Η διασύνδεση Κρήτης-Αττικής, ένα έργο μείζονος σημασίας για την ενεργειακή ασφάλεια και τη μείωση του κόστους της ενέργειας μπαίνει σε τροχιά υλοποίησης καθώς μέσα στο επόμενο διάστημα αναμένεται να προκηρυχθεί ο διαγωνισμός για το έργο. Το έργο, σύμφωνα με τον υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Γιώργο Σταθάκη, αναμένεται να προκηρυχθεί πολύ σύντομα καθώς δεν υπάρχει πλέον καμία εκκρεμότητα ενώ βασικός στόχος είναι το 2022 η μεγάλη διασύνδεση να έχει τεθεί σε λειτουργία. 

Στο πλαίσιο της υπογραφής της δανειακής σύμβασης μεταξύ του ΑΔΜΗΕ και της ΕΤΕπ για τη χρηματοδότηση της κατασκευής της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης-Πελοποννήσου, ο κ. Σταθάκης σημείωσε ότι με τις διασυνδέσεις θα ανοίξει ο δρόμος για να επιτευχθούν μεγαλύτεροι στόχοι οι οποίοι εντάσσονται στην εθνική στρατηγική για το 2030.

«Σήμερα είμαστε σε θέση το θέμα της μεγάλες διασύνδεσης πέρα από ότι είχε διάφορες περιπέτειες, πέρασε από διάφορα κύματα, σήμερα πια δεν έχει πλέον καμία εκκρεμότητα. Θα προχωρήσει κανονικά η προκήρυξη. Ελπίζω πολύ σύντομα, προκειμένου να επιτευχθεί ο στόχος το 2020. Να έχουμε τη μικρή διασύνδεση σε λειτουργία και το 2022, η μεγάλη διασύνδεση, αυτό δημιουργεί τεράστιες δυνατότητες για την επίτευξη των πιο μεγάλων στόχων. Οι πιο μεγάλοι στόχοι είναι αυτοί που έχουμε ορίσει στην εθνική στρατηγική για το 2030. Το υπενθυμίζω πολύ απλά, πρέπει να διπλασιάσουμε τη συμμετοχή των ΑΠΕ από 30% σχεδόν που είναι σήμερα στο 57%. Και ταυτόχρονα να δημιουργήσουμε συνθήκες ενεργειακής απόδοσης ούτως ώστε να φτάσουμε ένα πολύ υψηλό στόχο μείωσης κατανάλωσης της ενέργειας 32,5% σε σχέση με 10 χρόνια πριν», ανέφερε σχετικά ο κ. Σταθάκης . 

Στο θέμα της χρηματοδότησης των έργων αναφέρθηκε μιλώντας για το ίδιο θέμα ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΑΔΜΗΕ, Μάνος Μανουσσάκης. «Προσβλέπουμε στην εμβάθυνση αυτής της μακροχρόνιας συνεργασίας μας με τους ευρωπαϊκούς θεσμικούς οργανισμούς. Προσδοκούμε συνεργασία και στις μεγάλες νησιωτικές διασυνδέσεις που θα ακολουθήσουν. Αρχής γενομένης από τη διασύνδεση της Κρήτης με την Αττική, για την οποία η θυγατρική εταιρεία ειδικού σκοπού του ΑΔΜΗΕ ΑΡΙΑΔΝΗ INTERCONNECTION είναι έτοιμη να καταθέσει και αίτηση για χρηματοδότηση από τα διαρθρωτικά ταμεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Ελπίζουμε συνολικά ότι η ανταπόκριση από τους ευρωπαϊκούς θεσμούς θα είναι θετική, όπως εξάλλου ήταν έως τώρα και στο παρελθόν, καθώς πρόκειται για ένα έργο μείζονος σημασίας για την εθνική οικονομία της χώρας, το οποίο θα διασφαλίσει την ασφάλεια εφοδιασμού της Κρήτης σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα».

Όπως ανέφερε πηγή της ΡΑΕ μιλώντας στους δημοσιογράφους την Πέμπτη στο πλαίσιο της υπογραφής της δανειακής σύμβασης μεταξύ του ΑΔΜΗΕ και της ΕΤΕπ για τη χρηματοδότηση της κατασκευής της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης-Πελοποννήσου, μέσα στις επόμενες ημέρες θα υπάρξει απόφαση με την οποία θα καλύπτεται το project, είτε ως Έργο Κοινού Ενδιαφέροντος της ΕΕ (PCI), είτε ως εθνικό έργο, προκειμένου σε κάθε περίπτωση να είναι απολύτως συμβατό. Βασική προτεραιότητα, σύμφωνα με την ίδια πηγή, είναι να προχωρήσει το έργο χωρίς προβλήματα και χωρίς νομικά προβλήματα ενώ δεν αποκλείεται παράλληλα με το συγκεκριμένο έργο να προχωρήσουν και οι για συμμετοχή στρατηγικών εταίρων στην Αριάδνη.

Παράλληλα, η ΡΑΕ μεριμνά για την διασφάλιση επάρκειας ισχύος στην Κρήτη και κατά το διάστημα που μεσολαβεί έως την πλήρη διασύνδεση, δηλαδή το 2020-2022. Μάλιστα, αναμένει το πόρισμα από σχετική μελέτη που εκπονεί το ΕΜΠ, προκειμένου να επιλεγεί η διαδικασία που θα έχει το μικρότερο δυνατό κόστος και το μεγαλύτερο περιβαλλοντικό όφελος για την κάλυψη περίπου 100-150 MW.

Σημειώνεται ότι σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, το ετήσιο όφελος από τη μείωση των χρεώσεων ΥΚΩ (Υπηρεσίες Κοινής Ωφελείας) στα τιμολόγια ρεύματος των καταναλωτών εκτιμάται στα 326 εκατ. ευρώ κατά το πρώτο έτος λειτουργίας της μεγάλης διασύνδεσης (δηλαδή το 2023) ενώ μέχρι το 2043 θα φθάσει στα 570 εκατ. ευρώ.