Ελλάδα
04-06-2021 | 07:56

«Θριάσιο ΙΙ»: «Ξεκλειδώνει» ο νέος διαγωνισμός για το mega project

«Θριάσιο ΙΙ»: «Ξεκλειδώνει» ο νέος διαγωνισμός για το mega project
live updates: Ανανεώθηκε πριν

Το «κλείσιμο» των εκκρεμοτήτων, μέσω μιας «ντουζίνας» αλλαγών στη σύμβαση παραχώρησης, για την προώθηση του project κατασκευής του εμπορευματικού κέντρου στο Θριάσιο Πεδίο, μια επένδυση της τάξης των 150-160 εκατ. ευρώ, γνωστή και ως «Θριάσιο Ι», σε μεγάλο βαθμό… «ανοίγει τον δρόμο» για μια άλλη μεγάλη επένδυση.

Ο λόγος για την επαναπροκήρυξη του διαγωνισμού για την παραχώρηση του «Εμπορευματικού Σιδηροδρομικού Σταθμού και Σταθμού Διαλογής Θρασίου Πεδίου» (Ε.Σ.Σ.Σ.Δ.Ι.), ένα project που είναι γνωστό ως «Θριάσιο ΙΙ», μια εξέλιξη που είχε προαναγγείλει προ μηνός ο επικεφαλής του ΟΣΕ, κ. Πατέρας, μιλώντας στο insider. Βέβαια, ήδη η… «πόρτα είχε ξεκλειδώσει» μετά την υπογραφή του Πρωτόκολλου Οριστικής Παραλαβής του έργου στις 15 Απριλίου του ΟΣΕ και της ΕΡΓΟΣΕ, που σχετίζεται με την ολοκλήρωση των εργασιών από τον Ανάδοχο (δεν σχετίζεται με την κυριότητα της έκτασης, ωστόσο αποτελούσε μία εκκρεμότητα).

Ωστόσο, οι τελευταίες εξελίξεις αναφορικά με την τύχη της επένδυσης στην όμορη έκταση προφανώς και επιταχύνουν τις εξελίξεις ώστε συνολικά η Ελλάδα να αποκτήσει μεγαλύτερο αποτύπωμα στο χάρτη των διεθνών logistics. Ο συνδυασμός των δύο projects θα αποτελέσει το πρώτο ολοκληρωμένο και σύγχρονο εμπορευματικό κέντρο συνδυασμένων μεταφορών στη χώρα, μέσω του οποίου θα επιτευχθεί η συγκέντρωση των περισσότερων σιδηροδρομικών δραστηριοτήτων που είναι σήμερα διάσπαρτες στην ευρύτερη περιοχή της πρωτεύουσας.

Όσον αφορά στο «Θριάσιο ΙΙ», την μεγάλη έκταση των περίπου 1.700 στρεμμάτων που κατέχει ο ΟΣΕ στο Θριάσιο, όμορη αυτής των περίπου 580-600 στρεμμάτων, ο κ. Σπ. Πατέρας, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕ, είχε αποκαλύψει στο insider ότι ο ΟΣΕ σε συνεργασία με το Υπουργείο Μεταφορών ετοιμάζεται πλέον να επαναπροκηρύξει τον διαγωνισμό. Στον ΟΣΕ επεξεργάζονται τρόπους και μοντέλα για να γίνουν ελκυστικότεροι οι όροι του διαγωνισμού ώστε αυτός να έχει αυξημένες πιθανότητες επιτυχίας αλλά παράλληλα κεφαλαιοποιώντας τη δυναμική και την αξία των σιδηροδρομικών επενδύσεων με τον βέλτιστο τρόπο. «Ως εκ τούτου, εξετάζονται διαφορετικές λύσεις μεταξύ των οποίων η ενίσχυση του σιδηροδρομικού/μεταφορικού έργου ώστε να προκύψουν πρόσθετα έσοδα που θα αποτελέσουν πόλο έλξης για ιδιώτες επενδυτές», είχε αναφέρει ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕ.

Βάσει όσων είχαν γίνει παλιότερα γνωστά, είχαν ακουστεί τα μοντέλα Σύμπραξης Δημοσίου και ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) – σύμβασης παραχώρησης για τη διαχείριση του. Ο Ανάδοχος αναμένονταν να αναλάβει να ολοκληρώσει και συμπληρώσει τα έργα για τον Εμπορευματικό Σιδηροδρομικό Σταθμό και Σταθμό Διαλογής, τους χώρους εναπόθεσης φορτίων, χώρους τελωνείου και γραφείων, καθώς και πρόσθετους χώρους αποθήκευσης στο ακίνητο των περίπου 1.700 στρεμμάτων του ΟΣΕ. Το εν λόγω έργο «έχει ιδιαίτερη βαρύτητα για τον ΟΣΕ καθώς στο Εμπορευματικό Κέντρο Θριασίου Πεδίου δύναται να συγκεντρωθεί ο μεγαλύτερος όγκος από τις εμπορευματικές δραστηριότητες της Αττικής και ως εκ τούτου να αποτελέσει κεντρικό εμπορευματικό σταθμό και ένα σημαντικό διεθνές διαμετακομιστικό κέντρο», σημείωνε ο κ. Πατέρας.

Μάλιστα, πρόσφατα δημοσιεύθηκαν και οι σχετικές δεσμεύσεις κονδυλίων από το υπουργείο Υποδομών για την αναζήτηση συμβούλων (νομικός, χρηματοοικονομικός κ.α.) που θα βοηθήσουν τη Διεύθυνση Συγκοινωνιακών Υποδομών στην εκπόνηση του τεύχους της διακήρυξης του διαγωνισμού του Εμπορευματικού Σιδηροδρομικού Σταθμού και Σταθμού Διαλογής (ΕΣΣΣΔΙ) του Θριασίου Πεδίου.

Να υπενθυμίσουμε ότι πρόσφατα επήλθε συμφωνία στην οποία κατέληξαν το υπουργείο Υποδομών και η ΘΕΚ Α.Ε., η οποία με μετόχους την Goldair και την ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ, έχει αναλάβει, ύστερα από διεθνή διαγωνισμό, την κατασκευή του κέντρου logistics σε έκταση 588 στρεμμάτων, ή αλλιώς το «Θριάσιο Ι». Η Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής είχε καταστήσει σαφές στην ελληνική πλευρά ότι η σύμβαση παραχώρησης, που είχε ψηφίσει το 2018 η Βουλή, θα πρέπει να αλλάξει. Μεταξύ άλλων, η DG Comp ζητούσε διπλασιασμό του αρχικού τιμήματος ύψους 31 εκατ. ευρώ, σε 62 εκατ. ευρώ, τη μείωση του χρόνου παραχώρησης σε 37 από 60 έτη, την αύξηση της προβλεπόμενης ελάχιστης επένδυσης από τα 35 στα 55 εκατ. ευρώ.

Μπροστά στον κίνδυνο να «ναυαγήσει» το έργο και η χώρα να επιστρέψει κονδύλια στην Ε.Ε., έγινε μπαράζ επαφών και διαπραγματεύσεων ανάμεσα σε Βρυξέλλες, κοινοπραξία και βέβαια, τον υπουργό Υποδομών, Κώστα Καραμανλή που κατέληξε σε μια νέα συμφωνία. Σύμφωνα με στελέχη της αγοράς, ο κ. Καλλίνικος, εκτελεστικός αντιπρόεδρος της Goldair δέχτηκε να ενισχύσει το μερίδιό του σε 40%, από 20% μέχρι πρότινος. Στόχος είναι η αναθεωρημένη σύμβαση να περάσει προς έγκριση από το Ελεγκτικό Συνέδριο, να κυρωθεί εκ νέου από τη Βουλή και να υπογραφεί το Φθινόπωρο ώστε να ξεκινήσει στη συνέχεια το εμβληματικό έργο.

Πάντως, πρέπει να σημειωθεί ότι γενικότερα η κυβέρνηση δείχνει τη διάθεση να προχωρήσουν μεγάλες επενδύσεις σε αυτόν τον τομέα. Σύμφωνα με όσα είχε αναφέρει ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ. Γ. Κεφαλογιάννης στο πλαίσιο του οικονομικού φόρουμ των Δελφών, βασική προτεραιότητα είναι η ανάπτυξη ολοκληρωμένων εμπορευματικών κέντρων, καθώς σήμερα δεν υπάρχουν τέτοιοι κόμβοι εφοδιαστικής στην Ελλάδα. Μάλιστα είχε σημειώσει ότι έως τον Ιούνιο του 2021 αναμένεται να ξεκινήσει η νέα υποβολή προσφορών για ένα δεύτερο ΣΔΙΤ στην ίδια τοποθεσία, το Θριάσιο ΙΙ, έναν διατροπικό εμπορευματικό σταθμό που θα αναπτυχθεί δίπλα στο Θριάσιο Ι, αν και το χρονοδιάγραμμα είναι σχετικό και μάλλον απαιτείται σχετικός χρόνος, αλλά σε κάθε περίπτωση «δείχνει» εξελίξεις. 

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.