. Βενιζέλος», έτσι τουρίστες θα μπορούν να μεταβούν από το αεροδρόμιο στο λιμάνι μέσα σε μια ώρα και χωρίς να χρειαστεί να αλλάξουν Μέσο Μεταφοράς.

Το καλοκαίρι ξεκινά το τραμ 

Φέτος το καλοκαίρι αναμένεται να ξεκινήσει και η κανονική λειτουργία της επέκτασης του Τραμ από το Φάληρο. Ενώ, όμως, ολοκληρώνονται τα δοκιμαστικά δρομολόγια, τα έργα στο Φαληρικό Όρμο που αναμένεται να διαρκέσουν από 4 έως 6 μήνες ακόμη, πιθανότατα θα μεταθέσουν για λίγους ακόμη μήνες τη λειτουργία της επέκτασης. 

ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ ΝΑ ΓΝΩΡΙΖΟΥΜΕ ΓΙΑ ΤΟΝ ΚΟΡΟΝΟΪΟ

Βασικές γνώσεις για την αντιμετώπιση του Κορονοϊού