Ελλάδα
15-10-2021 | 07:55

Αναζητούνται λύσεις για το κυκλοφοριακό «κομφούζιο» στους δρόμους της Αθήνας

Αναζητούνται λύσεις για το κυκλοφοριακό «κομφούζιο» στους δρόμους της Αθήνας
live updates: Ανανεώθηκε πριν

Λύσεις στη δύσκολη «εξίσωση» της αντιμετώπισης του κυκλοφορικού προβλήματος που έχει γίνει και πάλι οξύ της δρόμους της Αθήνας προσπαθεί να βρει η κυβέρνηση, με την επαναφορά του δακτυλίου, να αποτελεί μία από αυτές.

Η εικόνα της βασικούς οδικούς άξονες της πόλης και της περιφέρειας είναι πραγματικά χαώδης κάποιες φορές, με το πρόβλημα ολοένα και να εντείνεται. Την ίδια ώρα, η κίνηση στα μέσα μαζικής μεταφοράς (ΜΜΜ) να είναι μειωμένη κατά 30% – 35% σε σύγκριση με την περίοδο προ της πανδημίας, σε αρκετές περιπτώσεις στο Μετρό οι συρμοί αλλά και τα αστικά λεωφορεία κινούνται σχεδόν στο 50% της χωρητικότητάς της και χαμηλότερα, με την κυβέρνηση να προσπαθεί να βρει λύσεις είτε με επαναφορά του δακτυλίου, είτε δίνοντας κίνητρα για χρήση των μέσων μαζικής μεταφοράς. Την ίδια ώρα βέβαια αρκετοί πολίτες φοβούνται να χρησιμοποιήσουν τα ΜΜΜ λόγω της πανδημίας και για το ενδεχόμενο να βρεθούν δίπλα σε συμπολίτες της (ανεμβολίαστους κ.α.) σε κλειστό χώρο.

Αυτές οι πρωτοβουλίες, ώστε να επιστρέψουν οι επιβάτες των ΜΜΜ που σήμερα προτιμούν το Ι.Χ. της καθώς και η εξειδίκευση των μέτρων για το νέο «πράσινο δακτύλιο» έχει προγραμματιστεί να συζητηθούν (σήμερα Παρασκευή, εάν δεν προκύψει αναβολή) σε σύσκεψη υπό τον υπουργό Επικρατείας Γιώργο Γεραπετρίτη, με τη συμμετοχή των συναρμόδιων υπορυγών. Έχουν ακουστεί διάφορα σενάρια, από την επαναφορά της πιο σκληρού «πράσινου δακτυλίου» έως την παροχή κινήτρων (χαμηλότερες τιμές στα εισιτήρια;) για τα ΜΜΕ.

Πρόσφατα, σε συνέντευξή του ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ. Καραμανλής είχε προαναγγείλει ανακοινώσεις για το δακτύλιο της επόμενες ημέρες αναφέροντας ότι: 

  • Κατόπιν εντολής του Πρωθυπουργού κ. Κυριάκου Μητσοτάκη, ο δακτύλιος ισχύει ξανά από της 25 Οκτωβρίου, για να αντιμετωπιστεί το αυξημένο κυκλοφοριακό πρόβλημα στο κέντρο της Αθήνας.
  • Θα περιοριστούν κατά πολύ οι εξαιρέσεις και τα παραθυράκια. Το θέμα θα συζητηθεί σε σύσκεψη με τα συναρμόδια υπουργεία την Παρασκευή. 
  • Σίγουρα θα εξαιρούνται τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

Ο κ. Καραμανλής υπενθύμισε ότι στο ζήτημα εμπλέκονται: Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, Υπουργείο Ενέργειας και Περιβάλλοντος, Δήμος Αθηναίων, άλλοι Δήμοι της Αττικής, Περιφέρεια και τόνισε ότι υπάρχει απόλυτη συνεργασία.

Σε άλλη συνέντευξή του είχε αναφερθεί στο ολοκληρωμένο πρόγραμμα «Ανάσα για την Αθήνα» που περιλαμβάνει τρία στάδια λήψης μέτρων: άμεσα, μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα.

Το πρώτο άμεσο μέτρο αφορά στην επαναφορά του δακτυλίου, με μία διαφορετική λογική. «Το ονομάζουμε ‘‘Καθαρό Δακτύλιο’’. Θα ξεκινήσει της 25 Οκτωβρίου. Της ο δακτύλιος θα βασίζεται σε πρώτη φάση στη λογική των μονών – ζυγών. Αλλά με μία θεμελιώδη διαφορά: Τέρμα οι χιλιάδες εξαιρέσεις και κομμένα όλα τα “παραθυράκια”. Μέχρι σήμερα υπάρχουν πάρα πολλά αυτοκίνητα τα οποία εξαιρούνται από το δακτύλιο. Αυτό θα λήξει. Ο μόνος τύπος αυτοκινήτων που θα εξαιρούνται θα είναι τα ηλεκτρικά, για αυτό θα το ονομάσουμε ‘‘Καθαρό Δακτύλιο’’», είχε δηλώσει ο κ. Καραμανλής. Ανέφερε της ότι το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών πραγματοποιεί ήδη μελέτη για να επαναπροσδιοριστούν τα γεωγραφικά όρια του Δακτυλίου, καθώς χρειάζεται αναπροσαρμογή ο σχεδιασμός του και ενδεχομένως να «ανοίξει» ο κύκλος του.

Η δεύτερη άμεση κίνηση που σχεδιάζεται είναι η αναπροσαρμογή του ωραρίου τροφοδοσίας καταστημάτων στο κέντρο της Αθήνας, καθώς επηρεάζει σημαντικά το επίπεδο της συμφόρησης στην πρωτεύουσα. Τόνισε ότι το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών είναι σε πλήρη συνεργασία με το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη και με την Ελληνική Αστυνομία, διότι της υπογράμμισε το μέτρο αυτό πρέπει να εφαρμοστεί κιόλας.

Το τρίτο μακροπρόθεσμο και πολύ σημαντικό μέτρο του σχεδίου «Ανάσα για την Αθήνα», που ανακοίνωσε ο κ. Καραμανλής, αφορά στην αποδοχή της πρότασης του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων: Θα δημιουργηθεί ένα Ενιαίο Παρατηρητήριο Μεταφορών στην Αττική, της θεσμοθετημένος ενιαίος φορέας, καθώς στο ζήτημα του κυκλοφοριακού στην πρωτεύουσα εμπλέκονται δήμοι, η Περιφέρεια και δύο υπουργεία.

Σε κάθε περίπτωση πάντως, φαίνεται ότι σε ανώτατο επίπεδο πρόκειται να καθοριστούν οι προδιαγραφές για τον νέο Δακτύλιο ή αλλιώς, για τον «Καθαρό Δακτύλιο», με την ευρεία σύσκεψη στο Μέγαρο Μαξίμου.

Σημειώνεται ότι, με το προηγούμενο καθεστώς, χρήση του δακτυλίου μπορούσαν να κάνουν τα εξής οχήματα:

Α) τα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα και τα οχήματα που πληρούν εκ κατασκευής της διατάξεις του Κανονισμού 715/2007 (Euro 5 και Euro 6) ή μεταγενέστερου, εφόσον εκπέμπουν διοξείδιο του άνθρακα λιγότερο από 140 g/km (τιμή συνδυασμένου κύκλου, σύμφωνα με το NEDC), ανεξαρτήτως του καυσίμου που χρησιμοποιούν (βενζίνη, πετρέλαιο, υγραέριο ή συμπιεσμένο φυσικό αέριο), αν έχουν ταξινομηθεί για πρώτη φορά σε κράτος-μέλος της Ε.Ε. ως και την 31/12/2020.

Β) τα ηλεκτρικά υβριδικά οχήματα και τα οχήματα που χρησιμοποιούν για την κίνησή της αέρια καύσιμα (υγραέριο ή συμπιεσμένο φυσικό αέριο) και είναι τεχνολογίας Euro 4, εφόσον εκπέμπουν διοξείδιο του άνθρακα λιγότερο από 140 g/km (τιμή συνδυασμένου ή σταθμισμένη συνδυασμένου κύκλου, αν πρόκειται για υβριδικά ηλεκτρικά οχήματα εξωτερικής φόρτισης, ή συνδυασμένου κύκλου του αερίου καυσίμου για αυτοκίνητα δύο καυσίμων Bi-fuel, σύμφωνα με το NEDC), αν έχουν ταξινομηθεί για πρώτη φορά σε κράτος –μέλος της Ε.Ε. ως και την 31/12/2020.

Γ) τα οχήματα, τα οποία ταξινομούνται για πρώτη φορά σε κράτος – μέλος της ΕΕ από την 01/01/2021 και εφεξής, εφόσον εκπέμπουν διοξείδιο του άνθρακα λιγότερο από 175 g/km (τιμή συνδυασμένου κύκλου ή σταθμισμένου, αν πρόκειται για υβριδικά ηλεκτρικά οχήματα εξωτερικής φόρτισης ή του αερίου καυσίμου για αυτοκίνητα διπλού καυσίμου Bi-fuel, σύμφωνα με την Παγκοσμίως Εναρμονισμένη Διαδικασία Δοκιμής Ελαφρών.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Σκρέκας: Την Παρασκευή οι αποφάσεις για τον δακτύλιο και τα οχήματα τεχνολογίας Euro 5 - Euro 6