Στις μέρες μας, η μεγαλύτερη σημασία που δίνεται στην υπεύθυνη κοινωνική και περιβαλλοντική στάση, εστιάζεται στις μεγάλες πολυεθνικές επιχειρήσεις συχνά δε και δικαιολογημένα.

Οι Μικρομεσαίες (ΜΜΕ) όμως Επιχειρήσεις, αποτελούν το 50%-60%εκατό της απασχόλησης. Στην ενοποιημένη Ευρωπαϊκή Ένωση, υπάρχουν πάνω από 25 εκατομμύρια ΜΜΕ, ενώ στην Ε.Ε. των 25 κρατών/μελών, πάνω από 100 εκατομμύρια εργαζόμενοι απασχολούνται σε μικρομεσαίες.

Στη χώρα μας, οι ΜΜΕ συνιστούν τα βασικά  θεμέλια της οικονομικής και κοινωνικής ζωής, στοχεύοντας στην απελευθέρωση του δυναμικού της ανταγωνιστικότητας, της απασχόλησης και της  οικονομικοκοινωνικής συνοχής. Εντούτοις, η σημασία τους στη διαδικασία ανάπτυξης υπερβαίνει τη δύναμή τους σε αριθμό.

Η Εταιρική Κοινωνική Υπευθυνότητα θεωρείται πρώτιστα ως σφαίρα επιρροής των μεγάλων εταιρειών που όχι μόνο έχουν βαθιές τσέπες και λεγεώνες προσωπικού, αλλά διαθέτουν επίσης το ‘κουράγιο’ για να κάνουν κάτι.

Μεγάλες επιχειρήσεις όμως ,έχουν αναπτύξει περίφημα την εταιρική τους φήμη καθώς και κύρος, ταυτόχρονα προσφέροντας το χρέος τους στον πλανήτη: έχουν το μέγεθος, το βάθος και την οικονομική δύναμη να κάνουν τη διαφορά. Αλλά τι γίνεται με το μεγάλο αριθμό μικρών ή μεσαίων επιχειρήσεων, των οποίων το βεληνεκές είναι μάλλον τοπικό παρά εθνικό;

Ίσως μια επιχείρηση σαν τη δική σας!

-Θεωρείτε ότι πρέπει να το σκεφτείτε πολύ για να επενδύσετε τον πολύτιμο χρόνο και τους πόρους σε αυτό που θεωρείται ως μια σχετικά νέα διοικητική μανία;

-Έχετε αμφιβολίες για τις οποιεσδήποτε οικονομικό-επιχειρηματικές επιστροφές;

Παρ' όλο που αρχικά η έννοια της ΕΗ & ΕΚΕ αναπτύχθηκε κυρίως για τις μεγάλες επιχειρήσεις, έχει μεγάλη σημασία να διαδοθεί και στις μικρομεσαίες.

Τα κύρια προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι ΜΜΕ σήμερα, είναι η ανεπαρκής ευαισθητοποίηση και οι περιορισμένοι πόροι υλοποίησης τέτοιων προγραμμάτων.

Πλέον, με προγράμματα της Κοινωνίας και της Πληροφορίας όπως το “E-energy”, χρηματοδοτούνται ΜΜΕ του δευτερογενούς και τριτογενούς τομέα, για να εγκαταστήσουν πληροφοριακά συστήματα εξοικονόμησης ενέργειας, με στόχο τη μείωση των ενεργειακών δαπανών τους (ηλεκτρισμός, πετρέλαιο, φυσικό αέριο, θερμική ενέργεια).

Είναι γεγονός, ότι οι Μικρομεσαίες Επιχειρήσεις έχουν μια υψηλότερη απαίτηση για καλούς -πολλών ειδικοτήτων- εργαζομένους, καθώς οι ισχυρές προσωπικές σχέσεις και η επιτυχής τοπική δέσμευση και υποστήριξη, αποδεικνύουν ότι αποτελούν ένα καλό περιβάλλον για να ακμάσει η Εταιρική Κοινωνική Υπευθυνότητα.

Παράλληλα, δύο στις τρεις ΜΜΕ, θεωρούν ότι οι κοινωνικές και περιβαλλοντικές ευαισθησίες, συνεισφέρουν σημαντικά στην επιχειρηματική επιτυχία. (Πηγή: UK Small Business Consortium, 2006)

Επιχειρησιακές περιπτώσεις που εφάρμοσαν επιτυχώς απλές-καλές πρακτικές ΕΚΕ

  • Ένα αρτοποιείο στο Barnsley της Μ. Βρετανίας, μείωσε τις δαπάνες διαχείρισης αποβλήτων του κατά 20 τοις εκατό, μέσω εφαρμογής Συστήματος Περιβαλλοντικής Διαχείρισης
  • Η ζυθοποιία Gulpener Bier της Ολλανδίας, καλλιεργεί όλα τα συστατικά της μπύρας οικολογικά και όλη η παραγωγική διεργασία χρησιμοποιεί ηλιακή ενέργεια, με όφελος την αναγνώριση των καταναλωτών και την βράβευση της κατά ΕΚΕ από το Υπουργείο Γεωργίας, Διαχείρισης της Φύσης και Αλιείας
  • Ένα γραφείο μάρκετινγκ στο Μπράιτον έλαβε πολυάριθμες τηλεφωνικές κλήσεις/επαφές με τη συμμετοχή του σε τοπικές συνεδριάσεις και μέσω της θετικής κάλυψης των Μέσων που παρήχθη από το κοινωνικό έργο του
  • Ένα εστιατόριο στο Μόναχο, μείωσε τα κόστη απόρριψης γυαλιού κατά 90 τοις εκατό με τη χρήση των επαναχρησιμοποιήσιμων γυάλινων μπουκαλιών
  • Η ιταλική κατασκευάστρια παιδικών ενδυμάτων Monnalisa, πιστοποιήθηκε κατά SA8000, για την ηθική και υπεύθυνη εμπλοκή προμηθευτών και υποπρομηθευτών στην αλυσίδα αγορών
  • Η κατασκευαστική εταιρία Gripple Limited, ανέπτυξε την κουλτούρα της εθελοντικής φιλανθρωπικής εργασίας στους 167 εργαζόμενους της, με αποτέλεσμα την αλματώδη αύξηση της δημοσιότητας της και του ηθικού των εργαζομένων της.

 

Οι βασικοί κατευθυντήριοι οδηγοί της ΕΗ & ΕΚΕ αποτελούνται από:

-Αξίες. Τα τελευταία χρόνια, παρατηρείται μετατόπιση αρχών μέσα στις επιχειρήσεις, όπου όχι μόνο αισθάνονται την ευθύνη για την αύξηση κέρδους, αλλά επιπρόσθετα’ και για τα κοινωνικά και περιβαλλοντικά αγαθά.

-Στρατηγική. Η ύπαρξη κοινωνικών και περιβαλλοντικών πρωτοβουλιών είναι σημαντική για τη στρατηγική ανάπτυξη μιας επιχείρησης.

-Πιέσεις. Οι Μη Κυβερνητικοί Οργανισμοί, οι καταναλωτές, τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης, το κράτος και άλλες δημόσιες υπηρεσίες του, πιέζουν τις επιχειρήσεις για να γίνουν πιο κοινωνικά και περιβαλλοντικά υπεύθυνες.