ΑΒΑΞ: Επιστροφή στα κέρδη, μέρισμα μετά από 12 χρήσεις – Η εικόνα σε κατασκευές και παραχωρήσεις

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
ΑΒΑΞ: Επιστροφή στα κέρδη, μέρισμα μετά από 12 χρήσεις – Η εικόνα σε κατασκευές και παραχωρήσεις
Η τελευταία προηγούμενη οικονομική χρήση με διανομή μερίσματος ήταν του 2010. Ανεκτέλεστο 2,2 δισ. ευρώ, κέρδη 39,9 εκατ. Τα κόστη υλικών επηρέασαν τη μικτή κερδοφορία. Τι συμβαίνει με τις συμβάσεις παραχώρησης. Η διαχείριση του ταμειακού προγραμματισμού).

Μετά από αρκετά χρόνια «ανομβρίας», η εισηγμένη κατασκευαστική εταιρεία ΑΒΑΞ επιβραβεύει τους μετόχους της με διανομή μερίσματος (για την οικονομική χρήση 2022) ύψους 10,1 εκατ. ευρώ, το οποίο αντιστοιχεί σε 0,07 ευρώ/μετοχή (η σχετική Γ.Σ. στις 14/06).

Η τελευταία χρήση για την οποία δόθηκε σχετικό bonus ήταν του 2010, άρα, δεν είχε δοθεί για τις χρήσεις 2011-2021 (11 έτη). Χτες, η ΑΒΑΞ, βάσει όσων ανακοίνωσε, πιστοποίησε την τάση επιστροφής σε κερδοφορία καθώς το 2022 εμφάνισε κέρδη μετά φόρων 39,9 εκατ. ευρώ έναντι ζημίας 12,4 εκατ. το 2021, ΕΒΙΤDA από συνεχιζόμενες δραστηριότητες ανήλθαν σε 58,2 εκατ. ευρώ, σημαντική μείωση καθαρού δανεισμού κατά 108 εκατ. ευρώ (-33%), ενώ ο συνολικός τραπεζικός δανεισμός του ομίλου μειώθηκε σε 307 εκατ. ευρώ στο τέλος του 2022, μετά από αποπληρωμές ύψους 135,3 εκατ. εντός του προηγούμενου έτους.

«Γεμίζει το καλάθι» συμβάσεων

Όπως αναφέρεται στην ετήσια οικονομική έκθεση της ΑΒΑΞ, το 2022 ήταν μία ιδιαίτερα επιτυχημένη χρονιά ως προς την ανάληψη νέων έργων από τον όμιλο, δεδομένου ότι στη διάρκειά του υπεγράφησαν αρχικές και συμπληρωματικές συμβάσεις δημόσιων & ιδιωτικών έργων, υπεργολαβιών και υπηρεσιών συνολικής αξίας 875 εκατ. ευρώ, σε συνέχεια της υπογραφής συμβάσεων συνολικού ύψους 1,09 δισ. ευρώ το 2021. Στο τέλος του 2022, το ανεκτέλεστο υπόλοιπο των υπογεγραμμένων έργων έφτανε τα 1,9 δισ. ευρώ περίπου. Εντός του 2023 έχει υπογράψει νέες συμβάσεις ύψους 274 εκατ. Ευρώ ενώ υπάρχουν και συμβάσεις προς υπογραφή αξίας 43 εκατ. ευρώ. Συνυπολογίζοντας όλα τα παραπάνω έργα, χωρίς να λαμβάνεται υπόψη η εκτέλεση έργων εντός του 2023, το ανεκτέλεστο υπόλοιπο την τρέχουσα περίοδο ανέρχεται σε 2,2 δισ. ευρώ περίπου.

Με αφορμή τα αποτελέσματα η διοίκηση της κατασκευαστικής σημείωσε ότι «το ανεκτέλεστο υπόλοιπο έργων ενισχύθηκε ποσοτικά, και κυρίως ποιοτικά, με συμβάσεις οι οποίες ενσωματώνουν ανώτερα χαρακτηριστικά κερδοφορίας σε σχέση με το παρελθόν, προσφέροντας μακροπρόθεσμη ορατότητα για περαιτέρω βελτίωση των οικονομικών επιδόσεων και ανταμοιβή της εμπιστοσύνης των μετόχων». Άλλωστε, ζητούμενο για πολλά χρόνια στην κατασκευαστική αγορά είναι η επίτευξη ικανοποιητικού περιθωρίου κέρδους.

Οι Παραχωρήσεις

Στο πλαίσιο της στρατηγικής για σταδιακή μεταφορά των συμμετοχών της ΑΒΑΞ σε έργα παραχώρησης και ΣΔΙΤ στην 100% θυγατρική «ΑΒΑΞ Παραχωρήσεις», εντός του 2022 ολοκληρώθηκε η διαδικασία μεταβίβασης των συμμετοχών κατά 23,61% στην «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου ΑΕ», και κατά 19,1% στις «Ολυμπία Οδός ΑΕ» και «Ολυμπία Οδός Λειτουργία ΑΕ». Τον Νοέμβριο 2022 ο Όμιλος μεταβίβασε το σύνολο της συμμετοχής του 20,53% στην παραχώρηση της ΓΕΦΥΡΑ ΑΕ και 21,55% στην ΓΕΦΥΡΑ Λειτουργία ΑΕ προς τους υπόλοιπους μετόχους των εν λόγω εταιρειών (Vinci Concessions SAS και ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις ΑΕ), κατ’ αναλογία της συμμετοχής τους στις εν λόγω εταιρείες, έναντι συνολικού τιμήματος περίπου 60 εκατ. ευρώ Επισημαίνεται ότι εντός του 2022 η Εταιρεία είχε ήδη εισπράξει μέρισμα της τάξης των 4,2 εκατομμυρίων συνολικά από τις δύο μεταβιβασθείσες συμμετοχές (μαζί με το «κομμάτι» ΑΠΕ της Volterra).

Η αξία των συμμετοχών του ομίλου σε παραχωρήσεις & ΣΔΙΤ μειώθηκε κατά τη διάρκεια του 2022 φτάνοντας τα 295,5 εκατομμύρια ευρώ στο τέλος του έτους, έναντι 340,4 εκατομμυρίων το 2021, κυρίως λόγω της πώλησης της συμμετοχής στην παραχωρησιούχο και την εταιρεία λειτουργίας της Γέφυρας Ρίου-Αντιρρίου. Για σκοπούς αναλυτικής πληροφόρησης επισημαίνεται ότι στον μη-ενοποιημένο ισολογισμό της Εταιρείας η αποτίμηση των επενδύσεων σε παραχωρήσεις γίνεται στην εύλογη αξία τους (fair value), όπως προκύπτει από Εκθέσεις Ανεξάρτητων Εκτιμητών. Στον ενοποιημένο ισολογισμό του Ομίλου, οι επενδύσεις αυτές ενοποιούνται με τη μέθοδο της καθαρής θέσης, πλην των συμμετοχών κάτω του 20% (ο Αυτοκινητόδρομος Μορέας και η Ολυμπία Οδός, οι οποίες απεικονίζονται και στον ενοποιημένο ισολογισμό με τις εύλογες αξίες τους). Ως αποτέλεσμα, ποσό εύλογης αξίας 130,4 εκατομμυρίων δεν αντικατοπτρίζονται στον ενοποιημένο ισολογισμό και αφορά τη διαφορά μεταξύ εύλογης αξίας των συμμετοχών που ενοποιούνται και της αξίας που περιλαμβάνεται στον Ισολογισμό, διότι οι συμμετοχές αυτές (πλην των όσων αναφέρονται ανωτέρω) ενοποιούνται με την καθαρή θέση.

Το bonus για το Μετρό

Η ΑΒΑΞ έκανε χρήση των διατάξεων του άρθρου 154 του Ν.4938/2022 για την είσπραξη πρόσθετης καταβολής (premium) από το Ελληνικό Δημόσιο σε συμβάσεις έργων προκειμένου να μην απαιτηθεί επιμήκυνση του χρονοδιαγράμματος ολοκλήρωσης των εργασιών. Το ανωτέρω νομικό πλαίσιο παρέχει τη δυνατότητα είσπραξης ποσού 5% επί του ανεκτέλεστου υπολειπόμενου συμβατικού ανταλλάγματος σύμβασης (υπολογίζεται σε 1,5 δισ. ευρώ).

Πώς επηρεάζουν τα κόστη υλικών

«Σχετικά με την άνοδο στα κόστη υλικών (μεγαλύτερο μέρος απορροφήθηκε το 2021), οι τιμές κατά το πρώτο εξάμηνο του 2022 για τα περισσότερα υλικά κινήθηκαν ανοδικά μεταξύ 5% και 30%, με αποτέλεσμα την περαιτέρω συμπίεση των μεικτών αποτελεσμάτων των υφιστάμενων έργων, τα οποία ολοκληρώνονται σχεδόν όλα μέχρι το τέλος του 2022. Το μεικτό κέρδος των ενοποιημένων αποτελεσμάτων από συνεχιζόμενες δραστηριότητες ανήλθε σε 20,9 εκατ. το 2022 έναντι 31,6 εκατ. ευρώ το 2021, με το σχετικό περιθώριο κέρδους να διαμορφώνεται σε 5,2% έναντι 5,3% του 2021. Η πτώση στη μεικτή κερδοφορία το 2022 οφείλεται στον μειωμένο συνολικό όγκο δραστηριότητας, όμως ο όμιλος κατάφερε να διατηρήσει το περιθώριο κέρδους σε ικανοποιητικά επίπεδα παρά το αυξημένο κόστος των εκτελούμενων κατασκευαστικών έργων λόγω της ανατίμησης των υλικών και των καυσίμων», αναφέρεται στην οικονομική έκθεση.

Διαχείριση του ταμειακού προγραμματισμού

Όπως σημειώνεται στην οικονομική έκθεση, η διοίκηση της ΑΒΑΞ δίνει ιδιαίτερη βαρύτητα στην προσεκτική διαχείριση του ταμειακού προγραμματισμού, ταυτόχρονα όμως πραγματοποιούνται συνεχώς επενδύσεις κυρίως σε έργα παραχώρησης, ενώ απαιτούνται και σημαντικά κεφάλαια κίνησης για την έναρξη νέων έργων. Η μείωση του τραπεζικού δανεισμού έχει τεθεί ως βασικός στόχος, αξιοποιώντας μέρος των εσόδων από την πώληση μη-βασικών δραστηριοτήτων και περιουσιακών στοιχείων καθώς επίσης μέρος των εισπράξεων μερισμάτων από τις εταιρίες παραχώρησης στις οποίες συμμετέχει. Είναι χαρακτηριστικό ότι ο συνολικός δανεισμός του ομίλου εντός των τελευταίων δύο ετών έχει μειωθεί από 557 εκατομμύρια στο τέλος του 2020 σε 307 εκατ. ευρώ στο τέλος του 2022, με προγραμματισμό για περαιτέρω σημαντική μείωση και το 2023. Σύμφωνα με τα απλά και ενοποιημένα χρηματοοικονομικά αποτελέσματα της χρήσης 2022, η εταιρεία καλύπτει τους χρηματοοικονομικούς δείκτες ρευστότητας, κεφαλαιακής επάρκειας και κερδοφορίας οι οποίοι περιλαμβάνονται στις συμβάσεις με Ελληνικές τράπεζες για την έκδοση κοινοπρακτικών ομολογιακών δανείων.

Ο τομέας ακινήτων

Η ΑΒΑΞ Development την τρέχουσα περίοδο ασχολείται με την ανάπτυξη οικοπέδου 2.200τμ ιδιοκτησίας της ΑΒΑΞ για δημιουργία συγκροτήματος οικιστικής χρήσης στα Νότια προάστια της Αθήνας, και τον σχεδιασμό και ανάπτυξη συγκροτημάτων παραθεριστικών κατοικιών στα Χανιά Κρήτης. Η εταιρεία συμμετέχει με 15% σε συνεργασία με την Dimand ΑΕ, στο έργο ανάπτυξης ενός οικοπέδου 18.730 τ.μ. στο Νέο Φάληρο για τη δημιουργία κτιριακών συγκροτημάτων επιφάνειας 57.450 τ.μ. μεικτής οικιστικής και εμπορικής χρήσης, με ιδιαίτερη θέα στον Σαρωνικό Κόλπο και εξαιρετικές δυνατότητες πρόσβασης. Η εταιρεία επίσης παρακολουθεί τις εξελίξεις για την συμμετοχή στα έργα ανάπτυξης του Ελληνικού, σε συνδυασμό με τη μητρική ΑΒΑΞ και διεθνείς συνεργάτες.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Στη Mytilineos η σύμβαση 135 εκατ. ευρώ για την κατασκευή του νέου Προαστιακού Δυτικής Αττικής

Αττική Οδός: «Σπάει τα κοντέρ» σε έσοδα και κυκλοφορία στις αρχές του 2023

«Ψηλά» στην κυβερνητική ατζέντα υποδομές, μεταφορές, δημόσιες συγκοινωνίες – Ο «δεκάλογος» μεγάλων έργων δισεκατομμυρίων ευρώ

gazzetta
gazzetta reader insider insider